• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stalen bureau ontdoen van laklaag en polijsten

GuBre

Detailing addict
30 dec 2013
42
65
Ik heb onlangs een oud stalen bureau uit de jaren 50/60 aangeschaft, wat ik wil gaan ontdoen van de laklaag.

Het ontdoen van de laklaag zal gaan gebeuren met alebastine ultra verfstripper of superafbijt, of een vergelijkbaar product van een ander merk.

Omdat ik er vanuit ga dat ik de verflaag niet verwijderd krijg zonder krassen, ga ik er dus ook vanuit dat ik het staal nog zal moeten gaan polijsten.

Het is niet het doel om het staal als een spiegel te krijgen, maar om (het meerendeel) van de krassen te verwijderen.



Nu dus de vraag welke middelen hiervoor goed geschikt zijn en of dit eventueel met de hand zou kunnen ipv machinaal?

Tips en trucs zijn natuurlijk ook nog van harte welkom.



Ik ben aan het kijken of ik in december een DAP kan aanschaffen op DAPpere donderdag, maar met een kleine op komst (en een hoop zaken die nog gekocht en geregeld moeten worden) is dat nog niet helemaal zeker.
 
Weet je wat voor lak het is, en of de beoogde verfstripper wel werkt en wat het met het staal doet ?
Onbehandeld staal gaat toch smerig uitzien op den duur. Misschien iets als JetLaquer erop ?
 
Ik heb geen idee wat voor soort lak erop zit, maar eventueel kan ik natuurlijk op zoek naar een sterkere/industriele verfstripper.

Uiteraard is het de bedoeling dat er ook een beschermende laag op komt inderdaad.

Jetlaquer is een optie, maar had zelf eigenlijk gedacht om er gewoon een wax op aan te brengen. Of is dat een gekke gedachte?



Maar met name het polijsten van het staal, daarvan is het voor mij onduidelijk welk product ik goed zou kunnen gebruiken?

En of dit handmatig te doen is, of het eigenlijk wel een must is om een DAP oid te gebruiken?
 
Gezien de betere kwaliteit lak destijds is denk ik de beste oplossing stralen, maar kost helaas wel geld is een groot item.
 
een beetje een merkwaardig forum om over het compleet verwijderen van laklagen te praten :)

Mijn advies zou zijn om een verfstripper te gebruiken (zo eentje die warm wordt) en een haakse slijper of boormachine met staalborstel opzetstuk. Wellicht kom je er dan ook zonder grove krassen mee weg en houdt je een 'geborstelde' look over. Als je dat wil, wel altijd met je borstel in dezelfde richting bewegen!

Smerig is nog tot daar aan toe, maar roesten zal het zeker.

Succes!
 
Op dit forum zal het geen veelgestelde vraag zijn inderdaad, maar over het algemeen is slopen wel het makkelijkste.
Het verwijderen van de laklaag moet wel gaan lukken, in eerste instantie wil ik schuren of het gebruik van staalborstels vermijden gezien de krassen die hierdoor veroorzaakt worden
Het is uiteindelijk bedoeling om het staal krasvrij te krijgen.
Iemand bekend met de middelen om staal te polijsten?

Verder zit ik qua bescherming aan een wax of blanke lak te denken.
Het lijkt me dat het binnenshuis niet zo snel zal gaan roesten, maar het zal wel beschermd moeten worden uiteraard
 
GuBre;n407134 zei:
Op dit forum zal het geen veelgestelde vraag zijn inderdaad, maar over het algemeen is slopen wel het makkelijkste.
Het verwijderen van de laklaag moet wel gaan lukken, in eerste instantie wil ik schuren of het gebruik van staalborstels vermijden gezien de krassen die hierdoor veroorzaakt worden
Het is uiteindelijk bedoeling om het staal krasvrij te krijgen.
Iemand bekend met de middelen om staal te polijsten?

Verder zit ik qua bescherming aan een wax of blanke lak te denken.
Het lijkt me dat het binnenshuis niet zo snel zal gaan roesten, maar het zal wel beschermd moeten worden uiteraard

Ik dacht dat je met afbijt aan de gang wilde? Dan heb je volgens mij ook wel iets van een krabber nodig, of minstens een plamuurmes en dan lijkt me dat een borstel een gelijkmatiger beeld geeft wat je evt zo kan laten of makkelijker kan wegpoetsen.

Voor middelen om staal te polijsten zou ik even bij een gereedschap winkel gaan kijken.

Hoe snel het gaat roesten binnenshuis heeft te maken met de staalkwaliteit, maar je moet dat zeker niet onderschatten.
 
Ik zat in eerste instantie te denken aan "ultra verfstripper" aangezien die eraf te borstelen zou moeten zijn.
Verder kwam ik vandaag bij de dhz-zaak reinigsvlies schijven tegen voor op een slijpschijf op boormachine.
Hiermee zou je krasvrij oude verfresten en roest kunnen verwijderen.
Dus dat kan ik eventueel ook nog proberen.

Stralen zou eventueel kunnen, maar dan moet dit wel met iets gebeuren waardoor het oppervlak niet aangetast wordt.
De vraag is wat dit zou gaan kosten voor een klein bureau natuurlijk.
Maar eerlijk gezegd doe ik het liever zelf, aangezien dit mijn "projectje" is.
Vind het dan ook leuker en meer bevredigend om het zelf te doen.
Mocht dit toch te moeilijk gaan kan ik altijd nog een komborstel/roterende borstel pakken of naar de straler gaan, maar dat zien we later wel.
Voor polijstpasta etc ga ik dan maar even op weg naar de ijzerhandel.
Zodra ik gestart ben en er wat vorderingen zijn zal ik die hier wel posten.