• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen, kleien en dan?

martijn_vt

Detailing rookie
9 mrt 2016
12
15
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen op het forum, om te kijken welke producten ik nodig heb om mijn auto te wassen en te poetsen. Ik was er altijd van uit gegaan wassen en dan even poetsen (standaard poetsmiddel) en klaar. Maar ben er al achter dat er meer bij komt kijken :) Ik heb mijn auto nog maar maar een maand kwam glimmend uit de showroom vorige week handmatig gewassen met de middelen welke ik nog had (niet de goede spullen, spons zeem en wasmiddel van de action :D) Na het wassen glom de auto weer mooi maar na 1 regenbui zie je allemaal water kringen. Tevens zie ik op de motorkap wat lichte strepen, vermoed van de wasstraat. Ik heb de volgende zaken al in mijn winkelmandje zitten:

Monello - Monello Basic Wash Kit
Meguiars - Smooth Surface Clay Kit
Rain-X - Rain-X - 200ml

Maar ik weet niet zo goed wat ik na het kleien moet doen. Kan ik gelijk gaan waxen of is het verstandig om te polijsten om de lichte strepen weg te halen?
Ik heb wel een poetsmachine, maar dit is zo'n goedkope machine van de praxis (zie afbeelding) neem aan dat dit niet echt werkt ;) Dus ga handmatig poetsen. Heeft iemand tips wat ik handmatig kan doen naar het kleien?


8827195228190-424-424.jpg
 
Denk dat je het beste een all in one polish kunt nemen en hiermee handmatig aan de slag gaan.
Aangezien je auto nieuw is neem ik aan dat er nog niet veel swirls zijn.

Als je van plan bent veel meer te gaan onderhouden zou ik toch een DAP500/900 overwegen. Op de lange duur zijn geld waard lijkt me.

Wellicht iemand met meer ervaring die je kan adviseren.
 
  • Leuk
Reactions: martijn_vt
Als er geen grote lakdefecten zijn, zou ik beginnen met een paintcleaner of maximaal een fijne polijststap (na wassen en kleien).

Ik zou zeker bij een Japanse auto geen Meguiar's klei nemen: ik zie regelmatig opmerkingen over marring na kleien met Meguiar's klei, en vrijwel alle Japanse auto's hebben een zachte lak, dus een slechte combinatie. Ik zou kiezen voor óf de Mothers kleiset, óf de Monello kleiset. (zijn volgens mij beiden ook goedkoper in aanschaf), voor een beginner die twijfelt over hoe, wat en waar, zou ik een Poorboy's world sample kit adviseren: dan heb je een klein flesje goede shampoo (nooit weg, altijd handig), een goede paint cleaner (Professional Polish is ondanks de naam een paint cleaner, die ook vuil uit de poriën van de lak haalt, waar de klei niet bijkomt), een handige glaze (verhoogt de glans en verbergt kleine beschadigingen zoals swirls) en een goede sealant (EXP, de sealant die in een duurtest Waxoyl heeft verslagen). Gezien het feit dat je het over lichte strepen hebt, ga ik er vanuit dat je een donkere lakkleur hebt en zou je dus deze kit moeten hebben. Heb je een lichte kleur (wit, zilvergrijs ofzo) dan moet je de versie voor lichte kleuren hebben.

Dan heb je nog pads nodig voor de verschillende middelen, voor de Professional Polish zou ik een witte pad (hardheid) aanbevelen, dan haal je met een zachte lak mogelijk al de eerste (minimale) correctie. Dat alles is qua kosten te overzien, Poorboys is ook één van de weinige merken die je in de zon mag gebruiken (dus als je buiten moet detailen), en dan heb je nog afplaktape nodig (om ongespoten kunststof af te plakken om witte vlekken te voorkomen, en eventueel andere zaken af te plakken.

Met zo'n pakket heb je een eerste basis om wat meer te doen, en kun je jezelf aardig inlezen hier op het forum.
 
@Cordoba bedankt voor je reactie! Lijkt me inderdaad goed om eerst eens een starters kit aan te schaffen, ik heb heb een donkerblauwe metalic lak dus deze kit lijkt mij perfect. Is kleien nog nodig als ik deze kit gebruik?

Nog een andere vraag over de pads, je geeft aan voor de polish een witte pad te gebruiken, bedoel je deze pad? Wat voor pads heb ik nodig voor de andere middelen o_O

Bedankt alvast!
 
Wat je ook doet na het wassen, kleien is altijd een must.

Stel je voor dat je vuil hebt die vast zit en los komt in je pad tijdens polijsten.
Dan krijg je meteen weer krasjes.
 
Inderdaad die witte monello handpad voor de paintcleaner (is ook geschikt voor de fijnste polijststap als je dat later gaat doen), dan heb je finishing pads (zachte) pads nodig voor de glaze, en de sealant (dus 2 stuks). Omdat je snel de neiging hebt om teveel middel op je pad te doen, adviseer ik je om de pads in een contrasterende kleur te nemen (dan zie je aan de kleur dat er nog veel middel in de pad zit). Bijvoorbeeld voor de glaze (Black hole is donkergrijs) een rode Monello rosso en een zwarte handpad voor de EXP (roomwit van kleur), en dan natuurlijk microvezel doeken om uit te buffen (goede kwaliteit, ik zou hier absoluut geen action-doeken voor gebruiken). Voor de doeken zou je bijvoorbeeld voor de Peluche Verde kunnen kiezen of de Piccolo Nero. Het is wel handig om voor iedere stap een andere kleur doek te gebruiken, dan raak je minder snel in de war. Contrast van het middel met de doek is niet zo van belang: je kijkt naar de lak van de auto, om te zien of ie goed is uitgebufd.

Overigens is zo'n sample kit genoeg om een auto een aantal keren te behandelen, in die tijd leer je vanzelf bij, en kun je daarna een beter gefundeerde keuze maken.
 
@Cordoba bedankt maar weer voor je reactie:

Als ik het dus goed heb :):

Polish (Professional Polish) -> witte monello handpad
Glaze (Black Hole) -> Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad en bij voorkeur 2 verschillende kleuren
Sealant (EX-P) -> witte monello handpad
 
@Cordoba bedankt maar weer voor je reactie:

Als ik het dus goed heb :):

Polish (Professional Polish) -> witte monello handpad
Glaze (Black Hole) -> Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad en bij voorkeur 2 verschillende kleuren
Sealant (EX-P) -> witte monello handpad

Nee:
Polish - witte monello handpad
Black hole - disco rosso
exp - zwarte handpad

In het verleden was de finishing handpad ook in rood leverbaar, maar die is volgens mij uit het programma, vandaar als alternatief de disco rosso, eventueel kun je de zwarte handpad voor de EXP ook veranderen in een disco nero. Correctie ik zie dat zowel de disco rosso als de disco nero op dit moment niet leverbaar is, misschien is de Del Ufo een goed alternatief voor de disco rosso.

Als je bijv. ook interieur wil doen en kunststof delen aan de buitenkant behandelen zijn een paar van deze padjes ook handig. (wel met de juiste middelen, eventueel kun je daar ook een sample kit voor pakken
 
Oeps heb alles al besteld om nou weer verzendkosten te betalen o_O is het onverstandig om de witte handpad te gebruiken voor de black hole?
 
Daar ben ik het niet mee eens...
Black hole is een glaze, en deze met een polishing pad aanbrengen is niet het meest ideaal.
Het zal niet echt kwaad kunnen, maar het geniet mijns inziens niet de voorkeur.
 
Oh, excuus. Ik wist niet dat het om een pad met een cut ging. Alleen de kleur dacht ik
Al denk ik dat je met de hand weinig schade aanricht als je niet gaat lopen boenen.
Wat je ook gebruikt om aan te brengen, (doe maar geen schuurspons) dun aanbrengen en niet schrobben.

En meteen wat extra pads op je verlanglijstje zetten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: martijn_vt