• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sonax polijstmiddelen

sanderdetails

Detailing rookie
23 dec 2014
16
15
Hallo allemaal,

Mijn oog is gevallen op 2 soorten polijstmiddelen van Sonax, misschien gaat jullie voorkeur hier niet naar uit wat betreft merk maar de producten trekken mij aan omdat ze zeer weinig zouden stoffen en mooi afwerken.

Ik heb ook de Monello lijn maar vind deze producten toch nog aardig stoffen. Ik werk momenteel in een autogarage tussen schone auto's in dus dat stof is niet heel geweldig!

Ik begrijp ook wel dat dit niet de meest geweldige werkomgeving is maar ben benieuwd naar jullie ervaring met deze producten. Het betreft de Sonax Cutmax en Sonax EX04/06.

Ook heb ik gezien dat de Brinkmann lamp in de aanbieding is, heeft deze lamp veel toegevoegde waarde om swirls te vinden en als extra werklicht? Sorry voor de offtopic.

Graag zou ik ook weten welke pads er worden gebruikt bij de Sonax polijstmiddelen, ik denk er dan aan om bij Cutmax een gele pad te gebruiken (monello) en bij de ex04/06 een witte pad of wellicht een zwarte finishing pad.

Ik been heel benieuwd naar jullie reacties!

Momenteel ben ik bezig met wat volvo's ik plaats er misschien nog wel een showoff van.

Greets Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Goedenavond,

Deze middelen zijn een soort populair aan het worden, maar ik kan er vrij weinig over vinden. Uiteindelijk heb ik in een hoekje van een brochure gevonden dat het werkt op basis van zwakke bindingen. Eenvoudig gezegd: een polijstkorrel in de tube bestaat uit een boel heel fijne polijstkorrels. Zodra je begint te polijsten met deze korrel, is het vrij agressief (want grote korrel), maar deze valt heel snel uit elkaar in hele kleine korrels, waar je mee kan afwerken. Klinkt mij in de oren als wat Scholl iPT noemt. Hier heb ik wel ervaring mee en het is fantastisch spul. Stoft ook niet.

Of de fijne korrels nog verder afbreken is mij nog niet duidelijk. Wel geven ze zelf aan dat als je met dezelfde pad een nieuwe sectie gaat polijsten, je maar een klein beetje middel hoeft toe te voegen aan de pad. Het afwerken met Scholl zou dan vergelijkbaar met het afwerken met bijvoorbeeld M205 van Meguiars en daarvan is algemeen bekend dat je zelf kan bepalen hoe agressief de polijst actie is afhankelijk van de pad keuze. Daarom heb je minder middelen nodig en evt een bredere selectie pads.

Een engelse conculega van CC biedt een kit aan met een DA, EX04/06 en oranje pads. Dat lijkt mij een mooie combo om te proberen. Perfect finish is de tegenhanger van EX04/06, maar dan voor een rotary, en die zit in een kit met wit en oranje. Dit is zeker net zo veelzijdig als meerdere Menzerna met evenzoveel pads gecombineerd. Ik zou zeggen, leef je uit en laat weten hoe het gegaan is. Aan een tube EX04/06 ga je niet failliet denk ik en de pads heb je waarschijnlijk al. De lol is voor mij ook om regelmatig nieuwe dingen te onderzoeken en te proberen.

Nog even over het merk Sonax. Dat maakt op dit moment onderdeel uit van de Hoffmann groep, waar ook Hoffmann Mineral onder valt. Dit is een vrij grote producent van polijstkorrels. Het is speculeren wat ik nu doe, want ik heb de bewijzen nog niet gevonden, maar het zou me niet verbazen als zij de korrels voor zowel Menzerna, Meguiars en zelfs Scholl maken. Wellicht is er een gat in het patent van Scholl waardoor ze de kans hebben gegrepen om dit zelf op de markt te brengen. Of kopiëren ze gewoon het trucje van Scholl en zijn ze een directe concurrent. In ieder geval zou Sonax moeten kunnen de beschikken over de beste polijstkorrels die er te koop zijn. Dus als je iets zou kopen van Sonax, zou het wel de polijstmiddelen moeten zijn;)

Succes!

EDIT: geen ervaring met de lamp overigens. Meer licht is altijd meer beter:)^
 
Hierboven een erg mooie uitleg! Zelf ben ik nu ongeveer op de helft van een grote fles ex04/06, ik polijst gemiddeld genomen het meest met de gele rupes pads icm de bigfoot15.
De correctie is aanzienlijk, maar wel echt een stapje minder als bijvoorbeeld de combo inzo op een cutting pad.
De finish is aardig goed, tot bijna perfect. Let wel op dat je wat meer banen doet dan je gewend bent, anders blijf je met lichte hologrammen zitten. Echt goed de tijd nemen en rustig over de lak bewegen, en vooral niet te veel pasta gebruiken.
Ik gebruik deze combo, de rupes inc de gele pad en de 04/06 bij een autobedrijf waar ik vaak geen volledige dag voor een auto krijg. Een erg mooie one step polish/combo al zeg ik het zelf.
Auto's die ik er mee gedaan heb: verschillende Volvo's, Bmw x5, Maserati Granturismo, Audi a6, Mini cooper, bmw 335i....
De cut van de 04/06 was eigenlijk altijd voldoende, behalve voor de x5 die was erg hard.
De sonax 04/06 stoft inderdaad gewoon niet, er blijft een hele mooie waas over, als een dun aangebrachte wax. Dat is echt super!
 
Het gaat momenteel om auto's die glad moeten worden voor de verkoop dus het hoeft niet perfect. Ik weet het, dat is misschien een slechte instelling. Maar het is volumewerk waar ik geen 2 dagen over een auto mag doen. En geen detail klus waarbij er naar perfectie word gestreefd. Ik durf alleen wel van mezelf te zeggen dat ik beter werk lever dan de meeste occasions die ik bij dealers de showroom uit die komen. Ik werk zelf met een dap500 en een paw900. Hobbymatig begonnen en nu voor een autodealer. Dus ik denk zeker dat dit een mooi alternatief is voor de toch wat gecompliceerde jobs met de Monello lijn. Begrijp me niet verkeerd dit zijn geweldige producten maar vragen toch vaak om meerdere stappen. Het het ook geprobeerd met Finale op een witte polishing pad maar wil in die ene stap toch die extra cut hebben die ik hoop te verkrijgen met de Sonax. Hartelijk dank voor jullie reacties ik kan hier zeker wat mee! Ik ga de ex04/06 en de cutmax aanschaffen, de cutmax voor de toch wat ernstigere defecten. Ook al moet het een vlotte klus worden ben ik toch te precies om helemaal geen aandacht te schenken aan de krassen die de ex04/06 op zichzelf niet aan kan. Geweldig forum trouwens, vlotte reacties waar je doorgaans echt iets mee kunt.
 
sanderdetails;n413663 zei:
Ik weet het, dat is misschien een slechte instelling.

Juist niet, dat is gewoon realistisch. De meeste mensen zien die laatste 10% toch niet.

Probeer eens een auto (lichte kleur zoals zilver of wit) eens met alleen Veloce. Deze wel goed doorwerken en je zal zien dat je direct een wax kan aanbrengen voor "verkoop" auto's.
Hetzelfde geldt voor Scholl S3 Gold. Voor donkere kleuren alleen Mezzo gebruiken op een wat hardere pad. Finale zou ik alleen toepassen als het wat meer tijd mag kosten.
 
sanderdetails zei:
Het gaat momenteel om auto's die glad moeten worden voor de verkoop dus het hoeft niet perfect. Ik weet het, dat is misschien een slechte instelling. Maar het is volumewerk waar ik geen 2 dagen over een auto mag doen. En geen detail klus waarbij er naar perfectie word gestreefd. Ik durf alleen wel van mezelf te zeggen dat ik beter werk lever dan de meeste occasions die ik bij dealers de showroom uit die komen. Ik werk zelf met een dap500 en een paw900. Hobbymatig begonnen en nu voor een autodealer. Dus ik denk zeker dat dit een mooi alternatief is voor de toch wat gecompliceerde jobs met de Monello lijn. Begrijp me niet verkeerd dit zijn geweldige producten maar vragen toch vaak om meerdere stappen. Het het ook geprobeerd met Finale op een witte polishing pad maar wil in die ene stap toch die extra cut hebben die ik hoop te verkrijgen met de Sonax. Hartelijk dank voor jullie reacties ik kan hier zeker wat mee! Ik ga de ex04/06 en de cutmax aanschaffen, de cutmax voor de toch wat ernstigere defecten. Ook al moet het een vlotte klus worden ben ik toch te precies om helemaal geen aandacht te schenken aan de krassen die de ex04/06 op zichzelf niet aan kan. Geweldig forum trouwens, vlotte reacties waar je doorgaans echt iets mee kunt.
Off topic, stel even een Avatar voor jezelf in, ziet er meteen vrolijker uit (en ja ik achtervolg iedereen zonder avatar ;) )
 
Daves Bedankt voor je compliment. Ik probeer een beetje uitgebreide (hopelijk objectieve) vergelijking te schrijven over de drie verschillende soorten polijstkorrels, maar daar zit op dit moment een beetje de klad in vanwege tijdgebrek. Zo'n opmerking zorgt er wel voor dat ik denk dat ik het toch maar eens rap af moet maken.

Interessant wat je daar zegt over dat je wel wat meer banen moet maken. De meeste klachten over Scholl hoor je vaak over de verwerkingstijd, omdat die korter is dan 'ze' gewend zijn (meestal overstap van Menzerna). Misschien heeft Sonax even gewacht hoe Scholl wordt ontvangen en daar op ingespeeld? Leuke auto's heb je gedaan. Je weet dat als ze na het wassen te lang stil blijven staan, de remmen kunnen gaan roesten?;) Beste rijdt je na het poetsen even een rondje. En als je niet zo'n zin heb om in die Maserati te rijden, mag je mij ook wel bellen;)

sanderdetails Met een 1 stapper op een PAW moet je zeker een heel eind komen. Ik hecht tamelijk wat waarde aan de mening van Kevin Brown en hij zegt dat het belangrijk is om tijdens het afwerken ervoor te zorgen dat je pad zo vloeiend mogelijk roteert en dat gebeurd bij een lage machine stand. Plaatje geleend van een ander forum, alle credits voor Kevin Brown uiteraard. De pennenstreep die je hier ziet is hoe de polijstkorrel over de lak wordt bewogen door je DA.
stroke-measurements-900-1.jpg

Owja, voor wat hoort wat natuurlijk. Als je hier bruikbare info vindt, moet je natuurlijk ook wat laten zien;)

Succes!
 
eeac6b0374c393ec856007298308fedf.jpg
f7585de282f15a633468f8700db3fae0.jpg
ed52dd86e3d4b485184b30635b3f5aa0.jpg
Niet de meest geweldige foto's als ik er weer ben zal ik kijken of de auto niet verkocht is, dan kan ik wat betere foto's maken. Dit is gedaan met de Monello producten. Ik heb nu de Sonax producten binnen, ga deze na het weekend testen!
 
Deze week ook eens de 04/06 getest op een blauwe boxster die we hadden op het werk. Dit is vanaf nu m'n go-to 1 staps polish...
conv_1843.jpg
 
je zou sonax ook kunnen mailen of bellen. ze hebben het kantoor in nieuwegein. en door het hele land franchise ondernemers.ze kunnen je vast de producten en werkwijze uitleggen. heb zelf 10 jaar geleden een paar jaar gewerkt voor een sonax franchise.
 
Zo'n 50-50 foto is leuk maar voor hetzelfde geld is 20-25% verborgen. Je weet pas echt wat je hebt als je er 10 minuten een infra rode lamp op zet.
Zelfs een ontvetter haalt het niet bij een infra rode lamp. Veloce op een oranje pad of S3 Gold op een oranje pad geeft hetzelfde resultaat.