Inmiddels alweer een dikke maand geleden had ik deze Touareg van een collega een weekje te gast. Voordat de auto door ging naar de garage voor een grote beurt en aldaar in de opslag zou gaan, wilde hij graag dat de auto cosmetisch flink opgehaald zou worden. Al sinds nieuw heeft de lak vermoedelijk geen aandacht gehad, anders dan een correcte handwas door de huidige eigenaar.
De auto is wel echt gebruikt waar hij voor gemaakt is kwam ik achter, met sporen van gepasseerde takken etc in de flanken, maar ook de nodige gebruikerssporen rondom. Een doorn in het oog van de eigenaar was de schade door het foutief aankoppelen van een aanhanger, waarbij de lak van de achterbumper nogal beschadigd was. Dit had een spotrepair kunnen worden maar in overleg heb ik het zoveel mogelijk gemaskeerd met een lak/touchup stick setje en wetsanden.
Toen de auto binnenkwam eerst de volgende stappen gevolgd:
- Foamen met Nanolex Pre-wash
- Front reinigen met Gyeon Bug & Grime
- Velgen en lakwerk met Monello Non-Ferro behandelen
- Lakwerk met Valet Pro Citrus Tar & Glue behandelen
- Sponningen en randen met Poorboys APC+D en diverse kwasten reinigen
- Foamen met Waxaddict Snowfoam
- Wassen met 'dreft' en goed naspoelen
Vervolgens de auto naar binnen, lak inspecteren, op de brug,
- Kleien met Poorboys Poly-Elastic Clay en PB Spray & Wipe 1:1 als lube.
Zoals verwacht kwam er de nodige vervuiling van de lak met kleien.
Zoals te zien is de lak tot op het plastic verdwenen van de bumper. Van de eigenaar de vrije hand gekregen om het zo redelijk mogelijk weg te werken, daar het toch achter de trekhaak zit en overspuiten voor hem te ver ging.
De eerste stap hier was dus de beide randjes schuren met 1500grit, daarna opvullen met de lakstift en touch up sticks.
Vervolgens de lak verder geïnspecteerd en het stappenplan bepaald. Begonnen met Scholl S17 op Rupes groen met de Bigfoot 15. Dit bleek niet voldoende, dus opgeschaald tot een woolpad en S3, echter op de DA werkte dit ook niet helemaal lekker. Optimale mogelijkheid dus om de S2 Black en een nieuwe woolpad op de rotary tevoorschijn te halen. Hiermee kon ik in 1 stap/hit bereiken wat ik in meerdere stappen met wol op de DA bereikte.
De reparatie van de schade op de achterbumper vorderde gestaag, na enkele keren vullen maar geschuurd met 1500/3000 grit om het resultaat van het vullen te beoordelen:
Na de S2 Black heb ik afgewerkt met S30 op de gele Rupes pad, met de DA's. Moet zeggen dat de finish van S2 Black op de rotary aanmerkelijk beter was dan van de 'gewone' S2. Daarbij stoft de Black ook een stuk minder, voor mij op de duitse lakken dus een top product.
Hieronder het resultaat van de S30.
Hierboven een laagje blanke lak over de kleurlak, om nog wat laagdikte op te bouwen voor ik het glad geschuurd heb.
Hieronder de auto in een laagje Waxaddict Graphene, als bescherming voor de komende maanden. De trim heb ik met Gyeon Preserve behandeld, een coating vond de eigenaar niet nodig. Banden heb ik in de Gyeon Tire gezet.
Uiteraard konden ook het interieur en de sponningen niet achter blijven. De sponningen zijn in het wasproces flink meegenomen met APC+D, daarna heb ik ze met Gyeon Cure enige bescherming meegegeven.
Het interieur heb ik met diverse borstels en kwasten als hulp, uitgezogen. Hierna vooral APC+D 1:20 gebruikt om de panelen te reinigen, Gyeon Glass voor de binnenzijde van de ramen en een niet nader te noemen 'Fabrieksnieuw' product wat ik gekregen had, als leder reiniger. Als voeding voor het interieur Gyeon Preserve aangebracht en afgenomen voor de in mijn ogen mooiste finish, daarbij het leder gevoed en afgenomen met Autoglym Leather Balm. Het stuur heb ik diverse keren gereinigd met A***w*x H.f.L. Dit bevalt mij goed en ik vind het ook prettig voelen na deze behandeling.
De ruiten heb ik buitenom gereinigd met Autoglym Glass Polish, daarna meegenomen met waxen, behalve uiteraard de voorruit, welke ik met TW Clearvue behandelt heb.
Al met al een flink projec deze SUV, maar het was leuk doordat er weinig tijdsdruk op stond. Wanneer je zo'n ding met haast moet doen is het een stuk minder aantrekkelijk denk ik.
Zelf had ik uiteindelijk nog wat kleine puntjes die ik anders of nog minutieuzer aan had gepakt, maar de eigenaar was erg blij met het resultaat.
De auto is wel echt gebruikt waar hij voor gemaakt is kwam ik achter, met sporen van gepasseerde takken etc in de flanken, maar ook de nodige gebruikerssporen rondom. Een doorn in het oog van de eigenaar was de schade door het foutief aankoppelen van een aanhanger, waarbij de lak van de achterbumper nogal beschadigd was. Dit had een spotrepair kunnen worden maar in overleg heb ik het zoveel mogelijk gemaskeerd met een lak/touchup stick setje en wetsanden.
Toen de auto binnenkwam eerst de volgende stappen gevolgd:
- Foamen met Nanolex Pre-wash
- Front reinigen met Gyeon Bug & Grime
- Velgen en lakwerk met Monello Non-Ferro behandelen
- Lakwerk met Valet Pro Citrus Tar & Glue behandelen
- Sponningen en randen met Poorboys APC+D en diverse kwasten reinigen
- Foamen met Waxaddict Snowfoam
- Wassen met 'dreft' en goed naspoelen
Vervolgens de auto naar binnen, lak inspecteren, op de brug,
- Kleien met Poorboys Poly-Elastic Clay en PB Spray & Wipe 1:1 als lube.
Zoals verwacht kwam er de nodige vervuiling van de lak met kleien.
Zoals te zien is de lak tot op het plastic verdwenen van de bumper. Van de eigenaar de vrije hand gekregen om het zo redelijk mogelijk weg te werken, daar het toch achter de trekhaak zit en overspuiten voor hem te ver ging.
De eerste stap hier was dus de beide randjes schuren met 1500grit, daarna opvullen met de lakstift en touch up sticks.
Vervolgens de lak verder geïnspecteerd en het stappenplan bepaald. Begonnen met Scholl S17 op Rupes groen met de Bigfoot 15. Dit bleek niet voldoende, dus opgeschaald tot een woolpad en S3, echter op de DA werkte dit ook niet helemaal lekker. Optimale mogelijkheid dus om de S2 Black en een nieuwe woolpad op de rotary tevoorschijn te halen. Hiermee kon ik in 1 stap/hit bereiken wat ik in meerdere stappen met wol op de DA bereikte.
De reparatie van de schade op de achterbumper vorderde gestaag, na enkele keren vullen maar geschuurd met 1500/3000 grit om het resultaat van het vullen te beoordelen:
Na de S2 Black heb ik afgewerkt met S30 op de gele Rupes pad, met de DA's. Moet zeggen dat de finish van S2 Black op de rotary aanmerkelijk beter was dan van de 'gewone' S2. Daarbij stoft de Black ook een stuk minder, voor mij op de duitse lakken dus een top product.
Hieronder het resultaat van de S30.
Hierboven een laagje blanke lak over de kleurlak, om nog wat laagdikte op te bouwen voor ik het glad geschuurd heb.
Hieronder de auto in een laagje Waxaddict Graphene, als bescherming voor de komende maanden. De trim heb ik met Gyeon Preserve behandeld, een coating vond de eigenaar niet nodig. Banden heb ik in de Gyeon Tire gezet.
Uiteraard konden ook het interieur en de sponningen niet achter blijven. De sponningen zijn in het wasproces flink meegenomen met APC+D, daarna heb ik ze met Gyeon Cure enige bescherming meegegeven.
Het interieur heb ik met diverse borstels en kwasten als hulp, uitgezogen. Hierna vooral APC+D 1:20 gebruikt om de panelen te reinigen, Gyeon Glass voor de binnenzijde van de ramen en een niet nader te noemen 'Fabrieksnieuw' product wat ik gekregen had, als leder reiniger. Als voeding voor het interieur Gyeon Preserve aangebracht en afgenomen voor de in mijn ogen mooiste finish, daarbij het leder gevoed en afgenomen met Autoglym Leather Balm. Het stuur heb ik diverse keren gereinigd met A***w*x H.f.L. Dit bevalt mij goed en ik vind het ook prettig voelen na deze behandeling.
De ruiten heb ik buitenom gereinigd met Autoglym Glass Polish, daarna meegenomen met waxen, behalve uiteraard de voorruit, welke ik met TW Clearvue behandelt heb.
Al met al een flink projec deze SUV, maar het was leuk doordat er weinig tijdsdruk op stond. Wanneer je zo'n ding met haast moet doen is het een stuk minder aantrekkelijk denk ik.
Zelf had ik uiteindelijk nog wat kleine puntjes die ik anders of nog minutieuzer aan had gepakt, maar de eigenaar was erg blij met het resultaat.