• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax, liquid, sealant, sealants met carnauba?!?

MichielExeo

Detailing addict
23 jun 2012
16
60
Gisteren een poetsclinic gevolgd bij Carclean. Supermiddag gehad, veel geleerd, aardige mensen!

's Avonds meteen maar even aan de slag gegaan met de DAP900. Er was niet heel veel tijd, dus het is geen volledige beurt geworden.
Eerst de auto gewassen, toen het dak, de motorkap en de kofferbakdeksel gekleid, gewoon om te kijken naar het resultaat. Vervolgens de motorkap en kofferbakdeksel gepolijst met een oranjepad en Monello Mezzo. Dat zag er erg fraai uit! Helaas begon de tijd te dringen (ik kan niet binnen detailen dus ik ben afhankelijk van het weer en de tijd) dus een finale zat er niet in.

Vervolgens gaan waxen met de DAP900 en daarbij Natty's Liquid Blue gebruikt. Een fraai resultaat maar niet helemaal wat ik er van verwacht had. De volgende keer laat ik het langer drogen, misschien dat dat meer glans geeft.
Bij het uitspoelen van de pad bleek wel dat er heel veel Natty's in de pad zat dan op de auto. Dat is niet zo fijn, want alles wat in de pad zit zit niet op de lak.....

Nu vraag ik mij af of ik niet beter een ander product kan gebruiken icm mijn DAP900. Ik denk daarbij aan de volgende producten:

Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue
Poorboys World - EX Sealant with Carnauba
Poorboys World - EXP Pure Sealant

Ik ben normaal gesproken een voorstander van een paste wax, maar vraag mij af of dat handig is met een DAP900. De EX sealant werd overigens nog wel aanbevolen door Tim van CarClean. Maar omdat die sealant langer op de auto blijft zitten (ja, zo heb je geen goede reden om na een maand alweer te gaan poetsen...) en iets minder glans geeft heb ik toch voor de Natty's liquid gekozen.

Wat raden jullie aan / is jullie ervaring met bovenstaande producten? En hoe ga je zo zuinig mogelijk om met de liquid middelen, zonder dat driekwart van het middel verloren gaat bij het uitspoelen van de pad?
 
Ik vind de paste waxen juist beter geschikt voor aanbrengen met de DAP. Alhoewel ik ook de Wolfgang DGPS wel eens met een DAP aanbreng.

Padje eerst insprayen met een detailer wil ook helpen!
 
zowel paste of liquid wax en sealants zijn geschikt om met de dap aan te brengen. Aan je uitleg te zien vermoed ik dat je teveel produkt hebt gebruikt.
Je moet deze heel dun aanbrengen; als je bijna niet ziet waar je geweest bent, dan zit je goed.
Daarna laten drogen (als het te dik ligt, duurt dit erg lang) en navegen met een microvezeldoek. Natty's zorgt normaal voor erg mooie glans. ( als de ondergrond geod voorbereid is natuurlijk)
Als je nog meer glans wil kan je voor je waxlaag eerst nog een glaze aanbrengen (white diamond voor lichte kleuren en Black hole voor donkere kleuren)
 
Door de Monello Finale stap over te slaan, is het uiteindelijke resultaat (glans) mislukt.Je bent nu geëndigd met Mezzo op Oranje wat veel te grof is.Finale op lichtgroen of zwart is dan echt noodzakelijk. Het polijstwerk bepaalt voor 95% het uiteindelijke resultaat. Probeer ook een wax zo dun mogelijk op de auto aan te brengen (less=more). Dan hoeft het ook niet zo lang op de auto te blijven (swipe-test). Doorgaans doe ik de paste-waxen gewoon met de hand aanbrengen, heb ik gewoon meer gevoel bij. Bovendien is dat wel prettig na 3 polijstgangen machinaal gedaan te hebben.
Kijk ook eens naar de Dodo-Juice (paste)waxen, en dan met name de panelpots. Zijn kleine potjes, maar je kunt er echt wel 3 auto's mee doen, en daarom aantrekkelijk kwa prijs en de verwerking gaat ook nooit fout
 
De start is gemaakt , je hebt uiteraard niet altijd evenveel tijd om alles te doen .

Wat je wel had kunnen doen na de mezzo is met finale over de stukken gaan . Al doe je dit nogal redelijk snel , het zal altijd beter zijn dan enkel met oranje en mezzo.

Dit had mogelijk 10 minuten extra geduurd en je kan met de finale na mezzo ook grotere stukken in 1 keer doen....:ja

bvb als je het dak in 6 keer gedaan hebt (3 stukken aan elke zijde) , dan kan je nu het dak in 2 keer afwerken (1 keer bestuurderskant en 1 keer de andere zijde )
 
Hm, al doende leert men....

Als ik de auto nou was en klei, zou een finale dan niet meer voorafgegaan worden door een mezzo (die heb ik tenslotte net gedaan). Dus als het ware mijn half afgemaakte polijstsessie alsnog af maken?
 
Ik weet niet of het dé manier is die juist is, maar in jou geval zou ik de auto gewoon goed wassen. Gekleid heb je hem al, dus zou ik na het wassen het deel dat je wil polijsten afnemen met Spruzzo om de waxlaag te verwijderen, dan een hit met finale op wit, weer afnemen met spruzzo om product te verwijderen en als laatste opnieuw een waxlaag aanbrengen, eventueel voorafgegaan door een glaze.