• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waar moet ik beginnen ?

JandeLoper

Detailing rookie
10 apr 2024
6
15
Midwolda
Hallo..

Daar heb ik dan een nieuwe auto, 8 januari uit de fabriek in Spanje gerold, tot half maart in Paseja of ergens op een boot gestaan. 28 Maart in ons bezit gekomen. Ja en dan lees ik hierover fabrieksvuil en transportvuil, ik moet gaan kleien? Ja kleien Jan je leest het goed. En dan?
Dan kan ik hem in de Turtle Color Magic Jet black wax zetten, die ik nog in de schuur heb staan? Oh nee, ik lees iets over polish, maar dat doe je toch alleen bij een auto die doffe lak heeft denk ik? Nee Jan, polish. Oh dan heb ik nog een fles Ultimate Polish van Meguiar's. Kan ik daar iets mee dan? Ik lees verder. Nog een andere Polish, nog iets in het stappenplan, ik zit nu bij stap 5, tjonge, waar begin ik aan? En dan lees ik daar waar Ad het over had, Ceramic Seal, in een half uurtje klaar, glimt als een spiegel. Maar is dat wat ik wil? Nee ik wil het doen zoals het moet, zoals het het beste is voor mijn nieuwe Sportcar. Ik wil blijven kwijlen als ik naar hem kijk. Oh ja, ik heb ook nog van die schuimrubber ronde pads om de was uit te smeren. Oh toch maar alles weggooien? Maar wat waar moet ik nu beginnen? Ik zie door al die merken het bekende bos niet meer.
Hellup !!!

Een tip? Waar begin ik? Wat bestel ik zodat ik komend weekend mij kan uitleven en mijn nieuwe metallic zwarte E208 echt van mij kan laten zijn, zonder fabrieks- en transportresten en echt laten glimmen?

E208.png
 
De Stappenplannen en bijv. topics met Pakketten kunnen je een beter idee geven van de stappen, hoe-wat-en-waarom.

Hoe nieuw, oud, mooi of afgetrapt je auto ook is, het begint met correct wassen en reinigen. En zelfs wanneer je alles hebt gedaan om de auto in topstaat te brengen, zal je 'm ook moeten onderhouden middels wederom... correct wassen en reinigen. ;) Een arsenaal aan was-spullen is dus de eerste stap, want dit blijft je gebruiken. om je werk te behouden.

Na het wassen en reinigen, als we aannemen dat de auto al in prima staat verkeert, kan je een bescherming(en) aan gaan brengen op de lak. Een goede wax, een foampad om aan te brengen en een stel microvezeldoeken is al voldoende als basis.


Als je eigenlijk gewoon een kant-en-klaar bestellijstje wilt, dan kan je middels de zoekfunctie zoeken naar bijv. ''Nieuwe auto'', ''Beginner'', etc. Jouw vraag is namelijk al vele malen eerder gesteld en nog veel vaker al beantwoord. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
De topics die @Quantoxx opnoemt zijn in principe stap 1. echter kan ik heel goed begrijpen dat voor een beginner daar Gigantisch vele informatie in staat.
Als voorbeeld is hier een topic van een fabrieksnieuwe auto. (en vooral hoe hij afgeleverd werd.
Correct wassen is stap 1. Goede washmitt, minimaal 2 emmers. voorkeur een 3e maar hoeft niet perse.

Bij een nieuwe auto zal ik hem ook inspuiten met Non-Ferro of een andere ijzerverwijderaar. vaak zit er van transport een hoop vliegroest op de auto.

En daarna word het een keuze van hoe ver je wilt gaan.

Aleen bescherming aanbrengen? (goede wax + doeken)
kleien? (kleiset)
polijsten (polijstsets van klein naar groot)
Glascoating? (ook dat is mogelijk)

Het is een konijnenhol, er is erg veel op de markt en de keuze is gigantisch.

mijn persoonlijke keuze om het hoofd boven water te houden en overzicht te kunnen houden is door simpel te beginnen.
Wassen + Waxen. (emmers gritguards washmitt shampoo en droogdoek
later (kan een week later zijn of een maand of een jaar) kleien (diverse setjes)
later (of veel later) polijsten. of Polijsten!

En zo door.

Oh en daarbij,
in Dit Topic staat een Google maps link waar een aantal #CleanRiders wonen. Veel zijn ook bereid om samen de eerste keer door te nemen mochten er angsten zijn voor de juiste techniek.
 
Super bedankt. Hier heb ik wat aan.
Ondertussen heb ik eigenlijk ook begrepen dat wat ik altijd deed voor krassen kan zorgen. De auto inspuiten met de tuinslang en vervolgens met shampoo en een washandschoen erover :rolleyes:.
Dus ga ik voortaan mijn karcher gebruiken, als eerste de auto foam besteld , zelf nog even een schuimsproeier gamma voor mijn karcher ophalen.
Ik heb ook zo wasmitt gekocht ( WTF is een washmitt dacht ik :joy: ) , kan ik mijn oude Meguiars voor de onderkant of wielen gebruiken. Ik heb nog paarse mequiers shampoo. Droogdoek had ik ook van Megiuars, maar toch nog maar van Gamma Dryer besteld.
Dan ga ik dus ook nog niet kleien maar beginnen met de Ultimate polish die ik nog heb staan en hierna kijken of ik hem kan laten glimmen met Collinite 845 o_O

Daar ik nu na 2 weken al 3000 km op de teller heb staan :joy: , (JA echt waar) , heb ik ook gelijk banden spul bijbesteld met een banden borstel.
Nu heb ik alleen niet zo een mooie tent zoals jij hebt en ik zit natuurlijk met de zon als ikpech heb van het weekend .
We gaan het zien

edit : dan hoef ik niet ver te zoeken naar iemand in de buurt van Midwolda :p
edit: link aangepast
 
Laatst bewerkt:
Je bent van harte welkom ;)
In de zon met een zwarte auto wil, echter is het af en toe echt wel door buffelen, afgelopen weekend een zwarte BMW gedaan (in de zon) en dan is het af en toe echt wel hard werken!

linkje van de gamma werkt niet.

De ultimate polish ken ik zelf niet zo goed, klinkt als een Glaze. En dat zal goed werken op een zwarte auto i.c.m. een goede wax (zoals de 845)
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Succes met het detailen van je mooie auto. Het is een leerproces en je leert altijd bij, zeker in het begin. YouTube, filmpjes en de mensen van het forum kunnen een grote hulp zijn. Je hebt natuurlijk wel goede producten en accessoires nodig en je hoeft niet alles tegelijk te kopen want dan wordt het ineens wel heel duur. Bouw je arsenaal aan producten en accessoires op tesamen met je kennis en je komt er wel in uw eigen tempo.
 
Je oude wasmethode valt relatief mee, de Meguiar's producten zijn in het algemeen niet slecht maar wel te duur voor wat het is. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld producten van Stipt, de ervaring van de mensen die dat gebruikt hebben is niet alleen negatief over de prijs).

Veel mensen denken dat een nieuwe auto die door de dealer afgeleverd wordt dat de lak in perfecte conditie verkeert, in werkelijkheid is dat een uitzondering en er zijn vele gradaties in de werkelijke afleverstaat.

Begin gewoon met netjes wassen en leer er steeds wat trucjes en producten bij, dan komt het goed.
 
  • Leuk
Reactions: Ester