• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tarabass stelt zich voor

Welkom op dit forum. Veel lees plezier gewenst, ik vertoef er dagelijks wel even op om te leren en voor de fun. Ik heb in het verleden ook een paar golfjes gehad. Mijn eerste 2 auto's waren een golf, type 2 en 3 en de auto voor mijn huidige auto was een golf 5 GT. Lekkere auto en vergeleken met bv een BMW 3 touring nog behoorlijk wat ruimte. Poets ze!
 
  • Leuk
Reactions: Tarabass
Thx! Hoe meer ik hier lees hoe meer ik kan leren. Maar komt wel goed. Golfjes zijn toch wel mijn favoriet, de Passat is minder dynamisch qua rijgedrag. Maar inderdaad wel superruim, en de Golf Variant vind ik niet mooi. En er zit lekker veel bloot aan om te detailen ;)
 
Welkom op het forum, @Tarabass
Ik hoop dat je DAP snel binnen is, in de tussentijd kun je hier een hoop informatie opdoen om tot een goed resultaat te komen wanneer je werkelijk aan de slag gaat met de machine.
 
  • Leuk
Reactions: Tarabass
Dank je! Ik zie dat ik al bijna twee maanden lid ben inderdaad. Alleen nog maar gelezen en gelezen, en spulletjes besteld. Nu de moed vinden om te gaan beginnen ;)
 
Ik ging naar dit topic om te vertellen dat ik vandaag bezig ben geweest met polijsten. De eerste spulletjes zitten dus op de wagen. Niet op de Passat, maar op mijn Polootje. Eerst oefenen ;)

Ik heb in ieder geval een hoop geleerd vandaag, en ben ook tegen wat dingen aangelopen. Ook heb ik mogen ervaren wat de verschillen zijn in hardheid van verschillende merken. En voor het eerst gekleid en wat een ervaring en verschil. Bizar wat er nog uit de lak kwam.

Vanochtend eerst geoefend op een stukje (letterlijk) Ford Escort wat ik gekregen heb van een collega. Ik heb gewoon het standaard stappenplan gevolgd om te kijken wat het resultaat zou zijn en hoe de machine voelt.
  1. Wassen en drogen
  2. Kleien
  3. Veloce met gele pad
  4. Mezzo met oranje pad
  5. Finale met witte pad
  6. Natty's paste wax met zwarte pad
Resultaat was verbluffend. De lak glad als een aal, alle krasjes en swirls weg en mijn zelfvertrouwen tegen het plafond. Direct de Polo gewassen om de motorkap eens onderhanden te nemen. Helaas viel dat tegen. Waarschijnlijk door de harde lak. Ik heb hetzelfde stappenplan als hierboven gevolgd, met een extra Veloce hit met de gele pad. Ik durfde het niet aan om het nogmaals te doen, en hoopte dat met de Mezzo en Finale de nog steeds aanwezige swirls zouden verdwijnen.

Even op een rijtje waar ik tegenaan gelopen ben. Wellicht dat jullie een oplossing hebben.
  1. Moeten de swirls grotendeels/helemaal weg zijn na het polijsten met Veloce? Zoja, nog een hit doen met geel of toch voor een wollen pad gaan, en welke?
  2. De wax was moeilijk af te nemen. Ik bleef vettige strepen zien. Na een half uurtje gewacht te hebben ging het al wat beter. Voor mijn gevoel te dik aangebracht?
  3. Ik moet goed leren kijken en voelen. In eerste instantie wil je de lak niet meer aanraken omdat je geen vlekken wil. Ook had ik de zon achter me. Hoe gaan jullie om met de zon/het licht?
Verder was het heel leuk om te doen. Hopelijk komen er nog wat mooie weekenden aan zodat ik gauw verder kan.
 
Laatst bewerkt:
VW lak kan knoepert hard zijn.
Als je een hit met Veloce op Geel hebt gedaan maak dan even schoon met Prep of Ex. Je verwijderd dan de olie en kunt dan zien wat je behaalt hebt. Uit ervaring weet ik dat je veel geduld moet hebben op de VW's. Truus doe ik met een Wool Pad (paarse van Monello) om sneller te zijn. Echter dan nog doe ik een langzame hit met Paars en Veloce, Dan een langzame hit met Oranje, Mezzo met Groen en Finale met Wit. Het allerbelangrijkste is geduld. Ik denk, nooit opgemeten, dat ik wel een uur of 3 bezig was met alleen de motorkap met dit stappenplan. Ik had dan wel de 500v3 en niet de 900
 
Laatst bewerkt:
@Istnogferarie - Dat is inderdaad snel! In 3 uur tijd een station volledig 3 staps polijsten?!

EDIT - Ow, je had het natuurlijk over je speelgoed-Passat.

Héééél vroeger kon ik mijn speelgoed Lambo's en Ferrari's, die bij de Shell kon sparen, ook binnen 3 uur gedetaild krijgen. Mooie tijd!
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Even op een rijtje waar ik tegenaan gelopen ben. Wellicht dat jullie een oplossing hebben.
  1. Moeten de swirls grotendeels/helemaal weg zijn na het polijsten met Veloce? Zoja, nog een hit doen met geel of toch voor een wollen pad gaan, en welke?
  2. De wax was moeilijk af te nemen. Ik bleef vettige strepen zien. Na een half uurtje gewacht te hebben ging het al wat beter. Voor mijn gevoel te ding aangebracht?
  3. Ik moet goed leren kijken en voelen. In eerste instantie wil je niet voelen omdat je geen vlekken wil. Ook had ik de zon achter me. Hoe gaan jullie om met de zon/het licht?

(1) Als de combi Veloce - Geel nodig is, dan zal je met deze combi moeten polijsten tot de swirls weg zijn.
Met deze grove combi corrigeer je, maar maak je ook de lak wat doffer. (*Denk aan een ruw stuk hout die je met korrel 20 eerst schuurt om splinters te verwijderen en mooi recht te maken, maar lekker glad is hij zeker nog niet en je ziet schuurkrassen)
Vervolgens ga je de gecorrigeerde lak weer polijsten tot een hoogglans. Dus zal je met Mezzo - Oranje de "schade" van Veloce - Geel weer verwijderen en al richting een finish werken. (*Hout word op de tast al gladder, schuurkrassen zijn al veel minder)
Afsluitend ga je met Finale - Wit de hoogglans bereiken. (*Hout is spekglad en egaal)


(2) Elke wax dien je zo dun mogelijk aan te brengen. Bijna onzichtbaar, eigenlijk. Er is maar een dun laagje wat uiteindelijk aan de lak hecht, de rest moet je toch weer afnemen. Dus, veel te veel = spieren kweken om af te nemen.
Een wax die bij het uitwrijven nog vettig is, duidt op het bovenstaande en/of de wax is nog niet uitgezweet/gecured. Of de wax klaar is, dat test je met een "swipetest"; Breng de wax dun aan, geef de wax de tijd om te curen (check beschrijving van de wax en houd rekening met de omstandigheden zoals temperatuur), trek met een droge/schone vinger een streepje in de wax en kijk of je een schone ondergrond hebt. Geen vegen, geen vettigheid, etc.

Zodra je dit hebt, kan je de wax af gaan nemen.


(3) Beter leren voelen en kijken? Je bedoeld tijdens het polijsten en dergelijke? ... Je kan geeoon met je vingers de lak aanraken, hoor. :p Uiteraard heb je huidolien op je vingers, maar je lak zal niet ontploffen. Haha!

Werken in de volle zon is niet bevordelijk. Uiteraard is een beetje zon die niet écht brand, niet erg. De lak warmt amper op en je producten reageren ook niet echt anders. Echter werk ik het liefst UIT de zon en in de schaduw om problemen te voorkomen.

(Tenzij ik een String-sessie heb met een aantal andere forumleden)


een extra Veloce hit met de gele pad. Ik durfde het niet aan om het nogmaals te doen, en hoopte dat met de Mezzo en Finale de nog steeds aanwezige swirls zouden verdwijnen.
VW heeft over het algemeen een harde lak. Dit kan je met een DAP prima corrigeren. Echter kan het tijd kosten om meerdere hits te doen.

Er zit dus niks anders op dan meerdere keren een hit te doen met jouw zwaarste combi: Veloce - Geel.

In mijn ervaring kan het maar zó 2-3 hits kosten om een werkvlak te corrigeren. Gemiddeld is dit ook genoeg, zolang je maar de korrel de tijd geeft om te werken. Dit houd dus in dat je de machine niet te snel beweegt, zodat de korrel genoeg tijd heeft om te kunnen gaan slijpen en er wat warmteontwikkeling ontstaat die ook bijdraagt aan de correctie.

De machine héél langzaam bewegen en/of de korrel erg lang doorwerken, dat is voor het grove slijpen niet bevordelijk. De korrel word immers steeds kleiner en dan werk je aan een finish en geen grove correctie.

Ikzelf beweeg vrij langzaam en dat werkt bij mij goed. Bij de DAP beweeg ik de machine (lees: pad) zó langzaam dat het zo'n 10-12 seconden duurt voordat ik de breedte van de pad heb afgelegd. Ik doe dan een criss-crosspatroon of zelfs een dambordpatroon. Méér doen is meestal niet handig omdat de korrel al te ver is afgebroken en dan kan je niet meer hard corrigeren.


Greetz
 
Bedankt voor jullie feedback!

Ik denk dat ik een aantal "fouten" heb gemaakt die ik de volgende keer anders wil gaan doen. Ik had ook nog niet alle spulletjes, maar was ongeduldig. Daarom had ik geen goede ontvetter en te weinig doeken. Ik vond de kleiset (smooth surface) in de schuur (gekocht in 2009 l0l), en toen begon het te kriebelen.
  1. Gij zult niet in de volle zon polijsten
  2. Gij zult geen wax verspillen
  3. Gij zult overspoelt worden van doeken
  4. Gij zult swipe-testen
  5. Gij zult het contact met werkstuk niet verliezen
  6. Gij zult met de DAP cruisen, niet racen
  7. Gij zult wollen pad moeten beminnen
Al met al denk ik dat ik te bang geweest ben. De DAP te laag in toeren gehad, het niet aangedurfd nog een hit te doen en teveel vastgehouden aan het stappenplan. Ook denk ik dat ik iets te snel ben geweest met de DAP, al was ik al best langzaam. Hiervoor veel filmpjes bekeken op YT.

Gelukkig heb ik de andere helft van de motorkap nog. Ben benieuwd dat als ik het anders aanpak ik ook een ander resultaat krijg. Het was zover erg leerzaam!

Ik heb nog één vraag over 'het product'. Ik twijfel of ik genoeg gebruikt heb. Ik heb elke keer 4 dotjes op de pad gedaan, die op de motorkap gedrukt op strategische plekken en uitgesmeerd. Hier mijn pads na gebruik (ze liggen inmiddels schoon en wel op hun lauweren te rusten):

a1CuVcDYoJAR6pGGHGUvNTjjgK34h2EvbW5Z_LHdHCYWnjkyOFq9JHHTIyCA?width=1024&height=577&cropmode=none.jpg

37pM7Taej3buE43kBwbGlzsbH3Uoyk_3Ra1WiljBHENUDcUBGHHpzz5DaYu0?width=1024&height=577&cropmode=none.jpg

6qC4EfPlDxB8Q9m1mlgNbTDWX_SOeElsNpWU37orIuKkTBkNlSo6U8rxiG4A?width=1024&height=577&cropmode=none.jpg

ktzU1LsuhAh2uPQLuqd3C8Be03Y4oWAhvE7KmJEGYujGnDWxPiLRsFOFItP0?width=1024&height=577&cropmode=none.jpg
 
Qua product gebruik je genoeg.
4 doperwten per hit is meer dan genoeg, sterker nog precies genoeg.

Hier even een hulpmiddel bij het polijsten.
Veloce op snelheid 6, Mezzo op 5, Finale op 4 is ruwweg de standaard
 

Bijlagen

  • Monello handleiding.jpg
    Monello handleiding.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 74
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Thx, @Istnogferarie ! Daaruit blijkt toch wel dat ik hem met Veloce en oranje pad veel te langzaam heb gehad. Uiteindelijk 2 hits gedaan op stand 4, want 5 voelde heel snel. Moet even wennen aan al dat geweld op mijn mooie autootje..

Ik was vanochtend trouwens blij verrast. Het miezerde hier een beetje waardoor er mooie grote parels op de lak lagen. En onder die parels zag ik dat de kleur van de Polo heel mooi geworden is. Het is een donkergroene Polo waarin een mooie paarse gloed zit. Die gloed is, ik denk mede door de wax van Poorboy's, heel mooi naar boven gekomen. Daardoor lijkt de kleur sjieker en donkerder. Wat dat betreft wel tevreden, en ben erg benieuwd als ik daar nog een laagje Black Hole tussen leg.
 
Vandaag weer een stukje motorkap van de Polo onderhanden genomen en voelde al meer vertrouwd met het polijsten en de machine. De buurman kwam ook nog even buurten en die zei dat ik de pads beter flink nat kon maken. Ik hou het bij een pufje detailer, want wat een zooitje krijg je daar van. De hele voorkant van de auto onder de witte vlekken en troep :oops:

Ik heb goed gekeken naar het resultaat en had 4 hits nodig met Veloce. Ook heb ik 2 hits met Mezzo gedaan. Ik heb nog geen wollen pad, maar heb gewoon mijn tijd genomen. Het eindresultaat is veel beter. Veel meer glans en ineens had de andere helft van de motorkap een grijze waas. Goed om dat verschil te zien en te merken. Ook durfde ik de machine sneller te zetten.

Wel ben ik weer met de wax in de fout gegaan. Ik heb niet teveel gebruikt maar ben vergeten te swipe-testen. Alles op zijn tijd. Ben erg benieuwd naar het resultaat morgenochtend, als er weer een beetje dauw op de auto zit!

Ik heb nog wel een vraag over het polijsten:

Hoe lang kun je doorgaan met een hit? Hoe merk je dat je of een nieuwe hit moet doen of door kan gaan? Ik doe nu het dambordpatroon één keer, dus van boven naar beneden en van links naar rechts. Dan afnemen en nieuwe hit als dat nodig is.

Wel patroon gebruiken jullie? Dit naar aanleiding van een filmpje dat ik tegenkwam over de Zenith Point methode. Maar dan zul je wel beter moeten aanvoelen wanneer je compound/product nog werkzaam is?