Vandaag een dagje vrij gehad en (eindelijk) nog eens lekker kunnen detailen. Zodoende de Yaris van mijn moeder eens onderhanden kunnen nemen. Dat stond al langer op de planning, maar kwam elke keer iets tussen (druk op mijn werk, moeders met de voiture onderweg, slecht weer etc.).
Lijdend voorwerp van vandaag betreft een Toyota Yaris 1.8 T-Sport uit 2009 (chassiscode XP9) in de kleur Blizzard pearl white. Dat parelwit is een hele leuke kleur. Er zit een mooie parel in en heeft een mooie warme gloed indien goed gepoetst. Tevens wel leuk dat het een zeldzame kleur is op dit type Yaris. Kleurtje is alleen leverbaar geweest op het facelift type T-Sport. Nu zie je sowieso al niet heel veel T-sportjes, nog minder facelift types en als je ze ziet zijn ze meestal rood, zwart of grijs. Volgens de Toyota dealer zijn er minder dan 20 van deze in 3-deurs vorm in Nederland. Of dat waar is weet ik niet, maar ik heb in ieder geval nog nooit een tweede gezien.
Helaas is mijn moeder alles behalve een autopoetser. Als het Yarisje geluk heeft poetst mijn zusje hem nog wel eens met de hand, maar bij mijn moeder gaat hij door de krasstraat als hij vies is.
In de hoop dat ze dit af zal leren als het ding echt weer eens goed gedaan is vandaag dus maar eens de handen uit de mouwen gestoken.
Ik had de auto al snel even bekeken en deze leek op het oog best redelijk erbij te staan. Velgjes redelijk schoon, lak ook niet extreem smerig etc. Ik had dus mooi uitgeteld dat ik op een uurtje of 8 wel alles gedaan moest krijgen wat ik wou doen. Boy, was I wrong...
De auto was inderdaad oppervlakkig redelijk schoon. Wat de gemiddelde wasstraat echter niet meepakt zijn alle randjes en kiertjes.
Maar eens begonnen met een HD douche en een twee-emmer (3 als je de velgen-emmer meetelt) wasje met Meguiars NXT tech wash.
Dat was echter niet voldoende om alle groene aanslag uit de sluitkanten en gootjes te krijgen. Waarschijnlijk leefde er inmiddels nog niet ontdekte diersoorten in dat moeras. Daarom de APC maar eens erbij gepakt en met een aantal verschillende borstels al deze zooi schoon gemaakt. Ik had de APC ca. 1 op 8 gemengd in een leeg QD flesje omdat die fijn vernevelen. 500ml verdunde APC bleek maar net voldoende om alles schoon te krijgen.
Vervolgens de auto nog maar een keer gewassen en nu ook de velgen even onder handen genomen. Die waren eigenlijk bizar schoon. De Monello Non-Ferro kleurde alleen in de hoekjes van de spaken een beetje paars. Dit was de eerste keer dat ik deze reiniger gebruikte en ik twijfelde een beetje aan de effectiviteit, omdat er zo weinig van de velgen af kwam.
Na de auto een beetje gedroogd te hebben (niet helemaal droog) de laklaag van de auto maar eens ingespoten met Non-Ferro. Er zaten al jaren wat spikels in de lak van het kontje van de auto. Deze heb ik al met vanalles aangepakt (klei, teerverwijderaar etc), maar zonder resultaat. Inmiddel is mij duidelijk wat deze plekjes waren:
Na de Non-Ferro de auto nog maar een keer gewassen om de vliegroest eraf te krijgen. Vervolgens de Dolce Verde klei en de Meguiar's QD uit de kast getrokken en de hele auto gekleid. Gek genoeg kwam er echt bijna niks van de lak af.
Gezien dat in QD behoorlijk wat glansmeuk zit de auto nog maar weer een keer gewassen met wat Dreft om de lak echt kaal te hebben. Nu waren ook alle swirls goed zichtbaar (tweede foto is trouwens van voor de 34 wasbeurtjes):
Vervolgens de blauwe tape tevoorschijn gehaald en de ongelakte delen en koplampen afgeplakt.
Tijd om te polijsten! De Rupes broertjes (Bigfoot 15 en 75) uit de kast gehaald en op de motorkap even getest wat de lak nodig had.
De Rupes geel combi bleek te lief. Vervolgens Groen maar eens geprobeerd. Dit was al beter, maar nog niet perfect. Een momentje van twijfel. Bij mijn laatste bestelling had ik Microvezel cuttingpads voor beide Bigfoots laten meekomen, maar misschien was dit wat te grof geschut. Het alternatief zou Rupes blauw zijn, maar dan moest ik zeker nog 1 of 2 stapjes erna doen. Toch de MF dus maar eens geprobeerd, te beginnen met de gele Rupes compound. Dat gaf het volgende resultaat:
Duidelijk te zien dat de swirls zo goed als verdwenen waren. Tevens leek de lak lichter en kwam de glinstering in de metallic heel erg lekker op. Na nog een korte hit met de MF/Geel combi was de lak echt prachtig glad. Hiermee dus de hele auto langs gegaan. Wat werkt dat lekker! Schoonmaken van de pads vind ik veel makkelijker dan met foam en na de correctie blijft een marring-vrije lak over. Zie hier het resultaat na het rondje MF/geel:
Vervolgens de hele auto toch nog maar een hitje gegeven met Rupes wit/wit. Persoonlijk zag ik geen echte verbetering meer ten opzichte van de vorige stap. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet tevreden ben met het behaalde resultaat, in tegendeel! De hele boel even nagelopen met Gyeon Prep om zeker te zijn dat alle compound van de lak af was.
Gezien dat het al een uur of 6 was besloten om alleen een wax erop te zetten. De lak is nu toch mooi gecorrigeerd, dus is het niet zo veel werk om de wax weer even eraf te strippen en de auto ook even in de White Diamond en EX-P te zetten. Dat wil ik wel nog proberen. Waarschijnlijk zal het niet heel veel toevoegen (op een betere bescherming door de EX-P na dan) als ik de ervaringen hier mag geloven, maar ik vind het gewoon leuk om het te proberen en zelf te ervaren.
Voor nu dus alleen een wax erop. Gekozen voor PB Natty's Red. Wat is dat een heerlijk waxje! Ik heb een pasta altijd fijner gevonden dan een vloeibare wax, dus daarom de Collinite maar eens in de kast gelaten. Verder heb ik alleen vaste waxen van Meguiar's staan. Daarmee heb ik nog wel eens ruzie met uitpoetsen (gold class), hoe dun je hem ook aanbrengt. Zo niet met de Natty's Red. Easy on-easy off is geen woord van gelogen! Tevens geeft deze echt een prachtige warme en natte glans. Top product!
Een ander topproduct kreeg ik bij mijn laatste bestelling cadeau: Gyeon Tire. Eindelijk een bandenmiddel wat je rubber niet uit laat zien als glanzend chinees plastic! Dank daarvoor aan CC dus!
Trims nog even nagelopen met Meguiar's trim detailer en toen was het wel mooi geweest voor vandaag.
De geplande 8 uurtjes werden lichtelijk overschreden. Uiteindelijk toch dik 10 uur bezig geweest en niet eens sealant o.i.d. erop gezet. Dat maakt het resultaat wat mij betreft niet minder. Helaas betrok het toen ik klaar was, dus niet echt fraaie foto's gemaakt. Ik ben in ieder geval zeer tevreden.
Lijdend voorwerp van vandaag betreft een Toyota Yaris 1.8 T-Sport uit 2009 (chassiscode XP9) in de kleur Blizzard pearl white. Dat parelwit is een hele leuke kleur. Er zit een mooie parel in en heeft een mooie warme gloed indien goed gepoetst. Tevens wel leuk dat het een zeldzame kleur is op dit type Yaris. Kleurtje is alleen leverbaar geweest op het facelift type T-Sport. Nu zie je sowieso al niet heel veel T-sportjes, nog minder facelift types en als je ze ziet zijn ze meestal rood, zwart of grijs. Volgens de Toyota dealer zijn er minder dan 20 van deze in 3-deurs vorm in Nederland. Of dat waar is weet ik niet, maar ik heb in ieder geval nog nooit een tweede gezien.
Helaas is mijn moeder alles behalve een autopoetser. Als het Yarisje geluk heeft poetst mijn zusje hem nog wel eens met de hand, maar bij mijn moeder gaat hij door de krasstraat als hij vies is.
In de hoop dat ze dit af zal leren als het ding echt weer eens goed gedaan is vandaag dus maar eens de handen uit de mouwen gestoken.
Ik had de auto al snel even bekeken en deze leek op het oog best redelijk erbij te staan. Velgjes redelijk schoon, lak ook niet extreem smerig etc. Ik had dus mooi uitgeteld dat ik op een uurtje of 8 wel alles gedaan moest krijgen wat ik wou doen. Boy, was I wrong...
De auto was inderdaad oppervlakkig redelijk schoon. Wat de gemiddelde wasstraat echter niet meepakt zijn alle randjes en kiertjes.
Maar eens begonnen met een HD douche en een twee-emmer (3 als je de velgen-emmer meetelt) wasje met Meguiars NXT tech wash.
Dat was echter niet voldoende om alle groene aanslag uit de sluitkanten en gootjes te krijgen. Waarschijnlijk leefde er inmiddels nog niet ontdekte diersoorten in dat moeras. Daarom de APC maar eens erbij gepakt en met een aantal verschillende borstels al deze zooi schoon gemaakt. Ik had de APC ca. 1 op 8 gemengd in een leeg QD flesje omdat die fijn vernevelen. 500ml verdunde APC bleek maar net voldoende om alles schoon te krijgen.
Vervolgens de auto nog maar een keer gewassen en nu ook de velgen even onder handen genomen. Die waren eigenlijk bizar schoon. De Monello Non-Ferro kleurde alleen in de hoekjes van de spaken een beetje paars. Dit was de eerste keer dat ik deze reiniger gebruikte en ik twijfelde een beetje aan de effectiviteit, omdat er zo weinig van de velgen af kwam.
Na de auto een beetje gedroogd te hebben (niet helemaal droog) de laklaag van de auto maar eens ingespoten met Non-Ferro. Er zaten al jaren wat spikels in de lak van het kontje van de auto. Deze heb ik al met vanalles aangepakt (klei, teerverwijderaar etc), maar zonder resultaat. Inmiddel is mij duidelijk wat deze plekjes waren:
Na de Non-Ferro de auto nog maar een keer gewassen om de vliegroest eraf te krijgen. Vervolgens de Dolce Verde klei en de Meguiar's QD uit de kast getrokken en de hele auto gekleid. Gek genoeg kwam er echt bijna niks van de lak af.
Gezien dat in QD behoorlijk wat glansmeuk zit de auto nog maar weer een keer gewassen met wat Dreft om de lak echt kaal te hebben. Nu waren ook alle swirls goed zichtbaar (tweede foto is trouwens van voor de 34 wasbeurtjes):
Vervolgens de blauwe tape tevoorschijn gehaald en de ongelakte delen en koplampen afgeplakt.
Tijd om te polijsten! De Rupes broertjes (Bigfoot 15 en 75) uit de kast gehaald en op de motorkap even getest wat de lak nodig had.
De Rupes geel combi bleek te lief. Vervolgens Groen maar eens geprobeerd. Dit was al beter, maar nog niet perfect. Een momentje van twijfel. Bij mijn laatste bestelling had ik Microvezel cuttingpads voor beide Bigfoots laten meekomen, maar misschien was dit wat te grof geschut. Het alternatief zou Rupes blauw zijn, maar dan moest ik zeker nog 1 of 2 stapjes erna doen. Toch de MF dus maar eens geprobeerd, te beginnen met de gele Rupes compound. Dat gaf het volgende resultaat:
Duidelijk te zien dat de swirls zo goed als verdwenen waren. Tevens leek de lak lichter en kwam de glinstering in de metallic heel erg lekker op. Na nog een korte hit met de MF/Geel combi was de lak echt prachtig glad. Hiermee dus de hele auto langs gegaan. Wat werkt dat lekker! Schoonmaken van de pads vind ik veel makkelijker dan met foam en na de correctie blijft een marring-vrije lak over. Zie hier het resultaat na het rondje MF/geel:
Vervolgens de hele auto toch nog maar een hitje gegeven met Rupes wit/wit. Persoonlijk zag ik geen echte verbetering meer ten opzichte van de vorige stap. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet tevreden ben met het behaalde resultaat, in tegendeel! De hele boel even nagelopen met Gyeon Prep om zeker te zijn dat alle compound van de lak af was.
Gezien dat het al een uur of 6 was besloten om alleen een wax erop te zetten. De lak is nu toch mooi gecorrigeerd, dus is het niet zo veel werk om de wax weer even eraf te strippen en de auto ook even in de White Diamond en EX-P te zetten. Dat wil ik wel nog proberen. Waarschijnlijk zal het niet heel veel toevoegen (op een betere bescherming door de EX-P na dan) als ik de ervaringen hier mag geloven, maar ik vind het gewoon leuk om het te proberen en zelf te ervaren.
Voor nu dus alleen een wax erop. Gekozen voor PB Natty's Red. Wat is dat een heerlijk waxje! Ik heb een pasta altijd fijner gevonden dan een vloeibare wax, dus daarom de Collinite maar eens in de kast gelaten. Verder heb ik alleen vaste waxen van Meguiar's staan. Daarmee heb ik nog wel eens ruzie met uitpoetsen (gold class), hoe dun je hem ook aanbrengt. Zo niet met de Natty's Red. Easy on-easy off is geen woord van gelogen! Tevens geeft deze echt een prachtige warme en natte glans. Top product!
Een ander topproduct kreeg ik bij mijn laatste bestelling cadeau: Gyeon Tire. Eindelijk een bandenmiddel wat je rubber niet uit laat zien als glanzend chinees plastic! Dank daarvoor aan CC dus!
Trims nog even nagelopen met Meguiar's trim detailer en toen was het wel mooi geweest voor vandaag.
De geplande 8 uurtjes werden lichtelijk overschreden. Uiteindelijk toch dik 10 uur bezig geweest en niet eens sealant o.i.d. erop gezet. Dat maakt het resultaat wat mij betreft niet minder. Helaas betrok het toen ik klaar was, dus niet echt fraaie foto's gemaakt. Ik ben in ieder geval zeer tevreden.