Dag iedereen,
Op dit forum heb ik eens de vraag gelezen om enkele reviews/tests neer te pennen omtrent de lakdikte en/of metingen. Gezien ik dezelfde vragen heb/had en mij toch graag wat meer wou verdiepen in deze materie dacht ik om zelf eens wat tests te doen.
Vorige week heb ik een lakdiktemeter aangekocht. (deze kan enkel metingen doen op ferro metalen, dus enkel magnetisch materiaal, GEEN alu helaas.), gezien ik zelf werkzaam ben in de wereld van schadeherstel, leek het mij evident om wat metingen te nemen van enkele voertuigen.
Allereerst, 1000 micron staat voor 1 mm aan lakdikte, dit is de totale lakdikte. (Primer+lak+vernis samen vanaf de blote plaat gemeten). Een voorbeeld: De deur links vooraan meet 120 micron, de deur links achteraan meet 200 micron, dit lijkt een groot verschil maar in werkelijkheid is dit amper 0,08mm verschil.
De tests die ik heb uitgevoerd zijn:
- Ik heb de wagens visueel gecontroleerd op eventuele zichtbare sporen van een herspuiting.
- Gemiddeld 3 à 4 metingen per paneel, zodoende ik een gemiddelde krijg van de totale lakdikte, mocht je bv. op de deur linksvoor 100 micron verschil hebben ten opzichte van de deur rechtsvoor, dan kan je wel stellen dat één deur gespoten is of aan de ene deur al wat gepolijst is o.i.d.
- Ik heb enkele wagens gemeten voor EN na ik zelf overging tot de herstelling/herspuiting.
- Niet alle voertuigen kon ik direct vergelijken met éénzelfde exemplaar helaas, dit hoop ik in de toekomst wel te kunnen doen.
Voertuigen:
- Peugeot 308 SW '18:
Min. laagdikte: 92 micron (dak + deur rechts voor)
Max laagdikte: 129 micron (flank links)
- Citroën C3 '19
Min laagdikte: 83 micron (deur links achter + spatbord rechts)
Max laagdikte: 111 micron (beide flanken, zowel links als rechts)
Deze wagen kreeg een nieuwe deur linksvoor, de nieuwe deur heeft van fabriek af een zwarte coating zoals bij de meeste automerken. Deze coating dient in veel gevallen geschuurd te worden (P320-400) voordat deze kunnen gespoten worden, bij het spuiten wordt er eerst 1 laagje "nat in nat" primer gespoten, dit is een andere/dunnere primer dan er wordt gebruikt dan de primer voor herstellingen.
* Deur in zwarte coating maar geschuurd: 22-24 micron.
* Deur gespoten: 113-132 micron, dit wilt dus zeggen dat er amper 100 micron ongeveer is toegevoegd door 1 laag primer, 2 lagen lak en 2 lagen vernis.
- Citroën jumpy '19
Min laagdikte: 78 micron (deur achter rechts)
Max laagdikte: 99 micron (dak)
Deze wagen kreeg een kleine herstelling (deukje) aan de flank links, hier diende een dun laagje plamuur bij gebruikt te worden.
* Laagdikte voor herstelling: 88 micron
* Laagdikte na machinaal schuren (mat schuren) met P1000: 82 micron
* Laagdikte met plamuur: 200 micron
* Laagdikte na primer: 387 micron
* Laagdikte gespoten: 486 micron (dit is enkel op de plaats van de herstelling, de overige locaties zaten tussen 161-174 micron, hier is enkel 2 lagen vernis gespoten, dit betekent dat er een toevoeging van ongeveer 80 micron is door 2 lagen vernis).
