• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Van DAP500 naar DAP900

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Sinds ik het werken met de DAP500 uitgevonden heb, wordt het steeds leuker een stapje verder te gaan.
Wat meer spullen waardoor variatie ontstaat en natuurlijk experimenteren.
Zwaardere polijstmiddelen, andere pads, een andere wax, die showglaze eens proberen.... Noem maar op.

Wanneer maak je nou de overstap naar een DAP900?
Heb mijn DAP nu c.a. 4 maal gebruikt en ben super enthousiast.
Op het eerste gezicht kan ik niet echt schokkende verschillen vinden tussen de 500 en 900.
Aangezien ik graag alleen maar goede resultaten wil boeken en niet erg snel tevreden ben, vraag ik me af of een DAP900 voor mij geschikt zou zijn.

Waarom dan? Omdat het kan...;)
Dat ding wordt aangeboden in de webshop van CC en iedere dag opnieuw wordt er even naar gekeken.
Ben echter niet overtuigd en vraag me dan ook terecht af of ik, op heerlijk amateur en hobby-matig niveau, baat zou hebben bij een 900.

En zeker heb ik al ervaringen gelezen, mensen zijn enthousiast.
Alleen ik mis nog dat ene stukje.
Mijn DAP is zo te koop gezet en de 900 besteld.

Nogmaals concreet de vraag: wanneer wordt de overstap gemaakt van een DAP500 naar een DAP900?
 
Wanneer je het (nog) niet aandurft om met de PRO900 te werken, maar je met de DAP500 net dat stukje extra power mist.

Ik zelf heb naast mijn "old faithfull" DAP500 de PRO900 aangeschaft (+clinic gevolgd :ja )
Ik heb de DAP900 naar mijn mening niet nodig, voor het grove werk pak ik de PRO om daarna te finishen met de DAP.
 
Zie dat ook niet als een stap vooruit, kun je beter in een rotary investeren.
Met de juiste steunschijf kan je prima de pads van de dap gebruiken, dus die heb je al.
Ruk een slooppanneel aan en oefenen maar, het is heel wat anders maar ozo fijn als je het in de vingers krijgt.
De dap kun je dan voor de laatste gang gebruiken of voor glaze, sealant of wax.
 
Misschien dat je wat hebt aan de review van tinus; https://forum.Carclean.com/cc_postst8598/Test-Dap900-versus-Dap500.aspx
 
Ik zou niet naast mijn DAP500 een DAP900 aanschaffen. In principe kun je met beide machines hetzelfde bereiken. Mogelijk dat het met de DAP500 soms iets langer zal duren, voordat je dat resultaat behaald.

Wanneer je toch in een nieuwe machine zou willen investeren, zou ik een PRO900 overwegen. Dat gaat wel echt verschil maken, maar moet je op het hart drukken eerst een lesje (clinic) te volgen.
 
Ga bij jezelf eerst na: ga je in de toekomst overstappen naar een rotary of denk je:"mwah, mag wel een jaar of 2 zo verder gaan".
Indien dat het geval is zou je zoals je zelf aangeeft de overstap naar de 900 kunnen maken en de 500 verkopen.
Zou niet beide behouden puur om bv op de 500 spotbuff plate op te zetten etc.
Mijns inzien is 1 genoeg ( 500 of 900 ) en plate verwisselen is zo gedaan ( doe ik zelf als laatste en dan alle 4" plekjes tegelijk )

Heeft de 900 echt een meerwade tov de 500, ik vind persoonlijk van wel, je kan nét dat stukje meer etc en maakt het gat wat dichter tov de Pro.
Daarbij zou je ook nog kunnen denken aan die nieuwe type pads ( naam ff kwijt, zelf maar ff opsnorren ), waarbij je naar zeggen met de DAP + die pads de rotary overbodig maakt.
In dat geval vind ik de DAP900 dan helemaal superdeluxe
 
+1 ik heb mij de Dap900 aangeschaft omdat ik met de Dap500 soms een beetje power miste en omdat het te vroeg was om over te stappen naar rotary (dus om de tijdsspanne van DA naar rotary te overbruggen)

Ik vind de opmerking van mk-us ivm bv de surbuf pads heel erg terecht.....ik merk dat ik me dezelfde bedenking maak....ik heb nl ook al een Pro900 aangeschaft maar merk nu dat ik zo graag met de Dap900 werk dat ik me afvraag of ik ooit wel de overstap naar rotary maak....:weetniet

Edit: ik heb wel mijn Dap500 ook nog gehouden: ten eerste om als vast toestel te gebruiken met de spotpads en ten tweede als reserve machine voor mocht ik ooit midden in een klus in panne vallen met de Dap900............maar uiteraard zijn dit gewoon drogredenen om 'm niet te hoeven wegdoen, ik ben gewoon gehecht aan het ding. :grinning:
 
Ik denk dat als ik met name op de lange termijn kijk, ik een rotary pas zou aanschaffen als ik daar ook echt de tijd voor heb.
Met zo'n apparaat kun je echt niet zonder "0"- ervaring aan de slag.
Heb de review gelezen over de 500 vs de 900.
Er zitten geen huge verschillen in en het wat langer moeten bewerken met de 500 zou ik geen probleem vinden.

Gebaseerd op jullie reacties besluit ik bij de dap500 te blijven.
Ik ga mezelf extra aanschaffen kompressorpads en ga me eens orienteren met welke soorten pads ik met de dap500 wat extra resultaat kan boeken.

Het is zeer verslavend deze hobby en het is voor mij echt pure ontspanning met alle spulletjes en mijn auto bezig te zijn.
Dank voor de reacties!!!
 
Hoi Balena,

Ik denk persoonlijk dat je geen spijt van je keuze/afweging zult krijgen. Je hebt reeds een goede machine en nu kun je jouw beschikbare budget inzetten voor andere zaken die nog op je wensenlijst staan. De verschillen tussen de beide machines zijn inderdaad klein.

Of in de toekomst de nieuwe Meguiars pads je een mogelijkheid zullen bieden een nog beter resultaat te behalen betwijfel ik. Wat ik er vooralsnog van gelezen denk te hebben is dat het vooral zo een handig systeem is, omdat je in blijkbaar één stap reeds een acceptabel resultaat bereikt, in plaats van werken met meerdere soorten pads. .

Volgens mij ben jij al een tijdje geleden de juiste weg ingeslagen en zal het vooral jouw bekwaamheid en acceptatie zijn die bepaald wanneer jij tevreden bent en daarom verwacht ik dat jij met jouw DAP500 erg ver zult komen en maximaal mooie resultaten zult kunnen behalen.

Vriendelijke groet,
Aficior
 
Ik ben ook heel blij met mijn Dap!:party:
Ben momenteel druk bezig met het compleet maken van een "pre-bestellijst"
Hierop staan allemaal producten die ik goed kan gebruiken en waar ik een hele tijd mee door kan.

Uiteraard met de Dap500.

Wat mij betreft kan hier een :slotje op

Iedereen bedankt voor het meedenken.