• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat voor soort lak op Peugeot

BusdriverTheo

Detailing addict
5 apr 2016
265
55
66
Eerst maar even voorzichtig vragen of ik mijn vraag wel in het juiste gedeelte van het forum heb geplaatst, indien dit niet zo is mijn excuus maar dan zal er best een mod zijn die mijn bericht naar het juiste plekje weet te verhuizen.

Ik heb een vraag aan de deskundigen op dit leerzame forum:

Ben sinds kort in het bezit van een nieuwe zwarte Peugeot 208 maar na het lezen op dit forum vraag ik me af wat voor soort lak er op mijn Peugeot zit.

Is dit een harde, zachte of iets wat er tussen zit?

Ik wil niet het risico lopen dat ik mijn lak naar de k**** help als ik met klei en andere materialen aan de gang ga namelijk.

Materiaal adviezen zijn dan ook zeer welkom :p
Ik zit namelijk een beetje in dat spreekwoordelijke bos met bomen :cool:
 
Dat is heel erg moeilijk te zeggen. Niet ieder Merk of Model gebruikt dezelfde ingrediënten.
De fabriek waar de 208 wordt gemaakt is niet dezelfde als waar de 308 of 508 wordt gemaakt.

Ik denk alleen wel dat jij niet de hardste lak hebt. Ik denk medium tot medium zacht.

Ik hoop dat er hier enkelen komen die een zelfde auto heeft waardoor deze er misschien ervaring in heeft.
 
Hey Theo,

Ik hoopte in jouw voorstel-topic wat te vinden, maar helaas. Wat wilde je met jouw Pug gaan doen?

Flink aanpakken, simpelweg onderhouden, etc... Elke lak zal moeten worden geprobeerd, je weet immers pas wat voor een vlees je in de kuip hebt als je het ervaren hebt. In de basis is de ervaring dat Pug's veelal een medium-zachte lak hebben. Uitzonderingen buitengelaten.



Greetz
 
Hey Theo,

Ik hoopte in jouw voorstel-topic wat te vinden, maar helaas. Wat wilde je met jouw Pug gaan doen?

Flink aanpakken, simpelweg onderhouden, etc... Elke lak zal moeten worden geprobeerd, je weet immers pas wat voor een vlees je in de kuip hebt als je het ervaren hebt. In de basis is de ervaring dat Pug's veelal een medium-zachte lak hebben. Uitzonderingen buitengelaten.



Greetz

Nou flink aanpakken is nog niet aan de orde (gelukkig) maar inderdaad goed gaan onderhouden, maar ik zie wat hele lichte krasjes en dat terwijl ik nog niet eens in een wasstraat geweest ben (iets wat ik ook niet van plan ben trouwens), ik heb het idee dat dit afkomstig is van de poestbeurt bij aflevering, auto heeft trouwens ook een Waxoyl behandeling gehad, naar wat ik inmiddels heb begrepen had ik dat beter niet kunnen laten doen, maar goed, dat is achteraf praten.
Dus mijn vraag was wat meer gericht op de toekomst en met welke middelen ik het beste het onderhoud kan doen.
 
  • Leuk
Reactions: mdlange
Ik heb een 206cc voor de fun erbij.
Vorige week onder handen genomen en is niet de hardste lak.
Licht polijsten kan altijd .
Gewoon even een test spot.
 
Laatst bewerkt:
Is inderdaad een medium tot eerder zachte lak. Ik rij zelf met een nieuwe zwarte 208, en merk wel dat ik heel zorgvuldig moet wassen en drogen om niet onmiddellijk waskrassen te hebben.

Zorg ervoor als je met klei begint, dat je zeker genoeg product gebruikt.
Ik heb namelijk lichte swirls doordat de klei wat te droog gebruikt werd op de lak. Nu ben ik op zoek naar een lichte polish om dit eruit te krijgen. :-(



Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: BusdriverTheo
Maar, de vraagstelling: Hoe onderhoud ik mijn auto die niet slecht in staat is.

Ik zou beginnen met de juiste manier + producten/materialen wassen.

  • 2 Grit Guard emmers (19L)
  • 1-2 Grit Guards
  • Washandschoen (1-2 voor vlakke delen en vuilere delen)
  • pH-neutrale autoshampoo met/zonder toevoeging.
  • Droogdoek
Daarna kun je de boel beschermen met een wax.

Dit is heel simpel uitgelegd. Maar voor het wassen en onderhouden de basis.
 
Wat het merk en type van je lak ook is, ga gerust met klei en polish aan de slag. Natuurlijk wel met verstand. Laat je je klei vallen, zoals nicknameless al zegt, dan weggooien en een nieuw stukje pakken. Klei kan wel wat marring achterlaten, dat is echter zo oppervlakkig dat het de naam schade niet mag hebben.

Polijsten is vrij van risico's, maar de combi cuttingpad + grove compound + rotary kan in de verkeerde handen wel een risico vormen. Handmatig vind ik afgezet tegen resultaat teveel werk. Dan kom je uit op de excenter, zoals de DAP. Carclean.com biedt mooie complete sets waar je veilig een mooi resultaat mee kunt bereiken.

Kortom, gebruik je verstand en haal hier de tips & trucs op.
 
Ik was ook bang om te kleien en machinaal te werken.
Nu ik dit eenmaal gedaan heb kan ik je met een gerust hart zeggen dat het allemaal best meevalt. Als je maar niet gaat haasten en je verstand erbij houdt.

Zorg zeker dat je bij je eerste detail beurten genoeg tijd hebt, zodat je rustig JOU manier van werken kan ontdekken.
 
Bedankt voor alle leerzame opmerkingen!
En ik heb inderdaad al met een scheef oog naar zo'n Dap zitten kijken.
Mijn vrouw vroeg of het wel goed met me ging!
 
  • Leuk
Reactions: Stijn Remaut
Als ik even voor mezelf spreek, is het altijd lastig om een verjaardagscadeau, iets van de Sint en voor Kerst te bedenken. Een mooie set met een DAP en Monello polish kan regelrecht op je verlanglijstje voor welk feestelijk moment dan ook :). Daar moet je vrouw toch blij van worden.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Als ik even voor mezelf spreek, is het altijd lastig om een verjaardagscadeau, iets van de Sint en voor Kerst te bedenken. Een mooie set met een DAP en Monello polish kan regelrecht op je verlanglijstje voor welk feestelijk moment dan ook :). Daar moet je vrouw toch blij van worden.
Tja......ik wist dat het een slecht plan was toen we zo'n jaar of 10 geleden besloten om het heen en weer geven van cadeaus af te schaffen, daar pluk ik nu dus de zure vruchten van!
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy