Review testproducten Nanolex.
Op een normale dag in een normaal jaar zijn wij, testers, gehouden aan een erecode, een secret handshake, geheime taal en een apart hokje in dit forum dat enkel zichtbaar en toegankelijk is voor de simpele zielen die, enkele jaren geleden, werden verkozen tot testers voor Carclean.
Dit is echter geen normaal jaar en deze keer kregen we van het hoofdkwartier een verzoek om enkele spullen te testen, te beschrijven en onze bevindingen te posten in het reguliere forum.
Laat ons beginnen bij het begin. Mijn testobject, de ouwe getrouwe Octavia RS, was opnieuw toe aan een opfrisbeurt. Ik zat te denken om eens een éénstaps-polijstmiddel te proberen aangezien de lak niet echt veel correctie nodig leek te hebben. Na mijn sportongeval en dubbele open beenbreuk eerder dit jaar had de wagen meer op stal gestaan dan dat deze kilometers gereden had. Wat mij wel opviel was dat de Collinite 845 die bij de laatste grote beurt werd aangebracht volledig afgebroken was.
Alsof ze op het hoofdkwartier gedachten konden lezen leek me dit wel een uitgelezen kans om mee te werken aan deze test en een one-step polisher aan de tand te voelen.
Het testobject zag er als volgt uit voor aanvang dienst :
Aangezien het pakket 4 stalen bevatte :
dienden we meerder spullen te onderwerpen aan een test.
Beginnen deden we met dit leuke flesje, de Nanolex Pre Wash Foam.
Zoals de naam al deed vermoeden handelde het hier om een foamwash. Ik besloot het goedje te vergelijken met de Monello Artico Magico die ik al enige tijd en tot volle tevredenheid in gebruik had.
Het wapen waarmee ik ging aanvallen was de Nilfisk E 150,2,
voorzien van een Monello Foamlans. Ik heb de instellingen niet gewijzigd en heb dezelfde verhouding van produkt/water behouden om een gedegen vergelijking te kunnen maken.
Mijn eerste indruk was dat de schuim, hoewel deze beduidend dunner was dan de Artico Magico, toch trager afdruipte en een mooie hoeveelheid vuil van de lak meenam. Een vogel had zijn gevoeg gedaan op de lak, deels was het weggeregend maar toch kon je nog een remspoor waarnemen. Nadat de schuim was weggegleden bleef er nog slechts een miniem spoortje over :
Foto voor schuim :
Foto na schuim
Na een volgende passage met de hogedrukreiniger was alle shit gewoon verdwenen. In het schuim dat op de grond achterbleef kon je nog duidelijk de restanten van het vuil terugzien. Op foto bleek dit echter moeilijk vast te leggen maar met het blote oog viel het wel op.
Mijn oordeel na het eerste gebruik van deze Nanolex Pre Foam Wash kan dus niet anders dan positief zijn. In deze verhouding 1:4 en met dezelfde instelling van de lans leek het, licht naar appel geurende, schuim wat dunner te zijn dan mijn gebruikelijke Artico Magico maar deed het mijns inziens beter zijn werk. Het goedje leek het vuil wat agressiever te lijf te gaan.
Over naar deel twee van deze test.
Het pakket bevatte eveneens het volgende flacon :
Een éénstapspolijstmiddel waarmee zowel lichte krassen kunnen verwijderd worden, als kan doorgewerkt worden tot een diepe glans met beschermende factor verschijnt en prima hydrofobische eigenschappen tot uiting zouden komen. Kortom : de kip met de gouden eieren !
Tussendoor diende de wagen natuurlijk nog gewassen te worden via de geijkte methode, ons allen inmiddels gekend.
Daarna maar even met de Scholl Blue Eraser klei over de lak en een bakje koffie aan de kant want de innerlijke mens dient, net zoals de lak, voorzien te worden van enige liefkozingen.
