• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verweerde velgen weer beter krijgen

Ren0W

Detailing rookie
2 dec 2013
5
0
Ik heb een setje velgen die (helaas) verwaarloosd zijn, en nu iets minder fris uitzien.
Het gaat om de Super ADVAN Racing Version2.

The Super ADVAN Racing Version2 features a twin 3-spoke design with two-piece construction made with a low pressure cast disk combined with a forged rim.

Van nieuw en glanzend


wheel_01.jpg


naar gebruikt en, uh, minder fris en sexy

Ik weet dat ik ze nooit meer helemaal goed kan krijgen door enkel te poetsen.

Een velgen-expert gaf de oplossing om te ontlakken, stralen en poedercoaten in 1 kleur.
Persoonlijk vind ik dat vrij jammer en enkel bruikbaar als 'laatste redmiddel'.
Andere mogelijkheid was stralen en de 'dísh' coaten in mirror-look en de spaken gewoon goud spuiten (kost 2x zoveel als optie 1).

Maar ik wou nu eerst kijken/weten/proberen hoever ik kan komen dmv poetsen/polijsten.

Wat raden jullie mij aan?

Het ergste zijn de putjes/pitjes in de velg, wat door steenslag komt denk ik, maar dat ga ik dus nooit weg krijgen.
Maar met wat voor poetsmiddel kan ik het vrij schoon krijgen en enigszins glanzend weer.

Ben zelf in bezit van de Poorboys Wheel Sealant (wat gebruikt zal worden als laatste stap in het proces) en de Poorboys Professional Polish 1 en 2.


Is er een spray waar ik al het vuil mee kan losweken? En zou ik dan zo'n Uni-Boll/Cone kunnen gebruiken met een polish (Belgom eventueel?) om het proberen te fatsoeneren?
Het moeten niet allemaal te dure materialen zijn, aangezien ik toch geen 100% resultaat zal behalen.

Wat voor metaal het is, ik weet het niet.
Het is iig niet magnetisch :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je het met alleen polijsten niet gaat redden. Hier zul je toch echt met schuurpapier/wetsanden aan de gang moeten. Ze kunnen weer prachtig worden, maar daar staan vele uren van hard werken tegenover. Je heb wel gelijk dat in één kleur spuiten of coaten afbreuk doet aan de velg.
 
Zelf ga je hier weinig meer aan redden.
De pitten die je ziet zijn echt niet alleen steenslag, ook ingevreten remstof en oxidatie.
Velgen laten stralen en coaten, daarna de randen laten afdraaien en dan oppolijsten en ze zijn als nieuw...
 
Met een paar uur hard werken heb ik geen moeite, als ik maar weet wat/hoe ik het moet doen en er wel een beter resultaat uitkomt.
Want als je eenmaal begint te schuren is er geen weg meer terug :D

De velgenexpert waar ik contact mee had (via de mail) zei dat zelfs gewoon polijsten niet ging omdat "de rand erin was geperst na het polijsten", en ze er nu dus niet meer bij kunnen komen.

Dan gaat afdraaien toch ook niet neem ik aan?
Weten jullie anders een adres omgeving Den Haag/Zuid-Holland, dan zou ik eens een velg kunnen langs brengen ter beoordeling.

Maar los van de putjes, een idee hoe ik de velg mooi schoon kan krijgen?

Optie 2 uit OP komt uit op ongeveer €650,-, en dat vind ik en beetje veel geld. Vandaar dat ik het dan gewoon met poetsen wil proberen.
Gewoon netjes schoon en glanzend maken, dat de putjes blijven was ik al lang achter gekomen helaas :p
 
Laat ze dan in godsnaam poedercoaten. Als je zelf eraan wilt beginnen en nu al twijfeld "of het nog wel goed komt" dan begin er niet aan!
:)_[]
 
:p
Is toch zonde man!
Die hele velg in een uni-kleur.
Weet niet eens of het dan nog een mooie velg is :weetniet
 
polijsten kun je vergeten, naast de steenslag is het aluminium geoxideerd, je kunt onmogelijk overal bij komen, en daarnaast moet je blijven poetsen, een onmogelijke opgave.

laten stralen en poedercoaten, en hopen dat de poedercoat overal bij komt, en dan het hart laten spuiten, wel prijzig maar in mijn ogen de enige juiste oplossing.
 
Dit is voor een heel eind nog zelf te doen. Het hangt er van af wat je verwachting is van het tesultaat.

Trouwens, ben jij RenOW die ook een blauwe mr2 heeft gehad en op WanganWarriors heeft gezeten?

Mits je er zelf aan wil beginnen, stuur mij maar een pm dan kan ik je wel verder helpen denk ik. Heb er wel wat ervaring mee.
 
Klopt, fotograaf ;)

Mijn verwachting is gewoon wat schoner en glanzender.
Ik weet dat ik die putjes niet -goed/makkelijk- kan wegwerken.

Heb inmiddels een flesje Gyeon - Q²M Iron bestelt.
Met een claybar en wat polijstkoppen met bit voor op een boormachine.
Meguiar Quick Detailer heb ik nog liggen, Poorboy's World Professional Polish 1&2 ook.

Ga gewoon even kijken hoe ver ik daarmee kom.
Maar als je andere tips hebt, die zijn altijd welkom!
 
Hehe, had ik toch goed gegokt :p

Ik heb zelf 2 setjes velgen opgeknapt. Stoeprandschade, corosie, ingevreten plekken enz. Enz.
Het is te doen, maar er gaan heel wat uren in zitten. Om in eerste instantie de velg zo strak mogelijk te krijgen zul je moeten gaan schuren. Afhankelijk van hoe erg het is eerst met gewoon schuurpapier en verder in meerdere stappen met waterproof, tot 2500 of 3000.

Vervolgens met een machine of met de hand gaan polijsten. Aangezien het model van de velg het niet echt toe laat om het met een machine te doen zul je met de hand aan de slag moeten. Dit gaat wat spierpijn en doorgeschuurde vingers kosten. Maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden, haha :p

Het polijsten kan je in eerste instantie doen met aluoets middel (belgom en gelijkwaardige), maar hiermee zul je niet helemaal de 'mirror' finish halen. Daarvoor zijn weer speciale polijstsetjes te koop. Deze dienen eigenlijk met een machine gebruikt te worden, maar met de hamd gaat ook (met meer inspanning).

Mocht je verder nog vragen hebben of mocht je graag foto's willen zien kan je een pb sturen of we mailen even.
 
Het is wel handmatig te herstellen maar tot op zeker hoogte.

HIER een voorbeeld van wat mogelijk is.

Succes!
 
THX, maar mijn velgen waren wel toegankelijker. Bij de hierboven getoonde velgen heb je gewoon te weinig ruimte tussen de gekleurde spaak en de chromen rand om te kunnen polijsten.
 
Klopt helemaal. Was ook slechts bedoeld als voorbeeld van wat mogelijk is. Dit is bijna onmogelijk om het zelf te doen, omdat je ook nog moet oppassen dat je de goudkleurige lak van de spaken niet beschadigd.
 
als je het perse zelf wil proberen schaf dan een dremel met flexibele slang aan, polijst stiften en polijst vet (en bril), helemaal netjes zul je het nooit krijgen, en dan zul je iets moeten verzinnen om het netjes te houden, ik wens je veel succes, ik heb aardig wat jaren ervaring in het polijsten van ulimium op motorfietsen.
 
Met een dremel kun je alleen zeer kleine oppervlakten (20x20mm max.) behandelen. Wil je dus je velgbed mooi strak (of iets strakker in dit geval) krijgen dan zul je met een grotere polijst schijf of cone aan de gang moeten. En dan heb je bij deze velgen geen plaats:)_[]
 
Ik heb er bijvoorbeeld mijn rvs spruitstuk mee gedaan, maar ook veel grote aluminium oppervlakken met rondingen en bochten bij motoren, dus je kunt er wel grotere oppervlakken mee doen als 2 X 2 cm, een grotere schijf gaat natuurlijk sneller, maar daar heeft hij de ruimte niet voor.
 
Ik heb in de tijd dat ik nog scooter reed, ook verschillende dingen terug glanzend gepolijst met mijn dremel en van die blokjes polijstpasta. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn complete motorblok toen gepolijst (helaas geen foto's meer van). Het is erg veel werk en vooral ook kostbaar omdat je veel verschillende lappenschijven nodig hebt en ook nog eens veel schuurblokjes voor op de dremel. Daarnaast is het ook een zeer tijdrovend klusje, maar het is wel te doen.