Zo'n 2 weken geleden werd ik door een vaste opdrachtgever van me gebeld. Hij had de rode 245 ingeruild op een 740 sedan.En of ik de komende dagen de tijd had om deze wagen goed aan te pakken , want z`n vrouwlief zou met de wagen gaan rijden. En of ik daar de tijd voor had. En zodoende stond de dag erop de volgende wagen op de dam :
Het interieur ( wat volgens de eigenaar er best netjes uitzag ) :
Motorruimte :
RV op de motorkap zat een doffe plek :
Ok, zit dus aardig wat werk aan. Maar goed ,auto is 26 jaar oud en heeft groot en deels van z`n leven doorgebracht in Noord Zweden ( vandaar ook de stekker onder de kentekenplaat ).Dus meteen aan de slag.
En wat APC met wat Super Degreaser doet in een verhouding van 1:4 ( met water ) op een wiel :
En vervolgens alle rubbers/kunststofdelen ook met de APC/SD mengsel gedaan.En natuurlijk ook de deursponningen.Onder de motorkap ook aan de gang gegaan met de APC/SD en met een broeistraal alles afgespoten.vervolgens de wagen gewassen met de Poorboys Slick & Suds.Wagen daarna goed afgespoeld en ingespoten met Iron-X. ( een goedje wat hier niet meer ontbreekt tijdens een detail ).Allleen werd het al wat donker buiten , maar toch was de werking er niet minder om :
Vervolgens de wagen ruim afgespoeld en vooral langs alle kieren.Daarna de wagen met wat Poorboys Spray & Wipe ingespoten en de wagen gedroogd met de Delirium droogdoek.
En nu de wagen droog is deze binnen gezet.Zodat de staat van de wagen eens goed bekeken kon worden :
En een aantal plekjes wat vergroot bekeken :
Ok. Genoeg werk aan de winkel hier ( en dat tijdens de benauwde warmte van de week voor pinksteren ).Dus als eerst de logo`s van de wagen verwijdert.Waarom???Dit maat het werken vele malen makkelijker en netter ( vooral bij de logo`s ).En als je klaar bent plak je er ze weer op.Dit staat aan het eind een stuk netter.
De stappen : eerst met de fohn de logo rustig warm gemaakt ( niet te warm , want dan smelt je logo ).En daarna de logo voorzichtig losgehaald.De lijmresten met een caramelschijf op de boortol verwijderd en de laatste lijmresten met wat wasbenzine verwijderd.
En na :
Dit overigens bij alle logo`s gedaan.En tevens op verzoek van de eigenaar ook wat onnodige stikkers verwijderd.
Na dit te hebben gedaan de wagen gekleid.Normaal pak ik al snel m`n Dodo SN klei.Maar deze keer voor de Monello Dolce Verde klei icm Poorboys Spray & Wipe ( 1:1 ).De laatste keer dat ik deze klei had gebruikt was in de koudere tijd van het jaar.Toen was die me tegen gevallen , was stug om mee te werken en lastig te kneden.En liet veel marring achter.Maar nu het weer wat warmer wordt toch maar weer tevoorschijn gehaald.Was nu beter mee te werken.Aardig te kneden ( al gaat er nog weinig boven m`n oude vertrouwde SN klei ) en deed wat die doen moest en deze keer last van minder marring.
En zo is ook weer te zien dat kleien toch echt nodig is :
Na het kleien is het tijd om de wagen te gaan afplakken.En dit keer anders gedaan dan normaal.Omdat ik toch wist dat de rotary aan te pas ging komen , de wagen iets anders afgeplakt dan dat ik normaal doe.
Nu ook de ramen dichtgemaakt.dit omdat tijdens het werken met de rotary dit aardig kan spetterren.En dit scheelt dus weer in het schoonmaken later.En ten tweede , kan erg makkelijk aan dit papier komen , dus waarom niet?
