• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vogelpoep plekken weghalen met een fohn

Helaas redcar; dat zijn lakdefecten en dat wordt hier niet bedoelt met "poriën":no
Bovendien zijn de de door jou aangedragen poriën zichtbaar met het blote oog, de hier bedoelde poriën zijn niet zichtbaar (volgens diversen hier op het forum altans:rules )
 
Autolak is in beperkte mate poreus, net als onze huid dat is. Hoe ouder de lak, hoe meer de lak open gaat staan.

Om ze met vergroting te kunnen zien, zal je ongeveer 1000 keer moeten vergroten.

Nagenoeg elk oppervlak is in een bepaalde mate poreus, zo ook glas bijvoorbeeld. Gekker nog, glas is officieel vloeibaar.

ivo's zei:
In principe heeft zo goed als elk materiaal porien...

Correct!
 
Ik zou dan toch wel eens willen weten waar deze wijsheid vandaan komt?
Let wel; ik ben gewoon nieuwsgierig want ik heb zelf ook al gezocht, maar niks gevonden namelijk:confused:
 
Ik zou zeggen, bel ze even:

http://www.benelux-scientific.nl/product/oppervlakte-en-deeltjeskarakterisering/porometrie/

Ik citeer:

Vrijwel alle materialen zijn poreus.
 
Samengevat: het zuur in vogelpoep gaat in de porien zitten, door de lak met een fohn heet te maken dampt het zuur uit de porien en voorkom je dat het zuur door blijft werken. De al beschadigde blankelak kun je verwijderen middels wetstanden en polijsten. Let wel, gebarste lak is onherstelbaar beschadigd.

Dit klopt wel zo'n beetje, toch?
 
Ware het niet dat de poep bestaat uit (minimaal) een mengsel van zuren en zouten ...
Als er al iets te verdampen is blijft het residu hygroscopisch, dus trekt weer vocht aan

Gebruik van een shampoo kan het zuur compenseren
Het zout uitwassen kan ook, getuige het herstel van de oppervlaktespanning na het afspoelen
Hoe diep je met wassen reinigt blijft altijd de vraag
Als je ziet wat een (chemische) cleaner doet, heb ik zo mijn twijfels over het diepte effect van een wasbeurt
 
Dus een fohn haalt niet zoveel uit, of is max een halve oplossing?
 
Klopt LB. Met enkel verhitten ga je het niet oplossen.Hoe warm/heet zal de lak worden als hij op vol zomer een ruime tijd in de zon staat te bakken? Zal de vlek dan weg gaan uit zich zelf? Zelf denk ik van niet. Wel kun je deze warmte gebruiken als zeg maar een hulp middel. Welk middel er tijdens deze gebeurtens wordt gebruikt, ik weet het niet.. Dit is het meest logische wat ik kan bedenken.