• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tijdsduur auto detailen? (handmatig)

Matt

Detailing rookie
7 dec 2013
12
0
Ik vroeg me als eerste af of het haalbaar is om je auto handmatig te detailen (zonder DAP dus)
dus dit houdt in: evt vooraf foamen - wassen - kleien - polijsten - waxen .. enkel het exterieur dus

Hoelang zou je hier ongeveer mee bezig zijn?
 
https://forum.Carclean.com/cc_postst5867/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspx
Hier staat alles, en zeker te doen.
Maar tijdsduur is moeilijk in te schatten, afhankelijk van de grote van de auto.
En de staat van de lak.
Maar 10 uur ben je al gauw bezig.
 
De vraag is wat wil je doen op 1 dag en welke dingen vind je belangrijk.
In mijn optiek is polijsten de meest tijdrovende klus wat zomaar een paar uur zou kunnen zijn afhankelijk in hoeveel stappen je dat doet.
 
Persoonlijk zou ik er handmatig niet meer aan beginnen........tenzij enkel met een cleaner na het kleien.

Het is al erg tijdrovend om een deftig resultaat te behalen met een Dap , handmatig ga je nog veeeeeeeeeeeel langer werk hebben en het resultaat zal nooit zo goed zijn dan dat je met de dap over je lak zou gaan. :schaam

Tenzij je auto 24/24h in de zon staat zou ik dus enkel kleien , paintcleanen , ontvetten ( IPA oid ) en wax of sealant ( of glaze er nog tussen )

Mocht je in mijn buurt wonen dan gaf ik je mijn dap mee...... ( misschien is er wel iemand in je buurt die je er 1tje wil lenen of ter plaatse laten gebruiken zodat je snel zal merken dat een dap een erg mooie investering is :-" )
 
Of het haalbaar is en hoe lang?
-> Het hangt er allemaal vanaf wat je wil bereiken, op wat voor lak en natuurlijk hoe groot de auto is. Heb je een Fiat 500, dan ben je ietsjes sneller klaar dan als je een Hummer moet behandelen ;).

Vroeger vond ik het prima als mijn Toyota Starletje schoon was en blonk. Het vijf stappenplan doorliep ik denk ik 4-5 uurtjes. Niet zo'n hele grote wagen dus prima te doen in een middag.

Op een gegeven moment wilde ik het gebakje geheel swirlvrij maken. Ik was toen ong. 1,5 uur bezig met een oranje foam handpad en een medium zwaar polijstmiddel, gevolgd door een lichtere polijst en een witte handpad om de swirls van alleen mijn motorkap te halen. En dat is gewoon hard aan de slag: Na wassen en kleien, 1,5 uur lang met druk op een pad boenen. En dan heb je nog maar de motorkap gedaan van een kleine Toyota Starlet. Daarna was ik 2 uur bezig met het dak, en toen besefte ik dat m'n conditie waardeloos was, ik moe werd en ben ik gestopt. Al met al lukte het wel, maar ik begon toen te beseffen dat het kostenplaatje voor een DAP wel eens heel rendabel kon zijn door de tijdswinst.

Kortom: Schoon en blinkend: uren.
5 stappenplan + swirls verwijderen met het handje: Als het lukt, dagen (afhankelijk van de hardheid lak, grootte auto, je eigen fysieke conditie, enz).
 
Ik heb mijn astra g station met hulp van de smurf gedaan. Was voor mij de eerste keer, wel machinaal. We begonnen om 8.00 uur en waren klaar om 19.00 uur. Smurf heeft het grootste gedeelte van de tijd wel meegeholpen. Kleien had ik al gedaan de dag ervoor.
Polijsten in 2 à 3 stappen, glaze en Exp erop.
Verder de trims en de ruiten gedaan. Velgen niet dacht ik.
Toch flink door gewerkt.

De Ka, nieuw model, eerste keer handmatig gedaan.
Één stap polijsten, glaze en Exp. Ook eerst kleien.
En de ruiten, trims en velgen.
Ik dacht zo'n 7 a 8 uur werk. Maar nooit meer met de hand zeg. pffff
 
Zoals verteld is, afhankelijk van wat je wilt bereiken denk ik toch dat je snel een uurtje of 5-6 onderweg bent. Dan heb ik het niet over polijsten; foamen, wassen, kleien, cleaner, wax.
 
Ik denk dat dit bij iedereen ooit echt een vraag is geweest voor men is begonnen met de 'full package'. Het is meer een kwestie van zelf ondervinden, maar vooral ook van hoeveel tijd je er zelf wil in investeren.
 
Meeste zijn begonnen met een stukkie klei en het 1,2,3 systeem van Meg.
Sta je je 2 dagen het apezuur te boenen, hahaha.
Nix mis mee, vondt dat toen ook helemaal geweldig..........tot je je er wat meer in gaat verdiepen.
Waar je alleen voor moet oppassen is dat je niet meegaat van de ene hype naar de andere, voor je het weet puilt je kast uit met spullen die je nooit en te nimmer op krijgt..... ;)

Maar met de hand...............voor mij niet meer, dan maar ff sparen voor een DAP oid met bijpassende producten.
Toen ik er mee begon waren er nauwlijks hobby machines, dat is nu wel anders........ ;)
 
Rolf;350810 zei:
Waar je alleen voor moet oppassen is dat je niet meegaat van de ene hype naar de andere, voor je het weet puilt je kast uit met spullen die je nooit en te nimmer op krijgt..... ;)

Awel Rolf, dit vind ik nu eens een zeer goede opmerking!