• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke klei kiezen?

Ricardo92

Detailing addict
14 jun 2012
113
65
31
Zwijndrecht
Hee Mensen,

Ik wil over 4 weekies mijn auto gaan kleien, echter weet ik totaal niet welke ik nou moet kiezen, ik ga het voor de eerste keer doen maar wil dit zeer zeker meerdere keren per jaar gaan doen(afhankelijk van de vervuiling).

Iemand die mij kan vertellen met welke ik het beste kan proberen??

Alvast bedankt
 
Wat voor een auto heb je?

Zelf gebruik ik de milde klei van Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit). Ben er erg blij mee,laat niet of nauwelijks maring achter.

Er zullen nu meerder kleien aan bod komen gok ik zo.
 
Als je niet gaat polijsten adviseer ik een zachte (fijne) klei. Kijk hier maar even: https://forum.Carclean.com/cc_postst12947/Overzicht-van-verschillende-soorten-klei-en-prijs-per-gram.aspx
 
Was je ook van plan om na het kleien nog te gaan polijsten? Zo niet zou ik voor een fijne klei gaan zoals de Supernatural van Dodo Juice om marring te voorkomen. Ga je wel polijsten dan kan je ook een medium grade klei pakken zoals de Gentle grey van Dodo.
 
Nee ik wilde voor de eerste keer gewoon eerst kleien en dan goed waxen en dan de keer daarop wel polijsten.

Is een klei van monello of meguiars uit zo'n pakketje ook geschikt of is dat niet aan te raden?

Ben een beginneling dus vraag jullie het hemd van het lijf,^^
 
Handig overzicht van alle kleisoorten

Kleichart.jpg
 
Ik weet niet hoe jij je auto tot nu toe hebt onderhouden, maar als je zelf denkt dat er weinig vuil aan je lak is aangehecht zou ik in eerste instantie voor een zachte/fijne klei gaan. Bij de medium varianten zou je kans kunnen hebben op marring. Dit er vanuitgaand dat je nog niet wilt polijsten.

Mothers heeft een ideale starterskit bv.
 
Heb zelf de Meguiars Clay kit en de Dodo Juice Supernatural Fine clay i.c.m. DJ Born Slippy. De Supernatural vind ik echt een fijne klei.
 
Auto Finesse Clay, Dodo Basics of Supernatural, Mothers Clay kit, keuze genoeg denk ik ;)
De lube / detailspray is erg persoonlijk, ik ben van Spray & Wipe naar Born Slippy, naar Last Touch gegaan.
Daarna weer terug naar Spay & Wipe, die blijft bij mij voorlopig wel even :ja
 
Inschatting: Born Slippy heeft vrij veel schuimvorming en Last Touch zit bomvol siliconen .... dus zowel gebruiksgemak/persoonlijke ervaring + minder gunstige omstandigheden.
Daarbij is S&W in grootverpakking te verkrijgen, goede prijsverhouding en multifunctioneel inzetbaar ( BS bv niet )
 
niets meer aan toe te voegen ;)
Het geurtje staat me beter aan, multi-purpose product en redelijk gunstig geprijst ....
 
Toch zou ik een beginneling de Mothers Wax kleiset adviseren. Zit alles in om je auto te kleien en dan houd je nog bijzonder veel over voor een volgende keer.

Na het kleien de gebruikte klein in een plastic afsluitbaar doosje opbergen en een beetje Detailer eroverheen sprayen. Die spray wordt meegeleverd. Dat voorkomt dat je klei uit droogt.

Succes,
Aficior
 
Detailerspray op je klei doen voor opbergen is niet aan te raden.
Een klei droogt ook niet zo snel uit. 'Nat'opbergen kan voor schimmelvorming zorgen.

Ik weet dat het een paar jaar geleden juist werd aangeraden, maar dat bleek niet juist te zijn.
 
De klei van autofinesse is zeker een aanrader. Samen met spray&wipe 1:1 is dit een geweldige combinatie