• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test nieuwe CC klei

Koko

Detailing rookie
1 jul 2009
229
0
Gisteren de klei binnengekregen en vanmiddag een testauto, een Chrysler Sebring carbio:

15042010242.jpg


15042010241.jpg


Ik heb de wagen eerst gefoamd met Autobrite Citrus Snow Foam, daarna afgespoten met de hogedruk en toen gewassen met de 2 emmer methode.
De wagen niet gedroogd maar meteen begonnen met kleien.

De klei heb ik gebruikt icm Meguiars Last Touch.
Toen ik de klei uit de verpakking haalde viel meteen de plakkerigheid al op, een beetje zoals de gentle grey van dodo juice maar de testklei is wel een stuk elastischer.
De geur viel me ook mee, na het lezen van een paar reacties dacht ik dat hij behoorlijk zou stinken maar ik rook het bijna niet maar dat komt misschien ook door de velgenreiniger en super degreaser die ik vlak daarvoor gebruikt had.

Toen eindelijk eens begonnen met kleien, de klei voelt lekker zacht aan en is superglad op de lak, zo glad dat ik dacht dat de lak niet gekleid moest worden, het bleek dus toch aan de zachte klei te liggen, dit is na een halve motorkap:

15042010243.jpg


De klei neemt flink wat vervuiling op en de lak voelt spiegelglad aan, ook als ik mijn hand in een plastic zakje doe dan voel ik nog geen verontreiniging en na controle met gentle grey bleek die ook schoon te zijn dus alle verontreiniging is ook echt weg.

15042010244.jpg


Vervolgens de flanken gewoon gekleid en op het kofferbak maar een wat geëxperimenteerd.
Toen ik begon met kleien was de LT verdund 1:1 maar ik heb eens op een meeting gesproken met iemand van meguiars en die zei dat LT ook verdund kan worden 1:10 om te kleien.
Dat maar eens geprobeerd.

15042010245.jpg


Dat ging gewoon goed, wederom alle verontreiniging weg na controles en geen marring of wat dan ook dat achterbleef ondanks dat er dus minder smering zou moeten zijn, dat was ook niet te merken tijdens het kleien want het bleef gewoon glad voelen.
Ook heb ik een klein stukje met alleen maar water geprobeerd en dat was ook goed te doen, het voelde een klein beetje stroever aan maar het was te verwaarlozen. Ik wil dit wel nog eens testen maar dan moet ik wachten tot ik mijn eigen wagen weer moet doen.

Omdat het toch snel donker werd en omdat de accu van mijn gsm leeg begon te raken heb ik helaas niet zo veel foto's kunnen maken, indien er meer foto's nodig zijn kan ik misschien nog een tweede test doen als ik nog een wagen krijg deze week want alle wagens hier zijn pas gekleid.

De + punten:
- Klei is zeer elastisch.
- Klei is lekker glad.
- Klei heeft weinig glijmiddel nodig.
- Laat geen marring of andere sporen achter.

De - punten:
- Klei "stinkt" volgens sommigen maar ik ruik het nu niet, zal morgen nog eens eraan ruiken.
- Klei voelt tijdens het kleien zo glad aan dat je niet voelt dat je moet wisselen van kant omdat hij te erg vervuild is.

PS: deze wagen heeft 4 weken geleden een volledige beurt gehad bij een poetsbedrijf inc. zogenaamde lakverzegeling, zoals op de bovenste 2 foto's te zien is, is er helemaal geen bescherming te zien.
De eigenaar (een vriend van mijn vader) was ook zeer ontevreden en vroeg me of ik eens ernaar kon kijken en zeggen wat ik ervan vond. De poets/polijstbeurt inc verzegeling heeft 3,5 uur in beslag genomen en de wagen zit compleet onder de swirls en krassen. Bij deze wil ik ook de eigenaar bedanken voor het ter beschikking stellen van zijn auto voor de test.
 
Goed verhaal, leuk om te lezen.
Alleen de opmerking over het gebrek aan bescherming snap ik niet helemaal (ikke=beginner)
Ik zie wel sheeting (water is er vanaf gelopen)
Beading zou je kunnen testen met een fijne nevel, liefst kalkvrij water (ontdooien uit de diepvries)

Hans
 
Duidelijke review. Daar deze klei niet zo stug is, lijkt hij voor mij prettig. Op de Meg klei en de Pinnacle kneed ik me altijd een ongeluk.
 