En dan werd het nu tijd voor een testspot.En mijn ervaring met de Volvo lak is dat deze aan de harde kant zit.Dus de rotary erbij gehaald en de oranje pad met de Monelle Inizio.Alleen hier snel mee gestopt.Door het warme weer was het werken hiermee niet fijn , de Inizio droogde zeer snel op ( ook met een drupje finale erbij ).En was niet uit te poetsen.En daarbij kreeg ik niet het gewenste correctie.Dus pad schoongemaakt en de Poorboys SSR3 erbij gepakt.En dit werkte met het benauwde weer een stuk beter.Maar de correctie was nog niet wat ik voor ogen had.En toen viel m`n oog op een zwart flesje met een rood etiket in m`n vitrinekast , de Wolfgang Total Swril remover.Deze gepakt en aan de gangs gegaan.En hiermee een mooi resultaat gekregen :
Na de Wolfgang :
Hierna afgewerkt met de Witte pad op de rotary met Poorboys SSR2.5 en met de DAP op witte pad met SSR2 en de zwarte pad met de Monello Finale.
Maar toch nog een aardige correctie kunnen behalen op deze wagen.Een 85-90% weg kunnen krijgen.Niet alles is weg en dan met name de rechte krassen , de swirls zijn voor zo`n 90% weg.
Na het polijsten alle afplakking verwijderd.En de wagen afgenomen de C.Pro Eraser.( ook al het kunstof en rubber )Dit even laten uitdampen ( en mezelf op iets verfrissends getrakteerdt in de oog van een beker met softijs ).En vervolgens de Poorboys Black Hole aangebracht.En dit later afgetopt met de Vloeibare Natty`s van poorboys.
En ondertussen ook de ruitenwisserarmen teruggeplaatst ( die voorzien van een vers matzwarte laklaag ).En ok de logo`s weer terug geplaatst.Ramen met de Monello Perfetto schoongemaakt.Bandjes in de Bold N Brigth van Poorboys gezet.De chromenwieldoppen in de wheelsealant van Poorboys.Al het kunststof en rubber aan de buitenzijde in de Trim Restorer van Poorboys.
En vervolgens was de binnenzijde aan de beurt.Eerst de gehele wagen goed uitgezogen.En vervolgens met wat APC+ van Megs de bekleding ingespoten en dit bewerkt met een borsteltje en verder bewerkt met de extractor.Hiervoor de extractor 3x moeten legen omdat je bleef spoelen.Maar schoon wordt het wel van ( en dan te bedenken dat de eigenaar het interieur wel netjes vond) :
De 1ste fles is alleen maar de bestuurdersstoel.!!!
Vervolgens de rest van het interieur afgenomen me een doekje en wat APC.En hierna alles gevoed met de Poorboys Natural Look.
En na het interieur was het tijd om even onder de kap te kijken.Deze was immers ook gereinigd.Hier een doekje met wat Spray & Wipe doorgehaald en de kunststof/rubber delen gevoed met de C.Pro Perl.
En dan voordat de wagen er weer uit gaat is het tijd om nog ff dat laatste rondje om de wagen te lopen.Om zeker te zijn dat alles is gedaan.En dan de wagen naar buiten voor het eindresultaat :
Het interieur ( en ja , de eigenaar vindt dat gespoten dash ook niks en is al zoekende naar een ander ) :
En onder de motorkap :
Wiel na :
Reflectieshots:
Onder de dofheid van de krassen zat een mooie glans met een mooie diepgang :
De doffe plek op de motorkap bleek een plekje te zijn dat is bijgespoten ( met een knikkerbusje ).Weg is het niet , maar is nu minder dof dan voorheen :
En na de 25 uur arbeid werd het tijd voor het opruimen en schoonmaken van de spullen.En zo was weer goed te zien dat het heerlijk is om een padwasher te hebben ( mak na 1 a 2 hits de pads schoon in de padwasher ) :
En is het verstandig om genoeg doeken te hebben :
De eigenaar en vooral de eigenaresse waren zeer tevreden met dit resultaat en alles was weer boven verwachting.( en pluim in m`n r**t kwam weer door de opmerking dat ik weer boven alle verwachtingen uitkwam ).Zelf ook erg blij met dit resultaat.Misschien op sommige delen iets meer te behalen.Maar de tijd..........En ondanks dat het warme weer ( en vooral het benauwde ) veel kwaad maakte.Ben ik toch zeer tevreden.
Het interieur ( wat volgens de eigenaar er best netjes uitzag ) :
Motorruimte :
RV op de motorkap zat een doffe plek :
Ok, zit dus aardig wat werk aan. Maar goed ,auto is 26 jaar oud en heeft groot en deels van z`n leven doorgebracht in Noord Zweden ( vandaar ook de stekker onder de kentekenplaat ).Dus meteen aan de slag.
En wat APC met wat Super Degreaser doet in een verhouding van 1:4 ( met water ) op een wiel :
En vervolgens alle rubbers/kunststofdelen ook met de APC/SD mengsel gedaan.En natuurlijk ook de deursponningen.Onder de motorkap ook aan de gang gegaan met de APC/SD en met een broeistraal alles afgespoten.vervolgens de wagen gewassen met de Poorboys Slick & Suds.Wagen daarna goed afgespoeld en ingespoten met Iron-X. ( een goedje wat hier niet meer ontbreekt tijdens een detail ).Allleen werd het al wat donker buiten , maar toch was de werking er niet minder om :
Vervolgens de wagen ruim afgespoeld en vooral langs alle kieren.Daarna de wagen met wat Poorboys Spray & Wipe ingespoten en de wagen gedroogd met de Delirium droogdoek.
En nu de wagen droog is deze binnen gezet.Zodat de staat van de wagen eens goed bekeken kon worden :
En een aantal plekjes wat vergroot bekeken :
Ok. Genoeg werk aan de winkel hier ( en dat tijdens de benauwde warmte van de week voor pinksteren ).Dus als eerst de logo`s van de wagen verwijdert.Waarom???Dit maat het werken vele malen makkelijker en netter ( vooral bij de logo`s ).En als je klaar bent plak je er ze weer op.Dit staat aan het eind een stuk netter.
De stappen : eerst met de fohn de logo rustig warm gemaakt ( niet te warm , want dan smelt je logo ).En daarna de logo voorzichtig losgehaald.De lijmresten met een caramelschijf op de boortol verwijderd en de laatste lijmresten met wat wasbenzine verwijderd.
En na :
Dit overigens bij alle logo`s gedaan.En tevens op verzoek van de eigenaar ook wat onnodige stikkers verwijderd.
Na dit te hebben gedaan de wagen gekleid.Normaal pak ik al snel m`n Dodo SN klei.Maar deze keer voor de Monello Dolce Verde klei icm Poorboys Spray & Wipe ( 1:1 ).De laatste keer dat ik deze klei had gebruikt was in de koudere tijd van het jaar.Toen was die me tegen gevallen , was stug om mee te werken en lastig te kneden.En liet veel marring achter.Maar nu het weer wat warmer wordt toch maar weer tevoorschijn gehaald.Was nu beter mee te werken.Aardig te kneden ( al gaat er nog weinig boven m`n oude vertrouwde SN klei ) en deed wat die doen moest en deze keer last van minder marring.
En zo is ook weer te zien dat kleien toch echt nodig is :
Na het kleien is het tijd om de wagen te gaan afplakken.En dit keer anders gedaan dan normaal.Omdat ik toch wist dat de rotary aan te pas ging komen , de wagen iets anders afgeplakt dan dat ik normaal doe.
Nu ook de ramen dichtgemaakt.dit omdat tijdens het werken met de rotary dit aardig kan spetterren.En dit scheelt dus weer in het schoonmaken later.En ten tweede , kan erg makkelijk aan dit papier komen , dus waarom niet?
En dan werd het nu tijd voor een testspot.En mijn ervaring met de Volvo lak is dat deze aan de harde kant zit.Dus de rotary erbij gehaald en de oranje pad met de Monelle Inizio.Alleen hier snel mee gestopt.Door het warme weer was het werken hiermee niet fijn , de Inizio droogde zeer snel op ( ook met een drupje finale erbij ).En was niet uit te poetsen.En daarbij kreeg ik niet het gewenste correctie.Dus pad schoongemaakt en de Poorboys SSR3 erbij gepakt.En dit werkte met het benauwde weer een stuk beter.Maar de correctie was nog niet wat ik voor ogen had.En toen viel m`n oog op een zwart flesje met een rood etiket in m`n vitrinekast , de Wolfgang Total Swril remover.Deze gepakt en aan de gangs gegaan.En hiermee een mooi resultaat gekregen :
Na de Wolfgang :
Hierna afgewerkt met de Witte pad op de rotary met Poorboys SSR2.5 en met de DAP op witte pad met SSR2 en de zwarte pad met de Monello Finale.
Maar toch nog een aardige correctie kunnen behalen op deze wagen.Een 85-90% weg kunnen krijgen.Niet alles is weg en dan met name de rechte krassen , de swirls zijn voor zo`n 90% weg.
Na het polijsten alle afplakking verwijderd.En de wagen afgenomen de C.Pro Eraser.( ook al het kunstof en rubber )Dit even laten uitdampen ( en mezelf op iets verfrissends getrakteerdt in de oog van een beker met softijs ).En vervolgens de Poorboys Black Hole aangebracht.En dit later afgetopt met de Vloeibare Natty`s van poorboys.
En ondertussen ook de ruitenwisserarmen teruggeplaatst ( die voorzien van een vers matzwarte laklaag ).En ok de logo`s weer terug geplaatst.Ramen met de Monello Perfetto schoongemaakt.Bandjes in de Bold N Brigth van Poorboys gezet.De chromenwieldoppen in de wheelsealant van Poorboys.Al het kunststof en rubber aan de buitenzijde in de Trim Restorer van Poorboys.
En vervolgens was de binnenzijde aan de beurt.Eerst de gehele wagen goed uitgezogen.En vervolgens met wat APC+ van Megs de bekleding ingespoten en dit bewerkt met een borsteltje en verder bewerkt met de extractor.Hiervoor de extractor 3x moeten legen omdat je bleef spoelen.Maar schoon wordt het wel van ( en dan te bedenken dat de eigenaar het interieur wel netjes vond) :
De 1ste fles is alleen maar de bestuurdersstoel.!!!
Vervolgens de rest van het interieur afgenomen me een doekje en wat APC.En hierna alles gevoed met de Poorboys Natural Look.
En na het interieur was het tijd om even onder de kap te kijken.Deze was immers ook gereinigd.Hier een doekje met wat Spray & Wipe doorgehaald en de kunststof/rubber delen gevoed met de C.Pro Perl.
En dan voordat de wagen er weer uit gaat is het tijd om nog ff dat laatste rondje om de wagen te lopen.Om zeker te zijn dat alles is gedaan.En dan de wagen naar buiten voor het eindresultaat :
Het interieur ( en ja , de eigenaar vindt dat gespoten dash ook niks en is al zoekende naar een ander ) :
En onder de motorkap :
Wiel na :
Reflectieshots:
Onder de dofheid van de krassen zat een mooie glans met een mooie diepgang :
De doffe plek op de motorkap bleek een plekje te zijn dat is bijgespoten ( met een knikkerbusje ).Weg is het niet , maar is nu minder dof dan voorheen :
En na de 25 uur arbeid werd het tijd voor het opruimen en schoonmaken van de spullen.En zo was weer goed te zien dat het heerlijk is om een padwasher te hebben ( mak na 1 a 2 hits de pads schoon in de padwasher ) :
En is het verstandig om genoeg doeken te hebben :
De eigenaar en vooral de eigenaresse waren zeer tevreden met dit resultaat en alles was weer boven verwachting.( en pluim in m`n r**t kwam weer door de opmerking dat ik weer boven alle verwachtingen uitkwam ).Zelf ook erg blij met dit resultaat.Misschien op sommige delen iets meer te behalen.Maar de tijd..........En ondanks dat het warme weer ( en vooral het benauwde ) veel kwaad maakte.Ben ik toch zeer tevreden.