- Volkswagen caddy '20
Min laagdikte: 150 micron (dak)
Max laagdikte: 194 micron ( spatbord rechts)
- Opel vivaro '19
Min laagdikte: 94 micron (dak)
max laagdikte: 183 (deur achter rechts)
- Peugeot partner '16
Min laagdikte: 90 micron (deur achter rechts + koffer)
Max laagdikte: 116 micron (motorkap)
- Opel adam '14
Van dit voertuig heb ik de deur links vooraan hersteld, deze had een klein deukje dat ik heb opgevuld met plamuur en vervolgens met 1 laagje UV grondlak heb gespoten. Hierna heb ik de grondverf geschuurd en de deur gespoten, van alle stappen heb ik metingen genomen. Ook heb ik eens met P1000 machinaal de deur geschuurd net naast de schade om te testen wanneer ik door de vernis zou gaan (op welke dikte).
* Laagdikte deur voor herstelling: 115 micron
* Laagdikte doorheen de vernis geschuurd: 75-80 micron. Dit was met een P1000 die machinaal werd gebruikt, mocht je met de hand met bv. P1500 of P2000 schuren, zou het kunnen dat je zelfs al eerder door de vernis gaat gezien een schuurmachine redelijk "agressief" schuurt en je snel door de vernis gaat met een P1000. Dit geeft een verschil van max. 40 micron wat echt niet veel is!
* Laagdikte gespoten (waar enkel vernis is gespoten): 146-163 micron
- Fiat 500 '18
Min laagdikte: 119 micron (spatbord links)
Max laagdikte: 148 micron (motorkap)
- BMW 3 GT '16
Min laagdikte: 90 (koffer spoiler)
Max laagdikte: 159 micron (motorkap + dak)
Ik ben eigenaar van hetzelfde voertuig, deze metingen kwamen overeen met mijn eigen voertuig.
Vaststellingen:
Je kan dus gemiddeld ongeveer 50-100 micron rekenen als je enkel 2 lagen vernis spuit. Ik spuit zelf redelijk dik, dit kan van spuiter tot spuiter wel verschillen al gaat dit geen 100 micron verschil maken.
Ik heb al eens gehoord dat iedere laag 1/3de zou zijn van de totale micron meting, bv. 120 micron totaal, dan zou de vernis 40 micron zijn en ga je pas bij 80 micron ongeveer door je vernis schuren. Dit lijkt mij een beetje kort door de bocht als je weet dat de primer en lak dunner gespoten worden dan de vernis, deze laatste is meestal de dikste laag. Daarnaast zit er ook nog een coating op de deur, onder de primer, deze wordt vaak vergeten mee te nemen in de telling. Voor deze redenen zou ik dan zelf niet vasthouden aan deze "regel". Bovendien verschilt dit echt wel van merk tot merk, en zelfs binnen hetzelfde merk heb je verschillende diktes...
Dat Duitse wagens over het algemeen een dikkere lakdikte hebben dan Franse wagens al zijn er uitzonderingen. bv. Peugeot 2008 '17 had een gemiddelde lakdikte van 140 micron, tegenover een citroen C3 '19 had amper een gemiddelde van 92,5 micron... Dit wil niet perse zeggen dat de vernis ook dikker is al is de kans natuurlijk wel groter. Het gaat over de totale dikte, niet enkel over de vernislaag.
Dat een herspuiting een niet gek veel hogere dikte krijgt, mijn vooroordeel was dat je minstens 100/200+ micron zou toegevoegd zien maar dit is totaal niet het geval! Je zou dus niet van een herspuiting kunnen afgaan puur van de meting, dit zou je moeten vaststellen i.c.m. een visuele controle mits je de kennis hebt hiervoor.
De regel van een dikkere laagdikte voor de "liggende" onderdelen klopt niet altijd bv. het dak, de motorkap,... Vaak zijn deze diktes gelijk of zelfs dunner dan de andere delen.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en voor sommigen wat vragen zijn beantwoordt, ikzelf vond het interessant en leerrijk, soms zelfs verrassend.
PS: sorry voor mijn taalkeuze, ik besef dat dit voor mijn Noorderburen niet altijd duidelijk kan zijn, mocht er een benaming of term tussen staan die niet helemaal duidelijk is, laat het mij even weten.
