• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wagen veel swirls - enkel AF rejuvenate?

mysticwizard

Detailing trainee
30 nov 2021
40
40
We hebben een "nieuwe" occasie wagen gekocht. De lak ziet er eigenlijk behoorlijk goed uit, deze heeft nl. geen grote defecten en slechts enkele diepere krassen. Hij heeft echter wel heel veel swirls, deze is namelijk altijd door de wasstraat gegaan
Ik zou deze binnenkort onder handen willen nemen. Kleien, polijsten, waxen,. heb ik in het verleden meermaals gedaan maar de vrije tijd begint schaars te worden.
Ik heb een DAP900 ter beschikking en de auto finesse revitalise kit (compound- restore - fijne afwerking) en AF rejuvenate.
Ik zat daarom te denken om de wagen enkel met AF rejuvenate te behandelen omdat deze toch een licht schurende werking heeft en enkel de delen met diepere krassen met een compound indien nodig. Ik hoop hiermee de swirls (nagenoeg volledig) weg te krijgen.
Het is echter niet de bedoeling dat de swirls verdoezeld worden door oliën (en ik tijdens het polijsten denk dat deze eruit zijn maar het eigenlijk gezichtsbedrog is) uit de rejuvenate maar dat deze echt weg gepolijst zijn.

Raden jullie aan om zo te werk te gaan?

Daarnaast heeft het interieur verschillende delen zwart plastiek of "pianolak" dat serieus gekrast zijn. Is rejuvenate ook een geschikt middel om deze op te frissen?
 
Ik denk dat je de swirls/krassen er niet uit gaat krijgen met alleen rejuvenate. Daarvoor zal je toch een ‘echt’ polijstmiddel moeten pakken denk ik
 
rejuvenate is een prima product, maar ik verwacht niet sterk genoeg voor jouw doel. en ja, die heeft zeker oliën, dus je wordt relatief makkelijk op het 'verkeerde been' gezet...
testspot dus ;)
 
Is een testspot waarbij ik rejuvenate buff met een doek voldoende (en controleer als de swirls weg zijn) of moet ik met een product nabehandelingen om zeker te zijn dat de oliën niet bedriegen?
 
Laatst bewerkt:
Je verwacht, denk ik, een beetje teveel van de Rejuvenate. ;)

Swirls verwijderen lijkt soms simpel, ''want het zijn maar swirls''. Maar als het een hardere lak betreft, zal je simpelweg de cuttingpower moeten hebben om lak te kunnen wegslijpen. Zelfs als het maar om ondiepe swirls gaat. Dit gaat veelal niet zo goed met pre-wax-producten zoals Rejuv/LimePrime/etc.

Tja, zoals @The Joy Of Detailing hierboven al aangeef; Als je niet de boel wilt verdoezelen en bedrogen wilt worden, neem dan geen product die als primaire werking dit doel heeft.
Je gaat namelijk de boel verdoezelen, moet dan alles weer erg goed zien te ontvetten om dit weer te verwijderen, je werkt controleren en dan waarschijnlijk constateren dat je nog vaker aan de gang moet.
Conclusie: Je bent meer tijd kwijt en je had beter meteen kunnen gaan polijsten.

Welke auto betreft het en heb je deze al eerder gepolijst? (Misschien al eens wat getest o.i.d)
 
Ik heb in het verleden wel positieve resultaten gehad met rejuvenate voor het verwijderen van milde swirls (waren BMW e90/f32). Het betreft een S max van 2017, zwarte lak. Ik heb deze nog nooit gepolijst dus geen ervaring mee. Wat is jullie ervaring met de lak van ford?

Los daarvan stel dat de rejuvenate een deel swirls kan verwijderen en een deel opvult met olie, hoelang blijft het resultaat van de olie doorgaan zichtbaar? (Mits correct wassen, waxen,..)
 
Enige wat je even moet doen is zoals veel zeggen een testspot. Ik dacht ook dat ik alle swirls in mijn auto met een one step eruit ging krijgen, kwam van een koude kermis thuis helaas en moest alsnog naar een zwaarder middel gaan
 
Bedankt. Ik zal een testspot doen en zien wat nodig is.

Ik zit nog met 1 vraag. Stel dat ik gebruik maken van "stap 2" van de auto finesse revitalise set, dit is een polishing step. Nr1. is de restore/compound maar deze heb ik echter niet meer en nr.3 is de finishing/refining stap. Daarnaast heb ik auto finesse rejuvenate (glaze/zeer lichte correctie).

Ik heb het idee om na stap 2 direct gebruik te maken van de auto finesse rejuvenate en geen gebruik te maken van "stap 1". Naar mijn aanvoelen zit er weinig verschil tussen de laatste stap "1" en rejuvenate. Zijn er mensen die advies kunnen geven?
 
Monello Mezzo kan je ook prima als een 1 stap gebruiken icm een medium pad. Goed verwerken, verdelen, opbouwen tot de korrel afbreekt en finishen.
 
Bedankt. Ik zal een testspot doen en zien wat nodig is.

Ik zit nog met 1 vraag. Stel dat ik gebruik maken van "stap 2" van de auto finesse revitalise set, dit is een polishing step. Nr1. is de restore/compound maar deze heb ik echter niet meer en nr.3 is de finishing/refining stap. Daarnaast heb ik auto finesse rejuvenate (glaze/zeer lichte correctie).

Ik heb het idee om na stap 2 direct gebruik te maken van de auto finesse rejuvenate en geen gebruik te maken van "stap 1". Naar mijn aanvoelen zit er weinig verschil tussen de laatste stap "1" en rejuvenate. Zijn er mensen die advies kunnen geven?
Wat voor merk/type auto is het?
Ikzelf zou na een medium stap altijd proberen te finishen met een polijstmiddel onder het motto als je dan toch flink wat werk verzet doe het dan goed. Just my opinion…
De korrel in rejuvinate zal meer bedoeld zijn om oude middelen van de lak te cleanen als dat je er echt mee kan corrigeren vermoed ik.
 
Ford S-max met een mica verf "shadow black".

Gezien de "finishing" step van de revitalise kit ook maar een zeer licht cutting factor heeft DENK ik dat deze dicht zal liggen bij de cutting factor van de rejuvenate. Rejuvenate is namelijk geschikt om marring en lichte swirls te verwijderen. Indien dit zo is wil ik vermijden dat ik quasi de volledig wagen 2x behandel met nagenoeg hetzelfde product Scheelt toch wat uurtjes werk en armpijn
 
Deze avond heb ik de wagen eens grondig gewassen om te zien hoe deze er nu eigenlijk echt bijstaat.
Op zich overal de typische wasswirls gezien ze wekelijks naar de wasstraat geweest zijn ermee... Maar langs 1 zijkant van de wagen is het precies toch een stukje erger, overal horizontale strepen. Wasstraat? Eens in een haag gereden? Ik heb hierbij enkele foto's toegevoegd om te schetsen. Met mijn nagel voel ik ze amper, dus diep zijn ze zeker niet. Hoe denken jullie erover? Zouden deze eruit te halen zijn met een DAP en middelmatige polish of zal zware compound nodig zijn? Op deze foto's is ook 1 plekje te zien waar de schade erger is, dat zal een lastige klus worden.
 

Bijlagen

  • zijkant1.jpg
    zijkant1.jpg
    333 KB · Weergaven: 72
  • Zijkant2.jpg
    Zijkant2.jpg
    309,5 KB · Weergaven: 70
  • Zijkant3.jpg
    Zijkant3.jpg
    294 KB · Weergaven: 68
  • Verdrietig
Reactions: RoyR en RoCo
Ford S-max met een mica verf "shadow black".

Gezien de "finishing" step van de revitalise kit ook maar een zeer licht cutting factor heeft DENK ik dat deze dicht zal liggen bij de cutting factor van de rejuvenate. Rejuvenate is namelijk geschikt om marring en lichte swirls te verwijderen. Indien dit zo is wil ik vermijden dat ik quasi de volledig wagen 2x behandel met nagenoeg hetzelfde product Scheelt toch wat uurtjes werk en armpijn
Om extra werk te voorkomen waarom gebruik je niet een medium middel en finish je em gewoon. Op die manier ben je er ook.
Rejuvinate laat je dan gewoon achterwege (zelf ben ik al helemaal geen fan van glaze achtige producten maar goed dat blijft persoonlijke voorkeur)
Een Ford heeft doorgaans een goed te corrigeren lak en ik verwacht dat je met een medium middel een heel eind gaat komen dat gezegd hebbende zul je best ergens lokaal wellicht extra aandacht moeten schenken want die krassen op de foto lijken mij toch redelijk fors al zal de praktijk dat moeten uitwijzen. Daarna wax erop en klaar.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ik ben inderdaad van plan om het zo te doen: medium en finishing polish. De wagen zal wellicht nooit gepolijst zijn dus ik hoop dat er nog voldoende lak op zit, gezien ik maar mild ga polijsten met een DAP lijkt het risico me zeer klein?

Ik houd jullie op de hoogte en zal verslag uitbrengen op het forum. Gezien de toestand van de lak hoop ik alvast op veel voldoening bij het eindresultaat :)
 
een Ford is echt goed te corrigeren. Een poosje geleden heb ik een zwart Focus gedaan. Ook medium-finish.
Ik zou niet te veel risico nemen, eerst maar eens de gehele auto doen, wellicht kan je later de diepere krassen nog verder aanpakken.
 
@mysticwizard ,mij lijkt me het polijst risico vrij klein idd. Let vooral op bij randjes en “vouwen” in de lak mocht je in de buurt van Vlaardingen zitten wil ik best een keer met een lakdikte meter mee kijken naar je lak hoor.
Ik tref zelf maar weinig auto’s aan waarbij ik de lak echt te dun vind om aan te pakken.
Niet direct gaan harken met een zware compound op de ford en dan denk ik dat het wel goed komt.
 
Ik woon in Maldegem (nabij Brugge) dus dat is wel even rijden..
Ik ga ervan uit dat de vorige eigenaar de wagen nooit gepolijst heeft , hij was eerste eigenaar en altijd mee naar de carwash geweest. Niet bepaald het profiel voor de gemiddelde detailer dus ik denk dat er nog voldoende lak zou moeten zijn... Ik zal voorzichtig te werke gaan en hopen dat de lakdikte overal voldoende is.
Het detailweekend staat gepland binnen een 3-tal weken, ik zal verslag uitbrengen op het forum ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
@mysticwizard ,wasstraat mensen ziJan doorgaans geen autopoetsers..
Ik acht het risico op dunne lak vrij klein.
Mijn BMW heb ik 10 jaar gehad en nadat ik em een paar keer flink heb moeten corrigeren in het begin (was toen een beetje een zoektocht naar de juiste materialen) heb ik em daarna zeker jaarlijks 2x gepolijst .
1e kwartaal van dit jaar ingeruild en mijn auto had nog steeds heel nette waardes in de zin dat wanneer ie bij een detailer terecht komt dan kan die em ook nog 10 jaar lang 2x per jaar polijsten als ie niet te gek doet.
Dat even voor jou om een beeld te schetsen, als je gewoon normaal doet kom jij niet eens in de buurt van gevaarlijke waardes qua lakdikte waarschijnlijk.
Ford is vaak goed te corrigeren dus probeer dat eerst met een medium middel te doen en kijk daarna gewoon goed wat je bereikt hebt qua correctie.
Ik zeg niet dat je niet moet compounden ik vind/denk alleen dat je in het begin gewoon even de lak moet leren kennen en behoedzaam te werk moet gaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Altos