• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Shampoo/Foam * pH-neutraal/veilig vs. Agressiever

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.936
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen,

Ik probeer mij een beetje te verdiepen in andere shampoos en foams omdat mijn huidige (veilige) producten opraken.

Ik gebruik om te Wassen; - Lavare 250ml
Dit is een shampoo die veilig is voor bestaande bescherming en wat aan de prijzige kant. Nu ik een leuk aantal auto's heb gedetailed en ik deze soms ook mag onderhouden is een 'veilige' shampoo goed, maar graag zou ik een shampoo willen die simpelweg méér reinigt. Dit omdat auto's soms toch nog geen bescherming hebben en ik bij de vervolgstappen als kleien niet teveel bende in mijn klei wil en hier dus weer zuiniger mee om kan gaan.

Lees veel lof over Dodo Juice - Born to be Mild, eveneens veilig, dus die kan ik eventueel de Lavare laten vervangen.

Ook lijkt een shampoo die bijdraagt aan de bescherming een goede keus. Ik dacht hierbij aan Gyeon Bathe+, maar dit moet op een andere bescherming als een coating puur worden aangebracht en dan kun je er nou niet bepaald lekker mee wassen. (Tenzij je er eerst een sopje mee maakt én daarna puur)


[TD="width: 308"] Wassen
[TD="width: 146"] Prijs
[TD="width: 146"] Aantal keer te gebruiken
[TD="width: 127"] Prijs per keer Monello ­ Lavare Shampoo (250ml) € 11,49 16 € 1,44 Monello ­ Lavare Shampoo (500ml) € 19,99 31 € 0,64 Dodo Juice ­ BtbM shampoo (250ml) € 12,99 18 € 0,72 Dodo Juice ­ BtbM shampoo (500ml) € 23,99 36 € 0,67 Dodo Juice ­ BtbM shampoo (1000ml) € 38,00 72 € 0,53




Adviezen voor een agressievere shampoo?



Ik gebruik om te Foamen; - Artico Magico

Ook deze foam is veilig voor bestaande bescherming. Wederom heb ik dan een idee dat een wat agressievere foam ook wat meer zal reinigen.


[TD="width: 308"] Foamen
[TD="width: 146"] Prijs
[TD="width: 146"] Aantal keer te gebruiken
[TD="width: 127"] Prijs per keer Monello - Artico Magico (4000ml) € 35,99 88 € 0,82





Adviezen voor een agressievere foam?


Dus in het kort; Een shampoo/foam voor onbeschermde auto's die ik ga detailen en shampoo/foam voor auto's die ik ga bijhouden.

Onbehandelde auto's harder aanpakken, behandelde auto's worden minder vies en kan ik simpeler wassen + eventueel bijdragen.



Greetz
 
Volgens mij is er wat mis gegaan in je eerste berekening: Monello lavare 250 ml 1,44 per keer.
Dit moet volgens mij zo'n​ 71 ct zijn.
Wanneer het niet veilig voor wax hoeft te zijn, zou ik er wat apc, afwasmiddel of dasty bij doen, voor het ontvetten.
Wanneer een auto echt flink smerig is, verliest het "veilige" sopje bij mij vaak snel zijn schuim, waardoor ik vaak nieuw water uit de wasemmer moet halen, en aan 1 wasemmer misschien niet eens genoeg heb.
Mijn kapster vertelde mij een keer dat een goede(dus vanaf zo'n 10,- per fles) shampoo die veilig is voor geverfd haar, de eerste x wassen nauwelijks schuimt, omdat je haar vettig is van gel/wax.
Bij de 2e x wassen schuimt het wel, omdat het vet eruit is en het verder gereinigd kan worden.
 
Ik zou zelf geen APC of dasty in je sop gebruiken. Kan vieze hardnekkige vlekken geven. Ik denk dat erge vervuiling er met elke shampoo even moeilijk af gaat. Het blijft een soort glijmiddel voor je washmitt. Een foam daarentegen doet meer, omdat deze het vuil los weekt van de lak. Ik zou dus eerder naar een andere foam kijken dan naar een andere shampoo. Als je een ontvettende shampoo wilt, gebruik dan gewoon een dubbele dosering.
 
Volgens mij klopt je berekening ook niet helemaal. Lavare 250ml 11,49/16 is toch echt geen 1,44 per keer maar 0,72.
Magico 35,99/88 is ook geen 0,82 maar 0,41.Bovendien zit er 5000ml in een kan en geen 4000ml.

Als je Magico als shampoo zou gebruiken (30ml op een 10-12 liter) dan haal je 166 wasbeurten uit 1 verpakking dus per keer 0,22.

Met shampoo haal je toch alleen loszittende vervuiling weg. Als je toch nog moet detailen neem dan een goede shampoo met bang for buck verhouding.
Bijvoorbeeld de Mothers shampoo. 13,99 voor 1892ml. Gebruik 40ml op 10-12 liter water en dan heb je 47 wasbeurten dus per wasbeurt 0,30.
 
Voor foam zou je kunnen kijken naar de ValetPro Snow Foam Combo. Reinigt in mijn ervaring beter dan PH neutrale foams die ik gebruikt heb en kost met 25 euro voor 5 L ook niet de hoofdprijs.
 
En ook die kan je ook als normale shampoo gebruiken natuurlijk. Als je toch nog moet kleien, polijsten en de hele mikmak dan maakt het niet zo heel veel meer uit natuurlijk.
 
Dibbuz Wat zou je voor verdunning aanraden voor gebruik als shampoo? Op de verpakking staan alleen verdunningen voor foam lance, pompsprayer, of als velgenreiniger.
 
Beetje fingerspitzengefühl. Begin met 30-40ml, het moet een beetje glad zijn tussen je vingers maar niet te glibberig.
 
AaArrggh! Elke keer als ik dat lijstje wil plakken op het forum, moet ik er een 2 kolommen eruit knippen om het passend te maken.
Ik gebruik deze kollommen om aantallen aan te kruisen en applicaties, maar had blijkbaar nog een berekening staan van de laatste auto's die ik gedaan had.
Dit waren 2 auto's en ik had mijn eigen kosten daarvoor berekend. Dus dingen waren 2x opgegeven. My Bad!

Bij de Artico Magico gebruik ik per auto een mix van 500ml. Dat kost mij 45ml aan product + restant water. Als ik 4000ml in de Jerrycan (i.p.v. 5000ml) hebt en 45ml per keer gebruik, kwam ik wél op 88x totaal.

Bij de Lavare ga ik voor de berekening uit van een emmer met 10l water. Lavare heeft een verhouding van 1:625. Ik deel de 10.000ml door 626 delen en kom uit op ongeveer 16ml per wasbeurt.
Dat is inderdaad €0,72, maar wat werd afgebeeld geldt dus wéér voor 2 auto's.

Nogmaals, My bad! Ik had hier niet op gelet.

Ik beschik maar over een matige vorm van intelligentie, dus zet de 3 waardes (aantal delen - hoeveelheid product - hoeveelheid water) in een driehoek.


Water
--------------
Delen x Product


Jullie kennen het nog wel van school, denk ik?

Ik was benieuwd welke verhouding Dennis bedoelde bij het verdunnen van de Artico Magico als shampoo en bedacht deze driehoek. Als ik dus 2 waardes heb, kan ik de derde berekenen,
dacht ik. Dus wanneer ik weet hoeveel water
ik heb (10L) en hoeveel product daar bij moet (30ml) dan moet ik dus '''Water'' delen door ''product'' en kom ik uit op een verhouding van ongeveer 1:333...???

Thanx voor alle feedback, peeps!


Dus als ik het even kort samenvat;

Een shampoo reinigt, maar niet zo enorm goed dat het een kwestie van level of dood is wanneer je een bepaalde shampoo kiest?
Als ik dan toch het veilige/pH-neutrale wil inleveren voor meer reinigingskracht, dan kan ik beter een andere foam kiezen?

En als ik dan toch ga voor die andere foam, kan ik deze ook gebruiken om een sopje te maken voor het wassen?

Dus ik zou de ValetPro Snow Foam Combo kunnen nemen voor een foam met nét wat meer reinigingskracht én om er een sopje mee te maken, maar wat zijn de verhoudingen hiervan?


Dan heb ik dus een shampoo + foam voor onbehandelde auto's. (Niet veilig voor wax)


Als shampoo die veilig is voor behandelde auto's zou ik de goedkope Mothers Gold Class kunnen nemen.
Als veilige foam de Artigo Magico die ik al heb.


Wat kunnen jullie zeggen over shampoos die een steentje bijdragen aan de huidige bescherming? Ik had al iets vermeld over de Bathe+, maar dit moet je puur aanbrengen wanneer je géén coating hebt. Of kan je dit ook gebruiken als sopje en dan toch de wax wat helpen..?



Greetz
 
Om te foamen gebruik ik meestal 1:10. Ik heb het nog nooit als shampoo gebruikt, maar wat Dibbuz hierboven zegt is dus ongeveer 30-40 ml per emmer.

Edit: Btw, wat voor emmers gebruiken jullie? Ik gooi mijn Grit Guards altijd helemaal vol, dus dat is 19 L ipv 10 of 12 L
 
Quantoxx Je maakt het te ingewikkeld voor jezelf. Verhoudingen zijn indicaties en foamverhoudingen kan je nooit vergelijken met een sopje omdat naast de verdunning in de fles ook nog verdunning via de HD wordt gedaan.

