Onlangs het verzoek gekregen om een 30 jaar oude Toyota Carina E met slecht 45d km te detailen. De eigenaar heeft deze auto over genomen van de eerste eigenaar, een uniek exemplaar met een waterdichte onderhouden historie bij dezelfde dealer.
De auto stond er opzicht netjes bij en was inmiddels gepolijst door de eigenaar. maar er zaten nog de nodige swirls in, de randjes waren niet netjes etc.
Omdat de auto een bijzonder plekje binnen gaat krijgen wou hij graag een coating er op voor de maximale glans en de nodige bescherming.
Ik heb in dit geval gekozen voor de Gyeon One Evo coating. Ik heb voor One gekozen omdat deze toch de nodige glans geeft en bescherming. Daar de auto toch binnenstaat. En niet tot nauwelijks buiten zal komen/rijden.
Als voorbereiding ben ik begonnen met het infoamen van de wagen. Ik heb wagen gefoamed met de Monello Artic snowfoam. Dit middels de Kärcher K4 met de Monello shorttrigger en Lancia 2.0 foamlance, een heerlijke combi. Hierbij heb ik vooral gefocust op de randjes en naadjes.
Nadat ik de auto verder heb gewassen met warmwater en DDJ BTM shampoo, en vervolgens een rondje Non Ferro, heb ik deze gedroogd met de Maestro en vervolgens helemaal gekleid met Monello klei en DDJ Slippy.
Na nogmaals afspoelen kon de auto naar binnen om verder gedroogd te worden en afgeplakt te worden. Afplakken heb ik deel voor deel gedaan omdat ik het plakband niet te lang wou laten zitten omdat ik de werkzaamheden moest verdelen over meerdere avonden.
Ik heb vervolgens enkele lakdikte metingen, de lak was overal nog even dik/dun en origineel, gedaan en de lak geïnspecteerd met de Faro lamp. De Scangrip Multimatch R heb ik gebruikt om goed zicht te hebben met het polijsten.
Na wat test spots met Menzerna 3800 en 3000 op de groene Menzerna pad uiteindelijk gekozen voor de Menzerna 3000. Die corrigeerde super. Op een enkele iet wat diepere kras na, de lak behoorlijk strak kunnen krijgen.
De diepere krasje, echt niet veel, heb ik er in laten zitten om niet te veel in de gevoelige rode lak te moeten polijsten.
Waar bij polijsten het altijd belangrijk is om je pads tijdig te reinigen is dit bij deze rode uni lak zeker nodig. Was wel weer even een werkje om de pads weer netjes schoon te krijgen.
Uiteindelijk na het polijsten auto weer gewassen, gedroogd en 2 rondjes uitvoerig ontvet met Gyeon Prep, is wel een halve liter Prep door heen gegaan.
De ruiten hem ik behandeld met AutoGlymm Glass Polish.
Vervolgens de One Evo aangebracht. Deze is echt vriendelijk aan te brengen en ik vind de vernieuwde applicator spons ook erg prettig. De 30ml was wat krap voor de hele wagen.
De velgen heb ik gewaxt Fussocoat. De banden zijn niet gedaan omdat deze vervangen gaan worden voor nieuwe. Daarom de velgen ook niet gecoat omdat die nog op de banden wissel machine komen en nu hebben ze een mat-achtige glans.
Zie hier het resultaat na ongeveer 15 uur werk. Denk dat ik er nog wel 5 tot 10 uur tijd in kwijt had gekund, maar zowel ik als de eigenaar zijn erg tevreden.
De auto stond er opzicht netjes bij en was inmiddels gepolijst door de eigenaar. maar er zaten nog de nodige swirls in, de randjes waren niet netjes etc.
Omdat de auto een bijzonder plekje binnen gaat krijgen wou hij graag een coating er op voor de maximale glans en de nodige bescherming.
Ik heb in dit geval gekozen voor de Gyeon One Evo coating. Ik heb voor One gekozen omdat deze toch de nodige glans geeft en bescherming. Daar de auto toch binnenstaat. En niet tot nauwelijks buiten zal komen/rijden.
Als voorbereiding ben ik begonnen met het infoamen van de wagen. Ik heb wagen gefoamed met de Monello Artic snowfoam. Dit middels de Kärcher K4 met de Monello shorttrigger en Lancia 2.0 foamlance, een heerlijke combi. Hierbij heb ik vooral gefocust op de randjes en naadjes.
Nadat ik de auto verder heb gewassen met warmwater en DDJ BTM shampoo, en vervolgens een rondje Non Ferro, heb ik deze gedroogd met de Maestro en vervolgens helemaal gekleid met Monello klei en DDJ Slippy.
Na nogmaals afspoelen kon de auto naar binnen om verder gedroogd te worden en afgeplakt te worden. Afplakken heb ik deel voor deel gedaan omdat ik het plakband niet te lang wou laten zitten omdat ik de werkzaamheden moest verdelen over meerdere avonden.
Ik heb vervolgens enkele lakdikte metingen, de lak was overal nog even dik/dun en origineel, gedaan en de lak geïnspecteerd met de Faro lamp. De Scangrip Multimatch R heb ik gebruikt om goed zicht te hebben met het polijsten.
Na wat test spots met Menzerna 3800 en 3000 op de groene Menzerna pad uiteindelijk gekozen voor de Menzerna 3000. Die corrigeerde super. Op een enkele iet wat diepere kras na, de lak behoorlijk strak kunnen krijgen.
De diepere krasje, echt niet veel, heb ik er in laten zitten om niet te veel in de gevoelige rode lak te moeten polijsten.
Waar bij polijsten het altijd belangrijk is om je pads tijdig te reinigen is dit bij deze rode uni lak zeker nodig. Was wel weer even een werkje om de pads weer netjes schoon te krijgen.
Uiteindelijk na het polijsten auto weer gewassen, gedroogd en 2 rondjes uitvoerig ontvet met Gyeon Prep, is wel een halve liter Prep door heen gegaan.
De ruiten hem ik behandeld met AutoGlymm Glass Polish.
Vervolgens de One Evo aangebracht. Deze is echt vriendelijk aan te brengen en ik vind de vernieuwde applicator spons ook erg prettig. De 30ml was wat krap voor de hele wagen.
De velgen heb ik gewaxt Fussocoat. De banden zijn niet gedaan omdat deze vervangen gaan worden voor nieuwe. Daarom de velgen ook niet gecoat omdat die nog op de banden wissel machine komen en nu hebben ze een mat-achtige glans.
Zie hier het resultaat na ongeveer 15 uur werk. Denk dat ik er nog wel 5 tot 10 uur tijd in kwijt had gekund, maar zowel ik als de eigenaar zijn erg tevreden.
Laatst bewerkt: