• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Starten met polish

furfoot

Detailing rookie
9 sep 2014
1
0
Ik heb een nieuwe VW Golf 7 in kleur tungsten silver. Op het portier zitten een paar lange lichte horizontale krassen, deze kan ik met mijn nagel niet voelen. Het gaat om een particuliere auto dus ik sta niet te springen om direct voor elke swirl of kras een detailer/spotrepair in te schakelen en wil zelf graag wat ervaring op gaan doen met het goed onderhouden van mijn auto. Inmiddels ben ik in het bezit van een wash mitt, 2 emmers, shampoo, een klei set en collinite wax.

Al google'nd lijkt het erop dat VW een vrij harde lak gebruikt en dat ik daarvoor een polijst produkt nodig heb met een hogere "cut" waarde icm met een oranje pad, klopt dit? Welke producten adviseren jullie om met de hand een start te maken met polijsten?
 
Met de hand polijsten op een VW zal een helse karwij zijn...
Ikzelf ben fan van de Monello lijn. En om een VW met een 1-stap polijstbeurt wat in orde te krijgen, denk ik toch dat je met de Raffini Mezzo het beste resultaat haalt.

Nu ben ik zelf geen expert, dus 'correct me if I'm wrong', aub!
 
Ik ben het eens met Bettengo, dat het met de hand bewerken van een VW een hel off a job zal worden.
Als je aangeeft waar je woont is er mogelijk een detailer bij je in de buurt die je kan laten zien wat gebruik van een DAP machine met een polijstmiddel kan betekenen.
Natuurlijk kan je ook met een oranje pad met bijv. Monello Mezzo of Poorboy's een start maken, maar dan moet er wel nog afgebouwd worden met een zwarte pad met Monello Finale.
Dit is een geduld kwestie en zal wel lukken met veel inzet .
Misschien dat een behulpzame collega je op andere gedachten brengt door voor te doen hoe het gaat met machinaal bewerken.
Overigens is de keuze van een polijstmiddel heel persoonlijk. Er zijn in principe geen slechte polijstmiddelen.
De kleur van de auto, de hardheid van de lak en je eigen gevoel geeft uiteindelijk aan of je met het gekozen middel goed uit de voeten kunt.
Dus ervaring op doen is de beste leerschool. Succes met je keuzes.
 
Op een forum kunnen we enkel advies geven en dus niet met zekerheid zeggen of Mezzo icm oranje resultaat zal geven. Kwestie van het te proberen (= testspot). Iig zijn de tips hierboven zeker in je achterhoofd te houden. Een ervaren detailer kan je op weg helpen met uw keuze. Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
 
Zoals hierboven: Met de hand is het gewoon meerdere malen flink boenen. Nu valt het denk ik wel mee qua arbeid, omdat het maar op één plek is, maar mocht je de hele auto willen aanpakken dan is machinaal natuurlijk de uitkomst. Begin dus met een oranje handpad met een polijstmiddel als Monello Mezzo. Snel boenen met flinke druk, boenen, flink boenen totdat het vaseline achtig wordt en je minder druk kan zetten, afnemen met een goede microvezel doek en dan kijken of het heeft geholpen. Zie je geen resultaat -> dan nogmaals een poging (= een 'hit'). Zie je na meerdere pogingen nog steeds helemaal geen resultaat, dan uitwijken naar iets grovers of machinaal aan de slag gaan.

Mocht je meer/grovere correctie nodig hebben, dan kun je bijv. kijken naar Meguiars Ultimate Compound. Zelf vind ik Monello Mezzo, Meguiars ScratchX 2.0 en Meguiars Ultimate Compound fijne middelen om handmatig mee te polijsten.

Succes.
 
In grote lijnen ben ik het met bovenstaande adviezen eens, maar doe jezelf een plezier en koop een dap900 dat scheelt een hoop ergernis en je bereikt eerder een mooier resultaat.
 
Ik ben zeker geen expert maar ik gebruik (voor vrij heftige krassen) de volgende spullen: Polijstmiddel SSR-3, dan SSR-2, dan SSR-1 en als laatste SSR polish. Uiteraard goed voorbereiden en e.v.t. schuren met 2000-3000, de SSR-3 gebruik ik met de oranje pad, SSR-2 met de groene, SSR-1 met de blauwe en de polish met de zwarte pad. Alles met een DAP-900. Zorg dat je voldoende microvezel doeken hebt. Werkt super!
(Is wel een aardige investering, maar is het voor mij dubbel en dwars waard)