• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax weg na hevige regenbui ?

Stofke

Detailing addict
28 feb 2011
380
62
Gisteren auto gewassen, geclayed, paint cleaner er op en daarna gewaxt met de NXT 2.0. 's Avonds naar optreden in Antwerpen geweest en de auto heeft heen en terug een goede 4 uur in de gietende regen doorgebracht. Nu heb ik de indruk deze morgen dat de motorkap voor de helft minder glad aanvoelt dan gisteren, zou dat van die zware regenbui al zoveel gladheid kwijt zijn. Ook heb ik de voorruit behandeld met Glass Cleaner van Megs, door de regen en wind kwam dit natuurlijk op de lak en die is nu wat wazig, kan het wel uitwrijven. Persoonlijk vond ik die glass cleaner nogal een wazig beeld geven of zou dit aan de ruitenwisser liggen die zijn beste tijd heeft gehad ?
 
De NXT wax is een redelijk goede wax, maar kan kwa bescherming en standtijd niet op tegen bijvoorbeeld een Dodo of Wolfgang wax. Het wazige raamprobleem kan inderdaad zijn dat je ruitenwisser zijn beste tijd hebben gehad. Maar het kan ook zijn dat je het raam niet goed hebt voorbehandeld. Ik klei het raam, neem hem af met IPA en vervolgens zet ik hem in Provision Rain Clear. Houd al meer als een half jaar en geen wazige streep bij het wissen.
 
Om nu te verwijzen naar een andere wax gaat een beetje ver, een regenbui haalt echt niet je NXT weg, wel zorgt het ervoor dat de auto weer vuiligheid aantrekt, dus een gedetailde auto wordt nooit schoner van een regenbui.

Heb je de NXT Wax wel goed laten curen, anders heb je inderdaad weinig aan de wax.:roll
 
Lijkt me ook nogal sterk dat de NXT 2.0 niet tegen een regenbui zou bestand zijn, denk dat je wagen na een wasbeurt weer lekker glad zal zijn. :ja
 
McShine zei:
Om nu te verwijzen naar een andere wax gaat een beetje ver, een regenbui haalt echt niet je NXT weg, wel zorgt het ervoor dat de auto weer vuiligheid aantrekt, dus een gedetailde auto wordt nooit schoner van een regenbui.

Heb je de NXT Wax wel goed laten curen, anders heb je inderdaad weinig aan de wax.:roll

half uurtje laten curen
 
Volgens mij beweert niemand dat je dit gezegd hebt Paulus, mijn antwoord was eerder een reactie op de topictitel....:ja
 
Hoe heb je dan vastgesteld of je waxlaag al dan niet verdwenen is? gladheid van lak heeft namelijk niet zoveel te maken met de aanwezigheid van wax. Zefs beading kan geheel of gedeeltelijk afwezig zijn op een laklaag die toch goed in de wax staat.

Ik denk eerder dat de regen (en wat er nog meer in dat water heeft gezeten aan chemicalien en olie) een wazige vuillaag op je auto hebben achter gelaten en daardoor lijkt het alsof je waxlaag verdwenen is.

een tweede oorzaak kan zijn dat je NXT wax wat min of meer een sealant is niet goed gehecht is door het gebruik van Blackhole. Over het algemeen zegt met dat sealants beter direkt op de schone lak aangebracht kunnen worden. Direkt na de IPA wipedown.
 
Centoquarantasette zei:
Hoe heb je dan vastgesteld of je waxlaag al dan niet verdwenen is? gladheid van lak heeft namelijk niet zoveel te maken met de aanwezigheid van wax. Zefs beading kan geheel of gedeeltelijk afwezig zijn op een laklaag die toch goed in de wax staat.

Ik denk eerder dat de regen (en wat er nog meer in dat water heeft gezeten aan chemicalien en olie) een wazige vuillaag op je auto hebben achter gelaten en daardoor lijkt het alsof je waxlaag verdwenen is.

een tweede oorzaak kan zijn dat je NXT wax wat min of meer een sealant is niet goed gehecht is door het gebruik van Blackhole. Over het algemeen zegt met dat sealants beter direkt op de schone lak aangebracht kunnen worden. Direkt na de IPA wipedown.

ja afgegaan op de gladheid.

De NXT wax is aangebracht na het polijsten met de paint cleaner en daarna gevoed met de polish van Meg's
 
Regenwater is niet zo schoon als men denkt, kijk maar als er van dat fijne saharazand over je auto ligt na zo'n bui.
Is dus allemaal vuiligheid wat dus op de wax/lak zit en dan voelt de auto niet zo glad aan.
Maar dat houdt niet in dat de wax verdwenen is, je zou dan de eerste zijn.
Was je auto maar weer en je zal voelen dat de lak weer zo "glad" aanvoelt als ddarvoor.
 
inderdaad, vandaag toch nog even gewassen en resultaat mocht er opnieuw zijn, vond hem zelfs na het wassen nog mooier dan na het 5-stappenplan van gisteren (zonder nawassen)

006.jpg
 
Gladheid van de lak is geen indicatie of een wax verdwenen is of niet :no Beading en sheeting wel. Heb je geen beading meer, dan is je bescherming verdwenen, redelijk simpel.
Voor wat betreft de ramen: De NXT Glass Cleaner heeft een licht waterafstotend effect in zich en kan in sommige gevallen een waas achterlaten hierdoor
 
ok bedankt voor de uitleg tot hiertoe, beetje onwennig nog als leek maar we komen er wel. Voorlopig nog altijd handmatig bezig maar enkel die kleine krasjes en swirls zou ik nog ietsje willen wegkrijgen handmatig. Ik dacht dit te kunnen met de Paint Cleaner van Meg's maar dat had niet zo veel effect. In mijn collectie ontbreekt dus nog een goede krasverwijderaar en een stevige aplicatorpad. Had persoonlijk gedacht aan Scratch X met een Monello White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator of eventueel de SSR 1 van Poorboy's als polijstmiddel. Heel veel gelezen al maar kom er maar niet uit wat het beste zou zijn om handmatig te gebruiken en eventueel wat resultaat te boeken.
 
Probleem is dat je een VAG auto hebt, dat staat in 99% van de gevallen voor een harde lak waar je met de hand niet echt mee uit de voeten kunt.
 
ja heb ook al overwogen om mij een Dap aan te schaffen maar iets zegt mij dat ik daar wat schade ga mee aanrichten omdat ik daar nog nooit mee gewerkt heb. Ben nog maar net begonnen met handmatig detailen maar zoals ik wel lees ga ik dat er handmatig dus wel niet uitkrijgen. Het maakt mij nog wat bang zo'n Dap maar 'k zal het toch eens in overweging moeten nemen.
 
Met een DAP kun je geen schade aanrichten als je deze gewoon normaal gebruikt, als je de machine op je lak laat vallen... Ja dan heb je schade ;) Het apparaat is fool-proof en juist geschikt voor de beginner.
 
stimpy68 zei:
Met een DAP kun je geen schade aanrichten als je deze gewoon normaal gebruikt, als je de machine op je lak laat vallen... Ja dan heb je schade ;) Het apparaat is fool-proof en juist geschikt voor de beginner.

Dap 500 of 900 dan voor mijn harde VW lak ? Volgens ik zie heeft de motorkap wel wat last gehad van steenslag in het verleden en is dit wss overspoten, je ziet, als je dicht kijkt nog bolletjes op de motorkap. Is het nu niet zo als ik met een Dap mijn krasjes en swirls wil verwijderen van de motorkap dat de grondlak te voorschijn gaat komen van die steenslag tijdens het polijsten? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben op het forum.

Heb alvast vandaag weer wat spullen besteld en wie weet volgende maand een Dap voor m'n verjaardag :grinning: