• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vage plekken in lak : wat te doen ?

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.017
193
45
Enige tijd geleden heeft een clublid van ons de motorkap van zijn Astra F ('94) laten spuiten.
Tijdens een bezoek van deze jongen aan de spuiter bleek dat hij een en zeil over de vochtige (condens) motorkap heeft gelegd en deze zo de oven is ingegaan.

Bij het ophalen zaten er 2 hele grote plekken op de motorkap (precies op de plekken waar die natte doeken lagen).
Volgens de spuiter zou dit vanzelf na een week of 2 moeten wegtrekken :weetniet

2 maanden verder waren deze plekken nog steeds niet weg. Overigens voel je deze plekken niet echt.
Aangezien zijn auto toch al op het programma stond heb ik met een mede club / CC lid deze auto eens machinaal onder handen genomen met Poorboy's SSR2.5 & SSR1.
Helaas waren na 2 weken de plekken op de motorkap weer zichtbaar.
Hierop heb ik de eigenaar terug gestuurd naar de spuiter omdat het volgens mij niet bestaat dat die plek weer vanzelf terug komt :weetniet
Antwoord van de spuiter : die gozer moet eens leren polijsten want als je het goed polijst kan het nooit terug komen.

Omdat dit dus ook niet opschoot heb ik vorige week zaterdag zijn motorkap opnieuw een behandeling met Final Mezzo icm een oranje en witte pad gegeven. Hierop waren de plekken als sneeuw voor de zon verdwenen : iedereen happy dus :)^

Maar niet dus : vandaag zijn de plekken weer terug gekomen.
Antwoord van de spuiter : er is verkeerd gepolijst


Foto's voor het polijsten :

P1060938Medium.jpg


P1060939Medium.jpg


P1060940Medium.jpg


P1060941Medium.jpg



Foto's na het polijsten :

P1060944Medium.jpg


P1060945Medium.jpg


P1060946Medium.jpg



Mijn vraag : moet ik nu aan mezelf beginnen te twijfellen of spoort die spuiter nou niet ?
Als je polijst "schuur" je toch (grofweg gezegd) de toplaag glad ? Lijkt mij eerder dat er iets in de onderlaag zit wat ervoor zorgt dat deze vage plekken steeds terug komen

Benieuwd wat jullie visie op dit verhaal is.

Gr. Arjan
 
Dit ligt aan de spuiter, welke spuiter legt er nu uberhaupt iets op een lak die nog moet uitharden. mijn gevoel zegt dat de plek tot op de grondlaag zit en je deze er niet uitkrijgt, zie het als ingevreten vogelshit.

Waarschijnlijk gaat de spuiter nu zeggen dat het aan het polijsten ligt
 
Natte doek op nog niet harde lak, zou het kunnen dat hij een deel van de blanke lak heeft 'weggehaald' door de doeken terug op te pakken. Waardoor je dus nu zou zitten met plekken waar de blanke lak weg is. Als je dit polijst en de oliën in de polish gaan hier de boel optisch wat goed doen lijken kan het ook terug weg gaan. Zo komen de plekken dan terug ?
Het is maar een idee :)
 
@ Tsunami : ook ik heb erg mijn twijfels bij de spuiter, des te meer omdat de vliegen lijkjes na een dak ook al niet meer weg te halen zijn met clayen & een vliegendoekje.

@ BK :Na het polijsten is het absoluut 100% weg. Heb de eerste keer samen met een ervaren CC lid de Brinkmann erbij gehad en toen warende plekken niet meer zichtbaar.
Er is na het polijsten een waxlaag aangebracht van Dodo Light Fantasic en de 2de keer een laag collinite 945.
Deze laatste zou zowiezo langer dan 4 dagen de polijst moeten beschermen ?
 
4 dagen, daar heb ik blijkbaar over gelezen. Eventueel een de dikte meten, en een stukje wet-sanden?
 
Wetsanden zie ik mezelf absoluut niet doen : dat is net als met een Rotary even 2 bruggen te ver voor me.
 
Wat dacht je van "overspuiten"?
Laat die beunhaas het zelf eens polijsten, kan ie zien dat het terugkomt.
Begrijp niet dat je daar in eerste instantie zelf mee aan de slag gaat...............
 
Dit zit gewoon in de verflaag!Dus gewoon opnieuw laten spuiten


Maar heb je dit ook al aan een andere spuiter voorgelegd?;)
 
Ik vind dit zo'n onzin en kan er zo kwaad om worden. Ook dat je clublid zich blijkbaar zo makkelijk laat afschepen door die spuiter, hij had al lang oorlog daar moeten maken.

De spuiter geeft jou de schuld?
Vraag 1: hoe kwamen die vlekken daar in de eerste plaats?
Antwoord: Door de spuiter, het was zijn onzorgvuldigheid met de natte doeken.
Wie is er dus schuldig: De spuiter. Logisch.
Andere vragen hoeven niet eens gesteld te worden. De vlekken = fout van de spuiter. Wie moet dat dus goed maken = de spuiter. Punt. Fini. Feit. The End.

Jij als detailer probeert alleen zijn fouten te corrigeren. Dat het jou niet lukt, neemt niet weg dat de fout al is gemaakt door de spuiter. Dat de beunhaas de verantwoordelijkheid op iemand anders probeert af te schuiven is dus volledig irrelevant. Je clublid moet dus met de spuiter een correcte regeling treffen.
 
Correct en tevens juist, zal alleen een geharrewar worden om dat nu zelf aan de wagen geknutseld is ( no flame ) en de spuiter daar elke keer over terug zal gaan komen
Vraagje: is er na aflevering iets op papier gezet betreffende de 2 weken, tussen toen en die 2 maanden nog correspondentie, foto gemaakt van de plek bij afhalen ?
 
Persoonlijk had ik de auto nooit meegenomen met dit soort plekken in de verse lak. Helaas zijn we niet allemaal even goed op de hoogte van wat een lak wel en niet kan. Uit goedheid / vertrouwen is de auto meegenomen met in het achterhoofd dat het wel bij zal trekken.

Rolf zei:
Begrijp niet dat je daar in eerste instantie zelf mee aan de slag gaat...............

Probleem in dit geval is dat de spuiter al weken bleef roepen dat het vanzelf weg zou gaan en de eigenaar zijn auto gewoon strak wilde hebben. Extra moeilijkheid is dat er (hoe zeg ik dat netjes :roll ) niks op papier staat van de werkzaamheden die door de spuiter is gedaan.
In eerste instantie hebben we de gehele auto met uitzondering van de motorkap onder handen genomen. Dit omdat we zelf ook van mening waren dat dit nooit "vanzelf" over zou gaan.
De eigenaar heeft ons gevraagd of we de plekken niet konden maskeren of weg zouden kunnen halen. Aangezien het enorm veel op ingebakken vogelshit leek hebben we dat geprobeerd en met goed gevolg.

Even terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag :
Het lijkt er dus sterk op dat het probleem in oorsprong bij de spuiter ligt en niet aan de manier waarop er is gepolijst ?

Mocht de spuiter nog steeds lastig blijven doen dan zit ik er sterk over te denken om zelf eens een keertje mee te gaan naar hem (is alleen wel bijna 200km rijden).
 
Juffer1 zei:
....Extra moeilijkheid is dat er (hoe zeg ik dat netjes :roll ) niks op papier staat van de werkzaamheden die door de spuiter is gedaan.....

Dergelijke "afspraken" horen in de categorie elk voordeel heeft zijn nadeel.
Dus niet meer zeuren en opnieuw laten spuiten.

M.i. is de structuur van de lak onder de doek nu anders dan bij een gewone uitharding.
Als de lak daardoor wat poreuzer is, kan je de bovenkant wel afdichten, maar nooit voor lang.

Hans