• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verkleuring raamlijsten Mercedes met Night-package

Benz97

Detailing rookie
25 jul 2023
4
15
De raamlijsten op mijn Mercedes zien er ongeveer zo uit (het lijken wel een soort olie-achtige vlekken):
19205033_10154710496811586_438873838_o-jpg.jpg

Sporadisch is hier wel wat over te vinden op internet. Vaak worden te aggresieve schoonmaakmiddelen uit wasstraten benoemd als de boosdoener. Ik heb deze auto echter recentelijk gekocht, dus het kwaad is al geschied.

Hoe zou ik dit veilig kunnen behandelen? Het enige topic wat ik op internet tegenkom waar ook concreet over bepaalde middelen als oplossing wordt gesproken is deze: https://www.mercedescla.org/threads/nightpack-trim-discoloring.27986/. Daar wordt gesproken over ofwel:
  1. GUNK Multi-Surface Engine Cleaner & Degreaser with Trigger Spray
  2. Combi van WD-40 and some Meguiar's ScratchX 2.0

Beiden nog niet uitgeprobeerd en sowieso lijkt het mij wel goed om dit eerst is na te vragen bij de Nederlandse experts.
 
Welkom op het forum.
Je hebt het over 'veilig behandelen'.
Ik ken die GUNK Engine Cleaner & Degreaser niet, maar dat klinkt als ferm spul. Zou zelf al heel voorzichtig zijn met iets als APC ofzo.
Die combi van WD-40 met ScratchX klinkt me wat bizar in de oren. ScratchX is een polijstmiddel voor lak. Ik kan niet goed zien wat voor materiaal die raamlijsten zijn. Als dat gelakt materiaal is, zou je dit voorzichtig kunnen proberen. Anders iets van een Poorboy's World Professional Polish ofzo. Bij beiden een beetje uitkijken met onbehandeld kunststof en rubber (zou daar weer wat vegen van kunnen geven).
Als die lijsten van dat rubberachtige spul is, dan zou ik beide door je genoemde opties links laten liggen en iets opzoeken dat voor rubber/kunststof bedoeld is.
 
Daar waar @Ric325i aan denkt, dacht ik ook aan: de Black Wow Pre Cleaner. Mocht je in de buurt wonen (Achterhoek), mag je het spul wel van me lenen.
 
Het lijkt wat op hoogglans van origine? Zo ja: stel ik als veilige optie de Poorboys Prof Polish voor. Dat is een veilige chemische reiniger. Als het aanslag is zou je dit met gebruik van een microvezeldoek er af kunnen krijgen. Beetje aanbrengen, voorzichtig wrijven en dan afnemen. Mocht het niet voldoende zijn kun je het ook echt polijsten maar enkel als het inderdaad hoogglans is.

Het ziet er namelijk hetzelfde uit als de aanslag die ik op de Mercedes van een vriend aantrof:
Screenshot_20230725_163913_WhatsApp.jpg

Dit was echter een raamstijl (Hoogglans C-stijl) dus die heb ik ook als zodanig gepolijst.
 
Ik heb het vandaag geprobeerd met Poorboys Proffesional Polish (+ microvezel doek) en met goed resultaat! Op onderstaande foto zijn de raamstijlen niet echt goed te zien, maar die zijn flink opgeknapt. Voor het mooie zou ik het nog een keer moeten herhalen. Wel nog swirls op de B stijl, maar daarvoor zou het denk ik machinaal gepolijst moeten worden.

Nu gebruikte ik alleen geen schilderstape waardoor de kunststof (?) stukjes aan de zijkant wat wit waren uitgeslagen. Ik heb het vervolgens wel weer schoon kunnen maken, maar toch viel het mij op dat deze randen er behoorlijk dof uit zien.

Zou ik hiervoor ook Poorboys Proffesional Polish kunnen gebruiken, of is een ander product daar beter geschikt voor? Idealiter zodat de kleur weer wat zwarter wordt, zie als voorbeeld (op de foto) het stukje boven de onderste raamstijl (tussen de deuren). Het stukje wat nog nat is ziet er veel mooier uit.

(dit is overigens vóórdat ik die randen heb schoongemaakt (waarop die witte waas nog goed te zien is)
 
Leuk dat je even feedback geeft en super dat het opgeknapt is!

Voor kunststof kun je de hierboven aangehaalde pre-wow gebruiken en vervolgens een dressing of sealant aanbrengen voor kunststof als je dat wilt. Prof polish werkt wel op harde kunststoffen maar voor soepele rubber achtige kunststoffen zijn er betere en effectievere middelen.