Dit lange weekend stond deze bijzondere Volvo V70 Pearl White edition op het programma voor een full detail.
Het bijzondere aan deze V70 is niet zozeer de auto zelf, maar het feit dat deze kleur nooit geleverd is in Europa. Deze kleur werd uitsluitend geleverd in Japan. Voor zover bekend rijden er hier in Nederland 4 of 5 stuks van dit model en een 10-tal Volvo XC90's in dezelfde kleur.
De auto bij aanvang:
Zoals gezegd, werd deze uitvoering alleen in Japan geleverd maar is recentelijk door de eigenaar naar Nederland gehaald.
Ik weet niet precies wat er met de auto uitgespookt is, maar de auto was ontzettend vies. Ik vermoed dat het staan bij de dealer in Japan, opslag in de haven, de (zee?) reis hierheen, de opslag hier bij de opdrachtgever een flinke bijdrage heeft gedaan.
De lak zat echt werkelijk overal onder de druipers, zand, aanslag enz.
Edit:
Van de opdrachtgever vernam ik dat storm Eunice ook een duit in het zakje heeft gedaan.
Pre-wash, foamen, wassen, de-ironizen:
Als eerste heb ik de lak ingespoten met een citrus based pre-wash zodat road grime, vast gekoekt vuil enz. los kan weken. Daarna de auto gefoamed, alle sponningen met een kwast en APC ingespoten en behandeld.
Na het foamen en afspuiten heb ik de lak volledig ingespoten met een de-ironizer en dat was wel nodig! De velgen heb ik niets aan gedaan omdat daar geen eer aan te behalen valt. Verderop meer hierover.
- ValetPro Citrus Pre-wash
- Monello Artico Magico foam
- Monello Lancia 2.0
- Nanolex shampoo
- Nanolex APC
- Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-tra 4200
- diverse washmitts, kwasten en borstels.
Nadat de auto langdurig en grondig is afgespoten, (er bleef her en der nog wat vervuiling uit kieren en sponningen komen...), werden alle was spullen opgeruimd en kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
er kwam niet heel veel vervulling van de lak af, misschien is het een kwestie van een goede voorwas of is de vorige (Japanse) eigenaar zo zuinig op z'n auto geweest.
- Stjärnagloss Lera klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
de auto zit er ruim in de lak, niet op een bepaald deel van de auto maar gewoon overal. Bij navraag blijkt dat de dikte komt omdat de lak een speciale kleur heeft, hierdoor gebruikt men meer verf om het parelmoer effect te krijgen, weer wat geleerd
Staat van de lak:
op lichte(re) kleuren is het verrekte lastig om swirls e.d. vast te leggen, maar een beetje spelen met het licht en vanuit meerdere hoeken kijken laat toch enigszins zien hoe de lak er bij staat. Voor een auto van 16 jaar (ik vermoed dat deze van bouwjaar 2006 is, kon het niet zo snel terug vinden en aangezien ik niet beschik over een Japanse talenknobbel) viel het allemaal erg mee. Overal lichte swirls, her en der een diepere kras en wat lakdefecten door eerdere aanrijdingen (in de zin van ergens langs/tegenaan gereden).
Polijsten:
ik had me al weer geestelijk en lichamelijk voorbereid op een zwaar gevecht met de knalharde lakken van Volvo, ik spreek uit ervaring, ze zijn hard, heel hard, betonhard...
Alles klaar gezet en zoals zo vaak begonnen met een testspot. Huh? WTF? Stop de persen. Deze lak is helemaal niet hard, sterker nog, de rotary kon ditmaal achterwege blijven.
Ein-de-lijk een Volvo lak die normaal te doen is, YES!!!
- Diverse Gyeon polijstpasta's
- diverse Gyeon polijstpads
- Rupes Bigfoot LHR15 Mark I &III
- Rupes Bigfoot Mini
- Monello LDA1000 dual action
Het is echt lastig om een voor en na foto vast te leggen mede door de lichte kleur van de lak, daarom maar wat filmpjes gemaakt omdat het hierop duidelijker te zien is.
De kentekenplaat aan de achterzijde zat vast met dubbelzijdig tape. Dit zit erg in de weg als je de lak ook achter deze plaat wilt polijsten. Met een kleine elektrische föhn werden de restanten van het dubbelzijdig tape verwarmd waardoor het makkelijker te verwijderen is. ( en ik kan nog steeds m'n caramelschijf nergens vinden...)
Het voordeel van de kleine Japanse kentekenplaten is dat deze stukken kleiner zijn dan onze langwerpige platen. Hierdoor kan deze met de standaard bevestigingsgaten in de achterklep gemonteerd worden. Zelfs de originele markeringen en/of bevestigingspunten zijn nog intact!
Overige:
nadat al het polijstwerk gedaan is, tijd om de rest te doen.
Als eerste onder de motorkap de boel schoon gemaakt en behandeld.
- Nanolex APC
- diverse kwasten en doeken
- Nanolex Engine Bay dressing
De ramen aan de buitenzijde zaten vol met opgedroogde water vlekken. Een gewone vloeibare glasreiniger voldeed niet en dus heb ik m'n favoriete glas polish gebruikt.
- Autoglym Car Glass Polish
- Monello oranje handpad
- en flink wat ellbow grease...
Bescherming:
de lak werd in 2 stappen beschermd. Als eerste een laag Gyeon One en naderhand een laagje Gyeon Cancoat.
Alle trims werden goed schoon gemaakt, ontvet en voorzien van een laagje Gyeon Trim.
De glans en reflectie zit er weer goed op/aan/in
De velgen zijn recent opnieuw gespoten en voorzien van nieuwe banden. De velgen werden lichtjes gepolijst, ontvet en voorzien van een laagje Gyeon Rim en Gyeon Cancoat.
De Volvo werd afgeleverd met een setje leen velgen, deze werden uiteraard vervangen door de originele. Als kers op de taart werden er ook een setje nieuwe wielbouten bijgeleverd. De wielbouten netjes volgens voorschrift op het juiste moment vast gezet met een momentsleutel.
Interieur:
ook het interieur werd onder handen genomen. Het leer gereinigd, droog gemaakt en daarna behandeld.
- Gyeon Leather Cleaner
- Sonax Foamsprayer (thnx voor de tip @RoyR ). Deze werkt echt geniaal. In plaats van een spray, zet deze het product om in een foam zodat het niet meteen weg vloeit. Het komt er uit als toefjes slagroom
- Stjärnagloss Viskelaer borstel
- Nanolex Interior Cleaner + ODEX
- diverse kwasten, doeken enz.
Nadat het leder goed opgedroogd was, werd deze beschermd met een laagje Gyeon Leather Coat.
Nadat de welbekende puntjes op de i waren gezet, kon de auto na bijna 27 uur na buiten.
Het bijzondere aan deze V70 is niet zozeer de auto zelf, maar het feit dat deze kleur nooit geleverd is in Europa. Deze kleur werd uitsluitend geleverd in Japan. Voor zover bekend rijden er hier in Nederland 4 of 5 stuks van dit model en een 10-tal Volvo XC90's in dezelfde kleur.
De auto bij aanvang:
Zoals gezegd, werd deze uitvoering alleen in Japan geleverd maar is recentelijk door de eigenaar naar Nederland gehaald.
Ik weet niet precies wat er met de auto uitgespookt is, maar de auto was ontzettend vies. Ik vermoed dat het staan bij de dealer in Japan, opslag in de haven, de (zee?) reis hierheen, de opslag hier bij de opdrachtgever een flinke bijdrage heeft gedaan.
De lak zat echt werkelijk overal onder de druipers, zand, aanslag enz.
Edit:
Van de opdrachtgever vernam ik dat storm Eunice ook een duit in het zakje heeft gedaan.
Pre-wash, foamen, wassen, de-ironizen:
Als eerste heb ik de lak ingespoten met een citrus based pre-wash zodat road grime, vast gekoekt vuil enz. los kan weken. Daarna de auto gefoamed, alle sponningen met een kwast en APC ingespoten en behandeld.
Na het foamen en afspuiten heb ik de lak volledig ingespoten met een de-ironizer en dat was wel nodig! De velgen heb ik niets aan gedaan omdat daar geen eer aan te behalen valt. Verderop meer hierover.
- ValetPro Citrus Pre-wash
- Monello Artico Magico foam
- Monello Lancia 2.0
- Nanolex shampoo
- Nanolex APC
- Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-tra 4200
- diverse washmitts, kwasten en borstels.
Nadat de auto langdurig en grondig is afgespoten, (er bleef her en der nog wat vervuiling uit kieren en sponningen komen...), werden alle was spullen opgeruimd en kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
er kwam niet heel veel vervulling van de lak af, misschien is het een kwestie van een goede voorwas of is de vorige (Japanse) eigenaar zo zuinig op z'n auto geweest.