De lak vertoonde weinig vervuiling dus verliep het kleien van een (k)leien dakje zodat we al snel aan een testspot konden beginnen. De Raffini 5,5" Foam Light Cutting Pad – Orange leek ons een aangewezen wapen om de eerste aanval in te zetten. Het flesje gebood ons 4 erwtjes te verdelen over de pad en hiermee de lak te lijf te gaan. Gebruik makende van de DAP900 V2 en voornoemde pad stelden we vast dat het goedje bij een eerste passage een vettig residu achterliet, bij een tweede passage mooi werd afgebroken in zeer kleine korrels en nadien goed kon doorgewerkt worden tot er slechts een lichte waas achterbleef. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Monello lijn, die ik meestal hanteer, stofte de Nanolex niet tot nauwelijks. De behaalde correctie in deze combo bleek echter tegen te vallen dus besloot ik over te stappen op de Monello Raffini 5,5 Foam Cutting Pad – Yellow en hiermee het middel door te werken tot het einde in de hoop toch wat meer cut (en correctie – glans) te verkrijgen. Toch een beetje ijdele hoop, zo bleek later. Hoewel het middel zich zeer goed laat verwerken is het mijns inziens geen waardig alternatief t.o.v. een twee- of driestaps polijstbeurt. Maar dan zijn we natuurlijk appelen met peren aan het vergelijken. In combinatie met een harde cuttingpad zal je met dit middel natuurlijk wel gedegen correctie kunnen verkrijgen maar zal je niet kunnen doorwerken tot een glanzende finish, althans mij lukt het niet maar ik heb dan ook de wijsheid niet in pacht en in detailerland lopen er ongetwijfeld sterkere deelnemers rond die een beter resultaat kunnen behalen met deze SiOne.
Wat doet dit middel dan wel en waarvoor lijkt het mij zeker aangewezen ?
Voor mensen zoals ik en wagens zoals de mijne, die goed bijgehouden worden en niet al te veel kilometers bollen, is dit wel een fijn produktje. Verweerde lakken en diepe krassen ga je hier niet mee te lijf gaan, net zomin als je naar een vuurgevecht zou trekken met een zakmes. Indien je echter in een paar uur tijd je lak wat liefde wil geven komt dit middel goed van pas en dan vooral om wat nu gaat volgen.
De Nanolex SiOne belooft namelijk, naast de correctie en de diepe glans, goede hydrofobische eigenschappen. En jawel hoor...die zijn zeker aanwezig. De échte hele diepe glans, die had ik eerlijk gezegd nooit verwacht van een éénstapspolijstmiddel om de overduidelijke reden dat je in een fractie van de tijd en met een minimum aan inspanning ook de ronde van Frankrijk (om in de tijdsgeest te blijven) niet zal winnen, je ook je bolide niet zal omtoveren in een spiegel na slechts één rondje polijsten.
Wat wel aanwezig bleek te zijn waren de goede hydrofobische eigenschappen, getuige het filmpje na het polijsten :
En hier moet ik jullie teleurstellen want het filmpje wil niet uploaden naar het forum. Laat ik het als volgt beschrijven : na toepassing van de SiOne spoot ik water met de open hose op de motorkap en tot mijn verbazing liep zo goed als alle water weg en bleef de motorkap droog achter. Prachtig resultaat na slechts één rondje polijsten.
Hierdoor was ik wel aangenaam verrast. Het water liep toch wel heel mooi weg. Verder wens ik ook nog aan te kaarten dat de SiOne nog een andere mooie eigenschap vertoonde. Op de zwarte trim liet het middel geen wit residu achter en dit in tegenstelling tot andere concurrerende fabrikanten. Je kan dus redelijk de grove borstel hanteren en flink wat meters maken zonder angst met witte deurrubbers of dito spoilerlippen of andere diffusors opgescheept te worden. Dikke pluim voor de Nanolex.
Last but not least voor vandaag, flesje nummer 3, de Nanolex SISpray.
Dit middel betreft een sealant op basis van polymeren die een lange, diepglanzende en uiterst hydrofobische bescherming belooft van je lak. Nu is er natuurlijk geen enkele zichzelf respecterende sealant, die al deze eigenschappen niet zou beloven, op de markt te vinden. De vraag rest of deze Nanolex zijn beloftes kan waarmaken. We gaan het hier niet hebben over standtijd want we schrijven dit verslag een halve dag na toepassing van het middel, doch eerder over gebruiksgemak en onmiddellijk resultaat.
Om één en ander duidelijk te maken deelde ik de motorkap van de wagen op in gelijke delen. Rechts gebruikte ik de Nanolex en links bracht ik een laag Collinite 845 aan. Ik weet dat ik hier een wax en een spray sealant vergelijk maar dit deed ik niet zonder reden. Ik wilde namelijk duidelijk tonen dat er hoegenaamd geen verschil kon worden vastgesteld in de sheeting,en ook hier diende een filmpje duidelijkheid te brengen maar slaag ik er niet in om de beelden te uploaden naar het forum.
Ik kon hoegenaamd geen verschil in sheeting opmerken tussen de beide zijdes van de motorkap.