Als je toch nog de hele mikmak moet dan pak dan de VP combo en begin met 30ml op 10-12l water.
Beetje met je vingers in de sop en voelen maar. Is het gladdig, prima en kan je gaan wassen.
Heb je het gevoel dat het te mild in dan doe je er nog 10ml bij. Er gebeurt echt niets ernstigs als je 5ml extra shampoo erbij doet.
Gewoon wat proberen, niet te ingewikkeld over denken. Het is maar een shampoo om de auto schoon te krijgen voordat je echt gaat beginnen.
 
Bathe+ puur aanbrengen met een washmitt verbruikt ook maar 40 a 50 ml
Die gebruik ik alleen als tweede wasstap en nooit in een sopje
 
Dibbuz ; Haha, ik begrijp wat je bedoeld. De berekening was meer een idee omdat ik tot voor kort nog geen drol begreep van verhoudingen, haha!

Ik zit er inderdaad aan te denken om de VP Combo te gebruiken voor zowel Shampoo als Foam. Althans, als dit prijstechnisch het meest gunstig is.

Voor de behandelde auto's zat ik te denken aan Mothers Gold Class. Deze is niet zo goedkoop als jij aangeeft, maar jij gebruikt ook minder product. Toevallig staat er in de reviews ook een ervaring van iemand die het gevoel heeft dat de verhouding wel wat lager kan en het dan nog steeds goed werkt.

(Maja, elke shampoo word goedkoper als je minder als de aanbevolen verhouding doet, hiihi)


Jansen ; Ik vul mijn GritGuard Emmers maar tot de helft ongeveer. 8-10 liter, uit mijn hoofd.

RedCat ; Dat was mijnt punt eigenlijk ook. Je kan moeilijk de auto met puur product wassen, dus zal je dit altijd ná een wasbeurt moeten gebruiken.
 
Quantoxx Wat is de gedachte daarachter? Ik merk nu al dat ik soms te weinig water in de emmer heb als ik een hele grote of hele vieze auto was.
 
Naja, ik foam eerst en heb daarna geen volle emmer van 19L nodig om te wassen. Uiteraard zou ik dat wel moeten doen om het water zo schoon mogelijk te houden.

Ik gebruik wat minder water en probeer mijn Mitt zo schoon mogelijk te houden.

Vind een halve emmer al veel water, laat staan een hele emmer.

Als ik auto zou wassen die gepolijst en beschermd is, en heel vies, dan zou ik wel meer water gebruiken.


EDIT: Hmmm... Dit zet mij wel aan het denken. Gebruiken jullie zoveel water omdat je letterlijk zoveel water uit de emmer verbruikt, of omdat het water anders snel vervuild is?
 
Ik vul de Grit Guard emmers altijd met 15 liter water en dan hou ik aan het eind wel wat water over, enkele cm's boven de Grit Guard zelf. Lekker ruim water pakken is ook weer wat veiliger wassen.
 
Ja ik gooi ze helemaal vol en heb op het einde maar een paar cm boven m'n gritguard over.

En dat is ook gewoon na het foamen.

Water is wel het laatste waar ik op ga besparen ;)
 
Same here. Mijn schone emmer is bijna altijd helemaal leeg als ik klaar ben. En ik ben onlangs begonnen met wassen met 3 emmers (4 als je die voor de wielen meetelt). Gewoon een klein emmertje van 10 L zonder Grit Guard ofzo als extra. Hier spoel ik de mit als eerste in uit, dan naar de 'vieze' emmer met grit guard en dan in de schone emmer. Ik zal dit niet altijd doen, maar ik was regelmatig twee zwarte auto's die allebei enorm vies worden, zeker met dit weer, en ik wil geen risico nemen. Zeker omdat beide auto redelijk zachte lakken hebben.
 
Hmm... Het is al weer effe geleden, maar ik heb ooit 2 van die bouwemmers gehad die ik gebruikte om te wassen. Ik hield toen altijd veel water over. Althans, in de sop-emmer. De spoelemmer liep al snel vol en werd ranzig. Toen had ik ook nog geen buitenkraan en tuinslang, dus liep liever niet met 2 volle emmers water door mijn bovenwoning en dan de trap af, haha!

Als ik de Thick Mitt helemaal vol laat zuigen in de sop emmer, vervolgens de lange motorkap van mijn BMW doe, en meestal heb ik 'm op de helft al een keer omgedraaid, en dan weer spoel, dan trek ik echt niet een volle emmer leeg tot net boven de Gritt Guard. Hmmm... Doe ik dan alsnog iets verkeerd ofso..?

Ik heb trouwens ook geen Grit Guard in de sop-emmer, alleen in de spoel-emmer.


Greetz