Op dit forum heb ik eens de vraag gelezen om enkele reviews/tests neer te pennen omtrent de lakdikte en/of metingen. Gezien ik dezelfde vragen heb/had en mij toch graag wat meer wou verdiepen in deze materie dacht ik om zelf eens wat tests te doen.
Vorige week heb ik een lakdiktemeter aangekocht. (deze kan enkel metingen doen op ferro metalen, dus enkel magnetisch materiaal, GEEN alu helaas.), gezien ik zelf werkzaam ben in de wereld van schadeherstel, leek het mij evident om wat metingen te nemen van enkele voertuigen.
Allereerst, 1000 micron staat voor 1 mm aan lakdikte, dit is de totale lakdikte. (Primer+lak+vernis samen vanaf de blote plaat gemeten). Een voorbeeld: De deur links vooraan meet 120 micron, de deur links achteraan meet 200 micron, dit lijkt een groot verschil maar in werkelijkheid is dit amper 0,08mm verschil.
De tests die ik heb uitgevoerd zijn:
- Ik heb de wagens visueel gecontroleerd op eventuele zichtbare sporen van een herspuiting.
- Gemiddeld 3 à 4 metingen per paneel, zodoende ik een gemiddelde krijg van de totale lakdikte, mocht je bv. op de deur linksvoor 100 micron verschil hebben ten opzichte van de deur rechtsvoor, dan kan je wel stellen dat één deur gespoten is of aan de ene deur al wat gepolijst is o.i.d.
- Ik heb enkele wagens gemeten voor EN na ik zelf overging tot de herstelling/herspuiting.
- Niet alle voertuigen kon ik direct vergelijken met éénzelfde exemplaar helaas, dit hoop ik in de toekomst wel te kunnen doen.
Voertuigen:
- Peugeot 308 SW '18:
Min. laagdikte: 92 micron (dak + deur rechts voor)
Max laagdikte: 129 micron (flank links)
- Citroën C3 '19
Min laagdikte: 83 micron (deur links achter + spatbord rechts)
Max laagdikte: 111 micron (beide flanken, zowel links als rechts)
Deze wagen kreeg een nieuwe deur linksvoor, de nieuwe deur heeft van fabriek af een zwarte coating zoals bij de meeste automerken. Deze coating dient in veel gevallen geschuurd te worden (P320-400) voordat deze kunnen gespoten worden, bij het spuiten wordt er eerst 1 laagje "nat in nat" primer gespoten, dit is een andere/dunnere primer dan er wordt gebruikt dan de primer voor herstellingen.
* Deur in zwarte coating maar geschuurd: 22-24 micron.
* Deur gespoten: 113-132 micron, dit wilt dus zeggen dat er amper 100 micron ongeveer is toegevoegd door 1 laag primer, 2 lagen lak en 2 lagen vernis.
- Citroën jumpy '19
Min laagdikte: 78 micron (deur achter rechts)
Max laagdikte: 99 micron (dak)
Deze wagen kreeg een kleine herstelling (deukje) aan de flank links, hier diende een dun laagje plamuur bij gebruikt te worden.
* Laagdikte voor herstelling: 88 micron
* Laagdikte na machinaal schuren (mat schuren) met P1000: 82 micron
* Laagdikte met plamuur: 200 micron
* Laagdikte na primer: 387 micron
* Laagdikte gespoten: 486 micron (dit is enkel op de plaats van de herstelling, de overige locaties zaten tussen 161-174 micron, hier is enkel 2 lagen vernis gespoten, dit betekent dat er een toevoeging van ongeveer 80 micron is door 2 lagen vernis).