Nogmaals, we hebben het niet over standtijd. Ik wil het hier enkel hebben over het gebruiksgemak en het behaalde resultaat op korte termijn. In een mum van tijd breng je de SISpray aan middels enkele pufjes op een microvezeldoek, licht inwrijven en onmiddellijk uitbuffen. De Collinite behoeft natuurlijk een ietwat langere verwerkingsduur omdat je het produkt toch even moet laten curen vooraleer je het uitbuft, toch hebben beide middelen een gelijk resultaat, althans op de korte termijn. Ik besef ten volle dat de Collinite een langere standtijd zal hebben maar wilde de Nanolex gewoon even vergelijken met een toch wel vrij hoog aangeschreven middel wat sheeting betreft (voor zover mijn kennis reikt, please don't shoot me...)
Uiteindelijk legden we nog een laagje Gyeon Tyre op de banden en werd de RS terug opgeborgen in de garage. Niet zonder een foto van het eindresultaat en een plaatje van de reflectie op het dak. Al bij al ben ik slechts een vijftal uurtjes zoet geweest om dit resultaat te behalen.
Is dit schitterend en "af" ? Neen !
Is dit resultaat bevredigend in deze tijdspanne ? Absoluut !
Conclusie van deze test is dat de foam zich uitstekend weet stand te houden in vergelijking met de concurrentie en dat de Sispray een gedegen, zoniet beter alternatief betreft voor diverse sprays. Ik ga hier geen andere merken afkatten maar heb toch al flink wat produkten onder de “vod” gehad die minder resultaat behaalden en meer werk behoefden. Dit was kinderspel. De SiOne kon me niet overtuigen qua correctie maar des te meer qua gemak in de verwerking en zeker qua waterafvoerende eigenschappen na de finish.
De opmerkzame lezer, als die er nu nog is na deze turf, zal vaststellen dat er nog een vierde flesje in het pakket zat waarover niet werd gerept in dit verslag. Wel, dit had een reden. Het ontbrak me vandaag aan tijd en ook wel aan doel om dit middel aan een test te onderwerpen. We hebben het hier over de Nanolex Metal Polish.
Bij gebrek aan metaal op de RS en eerder genoemd tijdsgebrek ben ik er niet toe gekomen om dit flesje aan de tand te voelen. Eén van de volgende dagen ga ik de uitlaat ermee te lijf en de resultaten van dit gevecht zal je kunnen volgen in het vervolg van dit draadje.
Tot later !
Op een normale dag in een normaal jaar zijn wij, testers, gehouden aan een erecode, een secret handshake, geheime taal en een apart hokje in dit forum dat enkel zichtbaar en toegankelijk is voor de simpele zielen die, enkele jaren geleden, werden verkozen tot testers voor Carclean.
Dit is echter geen normaal jaar en deze keer kregen we van het hoofdkwartier een verzoek om enkele spullen te testen, te beschrijven en onze bevindingen te posten in het reguliere forum.
Laat ons beginnen bij het begin. Mijn testobject, de ouwe getrouwe Octavia RS, was opnieuw toe aan een opfrisbeurt. Ik zat te denken om eens een éénstaps-polijstmiddel te proberen aangezien de lak niet echt veel correctie nodig leek te hebben. Na mijn sportongeval en dubbele open beenbreuk eerder dit jaar had de wagen meer op stal gestaan dan dat deze kilometers gereden had. Wat mij wel opviel was dat de Collinite 845 die bij de laatste grote beurt werd aangebracht volledig afgebroken was.
Alsof ze op het hoofdkwartier gedachten konden lezen leek me dit wel een uitgelezen kans om mee te werken aan deze test en een one-step polisher aan de tand te voelen.
Het testobject zag er als volgt uit voor aanvang dienst :
Aangezien het pakket 4 stalen bevatte :
dienden we meerder spullen te onderwerpen aan een test.
Beginnen deden we met dit leuke flesje, de Nanolex Pre Wash Foam.
Zoals de naam al deed vermoeden handelde het hier om een foamwash. Ik besloot het goedje te vergelijken met de Monello Artico Magico die ik al enige tijd en tot volle tevredenheid in gebruik had.
Het wapen waarmee ik ging aanvallen was de Nilfisk E 150,2,
voorzien van een Monello Foamlans. Ik heb de instellingen niet gewijzigd en heb dezelfde verhouding van produkt/water behouden om een gedegen vergelijking te kunnen maken.
Mijn eerste indruk was dat de schuim, hoewel deze beduidend dunner was dan de Artico Magico, toch trager afdruipte en een mooie hoeveelheid vuil van de lak meenam. Een vogel had zijn gevoeg gedaan op de lak, deels was het weggeregend maar toch kon je nog een remspoor waarnemen. Nadat de schuim was weggegleden bleef er nog slechts een miniem spoortje over :
Foto voor schuim :
Foto na schuim
Na een volgende passage met de hogedrukreiniger was alle shit gewoon verdwenen. In het schuim dat op de grond achterbleef kon je nog duidelijk de restanten van het vuil terugzien. Op foto bleek dit echter moeilijk vast te leggen maar met het blote oog viel het wel op.
Mijn oordeel na het eerste gebruik van deze Nanolex Pre Foam Wash kan dus niet anders dan positief zijn. In deze verhouding 1:4 en met dezelfde instelling van de lans leek het, licht naar appel geurende, schuim wat dunner te zijn dan mijn gebruikelijke Artico Magico maar deed het mijns inziens beter zijn werk. Het goedje leek het vuil wat agressiever te lijf te gaan.
Over naar deel twee van deze test.
Het pakket bevatte eveneens het volgende flacon :
Een éénstapspolijstmiddel waarmee zowel lichte krassen kunnen verwijderd worden, als kan doorgewerkt worden tot een diepe glans met beschermende factor verschijnt en prima hydrofobische eigenschappen tot uiting zouden komen. Kortom : de kip met de gouden eieren !
Tussendoor diende de wagen natuurlijk nog gewassen te worden via de geijkte methode, ons allen inmiddels gekend.
Daarna maar even met de Scholl Blue Eraser klei over de lak en een bakje koffie aan de kant want de innerlijke mens dient, net zoals de lak, voorzien te worden van enige liefkozingen.
De lak vertoonde weinig vervuiling dus verliep het kleien van een (k)leien dakje zodat we al snel aan een testspot konden beginnen. De Raffini 5,5" Foam Light Cutting Pad – Orange leek ons een aangewezen wapen om de eerste aanval in te zetten. Het flesje gebood ons 4 erwtjes te verdelen over de pad en hiermee de lak te lijf te gaan. Gebruik makende van de DAP900 V2 en voornoemde pad stelden we vast dat het goedje bij een eerste passage een vettig residu achterliet, bij een tweede passage mooi werd afgebroken in zeer kleine korrels en nadien goed kon doorgewerkt worden tot er slechts een lichte waas achterbleef. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Monello lijn, die ik meestal hanteer, stofte de Nanolex niet tot nauwelijks. De behaalde correctie in deze combo bleek echter tegen te vallen dus besloot ik over te stappen op de Monello Raffini 5,5 Foam Cutting Pad – Yellow en hiermee het middel door te werken tot het einde in de hoop toch wat meer cut (en correctie – glans) te verkrijgen. Toch een beetje ijdele hoop, zo bleek later. Hoewel het middel zich zeer goed laat verwerken is het mijns inziens geen waardig alternatief t.o.v. een twee- of driestaps polijstbeurt. Maar dan zijn we natuurlijk appelen met peren aan het vergelijken. In combinatie met een harde cuttingpad zal je met dit middel natuurlijk wel gedegen correctie kunnen verkrijgen maar zal je niet kunnen doorwerken tot een glanzende finish, althans mij lukt het niet maar ik heb dan ook de wijsheid niet in pacht en in detailerland lopen er ongetwijfeld sterkere deelnemers rond die een beter resultaat kunnen behalen met deze SiOne.
Wat doet dit middel dan wel en waarvoor lijkt het mij zeker aangewezen ?
Voor mensen zoals ik en wagens zoals de mijne, die goed bijgehouden worden en niet al te veel kilometers bollen, is dit wel een fijn produktje. Verweerde lakken en diepe krassen ga je hier niet mee te lijf gaan, net zomin als je naar een vuurgevecht zou trekken met een zakmes. Indien je echter in een paar uur tijd je lak wat liefde wil geven komt dit middel goed van pas en dan vooral om wat nu gaat volgen.
De Nanolex SiOne belooft namelijk, naast de correctie en de diepe glans, goede hydrofobische eigenschappen. En jawel hoor...die zijn zeker aanwezig. De échte hele diepe glans, die had ik eerlijk gezegd nooit verwacht van een éénstapspolijstmiddel om de overduidelijke reden dat je in een fractie van de tijd en met een minimum aan inspanning ook de ronde van Frankrijk (om in de tijdsgeest te blijven) niet zal winnen, je ook je bolide niet zal omtoveren in een spiegel na slechts één rondje polijsten.