- Stjärnagloss Lera klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
de auto zit er ruim in de lak, niet op een bepaald deel van de auto maar gewoon overal. Bij navraag blijkt dat de dikte komt omdat de lak een speciale kleur heeft, hierdoor gebruikt men meer verf om het parelmoer effect te krijgen, weer wat geleerd
Staat van de lak:
op lichte(re) kleuren is het verrekte lastig om swirls e.d. vast te leggen, maar een beetje spelen met het licht en vanuit meerdere hoeken kijken laat toch enigszins zien hoe de lak er bij staat. Voor een auto van 16 jaar (ik vermoed dat deze van bouwjaar 2006 is, kon het niet zo snel terug vinden en aangezien ik niet beschik over een Japanse talenknobbel) viel het allemaal erg mee. Overal lichte swirls, her en der een diepere kras en wat lakdefecten door eerdere aanrijdingen (in de zin van ergens langs/tegenaan gereden).
Polijsten:
ik had me al weer geestelijk en lichamelijk voorbereid op een zwaar gevecht met de knalharde lakken van Volvo, ik spreek uit ervaring, ze zijn hard, heel hard, betonhard...
Alles klaar gezet en zoals zo vaak begonnen met een testspot. Huh? WTF? Stop de persen. Deze lak is helemaal niet hard, sterker nog, de rotary kon ditmaal achterwege blijven.
Ein-de-lijk een Volvo lak die normaal te doen is, YES!!!
- Diverse Gyeon polijstpasta's
- diverse Gyeon polijstpads
- Rupes Bigfoot LHR15 Mark I &III
- Rupes Bigfoot Mini
- Monello LDA1000 dual action
Het is echt lastig om een voor en na foto vast te leggen mede door de lichte kleur van de lak, daarom maar wat filmpjes gemaakt omdat het hierop duidelijker te zien is.
De kentekenplaat aan de achterzijde zat vast met dubbelzijdig tape. Dit zit erg in de weg als je de lak ook achter deze plaat wilt polijsten. Met een kleine elektrische föhn werden de restanten van het dubbelzijdig tape verwarmd waardoor het makkelijker te verwijderen is. ( en ik kan nog steeds m'n caramelschijf nergens vinden...)
Het voordeel van de kleine Japanse kentekenplaten is dat deze stukken kleiner zijn dan onze langwerpige platen. Hierdoor kan deze met de standaard bevestigingsgaten in de achterklep gemonteerd worden. Zelfs de originele markeringen en/of bevestigingspunten zijn nog intact!
Overige:
nadat al het polijstwerk gedaan is, tijd om de rest te doen.
Als eerste onder de motorkap de boel schoon gemaakt en behandeld.
- Nanolex APC
- diverse kwasten en doeken
- Nanolex Engine Bay dressing
De ramen aan de buitenzijde zaten vol met opgedroogde water vlekken. Een gewone vloeibare glasreiniger voldeed niet en dus heb ik m'n favoriete glas polish gebruikt.
- Autoglym Car Glass Polish
- Monello oranje handpad
- en flink wat ellbow grease...
Bescherming:
de lak werd in 2 stappen beschermd. Als eerste een laag Gyeon One en naderhand een laagje Gyeon Cancoat.
Alle trims werden goed schoon gemaakt, ontvet en voorzien van een laagje Gyeon Trim.
De glans en reflectie zit er weer goed op/aan/in
De velgen zijn recent opnieuw gespoten en voorzien van nieuwe banden. De velgen werden lichtjes gepolijst, ontvet en voorzien van een laagje Gyeon Rim en Gyeon Cancoat.
De Volvo werd afgeleverd met een setje leen velgen, deze werden uiteraard vervangen door de originele. Als kers op de taart werden er ook een setje nieuwe wielbouten bijgeleverd. De wielbouten netjes volgens voorschrift op het juiste moment vast gezet met een momentsleutel.
Interieur:
ook het interieur werd onder handen genomen. Het leer gereinigd, droog gemaakt en daarna behandeld.
- Gyeon Leather Cleaner
- Sonax Foamsprayer (thnx voor de tip @RoyR ). Deze werkt echt geniaal. In plaats van een spray, zet deze het product om in een foam zodat het niet meteen weg vloeit. Het komt er uit als toefjes slagroom
- Stjärnagloss Viskelaer borstel
- Nanolex Interior Cleaner + ODEX
- diverse kwasten, doeken enz.
Nadat het leder goed opgedroogd was, werd deze beschermd met een laagje Gyeon Leather Coat.
Nadat de welbekende puntjes op de i waren gezet, kon de auto na bijna 27 uur na buiten.
Laatst bewerkt: