• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waxvlekken op trims

robsel

Detailing addict
3 jul 2009
96
55
Sinds kort heb ik een nieuwe White Pearl Mazda CX5. Nu heeft deze wagen veel zwarte niet gespoten trims en bumpers en dorpels Bij het in de was zetten krijg ik witte wax vlekken op deze trims die moeilijk te verwijderen zijn. Afplakken is natuurlijk de beste oplossing.
Ik maak deze vlekken normaal schoon met PB apc en daarna met PB natural Look maar dit dekt totaal niet.
Nu wat Valma zwart restore en Turtle Black plastic restore gebruikt om het zwart te herstellen maar ik krijg niet het gewenste resultaat het wordt wel weer zwart.

Nu mijn vraag:
Wat is de beste manier om deze zwarte bumpers en trims in TOP conditie te krijgen en te houden waarbij ik een DIEP zwart resultaat wil hebben.........

gr
Rob
 
PB Natural Look zou ik alleen voor de binnenkant gebruiken. Kan namelijk ook vlekken bij water/regen.
Voor de trims op de auto: vlekken kan je heel makkelijk verwijderen met een melanine sponjes/ wonderspons.
Eerst wel ef testen op een klein stukje, kan soms ook krassen.

Voor het zwart maken, het weer nieuw laten lijken kan je Gyeon Trim gebruiken.
Staat een hele mooie review van dit product op dit forum. Is ook veel info over dit product te vinden op het forum.

Als dit buiten je budget is of een andere verwerking zoekt kan je ook bijv. Aerospace 303 gebruiken.
Werkt ook super goed alleen blijft dit veel minder lang zitten.

Er zijn nog veel meer opties hiervoor. Alleen Gyeon Trim is gewoon een klasse apart.
 
Ik heb wel vaker gehoord over deze MELANINE wonderspons, maar heb ze nog nooit gezien.
Wat zijn dit voor sponsjes en waar te koop?

gr
 
Zijn overal wel te koop. Ik kocht ze eerst bij Carclean zelf. Maar zie ze er nu niet meer tussen staan.
Nu koop ik ze dan ook bij de Action. Eurotjuh:D
 
Idd de melamine wondersponjes om het schoon te maken. Zijn de trims eenmaal schoon, dan mooi donker houden met een dressing zoals Black Wow, Poorboys World Trims of een andere dressing. Ga je voor een langduriger resultaat, neem dan een coating zoals Qyeon Trim. Een coating vergt wat meer voorbereiding en skills, maar moet lukken.

Succes!


PS. Voor het reinigen zou je ook eens een gummetje kunnen gebruiken.
 
Wondersponskes zijn deze:

conv_2719.PNG


Met wat APC (All Purpose Cleaner) moet dat zeker lukken.
 
Ik heb recent een review geschreven over de Gyeon Trim. Dit is een wat duurder spul, maar werkt vele malen beter als de gemiddelde dressing voor kunststof en rubber. Het vormt een water-en-vuilafstotende coating en een diep zwarte kleur die inmiddels op een aantal auto's al maanden 100% aanwezig is. Ik gebruik het zowel voor rubbers als kunststof.

Voor het goedkopere alternatief, en dus ook werking, heb ik momenteel de AutoGlym Rubber & Vinyl Care en dit werkt prima. Echter zou ik het niet op het dashboard gebruiken, want ik word best wel gek van de reflectie die het maakt op de vooruit als de zon er op staat. Glimt behoorlijk.

Juist om bovenstaande reden wil ik zelf de Natural Look proberen of iets anders wat NIET glimt.


Welke dressing je ook gaat gebruiken, het is belangrijk dat de oppervlaktes eerst goed schoonmaakt om de standtijd en soms ook werking optimaal te krijgen. Ik doe dit met een APC of APC+D en een doekje.


Greetz
 
Beste forumleden, bedankt voor de heldere uitleg en nuttige tips.
Het gaat dan ook worden de: [h=1]Gyeon Q² Trim Protection Kit[/h] En dan maar gewoon dun smeren doen wij er wat langer mee :roll

gr
 
Ik zie dat je redelijk wat kunststof aan je auto hebt, maar ik denk dat je met één flesje trim al dat kunststof wel twee keer kunt doen. Gaat helemaal goedkomen!
 
Heya Robsel,

Ik wil nogmaals duidelijk maken dat Trim een superspul is, maar ook dat je al je kunststof eerst goed moet reinigen. Helemaal als je al van alles geprobeerd hebt met andere producten en deze nu ook in het kunststof zitten.


Even voor een beeld van het verbruik van de Gyeon Trim;

Ik heb al het kunststof en rubber gedaan, buitenkant, van een Ford Transit. Deze heeft nogal wat kunststof, zoals de voor-en-achterbumper , de adaptorplaten van de spiegels, de grote spiegels zelf, de brede plaat onder de voorruit/ruitenwissers, lange brede strootstrippen, de vensters om de zijruiten, die allemaal geheel van kunststof zijn. Daarbij ook de rubbers.

Dit is een behoorlijke oppervlakte en ik gebruikte hiervoor de helft van het flesje. Ik smeerde het in tot het diep zwart was, dit was niet even vluchtig in 1 haal erover en klaar.


Greetz
 
Rubbers is volgens mij niet aan te raden met Gyeon Trim. In plaats daar van kan je beter de Gyeon Cure gebruiken. Of een andere dressing. Maar Gyeon Trim in elk geval niet.

Link waar ik dit had gevonden:

https://forum.Carclean.com/threads/rubbers-in-de-reload.9962/

Gyeon Trim kan dus wel. Maar niet aan te raden. Ze worden er niet soepel van;)
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
voor mijn bumpers (ook ongespoten dus ) en mijn trims gebruik ik lijnolie , heel dun opbrengen , zo lang mogelijk laten drogen (het liefst een hele dag) en daarna ff opwrijven met een doek , fles van een liter kost niet de wereld , verbruik is zeer weinig ( denk dat de fles de auto overleefd ) en ik vind het resultaat geweldig ( plakt niet , is niet vet en lange standtijd )
 
Lijnolie.. Ok.

Echter is dit niet handig als je als WeekendWarrior niet de mogelijkheid hebt om een auto lang te laten drogen en al helemaal niet overdekte kun stallen.

Maar, klinkt als een goed spulletje!



Greetz
 
Als het goedkoop moet of grote oppervlaktes moet doen (bv camper) kun je ook Polytrol van het merk Owatrol gebruiken, alleen de uitstraling is niet hetzelfde als die van een coating.
@ Quantox. De coating die ik recent gebruikt heb heeft een droodtijd van 24 uur nodig, dus was ik benieuwd wat de droogtijd (en houdbaarheid na opening) van Gyeon Trim is voordat het behandelde oppervlak met water in aanraking mag komen, zonder af te toppen met een ander product(bv Cure-indien mogelijk).
 
Hey Pter ,

Ik heb ooit is geweten wat de droogtijd enzo was, maar er staat mij nu niks meer van bij. Ergens ver weg kan ik mij herinneren dat als je het spul gewoon binnen bewaard, kamertemperatuur, dat dit een jaar houdbaar is. Ook dacht ik iets te herinneren over 4 uur drogen en dan kan er water op komen, maar 24 uur voorat het helemaal uitgehard is.
BELANGRIJK: Draai de fles dicht met het dopje en laat niet die pipet er op zitten!

(Er moet vast wel een topic hierover zijn)

Ik heb nu 2-3 auto's gedaan met Gyeon Trim en zowiezo bij 2 daar van ging het kort daarna regenen en/of lag er veel dauw op de grond en auto's.

Tot op heden staat de coating op 1 hiervan nog 100% strak in de coating en lijkt er niets verloren te zijn gegaan. (Grijze bumpers/zwart kunststof / 2-3 maanden)
Op de andere, mijn eigen auto, zit het er nu zo'n 2-3 weken op en eveneens 100%.

(Met 100% bedoel ik niet alleen dat het nog waterafstotend is, maar ook de kleur die nog diep zwart is)

Dus bij deze 2 ging het kort na aanbrengen regenen en/of veel dauw, maar dit heeft blijkbaar geen gevolgen gehad.
Ik gebruik geen Cure o.i.d. want dat heb ik simpelweg niet in huis.

Als ik het niet vergeet, zal ik nog snel een foto maken van mijn auto, voor het donker is, en deze uploaden.


Greetz
 
Hey Hallo,

Nou, ik heb nog snel wat foto's kunnen maken, ondanks het al schemerde en regende. Foto's zijn dus een beetje slecht voor het beeld dat ik wil geven. Daarbij is de boel ook nog vies van zand en dergelijke.

Kunststof op de stijl + deurgreep + rubbers -->

conv_2729.jpg


Kunststof op spiegel -->

conv_2730.jpg


Onbehandelde ruitenwisserplaat -->

conv_2731.jpg


Onbehandelde stootstrip voorbumper + onbehandelde grill -->

conv_2732.jpg


50/50 op behandelde voorbumper en onbehandelde stootstrip + onbehandelde zijskirt -->

conv_2733.jpg


Zoals je ziet heeft het voor de egale dekking niet uitgemaakt dat het kort na aanbrengen ging regenen of vochtig was. Misschien dat de standtijd minder zal zijn hierdoor, maar dan had ik verwacht dat de dekking, en dus hechting, daardoor ook knudde zou zijn.



Greetz
 
Thx, 4 uur is een redelijke tijd, ik vind 24 uur ook vrij lang(binnen die tijd kan water vlekken achterlaten, maar daar heeft Gyeon dus blijkbaar geen last van).
 
Voor zover ik kon merken niet, nee. Maar zoals vele situaties, zou het maar zó kunnen zijn dat een andere auto/kunststof/whatever dit weer wél doet.

Ik merkte met name bij het kunststof op de stijlen, foto 1, dat de Trim behoorlijk snel niet echt meer uitsmeerde. Het was nog wel wat kwetsbaar en/of zacht, als je er dan met een sponsje of foam eroverheen ging, dan trok je strepen zeg maar. Netjes met beleid heb ik dit weer egaal gewreven en de volgende dag was dit helemaal strak getrokken.

(Ik verwachte dus een zooitje met de regen/dauw die er in de nacht op was gevallen, maar viel 100% mee)


Greetz
 
Het ziet er in ieder geval goed uit met een mooie 'originele' uitstraling. Bedankt voor de foto's.