Wat wel aanwezig bleek te zijn waren de goede hydrofobische eigenschappen, getuige het filmpje na het polijsten :
En hier moet ik jullie teleurstellen want het filmpje wil niet uploaden naar het forum. Laat ik het als volgt beschrijven : na toepassing van de SiOne spoot ik water met de open hose op de motorkap en tot mijn verbazing liep zo goed als alle water weg en bleef de motorkap droog achter. Prachtig resultaat na slechts één rondje polijsten.
Hierdoor was ik wel aangenaam verrast. Het water liep toch wel heel mooi weg. Verder wens ik ook nog aan te kaarten dat de SiOne nog een andere mooie eigenschap vertoonde. Op de zwarte trim liet het middel geen wit residu achter en dit in tegenstelling tot andere concurrerende fabrikanten. Je kan dus redelijk de grove borstel hanteren en flink wat meters maken zonder angst met witte deurrubbers of dito spoilerlippen of andere diffusors opgescheept te worden. Dikke pluim voor de Nanolex.
Last but not least voor vandaag, flesje nummer 3, de Nanolex SISpray.
Dit middel betreft een sealant op basis van polymeren die een lange, diepglanzende en uiterst hydrofobische bescherming belooft van je lak. Nu is er natuurlijk geen enkele zichzelf respecterende sealant, die al deze eigenschappen niet zou beloven, op de markt te vinden. De vraag rest of deze Nanolex zijn beloftes kan waarmaken. We gaan het hier niet hebben over standtijd want we schrijven dit verslag een halve dag na toepassing van het middel, doch eerder over gebruiksgemak en onmiddellijk resultaat.
Om één en ander duidelijk te maken deelde ik de motorkap van de wagen op in gelijke delen. Rechts gebruikte ik de Nanolex en links bracht ik een laag Collinite 845 aan. Ik weet dat ik hier een wax en een spray sealant vergelijk maar dit deed ik niet zonder reden. Ik wilde namelijk duidelijk tonen dat er hoegenaamd geen verschil kon worden vastgesteld in de sheeting,en ook hier diende een filmpje duidelijkheid te brengen maar slaag ik er niet in om de beelden te uploaden naar het forum.
Ik kon hoegenaamd geen verschil in sheeting opmerken tussen de beide zijdes van de motorkap.
Nogmaals, we hebben het niet over standtijd. Ik wil het hier enkel hebben over het gebruiksgemak en het behaalde resultaat op korte termijn. In een mum van tijd breng je de SISpray aan middels enkele pufjes op een microvezeldoek, licht inwrijven en onmiddellijk uitbuffen. De Collinite behoeft natuurlijk een ietwat langere verwerkingsduur omdat je het produkt toch even moet laten curen vooraleer je het uitbuft, toch hebben beide middelen een gelijk resultaat, althans op de korte termijn. Ik besef ten volle dat de Collinite een langere standtijd zal hebben maar wilde de Nanolex gewoon even vergelijken met een toch wel vrij hoog aangeschreven middel wat sheeting betreft (voor zover mijn kennis reikt, please don't shoot me...)
Uiteindelijk legden we nog een laagje Gyeon Tyre op de banden en werd de RS terug opgeborgen in de garage. Niet zonder een foto van het eindresultaat en een plaatje van de reflectie op het dak. Al bij al ben ik slechts een vijftal uurtjes zoet geweest om dit resultaat te behalen.
Is dit schitterend en "af" ? Neen !
Is dit resultaat bevredigend in deze tijdspanne ? Absoluut !
Conclusie van deze test is dat de foam zich uitstekend weet stand te houden in vergelijking met de concurrentie en dat de Sispray een gedegen, zoniet beter alternatief betreft voor diverse sprays. Ik ga hier geen andere merken afkatten maar heb toch al flink wat produkten onder de “vod” gehad die minder resultaat behaalden en meer werk behoefden. Dit was kinderspel. De SiOne kon me niet overtuigen qua correctie maar des te meer qua gemak in de verwerking en zeker qua waterafvoerende eigenschappen na de finish.
De opmerkzame lezer, als die er nu nog is na deze turf, zal vaststellen dat er nog een vierde flesje in het pakket zat waarover niet werd gerept in dit verslag. Wel, dit had een reden. Het ontbrak me vandaag aan tijd en ook wel aan doel om dit middel aan een test te onderwerpen. We hebben het hier over de Nanolex Metal Polish.
Bij gebrek aan metaal op de RS en eerder genoemd tijdsgebrek ben ik er niet toe gekomen om dit flesje aan de tand te voelen. Eén van de volgende dagen ga ik de uitlaat ermee te lijf en de resultaten van dit gevecht zal je kunnen volgen in het vervolg van dit draadje.
Tot later !
Laatst bewerkt: