• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag/kras alleen herstellen met verf? Geen blanke lak?

peebee

Detailing rookie
17 aug 2011
4
0
Hallo,

Allereerst wil ik stellen dat ik een volkomen leek ben op het gebied van herstellen van lakschade.
Ondertussen heb ik verschillende topics gelezen over het herstellen van steenslag en krasjes tot op de grondverf.
In alle topics wordt geschreven dat die schade met verf kan worden opgevuld, eventueel tot iets boven het oppervlak en daarna wetsanden.
Is het niet zo dat vrijwel iedere auto een laag blanke lak heeft?
Dan ligt het toch voor de hand dat de laatste laag(jes) die je aanbrengt uit blanke lak bestaat?

gr.
Peebee.
 
Als je een heel paneel zou moeten doen, dan zou je idd blanke lak aan moeten brengen.
Met kleine steenslagputjes ga je dat niet zien. Ik denk eerlijk gezegd dat je meer aan het klooien bent om uiteindelijk
dat laatste beetje blanke lak er fatsoenlijk op te krijgen.
 
Als je een steenslagpitje wil opvullen met kleurlak+blanke lak en je wil dat het geheel effen is met de rest van het paneel (wat ik wel aanneem) dan ben je verplicht om de kleurlak iets onder het niveau van de bestaande laklaag te houden........maw je moet ruimte voorzien voor de blanke lak zodat je deze dan gelijk kan schuren met de rest van het paneel.........gevolg hiervan kan zijn dat je door de blanke lak heen een randje ziet aangezien de aangebrachte kleurlak lager ligt. Dit kan ervoor zorgen dat het bijgewerkte stukje meer opvalt, terwijl je net wil dat het minder opvalt.

Beter is dus het pitje op te vullen met kleurlak en gelijk te schuren met de rest van het paneel en nadien (tot hoogglans) te polijsten.
Trouwens, als je het pitje volledig opvult met kleurlak en effen schuurt heeft blanke lak toevoegen geen zin aangezien dit dan een bolletje is wat op de lak ligt (die reeds op het gewenste niveau is) en je dit nadien bij het opnieuw gelijkschuren weer volledig zal verwijderen.....
 
Precies Joost. Ik heb inmiddels al heel wat steenslagputjes verwijderd, maar de blanke lak nooit gebruikt. En waarom gelijk wetsanden? Dan haal je nog veel meer lak weg.