- Volkswagen caddy '20
Min laagdikte: 150 micron (dak)
Max laagdikte: 194 micron ( spatbord rechts)
- Opel vivaro '19
Min laagdikte: 94 micron (dak)
max laagdikte: 183 (deur achter rechts)
- Peugeot partner '16
Min laagdikte: 90 micron (deur achter rechts + koffer)
Max laagdikte: 116 micron (motorkap)
- Opel adam '14
Van dit voertuig heb ik de deur links vooraan hersteld, deze had een klein deukje dat ik heb opgevuld met plamuur en vervolgens met 1 laagje UV grondlak heb gespoten. Hierna heb ik de grondverf geschuurd en de deur gespoten, van alle stappen heb ik metingen genomen. Ook heb ik eens met P1000 machinaal de deur geschuurd net naast de schade om te testen wanneer ik door de vernis zou gaan (op welke dikte).
* Laagdikte deur voor herstelling: 115 micron
* Laagdikte doorheen de vernis geschuurd: 75-80 micron. Dit was met een P1000 die machinaal werd gebruikt, mocht je met de hand met bv. P1500 of P2000 schuren, zou het kunnen dat je zelfs al eerder door de vernis gaat gezien een schuurmachine redelijk "agressief" schuurt en je snel door de vernis gaat met een P1000. Dit geeft een verschil van max. 40 micron wat echt niet veel is!
* Laagdikte gespoten (waar enkel vernis is gespoten): 146-163 micron
- Fiat 500 '18
Min laagdikte: 119 micron (spatbord links)
Max laagdikte: 148 micron (motorkap)
- BMW 3 GT '16
Min laagdikte: 90 (koffer spoiler)
Max laagdikte: 159 micron (motorkap + dak)
Ik ben eigenaar van hetzelfde voertuig, deze metingen kwamen overeen met mijn eigen voertuig.
Vaststellingen:
Je kan dus gemiddeld ongeveer 50-100 micron rekenen als je enkel 2 lagen vernis spuit. Ik spuit zelf redelijk dik, dit kan van spuiter tot spuiter wel verschillen al gaat dit geen 100 micron verschil maken.
Ik heb al eens gehoord dat iedere laag 1/3de zou zijn van de totale micron meting, bv. 120 micron totaal, dan zou de vernis 40 micron zijn en ga je pas bij 80 micron ongeveer door je vernis schuren. Dit lijkt mij een beetje kort door de bocht als je weet dat de primer en lak dunner gespoten worden dan de vernis, deze laatste is meestal de dikste laag. Daarnaast zit er ook nog een coating op de deur, onder de primer, deze wordt vaak vergeten mee te nemen in de telling. Voor deze redenen zou ik dan zelf niet vasthouden aan deze "regel". Bovendien verschilt dit echt wel van merk tot merk, en zelfs binnen hetzelfde merk heb je verschillende diktes...
Dat Duitse wagens over het algemeen een dikkere lakdikte hebben dan Franse wagens al zijn er uitzonderingen. bv. Peugeot 2008 '17 had een gemiddelde lakdikte van 140 micron, tegenover een citroen C3 '19 had amper een gemiddelde van 92,5 micron... Dit wil niet perse zeggen dat de vernis ook dikker is al is de kans natuurlijk wel groter. Het gaat over de totale dikte, niet enkel over de vernislaag.
Dat een herspuiting een niet gek veel hogere dikte krijgt, mijn vooroordeel was dat je minstens 100/200+ micron zou toegevoegd zien maar dit is totaal niet het geval! Je zou dus niet van een herspuiting kunnen afgaan puur van de meting, dit zou je moeten vaststellen i.c.m. een visuele controle mits je de kennis hebt hiervoor.
De regel van een dikkere laagdikte voor de "liggende" onderdelen klopt niet altijd bv. het dak, de motorkap,... Vaak zijn deze diktes gelijk of zelfs dunner dan de andere delen.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en voor sommigen wat vragen zijn beantwoordt, ikzelf vond het interessant en leerrijk, soms zelfs verrassend.
PS: sorry voor mijn taalkeuze, ik besef dat dit voor mijn Noorderburen niet altijd duidelijk kan zijn, mocht er een benaming of term tussen staan die niet helemaal duidelijk is, laat het mij even weten.
Bijlagen
Laatst bewerkt: