• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sterk vervuilde stilstaande auto

RDS

Detailing addict
23 mei 2016
9
60
Beste cleaners,

Ik heb een auto in mijn loods staan die al 3+ jaar stilstaat.
Gedurede deze jaren heeft er niet altijd een zeil overheen gelegen.

Gevolg, veel stof, maar ook fijn ijzer slijpsel en zaag slijpsel welke op de auto zijn neergedaald.

Waar begin ik? Hoe krijg ik zoiets schoon zonder krassen?
 
Ik zou zeggen beginnen met afspoelen.. Heel goed afspoelen. Ik denk niet met een HD, want het ijzerslijpsel kan zo schade veroorzaken.
Volgende stap infoamen om al het vuil goed af te voeren. Eventueel nog een keer afspoelen en infoamen. Als de lak dan redelijk schoon is, kun je aan de slag met de HD, wassen en non-ferro..

Foam niet te dik, want dan voert het de deeltjes niet goed af..

Er zijn vast meer mensen met ideeën...!
 
De Citroën DS die ik recent gekocht heb heeft ook jarenlang stilgestaan (binnen) zonder zeil eroverheen. De vorige eigenaar had voor ik kwam kijken een paar jaar aan stof afgewassen met water en spons :( zit nu dus lekker vol kleine krasjes. Zo veel dat de lak dof is/lijkt van een meter of 2 afstand.
Binnenkort ga ik deze ook goed schoonmaken, al is de grootste bende er dus al af.

Ik ga inderdaad afspoelen, foamen, afspoelen (misschien nog eens foamen), wassen, kleien en dan de schade goed beoordelen.
Omdat ik niet weet hoe zacht de lak is (vermoedelijk boterzacht, Citroën kennende) ga ik beginnen met een zo licht mogelijke combi polijstpad/product.

Ik ga dit topic zeker ook even volgen :) komt vast nog van pas!
 
Beginnen met foto's maken, dat vinden wij leuk! Maar ook tijdens en na natuurlijk.

Ik zou inderdaad eerst beginnen met overvloedig spoelen met de tuinslang, dus zonder kracht. Nadien foamen als je de mogelijkheid hebt. Dan gewoon wassen met de twee emmer methode en dan ruim non-ferro gebruiken en nogmaals wassen.

Succes met deze mooie uitdaging!
 
Hey Hallo,

Waar begin ik? Hoe krijg ik zoiets schoon zonder krassen?
Als je pech hebt, zitten er sowieso al krassen onder al het ''puin''. :p

+1 voor de eerdere berichten. Ik zou persoonlijk het stappenplan nét wat aanpassen i.v.m. de ijzerdeeltjes die op de lak zitten;

  1. Foto's maken (Before-foto's)
  2. Met de tuinslang, zonder kop, afspoelen. (Boven naar beneden, zoveel mogelijk puin afvoeren)
  3. Niet laten drogen, foamen. (Foam zal door het water misschien wat minder lang inwerken, maar voert beter af)
  4. Met de tuinslang, zonder kop, afspoelen. (Boven naar beneden, zoveel mogelijk puin afvoeren)
  5. Auto laten drogen.
  6. Opnieuw foamen. (Foam kan nu langer inwerken, droge auto)
  7. Met de tuinslang, zonder kop, afspoelen. (Boven naar beneden, zoveel mogelijk puin afvoeren)
  8. Auto laten drogen.
  9. Met een ijzerverwijderaar alles benevelen. (Droge auto, product kan langer inwerken)
  10. Met de tuinslang, zonder kop, afspoelen. (Boven naar beneden, zoveel mogelijk losgeweekte ijzerdeeltjes afvoeren)
  11. Opnieuw met ijzerverwijderaar benevelen. (Laatste beetjes worden opgelost)
  12. Afspoelen met HD.
  13. Wassen middels ''2-emmer methode''
  14. Foto's maken (After-Foto's)
Laatste optie zou kunnen zijn dat je na het wassen (drogen niet nodig) het lakwerk gaat kleien. Hiermee haal je hardnekkig vuil van/uit je lak.

Ik zou niet gaan wassen vóórdat je een ijzerverwijderaar hebt gebruikt. Je wilt immers niet ijzerdeeltjes over je lak wrijven. Beter om deze eerst los te weken en af te voeren en/of op te lossen middels het product.


Foamen doe je met een HD, daar plaats je een foamlans op en deze vul je met de juiste verhouding foamshampoo/water.
Voor vrijwel elke HD is er de Monello - Lancia Foamlans en deze kan je vullen met een foamshampoo die goed reinigt. Bijv. Monello - Artico Magico.

Als je geen HD beschikbaar hebt, dan kun je ook een voorwas-product, bijv. Valet Pro - Citrus Pre Wash in een pompsprayer doen. (Onkruidsprayer, plantenspuit, etc) Dit zal niet schuimen/foamen, maar zal ook werken.

Een ijzerverwijderaar (Met als bonus een goede reinigende functie), zoals Monello - NonFerro of DodoJuice - Ferrous Dueller gebruik je normaliter op velgen. Dit product reageert op de ijzerdeeltjes die gaan roesten, lost deze op en kleur door deze reactie paars. Ook is dit op lakwerk te gebruiken en dat lijkt mij in dit geval wel nodig. (2 flesjes van 500ml) :p Deze breng je bij voorkeur aan op een droge auto, dan kan het langer blijven plakken en inwerken.

De ''2-emmer methode'' is een methode waarbij je dus in de basis met 2 emmers, 1-2 washandschoenen en een autoshampoo gaat wassen. De ene emmers is bedoeld voor je sop en de andere om je washandschoen eerst in uit te spoelen alvorens weer sop te pakken. Idealiter heb je in tenminste de spoelemmer een Grit Guard rooster zitten die het vuil onderin de emmer houd en niet in je washandschoen.
Je wast een klein deel, rekening houdend met de mate van vervuiling, zoals 1/4 van je motorkap, draait de washandschoen om, wast opnieuw 1/4 deel en gaat dan de washandschoen spoelen/schoonmaken. Vervolgens nieuw sop pakken en herhalen.



Greetz
 
Zo heb ik die van mij ook "gevonden" in een oude rommelige schuur bij familie
Deze foto's zijn genomen net nadat er 18 jaar aan stof was afgewassen. Helaas zijn er geen foto's van ervoor, die had ik wel willen zien :(

b81d3880c3e043a9966864c186fef3b9.jpg

74ca5a46710942037f661089167b5cda.jpg