• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stuurwiel Renault Clio 4 herstellen

Antar63

Detailing rookie
6 mei 2023
6
15
Sinds kort in het bezit van een Clio4 Estate uit 2018. Nu heb ik gisteren het interieur goed schoon gemaakt, zo ook het stuurwiel.

Aan de randen was dacht ik wat vuiligheid, maar tot mijn grote schrik brokkelde de laag van het stuur af/liet los alsof het een soort van velletjes waren. (Ik heb alleen een microdoekje gebruikt met water en deze stevig langs de stuur randen gehaald)
Nu zit ik met de handen in het haar en is het stuur er veel lelijker op geworden. Het stuur is wel gestikt, maar de laag eronder lijkt gewoon kunststof?

Kan het zijn dat in de Clio’s nepleer zit voor het stuurwiel en ik soort toplaag eraf heb ‘gepoetst’?

Ik zal proberen om nog een foto te uploaden wat het verduidelijkt.
 
Hoe kan ik dit nu het beste herstellen? Ik dacht er zelf aan om overal nu het laagje eraf te ‘poetsen’ of is er nog iets mogelijk om opnieuw de laag te herstellen? Hopelijk verduidelijkt de foto het :)
 

Bijlagen

  • IMG_5062.jpeg
    IMG_5062.jpeg
    251,9 KB · Weergaven: 133
Zoiets heb ik ook gehad met mijn Clio. Is helaas niks meer aan te doen.

Je kan het stuur opnieuw laten bekleden of een 2e hands op de kop tikken.
 
Bedankt voor de reacties.. Dat is balen… had ik er achteraf maar niets aan gedaan dan was het lang niet zo zichtbaar geweest als nu :(

Zou het stuur nog goed bruikbaar zijn (niet te glad etc.) als ik de stiksels loshaal en gewoon hou als kunststof stuur?
 
Maar niet als deze laag eraf is, heb het vaker gezien, soms al na 1 jaar bij diverse franse auto’s.
ik sluit me aan bij het vervangen ipv proberen te redden óf opnieuw laten bekleden kan ook.
 
Toch verbaast mij dan hoe slecht de kwaliteit dan is.. De auto heeft pas 105k gelopen.

Ik denk dat ik voor nu ga kijken hoe het eruit ziet als ik van de bovenkant van het stuur alles verwijder door het weg te poetsen / opschuren.

Ik heb gelijk even gekeken en vermoed dat een ander stuur dan nog voordeliger is dan opnieuw laten bekleden.
Helaas durf ik dit zelf niet te doen, iemand een idee of dat een tijdrovende klus is voor een garage?
 
Is zo gebeurd bij een garage. Zal niet veel hoeven kosten. Een mooi exemplaar vinden voor een nette prijs zal een grotere klus worden vrees ik.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Toch verbaast mij dan hoe slecht de kwaliteit dan is.. De auto heeft pas 105k gelopen.

Ik denk dat ik voor nu ga kijken hoe het eruit ziet als ik van de bovenkant van het stuur alles verwijder door het weg te poetsen / opschuren.

Ik heb gelijk even gekeken en vermoed dat een ander stuur dan nog voordeliger is dan opnieuw laten bekleden.
Helaas durf ik dit zelf niet te doen, iemand een idee of dat een tijdrovende klus is voor een garage?
Hoe oud is de auto? Als de auto al wat ouder is en regelmatig in de zon staat bv zou ik me ook kunnen voorstellen dat zo’n toplaag dat niet gezellig gaat vinden. Wel zonde ieder geval.
Mocht je de auto nog geruime tijd willen rijden zou ik eens kijken wat bekleden met leer zou kosten al kan ik niet inschatten wat zoiets zou moeten kosten.
 
Zoals gezegd had mijn Clio er ook een beetje last van, maar dat was meer aan de bovenkant van het stuur en niet zo heftig als bij jou. Denk toch echt dat er misschien door de vorige eigenaren hardhandig is omgegaan met dit stuur. Bij mijn exemplaar was het stuur nog aardig netjes na 250.000km.

Stuur vervangen is weinig moeite. Airbag er uit. stuur los, nieuw stuur er in en de airbag terug.

Een mooi stuur hoeft ook niet de wereld te kosten:
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Mijn eerste reactie zou ook zijn om dit proberen te herstellen maar als ik zie wat een 2dehands stuurtje "maar" kost, dan zou ik de tijd en het geld niet spenderen aan een herstelling. Herbekleden kost sowieso meer dan die €69.
 
Op zich mee eens maar als je nog een tijd in de auto wil rijden en het voor jou een auto is waar je zuinig op wil zijn zou herbekleden wel een mooiere optie zijn denk ik. Maar idd daar zal een duurder prijskaartje aan hangen.
 
Ik heb de auto pas enkele maanden in mijn bezit en wil hem nog wel een paar jaar houden. De slijtage zoals op de foto was dus nog niet zo erg. Door mijn eigen fout (grondig schoon gemaakt) is het erger geworden en veel meer losgekomen.

(mijn vorige auto had wel een kwalitatief goed volledig lederen stuur waarbij ik nooit problemen heb gehad met het schoonmaken met een doekje en lauw water)

Duidelijk dat het niet meer zinvol is om nog zelf geld en tijd in het herstel te steken met middeltjes. Gezien de relatief lage prijzen voor een vervangend stuur ligt dit het meest voor de hand.

Want opnieuw laten bekleden moet ik ook het bedrijf het stuurwiel laten verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter en AndyVR