• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke 2K blanke lak voor koplamp?

Oke, bedankt! Zit er verschil tussen de normale blanke lak van spray max en die 2 in 1 van spray max?

Ik heb geen ervaring met deze spuitbusjes en kan je hier dus geen goed antwoord op geven.

Ik zou kijken naar de reviews en goed de specificaties doornemen.
 
Youtube staat natuurlijk vol met filmpjes, dat betekent nog niet dat het de correcte manier van werken is...

In het filmpje laat hij enkele steken vallen:
1. Hij reinigt de koplamp niet en begint direct te schuren, het loopt goed tot je wat zand in je schuurpapier hebt zitten.
2. Hij ontvet geen enkel moment de koplampen en gebruikt enkel een sprayflesje water, ook zegt hij niet deze stap te doen. Slecht ontvetten geeft tal van risico's (siliconen, slechte hechting,...)
3. Hij plakt de koplampen af met tape en rijdt vervolgens de wagen naar buiten. Eens je folie over de auto plakt, kan je best geen verplaatsingen meer doen gezien dit stof doet opwaaien en de koplampen zo terug verontreinigt kunnen worden.
4. Hij onvet niet EN hij gebruikt een kleefdoekje met de blote handen (vet en vuil aan handen) en brengt zo vervuiling toe op de koplampen.

EN hij zet een het spuitbusje op nog geen halve meter van een infra roodlamp!? Gewoonweg onverantwoord! Maar zegt dan wel dat je het ook in een emmer met warm water kan leggen...

Dit is dus absoluut geen goede referentie om te gebruiken bij het herstellen van koplampen!
Nogmaals, het kan 9x goed lopen op deze manier tot het net de 10de keer bij jou misgaat.
Laat ik nu net willen voorkomen dat iemand van dit forum die 10de persoon is.
Ik weet niet of dit het filmpje was is al een tijd geleden, maar ik heb wel de lamp gereinigd en met IPA afgenomen voor het spuiten. Maar in het filmpje kwam zeer zeker ook het kleefdoekje aan te pas, ik ben er nog speciaal achtergeweest. Het is bij mij allesinds goedgekomen. Ik had ook verschillende filmpjes gezien en wat betreft reinigen van de koplamp...dat zou toch voor zich moeten spreken....
 
Ik heb ook niet gezegd van geen kleefdoek te gebruiken, je leest mijn reactie niet correct vermoed ik.
Je deelt een filmpje als zijnde "bewijs" of als referentie maar doet uiteindelijk noodzakelijke stappen die niet aan bod komen in dit filmpje, wat dus misleidend overkomt voor degene die totaal geen ervaring heeft hiermee en mogelijks fouten maakt.
 
Bedankt voor alle tips! Ik waardeer het heel erg dat ik zo geholpen word. Een vraag. Hoeveel lagen moet ik aanbrengen en gewoon 2 lagen of 1 lichte laag en 1 volle laag?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Minimaal 2 lagen. Zou zelf 1 dunne laag, daarna 2 dikkere lagen. Ga niet extreem lang door, liever een laagje extra dan een dikke dikke laag en druipers...

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Voordeel van 2k lak is dat het sterker is. En zoals in de link staat ook een UV blokker. Pas wel op met inademen/de huid, t is ongelooflijke bende die 2k lakken.

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: jiska
Ik heb een bus 2K blanke lak 2 in 1 voor koplampen besteld van spraymax! Aangezien deze speciaal voor koplampen was leek me dit de beste keuze. Koste 32 euro incl. verzenden, dus dat valt ook nog wel mee. Nu even een goede dag uitzoeken en een kleefdoekje halen voor voor het spuiten en dan kan ik aan de slag
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Koplamp heb ik al geschuurd en matig gepolijst vorige maand dus heel veel schuren hoeft niet meer
Ik dacht zelf aan deze volgorde met deze spullen: (klopt het niet, mag je me verbeteren :)

Warme dag uitzoeken, dan hoef ik niet de blanke lak op te warmen
Reinigen koplamp
Afplakken koplamp
Nat maken met plantenspuit (met water!)
Schuren met P2000
Schuren met P3000
Auto afschermen met Folie en gat snijden voor de koplamp en afplakken
Koplamp schoonmaken met kleefdoek
2min schudden
Dop van de blanke lak aan de onderzijde plaatsen en flink kracht zetten
2min schudden
Eerste lichte laag aanbrengen 15 / 20 cm afstand
15min wachten
tweede volle laag aanbrengen 10 cm afstand
en nu 24 uur drogen

Klopt dit een beetje?
 
Vergeet ook niet dat je het water tussen de kieren en naden weg moet blazen dat je gebruikt hebt tijdens het wetsanden, dit kruipt werkelijk overal tussen en wil je niet in je blanke lak hebben...
Ik zou niet perse stoppen na een 2de laag, je kan gerust een 3de laag nog erover doen mocht dit gewenst/nodig zijn.

Succes ermee!
 
De bus komt morgen binnen! Moet ik nog ergens op letten? Heb ik nog ontvetter nodig en siliconen spray?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Waarom zou je siliconen spray nodig hebben? Als je gaat spuiten, kan je siliconen missen als kiespijn.

Altijd voor je gaat spuiten ontvetten. Liever een keer teveel dan te weinig.
 
Oeps, ik heb perongeluk mijn bericht verwijderd. Ik zei dat het is gelukt met het spuiten van 2K blanke lak. Ik heb het precies gedaan hoe het moest. Het is nu na 12 uur nog wel een beetje vettig / er zijn nog bubbeltjes te zien. Is dat erg? Het is in ieder geval een mega groot verschil!
 

Bijlagen

  • IMG_7366.jpeg
    IMG_7366.jpeg
    571,4 KB · Weergaven: 14
  • IMG_7381.jpeg
    IMG_7381.jpeg
    352,4 KB · Weergaven: 13