• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

vreselijke plaklak

olle griese

Detailing chief
14 aug 2008
54
78
66
Groningen
Na een korte vakantie in de Belgische ardennen, en de auto 1 nacht verkeerd neer te hebben gezet onder een foute boom is er dikke paniek.
De auto zit helemaal onder de plak (zie foto,s)
Er zitten zelfs kruipsporen van insecten op.
Mijn auto is 100% kras en swirlvrij.
Hoe krijg ik dit er weer af zonder schade?

plaklak_zps0bu8dt2u.jpg

plaklak1_zpsx8osge2u.jpg
 
Hey Olle! :p

Ooh, dat is inderdaad een lekkere plak-lak. :mask:

Ik zou de auto goed wassen zoals we het hier doen. Met name een prewash (foamen/insprayen) om de insecten en hardnekkige vervuiling los te weken is wel raadzaam. Hierna kan je met iets meer veiligheid gaan wassen met een goede shampoo.

Mocht je ná het wassen nog veel ongein op je lak hebben, kan je uiteraard nog meer wassen of simpelweg de volgende stap nemen. Ik zou dan denken aan kleien.

Hierna zou je dan nog met een paint cleaner zoals bijv. Poorboys - Pro Polish aan de slag kunnen of zoals ik het zelf zou doen; finishing polijstmiddel.
(Kan je ook weer een verse waxlaag aanbrengen, bijv)


Greetz
 
Wat Nicknameless zegt inderdaad. Zo weinig mogelijk aanraken, maar los weken. En inderdaad, warm water lost vaak ook hars op. Jammer genoeg tast het ook de wax aan, maar nood breekt wetten.
Balen dat dit gebeurd is.

Niet normaal zeg, zoveel hars.
 
thnx Nicknameless zo ga ik het doen.
Alleen heb ik niet meer de mogelijkheid om te foamen.
Wat is het alternatief om het in te laten weken.
Wel heb ik de mogelijkheid om 60 graden water met de tuinslang te doen.
Opnieuw in de wax zetten is geen probleem, zolang ik maar geen swirls weer krijg.
 
Mijn auto komt alleen buiten als het droog is, rijdt ongeveer 4000 km per jaar en wordt zeer zorgvuldig gewassen.
Ik denk niet dat je swirls gaat vinden.
Maar daar gaat het nu ook niet om.
@Zluytr
Check:
https://forum.Carclean.com/threads/...ue-my1997-dtld-by-aficior-nicknameless.16931/

;)

@olle griese
Probeer de auto te wassen door deze zo min mogelijk aan te raken.
- Afspuiten, als het kan met warm water
- Foamen en goed laten weken
- Wassen
- Harsverwijderaar van Valma
- Wassen

@nicknameless

Ik denk dat jij net zo goed weet als ik dat 100% swirl vrij niet bestaat bij een auto die gebruikt word!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Je zou in een emmer flink schuim kunnen maken en kunnen proberen dat op bijvoorbeeld het achterste kofferdeksel aan te brengen en zoveel mogelijk laten weken.
Daarna door naar het volgende paneel.

Shit. Woonden we maar dichter bij elkaar...
 
Laatst bewerkt:
Mocht het héél hardnekkig zijn, dan zou ik naast de normale shampoo ook uitwijken naar wat toegewijde middelen, zoals Poorboy's bug squash, Valma harsverwijderaar en Valet Pro's tar en glue remover. Hars is gewoon erg hardnekkig, ik denk dat je uiteindelijk wel uit komt bij sterker spul dan een shampoo. Succes in ieder geval!
 
Wil je het zelf weer waxen? Ik kan me voorstellen dat dat geen optie is?
Zo ja, dan kan ook foamen in de wasbox een optie zijn.. Ja, het zal je wax aantasten, maar die foams weken dit soort vervuiling wel heel goed los!

Verder zou je ook ValetPro Tar&Glue remover kunnen overwegen.. Maar eerst eens zien hoe die na een goede wasbeurt is!
 
Het probleem is opgelost.
Ik heb langdurig de waterslang er op gezet met een watertemperatuur van 50 graden.
Stukje voor stukje zacht laten nevelen.
Na een kwartier was alle hars al sneeuw voor de zon verdwenen.
Daarna gewassen op de gebruikelijke manier en de auto gedroogd.
De mooie Zymöl wax is wel grotendeels verdwenen maar dat is geen ramp en ik ben weer helemaal blij.
Hartelijk dank voor jullie meedenken, dat deed me goed.
Hier een paar foto,s van het resultaat.

20160901_152711_zps2mujiu1l.jpg

20160901_152701_zpsmftlndzb.jpg

20160901_152005_zpsyelamv1b.jpg
 
Klopt helemaal. Balen dat ik niet zelf kon helpen. Begrijp helemaal dat Olle Griese baalde als een stekker. Ben nu blij dat zijn auto er weer mooi bij staat. Die wax aanbrengen gaat vast en zeker lukken. Opluchting hier.