Full Detail Track Day Peugeot 205 GTI RFS
Bouwjaar: 1992Gebruikte middelen:
- Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser
- Aluteufel - Spezial velgenreiniger
- CrazyFibre Washmitt
- Mothers – Large Drying towel
- Meguiars – Wheel Brush
- Verschillende microvezel doeken voor velgen en reinigen
- Setje verschillende kwasten (rond, plat en zelfs een zachte behangkwast)
- Colad – Oranje afplaktape voor lakbewerking
- Mezerna- Heavy Cut Compound 400
- Poorboys World - SSR1 Light Abrasive Swirl Remover
- Poorboys World – Spray and Wipe
- MONELLO - Raffini Finale Finishing Polish
- Autoglym - Super Resin Polish Autowax
- Mothers Speed - Spraywax - 710ml
- Mothers claybar
- Marine Clear Vinyl Protective Cleaner - 946ml
- W5 Tyre Care Foam
- SYSTEM – bumper permanent (silicone vrij) ook voor deurrubbers en banden.
- Zuurvrije Vaseline
- Verschillende merken – Pads (heavy, medium, finish) 5” polijst pads voor de DAP500
- D/A polijstmachine: Excentrische polijstmachine DAP500 van CarClean
- Extractie apparaat: BISSELL 1558N - Spot Clean Pro – Vlekkenreiniger
- Makita Accutol met tapijtborstel.
Het betreft een track-day auto waar regelmatig op het circuit gereden wordt: voorzien van FIA kuipen, rolkooi, blusser en zeer strak afgesteld en gemodificeerd onderstel en upgrade remmerij die je organen in je buikstreek respect afdwingen.
Echter wel voorzien van kenteken dus mag gewoon de straat op. Een heerlijke machine waar autobeleving zeer ver afstaat van de huidige standaarden. Voor de kenner, in het motorruim ligt het 165+pk RFS blok uit de 309.
De auto staat al meer dan en decennium op straat geparkeerd, mechanisch helemaal in orde maar de buitenkant heeft te weinig TLC ontvangen
Figuur 1 De auto heeft een sterk verweerde lak, het dak is inmiddels volledig mat en de blanke lak op de motorkap waait er inmiddels af.
Bij deze auto besloot ik het interieur als eerste aan te pakken. Gestart met stofzuigen en tegelijkertijd met een zachte kwast alles van boven naar beneden borstelen. Daarna met de Poorboys APC oplossing de kunstof panelen en dashboard gesopt en met doeken afgenomen. De Peu heeft nog ouderwetse platte deurpanelen die zich makkelijk laten reinigen. De ruimtes tussen de scharnieren tussen deur en carrosserie was een ander verhaal. Smeervet gemengd met zand, planten resten en andere viezigheid.
De volgende bevredigende stap is het inzetten van de extractor. Met de APC oplossing in de spuitfles het tapijt ingespoten en vuil losgeweekt met de accutol met gele borstel. Opeens kwam het Roland Garros tapijt weer mooi naar boven.
Figuur 2 Roestvlekken van de garagekrik verdwijnen met behulp van de extractor
Figuur 3 Bissel afvalwater tank
Figuur 4 De stofzuiger kan nog niet opgeborgen worden. Na het rijden kom er toch nog overal zand vandaan
De Marine 303 Vinyl Cleaner geeft een zachte glans
Figuur 5 De brandblusser is ook gewaxed. (dat je het even weet)
Altijd een satisfying job, verwijderen achterlichten, schoonmaken van kap en reflector.
De racekuipen zijn na het vacumeren met de Bissel extractor schoongemaakt.
Figuur 7 Ik moest een keuze maken; ging ik de motorkap afspoelen of HD afspuiten en de losse verf verwijderen. De keuze viel op de laatste, helaas chipte er ook verf af op een onderhuids gecorrodeerde plek. Ook de hitte van het circuit gebruik heeft niet veel goeds gedaan. Tijdens het kleien kwam ik erachter dat veel delen zijn overgespoten en dit niet altijd even correct is uitgevoerd en mogelijk spanningsverschillen zijn ontstaan tussen de lagen. (bovenste foto: na het afspuiten en wassen; onderste foto: na gedeeltelijk polijsten en beschermlaag aanbrengen:
Figuur 8 Met de good old DAP aan de slag
De flanken aan de onderzijde hebben veel last van steenslag doordaat de wielen buiten de kuipen komen aan het begin van de boog. Kiezeltjes en zand sprayen als het ware tegen de onderzijde van de deur. Het dak gaf, zoals verwacht, een groene waas af op het schuim.
Na het gronden afspoelen van eerst de velgen en daarna de rest, de carrosserie met klei en PB spray & wipe afgenomen. De klei werd overigens veel minder vuil dan gedacht. Toen weer de auto afgespoten met vlekvrij water.
Na het drogen gestart met het voeden van alle kunststof delen met een ouder middel dat ik jaren gebruik van SYSTEM. Een siliconen vrije kunststof beschermer met ontzettend lange stand tijd.
Nadat de 205 een paar dagen stilgestaan heeft heb ik de handschoen weer opgepakt en ben ik opnieuw de auto weer helemaal gaan wassen. Er zat her en der nog aangekoekt vuil tussen kieren van lampen, bumpers en rubbers. Nog nooit pakte ik een auto aan waar het vuil zo’n lange tijd heeft kunnen hechten. Zoals je kunt zien begint wel weer de originele kleur en de glans terug te komen.
Figuur 9 Na het drogen afplakken kunststof delen
Afgeplakt met schilders tape voorafgaand polijstwerk
Figuur 10 Hier kan de DAP vast iets betekenen. (daarnaast het resultaat op een hogere stuk van de C stijl)
Figuur 12 Het 'patina' dak Het eind resultaat, beter dan dit wordt het niet.
Figuur 13 De "C"-stijl met dito lak kwaliteit Figuur 14 Verder uitschuren lijkt mij niet verstandig vanwege lakdikte.
Figuur 15 Na de hit met de Mezerna 400 wilde ik niet verder gaan in verband met lakdikte afname.
Bijlagen
Laatst bewerkt: