• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke pad raden jullie aan met dit vraagstuk?

mrnqrv

Detailing addict
12 jun 2020
82
50
Best wat ervaring opgebouwd de laatste jaren en bergen aan spullen geïnvesteerd. Toch blijf ik net een kleine hick-up zitten telkens als ik "lichte"krasjes te lijf wil gaan.
Het gaat echt om lichte krasjes dus diegene die je pas ziet als je in een bepaalde belichting kijkt. Ik gebruik alles van Scholl en dek dat i alle kleuren heb en 80% van de compounds.

De issue:

De lichte krasjes probeer ik weg te krijgen met S3 en een Spider Pad Navy Blue. Dit lukt, maar alleen als ik de 75mm gebruik. Met de 125mm krijg ik die krasjes niet weg. (DAP900)
Het nadeel van de 75mm is dan dat ik "vegen"zie maar wel zonder krasjes. Hierna ga ik er met de 125 mm Spider Pad Navy Blue overheen en de vegen zijn weer weg en klaar om de boel weer te laten glimmen. Dit laatste doe ik meestal met een oranje pad en S3 en desnoods nog met fijnere compounds, maar meestal is dat afdoende.

Ik zou dus 3x over het paneel moeten, 1x 75mm blue, 1x 125 blue en 1x oranje pad. Dit geeft een heel mooi resultaat, maar ik zou de 75mm stap willen overslaan. Is er een andere combinatie mogelijk (BMW lak) terwijl we wel dicht bij bovenstaande artikelen blijven?
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Bijzonder dat je een identieke kleinere pad moet kiezen om krassen weg te krijgen. Kan het zo zijn dat je net iets te hard op de pad drukt, waardoor de 125 mm pad niet meer draait? (heb je een streepje op de omtrek van de backing plate staat om dat makkelijk te checken?)

En wat gebeurt er als je de tussenstap met 125 mm blue overslaat, en direct naar de oranje pad gaat?
 
* Dus er is verschil in staat tussen je 75mm en 125mm pad.
En/Of...
* Een verschil in hoe je met de pads polijst.

* Je ziet "vegen" als je de 75mm hebt gebruikt. Is dit marring-achtig?

* Finishen met een compound op een zachtere pad klinkt ook wat vreemd. Een zachte pad druk minder hard op de grove korrel en zal het dus ook langer duren voordat de korrel afbreekt.
In het geval van de S3 is het dan eigenlijk "uiteenvalt in meerdere kleinere korrels".
Als je wilt finishen met een compound-combi, zou ik de S3 inwerken op stand 6, zodra je ziet dat het afbreekt na één dambord o.i.d, op stand 4 de afgebroken korrel benutten om richting een goede finish te gaan.
 
Bijzonder dat je een identieke kleinere pad moet kiezen om krassen weg te krijgen. Kan het zo zijn dat je net iets te hard op de pad drukt, waardoor de 125 mm pad niet meer draait? (heb je een streepje op de omtrek van de backing plate staat om dat makkelijk te checken?)

En wat gebeurt er als je de tussenstap met 125 mm blue overslaat, en direct naar de oranje pad gaat?
Als ik de 125mm oversla krijg ik het ook wel goed, maar is het risico dat ik iets vergeet en zie je alsnog de "doffere"plekken van de 75mm blauwe pad. De 125mm draait wel.
De vegen zijn doffe plekken daar is best grof gepolijst zeg maar. Ook heel gemakkelijk weg te poetsen in de finish dus. Alleen ik begrijp niet waarom alleen de 75mm blauw dat voor elkaar krijgt en niet een van mijn 125mm pads. Alle pads zijn nieuw en schoon
 
Kan het zijn dat de kleinere machine een hogere uitslag heeft, dus meer correctie kracht?

Ik kan je de paarse Gyeon pads eens aanbevelen, die corrigeren echt goed! Ik heb ze liggen maar gebruik ze niet heel vaak.
 
Als het een DAP is waar de kleinere steunplaat op gemonteerd wordt zou dat toch een 88mm zijn als ik me niet vergis? Vandaar dat ik aan een 2e machine dacht?
 
Goed punt, @GeBas. De V3 heeft 89mm en de Evo 88mm.

Ik had hetzelfde idee als @Codoba. (DAP met kleine en grote BP) Anders zou TS wel verneld hebben dat het om een compleet andere machine ging, was mijn gedachte.
 
Als het een DAP is waar de kleinere steunplaat op gemonteerd wordt zou dat toch een 88mm zijn als ik me niet vergis? Vandaar dat ik aan een 2e machine dacht?
Klopt, maar ik weet ook dat er mensen zijn die los een kleinere backing plate er bij gekocht hebben (meestal 3", oftewel 76,2 mm), en dat is dan ook vaak een flexibele backing plate.
 
Eveneens opvallend; Ik kan mij niet heugen dat ik overduidelijk een waas veroorzaakte met een DA. Zelfs wanneer ik met een compound-combi op een vrij zachte lak bezig was, werkte ik het polijstmiddel dusdanig goed door (Zoals het hoort) dat er al een goede finish behaalt werd.
Niet dat ik zo goed kon polijsten of wat dan ook, maar zeker bij de S3 vallen de korrels uiteen en is de finish gewoon bovengemiddeld.

* Veroorzaakt alleen de 75 deze ''waas'' of ook als je de 125 gebruikte?
(Ik vermoed van niet, omdat je aangeeft dat de cuttingpower niet naar wens was)

* Kan het zijn dat je onbewust toch anders werkt als je met een kleine BP + pad werkt?
(Kan mij voorstellen dat je onbewust bijv. kleine werkvlakken hanteert, dan ook minder snel beweegt, etc)
 
Het is inderdaad de kleine steunplaat die bij de DAP900 zit met een 75mm Scholl navy blue erop. Ik heb dit fenomeen nu al 3 maal gehad op 3 verschillende auto's en telkens geeft de 75mm een waas (krasjes weg!) en zie ik weinig tot geen correctie met dezelfde pad alleen 125mm groot. Polijstmiddel in beide gevallen S3. Ik heb alle polijstmiddelen, maar zie zo niet welke ik zou moeten pakken om dit fenomeen weg te nemen.
Ik gebruik dezelfde "techniek" om te polijsten met beide pads en logiserwijs zal de 75mm wat meer corrigeren verwacht ik, maar zo'n groot verschil had ik niet verwacht op een DA. Ik zal misschien langer moeten doorgaan met de 75mm zodat die de tijd heeft om te finishen, maar dan alsnog zou ik dat zelfde effect willen hebben op een 125mm pad. Ik ben nu de motorkap aan het doen met een 75mm en dat voelt niet ok.
 
De combinatie S3 + blauwe spiderpad zit wel in de categorie "met gestrekt been". Dus dat je een compound haze hebt na gebruik met de 75mm pad, is volkomen normaal. Echter zou je dat met de 125mm pad ook moeten hebben, en het is vreemd dat dat niet gebeurt. Al denk ik dat de combinatie eigenlijk te zwaar is (overkill) om kleine krasjes aan te pakken.

De blauwe spiderpad is daarnaast ontwikkeld om met S20 Black te werken, dat is een one-step van Scholl. Wat ik zelf erg prettig vind werken met S3, is de microfiber pad van Scholl. Maar voor lichte krasjes zou een Scholl S17 met een medium pad (bijv oranje van Monello) eigenlijk al voldoende moeten zijn. Maar de ene lak is de andere niet. Op een van onze auto's kan ik na S3 met microfiber door met S30 op finishing pad. Andere auto moet ik S17 als tussenstap gebruiken. Het blijft maatwerk ;).
 
Ja ik denk dat de conclusie is dat er veel niet voelbare kleine krasjes zijn (dus die krasjes die je alleen in een bepaal licht ziet) die je evengoed niet zonder een waas kunt verwijderen. Waarschijnlijk maak ik inderdaad ook een waas met de 125 blauw maar die valt minder op. Praat ook hier over BMW's tussen de 20-30 jaar oud originele lak, dus moet niet de verwachting te hoog zetten. Na de s3 met blauwe pad is mijn s3 met oranje pad al best een goede finish als ik het zo telkens zie.
Als ik daarna fijner probeer (s17-s30-s40) zie ik niet een geweldige extra glans o.i.d.. Hier zou ik nog in kunnen verbeteren denk ik qua finish techniek na het gestrekte been zeg maar.
 
Klinkt alsof je met de 75mm nauwkeuriger en dus effectiever werkt; dit is best gebruikelijk eigenlijk gezien het vele bochtenwerk. Vandaar dat je de "compound haze" zoals aangehaald ook heftiger ziet.