• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vraag voor ruit reinigen met staalwol

GdV42

Detailing rookie
7 jul 2009
397
0
Hoi,

Ik heb een vraag. Ik heb op yoututbe een filmpje gezien van een man die uitlegt hoe een voorruit schoon te maken en in de Rain-X te zetten. Hij gebruikt om de voorruit te reinigen een pad 0000 staalwol en geeft aan dat dit de voorruit niet beschadigd of krast en dat het de voorruit super schoon en glad maakt. Verder schoonmaakmiddel zou niet noodzakelijk zijn en direct daarna kan je Rain-x toepassen. Als het staalwol droogblijft kun je het heeeeeeeel lang gebruiken.

Is dit een goede manier om de voorruit te reinigen? En beschadigd dit inderdaad de voorruit niet?


Overigens kwam het youtube filmpje uitermate netjes en serieus over. En aangezien ze bij Carclean staalwol verkopen;)


Ik hoor graag van jullie.
GdV
 
Bepaalde glassoorten vinden staalwol niet altijd even prettig, wij raden het niet aan om het hiervoor te gebruiken. Bovendien reinigt de staalwol alleen alles dat op het glas zit en reinigt niet de poriën van het glas.
 
Hoi Tim,

bedankt voor de reactie.

Ondanks het filmje twijfelde ik ook al. Wijs geworden doordat ik bij mijn eerste auto de voorruit eens schoongemaakt had met een nieuw groen keukensponsje.........vond ik het ook best opmerkelijk dat staalwol geen krassen zou achterlaten. Alhoewel als je logisch redeneerd het wel vreemd is.....glas is namelijk veel harder dan staal. Glas kan je alleen krassen met een diamant....Hoe kan het dan dat je al krassen krijgt met een schuursponsje? Er is iets dat ik mis.....

Maar wat je zegt, per glassoort kan het wellicht verschillen, het risico vind ik het in ieder gaval niet waard. Tenzij het absoluut veilig zou zijn.
 
Op een autoruit zitten coatings dat is geen blank glas.

Als je het goed doet, kun je zelfs dun glas knippen onder water met een schaar en die is niet van diamant hoor ;)
 
Hoi Denders,

Moet ik dan denken aan een kunstof coating? Of de antireflectie coating.

Bedankt
 
Ik heb dit even van een glasleverancier geplukt:

Een moderne voorruit bestaat uit twee lagen glas met daartussen een laag folie. Dit "gelaagde glas" zorgt ervoor dat een voorruit wel kan scheuren, maar niet zomaar barst. De folie houdt de beide lagen immers bijelkaar. Bovendien wordt de folie gebruikt om een voorruit te tinten. Bij moderne auto's wordt tussen de beide glaslagen eventueel een antenne, voorruitverwarming of een warmtewerende coating (zilveroxyde) aangebracht.

De zijruiten van een auto zijn in de regel van gehard glas, dat juist in kleine korrels uiteen spat. Het voordeel hiervan is dat inzittenden bij een eventueel ongeval eenvoudig een ruit kunnen inslaan om de auto te verlaten.

De buitenkant van het glas zit natuurlijk dan niets, maar een steentje maakt al een put, laat staan een kras en als die steentjes diamant waren dan zou ik niet veel meer autorijden maar langs de weg lopen :)
Een kras is dus met verschillende materialen al snel te maken in glas.

Heb geen ervaring maar zoals Tim al zegt, zou ik het lekker bij de gevestigde orde van de dag houden..
 
  • Leuk
Reactions: vonred
Donkere ruiten hebben vaker een gekleurde glaslaag dan een gekleurde folie
Een kuiltje ziet dan ook eerder wat wittig dan donker gekleurd.
 
Oke bdankt staalwol zal het dus niet worden. Nu heb ik voor mijn DAP diverse pads en drie polijstmiddelen Monello initio en finale en tevens Menzerna final finisch en power finisch. Wat is een goede combo om de voorruit na het wassen te trippen van welke laag er dan nog op zit?

Initio op wit/orange? Of een fijnere combo?

Hoor graag van julle.
GdV
 
Mijn advies is:

Ruit kleien
Ruit polijsten met een glass polish van bijvoorbeeld Autoglym voor een milde reiniging of Ceriglass van Carpro voor een intensieve reiniging en het licht polijsten van het glas. Daarna ontvetten met CarPro Eraser of Nanolex cleaner en vervolgens in een glascoating zetten.
 
Tim,

Om even hier op in te pikken.

in de FLyBy30 kit zit een klein flesje ceriglass.
Is het op een nieuwe wagen (gekleid, en AG glass polish) aan te raden te coaten met de FlyBy?
Of toch beter de Ceriglass gebruiken?

Ik denk namelijk niet dat ik ga toekomen met dat kleine flesje op een oudere mini en nieuwe hatchback?
 
Allereerst: er zijn behoorlijke verschillen tussen verschillende soorten/fabrikanten staalwol.

Dan de hardheid van glas: autoruiten (in elk geval voorruiten en achterruiten) zijn gebogen glas, en zijn relatief zachte soorten met een laag smeltpunt. Vlakke zijruiten kunnen soms een stuk harder zijn, en net zo hard als vensterglas dat ook een veel hoger smeltpunt heeft. Overigens zijn er heel veel verschillende soorten glas, met elk zijn eigen samenstelling en aparte specifieke eigenschappen, ik heb in het verleden ooit een databank beheerd waar zo'n tienduizend !! verschillende soorten glas in stonden.

Ander punt waarom je voorzichtig moet zijn met glas: een krasje in combinatie met een beetje spanning, zorgt dat een scheur gaat 'lopen'. Dat is ook de manier waarop bijvoorbeeld een glassnijder werkt. Dit werkt zo, omdat glas een bros materiaal is: al bij een heel kleine vervorming scheurt/breekt het in tegenstelling tot veel metalen en plastics. Glas is een hele aparte groep van materialen, met soms ongedachte toepassingen, bijvoorbeeld ooit een spiraalveer van glas gezien die een collega had gemaakt, om maar een bizar voorbeeld te noemen.

@Redcat: een kuiltje in het glas is een beschadiging, en eigenlijk per definitie met een ruw oppervlak, en alles wat voldoende ruw is, ziet wit (maar niet alles wat wit is, is ruw)
 
Hoi Tim,

bedankt voor de reactie.

Ondanks het filmje twijfelde ik ook al. Wijs geworden doordat ik bij mijn eerste auto de voorruit eens schoongemaakt had met een nieuw groen keukensponsje.........vond ik het ook best opmerkelijk dat staalwol geen krassen zou achterlaten. Alhoewel als je logisch redeneerd het wel vreemd is.....glas is namelijk veel harder dan staal. Glas kan je alleen krassen met een diamant....Hoe kan het dan dat je al krassen krijgt met een schuursponsje? Er is iets dat ik mis.....

Maar wat je zegt, per glassoort kan het wellicht verschillen, het risico vind ik het in ieder gaval niet waard. Tenzij het absoluut veilig zou zijn.
Als ik het me correct herinner worden tegenwoordig de voorruiten van wagens met een kunststof product behandelt. Waarvoor weet ik niet meer. Je krast dus in feite niet het glas.
 
Mijn auto is ingezet op een goededoelendag op een circuit. Daar moest een raambanner op de voorruit waar ze erna een gat in moesten snijden met een stanleymes voor de sensoren van het automatisch remmen die bij de binnenspiegel zitten. Resultaat is dat ik nu een paar dikke diepe krassen in mijn voorruit heb zitten.

Zoals met alles, gebruik de juiste producten voor de juiste toepassing.
 
Tja, eigenlijk niet zoveel Roy. Het zit buiten het werkgebied van de sensoren. Het valt achter de behuizing van de binnenspiegel, dus van binnen zie ik het niet. De auto heeft een groot verleden met een motorwissel en een zeer lage inruilwaarde waardoor ik hem vrij lang door rijd. 470.000 km inmiddels. Ik kocht een Volvo vanwege de betrouwbaarheid, maar het is mijn laatste Volvo ooit met dank aan de waardeloze aftersales van de dealer en importeur. Hij heeft er en der wat kleine plekjes die alleen ik zie en twee sets wielen die door te laat ingrijpen van examinatoren schade hebben, dat zijn ook bijzondere verhalen. Dus ik heb die extra krassen op de ruit maar geaccepteerd. Zulke events zijn op eigen risico en de organisatie zet dit soort events op met zeer veel steun van vrijwilligers en sponsoren.

Edit: overigens plakken we dergelijke banners tegenwoordig in 2 delen voorgesneden ivm de sensoren.
 
  • Verbluft
Reactions: RoyR
Als je die mooi vind, ik heb er ook nog een met de volgende steekwoorden: Pagani, carbon, sticker, heatgun, trailertripje Italie, €27.000 schade. Die was wel verzekerd.