Vorige week was voor moeders weer d`r eerste werkdag na een paar weekjes vakantie te hebben gehad.Werdt ze door een collega aangesproken dat die het zo schofterig vondt dat de Escort van d`r er altyd zo netjes bijstaat ( en nou was die net dat weekend ervoor weer eens helemaal gedaan , dus stond er weer netjes bij ).En zo ging het praatje rollen over m`n hobby die iet wat meer is geworden dan hobby alleen.En dus meteen de vraag of ik zijn auto ook kon doen.
En natuurlijk of we dat kunnen!
Dus afgelopen vrydag had moeders de Escort op de zaak omgeruild voor een Volvo S60 uit 2006 , mooie donkergroene kleur ( kleur zie je ook vaak bij defendie volgens mij ).
En zodoende stond er het volgende :
tja , wagen wordt wekelijks door de eigenaar bijgehouden en gewassen.......
..... in de plaatselijke wasstraat8-o :klap
Resultaat :
Allemaal krassen en volop Swirls te beleven]-0
Dus plan van aanpak :
- Wagen eerst afgespoten
- Alle kunstfof en rubberren delen met de PBW APC behandelt
- Banden met de PBW APC gedaan
- Velgen met de Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner gedaan
- Wagen weer afgepoten
- Auto gewassen met 2 emmermethode en de PBW SS&S shampoo ( extra hoge dosering ) en de Dodo Juice Yeti washmitt
- Weer afgespoeld en gedroogd met de Delerium droogdoek.
- wagen gekleid met de Dodo Juice Supernaturel clay en de PBW Spray & Wipe ( 1:1 )
- Na wat testspotjes uitgekomen met polijsten op het volgende ( meer uitleg verder in het topic hierover ) :
--- Vlakke delen met de PRO met gele pad met Monello Raffini Inizio
--- Op de rondere delen de DAP met de gele pad en de Inizio
--- Daarna de DAP met Oranje Pad en Inzio
--- Vervolgd door de Dap met Wiite Pad en Monello Raffini Mezzo
--- Daarna de Dap met zwarte pad en de Monello Raffini Finale
- Wagen vervolgens weer gewassen met de PBW SS&S
- Wederom weer gedroogd met de Delerium
- Als Glaze de PBW Black Hole genomen
- Als Sealant de PBW EX genomen
- En dit alles getopt met de Dodo Juice Rainforest Rub
- Velgen gekleid met de DJ Supernaturel Clay met de DJ Born Slippy
- Velgen in de PBW Wheelsealant gezet
- Bandjes in de PBW Bold N Bright
- Alle overige kunstof en rubbers aan de buitenzijde met de CG SSS dressing
- Raampjes met de PBW S&W
- Interieur met de Mothers Protectant ( dash en deurpanelen )
- Auto nog ff uitgezogen
- Rubberen matjes met de PBW APC gedaan en met water afgespoten en vervolgens met de CG SSS dressing behandeld
- Motorruimte met de PBW APC gereinigd en kunstof/rubber met de CG SSS dressing gedaan.
Een flinke lijst , maar deze wagen was er dus echt aan toe!!!Ondanks dat deze wagen nog maar 4 jaar oud is!8-()) .
Lak was goed vervuild , de washmitt bleef gewoon hangen aan je lak]-0 .De eerste 7 punten van het lijstje hebben me gewoon een dik anderhalf uur gekost8o .En kleien heeft ook al zo`n 2 uur in beslag genoemen ( en dan alleen de lak , velgen zijn later pas gedaan ).Van de PBW S&W ( 1:1 basis ) voor het kleien heb ik gewoon 2x een flesje met inhoud van 250ml gebruikt8-o .Iets wat dus echt nodig was bij deze wagen
Dus maar beginnen met het reinigen van de bandjes :
Auto vervolgens gewassen enhu waar is de bescherming8o
En na het wassen nog gepoogd om het 1 en het ander vast te leggen van de staat van de lak :
Auto lekker op die plek laten staan , was droog en temperatuur was goed te doen.Dus lekker buiten staan kleien
Was een regelrechte ramp het kleien , veel vervuiling en leek net of je aan het schuren was8-o 8o .
Hierbij wat foto`s van de klei ( telkens 1 paneel mee gedaan alvorens een foto )
En toen was het al laat op de vrydagnacht.
Maar wel alvast de matten eruit gehaald en de APC tevoorschijn gehaald :
Die waren dus ook in een lange tyd niet gedaan8o
En zaterdags weer verder gegaan.Als eerst de wagen afgeplakt.Zijn in totaal een kleine 3 rolletjes in deze wagen verdwenen8o 8d
En dan komt het polijsten.Als eerst de SYN1 tevoorschijn gehaald om ff te testen , want wagen zat onder de aandenkens8d .Dus de Pro met gele pad en de SYN1 ( weet uit vorige ervaringen dat SYN1 zich het beste in een groffe combi het beste liet verwerken ).Nou daar kwam na 2 hits dus echt geen verschil in te voorschijn.Dan maar ff de SSR3 indezelfde combi.En ook hier weer geen verschil8o .Owkee , harde lak dus.Dus werdt de Inizio van de Monello serie tevoorschijn gehaald.Ook weer op de PRO met gele pad ( uiteraard wel weer uitgespoeld ).Werdt iets beter , maar of je daar blij mee moest worden8o .
Owkee , we hebben nog meer hier staan.Dus werdt de Wolfgang Total Swirl remover maar gepakt.Weer gele pad en de PRO.En ok weer weinig verschil.Dan maar weer de Inizio en gele pad op de PRO.Beetje druk erop en gaan.
Werdt alweer wat beter , maar niet echt wat ik hoopte.en zo verder gegaan.Vlakke delen met de PRO en waar de rondingen zaten met de DAP ( reden van de wisselingen is dat ik eerst de PRO wat beter wil leren kennen alvorens erop los tegaan ).Vaak 2 tot 3 hits per paneel8o .En afgebouwd met de DAP en oranje , witte en zwarte pad met de Inizio , Mezzo en Finale.
En de oranje pad :schaam 8-())
Wagen gepolijst ( na alleen de Inizio ) :
En ook hier was weer die vage verschijning aanwezig8-o 8-o rofl
Na het polijsten de tape eraf gehaald , want wilde de wagen ff wassen ivm polijststof en resten ,
Alleen toen ik naar buiten keek was het eigenlijk wel erg donker buiten8o en vertelde de klok mij dat het alweer 23.00u was geweest:schaam .
Dus me maar ff met de motorruimte bezig gehouden , want tydens het wassen was die gedaan met de PBW APC .Dus de dressing te voorschijn gehaald.En een fotoowtje voor na :
En vervolgens maar besloten om de deur te sluiten hier en op huis an te gaan.
En vanmiddag weer verder gegaan , eerst wagen naar buiten gereden en de wagen gewassen :
Auto weer gedroogd n binnen gezet.
En de Black Hole erop gesmeerd :
Tijdens het wachten begonnen met de velgen te kleien met de volgende combi :
Daarna de Black Hole afgenomen.
Wagen in de PBW EX gezet :
En in deze tussentijd weer verder gegaan met de velgen en ook de matjes in de dressing gedaan :
Dus vervolgens de EX afgenomen.
En gezocht naar een waxje , heb er meerdere stan dus werdt kiezen .Uiteindelijk de Dodo Juice Rainforest Rub genomen ( en nee , niet alleen vanwege de geur x-] ).En de Dodo op de wagen gesmeerdt :
Vindt dit echt een heerlijke wax om te verwerken .Ff laten curen en ondertussen de laatste velgen gekleid.Matjes nog een keertje gedaan.En vervolgens de Dodo uitgepoetst.
En ff tijd voor een reflectieshotje ( allen jammer dat als je een foto van een vlieg wilt maken dat ze dan weer gaan lopen }w )
Vervolgens het interieur gedaan.Raampjes afgenomen.Bandjes en de velgjes behandelt.Kunstof ff gerenigd ( was op sommige plekken iets te ver door geschoten tydens het polijsten en was her en der nog wat zichtbaar:schaam ) en in de dressing gezet.
En toen...
......was ik eindelijk klaar met deze grote bak
En dus tijd voor wat eindfotows buiten
Interieur fotoowtjes :
Motorruimte :
Wat detailfotoowtjes :
Reflectieshotjes :
De velgjes na :
Het handgreepje na :
En als laatst , maar niet vergeten het toppertje :
Al met al is de wagen toch best een hoop werk geweest.Het polijsten heeft bijna de gehele zaterdag in beslag genomen ( was om een uur of 9 al in de schuur 8o :schaam ).Lak was echt maar dan ook echt knetterhard.
En niet alles eruit kunnen krijgen.daar kwam ik dus echt tijd voor te kort ( en binnenkort maar een wollenpad aanschaffen denk ).
Maar als ik naar het eindresultaat kijk is die echt flink opgeknapt .En is het de tyd ook wel weer waardt geweest.Weer een leer erbij hier.
Hoop dat men weer heeft genoten van deze zeer lange review:schaam En tot de volgende maar weer
Mzzls Iwan
En natuurlijk of we dat kunnen!
Dus afgelopen vrydag had moeders de Escort op de zaak omgeruild voor een Volvo S60 uit 2006 , mooie donkergroene kleur ( kleur zie je ook vaak bij defendie volgens mij ).
En zodoende stond er het volgende :
tja , wagen wordt wekelijks door de eigenaar bijgehouden en gewassen.......
..... in de plaatselijke wasstraat8-o :klap
Resultaat :
Allemaal krassen en volop Swirls te beleven]-0
Dus plan van aanpak :
- Wagen eerst afgespoten
- Alle kunstfof en rubberren delen met de PBW APC behandelt
- Banden met de PBW APC gedaan
- Velgen met de Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner gedaan
- Wagen weer afgepoten
- Auto gewassen met 2 emmermethode en de PBW SS&S shampoo ( extra hoge dosering ) en de Dodo Juice Yeti washmitt
- Weer afgespoeld en gedroogd met de Delerium droogdoek.
- wagen gekleid met de Dodo Juice Supernaturel clay en de PBW Spray & Wipe ( 1:1 )
- Na wat testspotjes uitgekomen met polijsten op het volgende ( meer uitleg verder in het topic hierover ) :
--- Vlakke delen met de PRO met gele pad met Monello Raffini Inizio
--- Op de rondere delen de DAP met de gele pad en de Inizio
--- Daarna de DAP met Oranje Pad en Inzio
--- Vervolgd door de Dap met Wiite Pad en Monello Raffini Mezzo
--- Daarna de Dap met zwarte pad en de Monello Raffini Finale
- Wagen vervolgens weer gewassen met de PBW SS&S
- Wederom weer gedroogd met de Delerium
- Als Glaze de PBW Black Hole genomen
- Als Sealant de PBW EX genomen
- En dit alles getopt met de Dodo Juice Rainforest Rub
- Velgen gekleid met de DJ Supernaturel Clay met de DJ Born Slippy
- Velgen in de PBW Wheelsealant gezet
- Bandjes in de PBW Bold N Bright
- Alle overige kunstof en rubbers aan de buitenzijde met de CG SSS dressing
- Raampjes met de PBW S&W
- Interieur met de Mothers Protectant ( dash en deurpanelen )
- Auto nog ff uitgezogen
- Rubberen matjes met de PBW APC gedaan en met water afgespoten en vervolgens met de CG SSS dressing behandeld
- Motorruimte met de PBW APC gereinigd en kunstof/rubber met de CG SSS dressing gedaan.
Een flinke lijst , maar deze wagen was er dus echt aan toe!!!Ondanks dat deze wagen nog maar 4 jaar oud is!8-()) .
Lak was goed vervuild , de washmitt bleef gewoon hangen aan je lak]-0 .De eerste 7 punten van het lijstje hebben me gewoon een dik anderhalf uur gekost8o .En kleien heeft ook al zo`n 2 uur in beslag genoemen ( en dan alleen de lak , velgen zijn later pas gedaan ).Van de PBW S&W ( 1:1 basis ) voor het kleien heb ik gewoon 2x een flesje met inhoud van 250ml gebruikt8-o .Iets wat dus echt nodig was bij deze wagen
Dus maar beginnen met het reinigen van de bandjes :
Auto vervolgens gewassen enhu waar is de bescherming8o
En na het wassen nog gepoogd om het 1 en het ander vast te leggen van de staat van de lak :
Auto lekker op die plek laten staan , was droog en temperatuur was goed te doen.Dus lekker buiten staan kleien
Was een regelrechte ramp het kleien , veel vervuiling en leek net of je aan het schuren was8-o 8o .
Hierbij wat foto`s van de klei ( telkens 1 paneel mee gedaan alvorens een foto )
En toen was het al laat op de vrydagnacht.
Maar wel alvast de matten eruit gehaald en de APC tevoorschijn gehaald :
Die waren dus ook in een lange tyd niet gedaan8o
En zaterdags weer verder gegaan.Als eerst de wagen afgeplakt.Zijn in totaal een kleine 3 rolletjes in deze wagen verdwenen8o 8d
En dan komt het polijsten.Als eerst de SYN1 tevoorschijn gehaald om ff te testen , want wagen zat onder de aandenkens8d .Dus de Pro met gele pad en de SYN1 ( weet uit vorige ervaringen dat SYN1 zich het beste in een groffe combi het beste liet verwerken ).Nou daar kwam na 2 hits dus echt geen verschil in te voorschijn.Dan maar ff de SSR3 indezelfde combi.En ook hier weer geen verschil8o .Owkee , harde lak dus.Dus werdt de Inizio van de Monello serie tevoorschijn gehaald.Ook weer op de PRO met gele pad ( uiteraard wel weer uitgespoeld ).Werdt iets beter , maar of je daar blij mee moest worden8o .
Owkee , we hebben nog meer hier staan.Dus werdt de Wolfgang Total Swirl remover maar gepakt.Weer gele pad en de PRO.En ok weer weinig verschil.Dan maar weer de Inizio en gele pad op de PRO.Beetje druk erop en gaan.
Werdt alweer wat beter , maar niet echt wat ik hoopte.en zo verder gegaan.Vlakke delen met de PRO en waar de rondingen zaten met de DAP ( reden van de wisselingen is dat ik eerst de PRO wat beter wil leren kennen alvorens erop los tegaan ).Vaak 2 tot 3 hits per paneel8o .En afgebouwd met de DAP en oranje , witte en zwarte pad met de Inizio , Mezzo en Finale.
En de oranje pad :schaam 8-())
Wagen gepolijst ( na alleen de Inizio ) :
En ook hier was weer die vage verschijning aanwezig8-o 8-o rofl
Na het polijsten de tape eraf gehaald , want wilde de wagen ff wassen ivm polijststof en resten ,
Alleen toen ik naar buiten keek was het eigenlijk wel erg donker buiten8o en vertelde de klok mij dat het alweer 23.00u was geweest:schaam .
Dus me maar ff met de motorruimte bezig gehouden , want tydens het wassen was die gedaan met de PBW APC .Dus de dressing te voorschijn gehaald.En een fotoowtje voor na :
En vervolgens maar besloten om de deur te sluiten hier en op huis an te gaan.
En vanmiddag weer verder gegaan , eerst wagen naar buiten gereden en de wagen gewassen :
Auto weer gedroogd n binnen gezet.
En de Black Hole erop gesmeerd :
Tijdens het wachten begonnen met de velgen te kleien met de volgende combi :
Daarna de Black Hole afgenomen.
Wagen in de PBW EX gezet :
En in deze tussentijd weer verder gegaan met de velgen en ook de matjes in de dressing gedaan :
Dus vervolgens de EX afgenomen.
En gezocht naar een waxje , heb er meerdere stan dus werdt kiezen .Uiteindelijk de Dodo Juice Rainforest Rub genomen ( en nee , niet alleen vanwege de geur x-] ).En de Dodo op de wagen gesmeerdt :
Vindt dit echt een heerlijke wax om te verwerken .Ff laten curen en ondertussen de laatste velgen gekleid.Matjes nog een keertje gedaan.En vervolgens de Dodo uitgepoetst.
En ff tijd voor een reflectieshotje ( allen jammer dat als je een foto van een vlieg wilt maken dat ze dan weer gaan lopen }w )
Vervolgens het interieur gedaan.Raampjes afgenomen.Bandjes en de velgjes behandelt.Kunstof ff gerenigd ( was op sommige plekken iets te ver door geschoten tydens het polijsten en was her en der nog wat zichtbaar:schaam ) en in de dressing gezet.
En toen...
......was ik eindelijk klaar met deze grote bak
En dus tijd voor wat eindfotows buiten
Interieur fotoowtjes :
Motorruimte :
Wat detailfotoowtjes :
Reflectieshotjes :
De velgjes na :
Het handgreepje na :
En als laatst , maar niet vergeten het toppertje :
Al met al is de wagen toch best een hoop werk geweest.Het polijsten heeft bijna de gehele zaterdag in beslag genomen ( was om een uur of 9 al in de schuur 8o :schaam ).Lak was echt maar dan ook echt knetterhard.
En niet alles eruit kunnen krijgen.daar kwam ik dus echt tijd voor te kort ( en binnenkort maar een wollenpad aanschaffen denk ).
Maar als ik naar het eindresultaat kijk is die echt flink opgeknapt .En is het de tyd ook wel weer waardt geweest.Weer een leer erbij hier.
Hoop dat men weer heeft genoten van deze zeer lange review:schaam En tot de volgende maar weer
Mzzls Iwan