• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toyota Avensis Wagon 2011 - Black Pearl

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Volgende klusje wat op de planning staat is een Toyota Avensis Wagon uit 2011, 65.000 gelopen en gespoten in metallic zwart (kleurcode 209, Black Pearl).
Dit containerschip is van mijn vader en omdat hij in Juli 5 jaar oud is zal deze binnenkort ingeruild worden voor iets nieuws. Het is niet echt een klusje waar ik zin in heb, want ik vind het een vreselijke auto, het ding is gruwelijk groot en nog nooit fatsoenlijk gepoetst. Helaas mag ik toch even aan de bak, want 5 jaar krasstraat misbruik heeft natuurlijk wat sporen achter gelaten.

Een echt plan van aanpak heb ik nog niet, maar uiteraard begin ik met de standaard dingen als wassen, kleien etc.
Waar ik nog niet uit ben is wat ik met het polijsten doe. Gezien dat de auto ingeruild gaat worden hoeft het geen 100% perfectie te worden. Grof, medium, fijn gaat hem dus sowieso niet worden. Op zo'n grote bak zou dat al snel 2 dagen werk zijn en dat vind ik niet de moeite waard als je er dan niet ook zelf een tijd plezier van hebt. Ik ben dus op zoek naar een manier om hem binnen een dag netjes te krijgen (swirls eruit, glans ophalen, verzegelen). Dit ook een beetje met het oog op andere klusjes waar je geen 2 dagen voor uit kunt trekken. Heel veel mensen die je vragen willen gewoon weer een nette auto. Tot nu toe ben ik altijd voor perfectie gegaan, maar in veel gevallen is dat voor een niet-detailing-idioot gewoon overkill en is een 80/90% correctie meer dan goed genoeg.

Wat kunnen jullie me aanraden? Ik heb al even naar het Rupes UHS systeem gekeken en dat klinkt veelbelovend. In 1x corrigeren en finishen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties...

Foto's zullen uiteraard volgen.
 
Toyota laat zich makkelijke corrigeren over het algemeen.

Vorig jaar mijn vaders Yaris gedaan:

https://forum.Carclean.com/threads/toyota-yaris-2009.15521/

Medium , fijn kom je heel eind.
 
@Seat_Freak : Heb laatst de Yaris TS van mijn moeder gedaan en die was ook in een mum van tijd netjes. Alleen is zo'n Avensis ongeveer 2 yarissen qua vierkante meters. Zeker een wagon heeft zowat een eigen postcode...
 
Heel veel mensen die je vragen willen gewoon weer een nette auto. Tot nu toe ben ik altijd voor perfectie gegaan, maar in veel gevallen is dat voor een niet-detailing-idioot gewoon overkill en is een 80/90% correctie meer dan goed genoeg.
Hier had ik in het begin ook last van... zelf wil je het te netjes doen terwijl mensen zoals je zelf zegt met 80% resultaat ook al helemaal versteld staan van hoe hun auto er al uit ziet.
Maar verder ontopic: Voor de Avensis zou ik dan, zoals m@rio zei, iets van Scholl S20 gebruiken, krijg je de swirls wel mee weg en finisht ook goed in 1 stap. Waslaagje erover heen en je bent klaar.
Evt nog een review over Scholl S20 om te kijken als je tijd over hebt;):
Jammere in dit filmpje is alleen dat het niet echt als een 1 stap gebruikt wordt maar als 2 stappen (Rotary en dan DA) Maar is opzich wel interessant.
 
De zwarte Avensis van mijn broertje was er ook verschrikkelijk aan toe en met Mezzo verkreeg ik op zich wel correctie op de zachte lak maar om em strak te krijgen had 1 rondje zeker niet genoeg geweest.
Ipv 2x Mezzo heb ik toen 1 ronde met S3 op Scholl paars gedaan en 1 rondje S30 (finish met Finale/Rupes geel kan ook natuurlijk) op een Scholl finishing pad.
Ik denk dat 1x S20 net aan te kort zal schieten persoonlijk.
Nu ben ik doorgaans niet zo'n fan van een glaze maar als de Avensis toch ingeruild gaat worden en je hebt het staan zou ik em in dit geval ook daar een rondje van geven.
 
Ik ga ook uit van een zachte lak. Dat zou opzich mooi zijn, dan kan ik hem corrigeren met Rupes Medium groen en dan finishen. Desnoods zet ik hem dan in de PB Blackhole om hem nog wat op te halen.
Die Scholl S30 is inderdaad ook nog een optie. Hoeveel verschilt dit systeem van de UHS compound van Rupes? Dat zou ook een 1 staps product moeten zijn en heeft als voordeel dat ze de bijbehorende pads voor allebei mijn machines hebben.
 
Scholl S20 is goed te verwerken en heeft een aardig resultaat wel ben ik van mening dat een extra rondje om te finishen wel bij zal dragen aan het eindresultaat.
UHS pad heb ik wel (staat in de verkoop) maar de UHS polish heb ik niet dus daar kan ik niet over mee praten ,ik lees er wel wisselende ervaringen over.
 
Ik vind de 1- step van Menzerna (FG400) en de 1 - step van Festool prima werken. Ik kijk dan even met welke pad ik werk om toch iets te kunnen sturen met grofte. Ik heb dan de keuze uit groen of geel Rupes of de oranje pad van Festool (welke festool zelf voorschrijft voor de 1 step polish)
 
@Ric325i : Als ik hem dan toch nog een rondje moet geven kan ik net zo goed gewoon voor een medium compound gaan en dan finishen. Lak zal toch redelijk zacht zijn (waarschijnlijk) en heeft opzich geen ernstige defecten. Om wat lichte swirls eruit te halen moet een medium waarschijnlijk voldoende zijn.
 
@EJ2NH503P ,klopt medium compound en finish zou genoeg moeten zijn voor de Avensis.
Zo'n 1 staps polish is (wel een optie natuurlijk) het net niet helemaal vind ik persoonlijk.
 
Vergeet het doel van deze detail niet...
Enkel een medium polish, ontvetten en beschermen zou meer dan voldoende moeten zijn.
Waarschijnlijk ziet ie er dan vele malen beter uit dan de gemiddelde 2e hands in de verkoop...