RedCat zei:
Goed verhaal, leuk om te lezen.
Alleen de opmerking over het gebrek aan bescherming snap ik niet helemaal (ikke=beginner)
Ik zie wel sheeting (water is er vanaf gelopen)
Beading zou je kunnen testen met een fijne nevel, liefst kalkvrij water (ontdooien uit de diepvries)

Hans

Als je naar de flanken kijkt die staan nog vol water alleen op het bovenste gedeelte van de motorkap was sprake van sheeting, beading was er ook niet want toen ik hem afspoot met de hogedruk heb ik hem beneveld en beading was bijna niet te zien.
 
+1 Danielle, ik kneed me op elke klei een ongeluk (maar TvL, leg ze in warm water, en heb er dan geen last meer van)

Thx voor de review, lijkt me een welkome aanvulling in het assortiment afgaande op deze review :)^
 
Goede review, ik ben erg hard opzoek naar een nieuwe klei.
Heb je het hele blokje gebruikt of knip je deze in 2? Ik had nl ooit eens gelezen dat men met 40 gram ongeveer ging kleien (ik gebruikte toen een stuk van 80 gram omdat deze zo in de verpakking zat)
 
Ik heb het blokje in 3 stukken geknipt en daar 1 stuk van gebruikt.
Als deze in het assortiment komt dan ga ik deze zeker bestellen als mijn andere klei stukken op zijn.
 
Ik gebruik zelf stukjes van ca. 25 gram (formaatje knikker). Kun je best een leuk dun plakje van kneden.
Hoef je niet zo hard te kneden (overigens niet het geval bij de nieuwe CC klei) en aangezien
ik nogal eens wat uit de vingertjes laat vallen, zit ik dan niet ineens zonder klei.

Maar ieder zijn eigen methode.
 
Ik gebruik normaal ook maar een klein stukje maar ik probeerde nu eens een groter stuk en dat was ook wel fijn, kleien ging een stuk sneller omdat je veel meer oppervlak in een keer doet en omdat je meer klei hebt is het makkelijker met kneden om een vers stuk te krijgen.
 
Soepergrover zei:
Ik gebruik zelf stukjes van ca. 25 gram
Ik ook, werkt vindt ik makkelijker :ja + Als het dan toch moest vallen ben je maar een klein stukje kwijt ipv. een grote blok.

Trouwens een mooie review :cool:
 
Bedankt voor de review en de foto's :)^

Ik vind het interessant om te lezen hoe de klei is, maar een echte vergelijking met een andere klei mist nog. Wellicht had je met een andere klei (zacht en ook medium/hard) nog een keer over het gekleide stuk kunnen gaan, puur ter controle en vergelijking of concurrerende kleien nog iets op zouden pikken.

Vind ik wel jammer, want waarom zou ik nu voor deze klei moeten kiezen ipv alle andere kleien die al op de markt zijn?


** oeps. * overheen gelezen. excuses
 
Koko zei:
De klei neemt flink wat vervuiling op en de lak voelt spiegelglad aan, ook als ik mijn hand in een plastic zakje doe dan voel ik nog geen verontreiniging en na controle met gentle grey bleek die ook schoon te zijn dus alle verontreiniging is ook echt weg.

Omdat het toch snel donker werd en omdat de accu van mijn gsm leeg begon te raken heb ik helaas niet zo veel foto's kunnen maken, indien er meer foto's nodig zijn kan ik misschien nog een tweede test doen als ik nog een wagen krijg deze week want alle wagens hier zijn pas gekleid.

Denk dat je er overheen hebt gelezen :p
Helaas geen foto's kunnen maken van de gentle grey maar die was gewoon schoon dus haalde geen verontreiniging weg.
 
idd overheen gelezen. sorry en bedankt voor de vergelijking!

Dus elastischer (zachter?) dan gentle grey, maar wel net zo goede vuilopname. Klinkt goed. :grinning:
 
Even een vraagje: moeten de andere bevindingen van de klei ook in dit topic gepost worden of moet daar een ander topic voor worden aangemaakt?
 
Het lijkt mij overzichtelijker om per persoon een ander topic aan te maken...
Anders krijg je verschillende vragen over verschillende reviews en heeft niemand het overzicht?

Ik wil in mijn eigen review wel een aantal zaken meenemen die in elk topic gevraagd/behandeld zijn :cool:
 
Soepergrover zei:
Even een vraagje: moeten de andere bevindingen van de klei ook in dit topic gepost worden of moet daar een ander topic voor worden aangemaakt?


Graag een nieuw topic aanmaken om het makkelijk te kunnen scheiden.