• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke polijstmachine, DAP900 of wat anders?

De witte pad is in dit geval (prof. serie) een light polishing/finishing pad (staat er op). Wat je dus kan doen is een testspot met mezzo op wit. Is dat niet goed genoeg doe je mezzo op groen (of als dat ook geen resultaat geeft Mezzo op Oranje) en daarna Finale op wit. Vervolgens de Wax op rood (of met de hand). Het kan dus zomaar zijn dat je zowel Mezzo én Finale op wit doet.
 
Aha, dank je voor de antwoorden!
Dan zal ik bij de volgende bestelling ook wat andere pads erbij bestellen.

Dus Mezzo op wit beginnen.
(dat dacht ik al, bedankt voor de bevestiging)
 
Volgens mij stond deze wel bij de Raffini set:
https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP900_V2_Raffini_Starterskit_Lite_Edition__101803

Of ik moet het verkeerd hebben, maar dan zou het wel een vreemde set zijn toch?
Bij de andere set (die uitverkocht is) staat idd wel een andere groene pad, de green light
 
Volgens mij heb je wel de juiste pad ontvangen, deze zit in de Lite Edition. In de Kompressor Lite Edition zit de light green pad

Kompressor Lite Edition. Dit starterspakket bestaat uit:

De DAP900 V2 D/A Polijstmachine
Monello 6" Kompressor Orange light cutting pad - Voor het aanpakken van swirls en lichte krasjes met Raffini Mezzo
Monello 6" Kompressor White polishing pad - Voor het aanpakken van lichte swirls, of om het polijsten met oranje na te bewerken met Raffini Mezzo
Monello 6" Kompressor Green Light polishing pad - Om de laatste finish te geven aan de lak met bijvoorbeeld Monello Raffini Finale
Monello Raffini Mezzo - Polijstmiddel geschikt om te gebruiken met de oranje en/of de witte pad
Monello Raffini Finale - Polijstmiddel geschikt om te gebruiken met de groene pad
Lite Edition. Dit starterspakket bestaat uit:

De DAP900 V2 D/A Polijstmachine
Monello Professional 5.5" Orange light cutting pad - Voor het aanpakken van swirls en lichte krasjes met Raffini Mezzo
Monello Professional 5.5" Green (heavy) polishing pad - Voor het aanpakken van lichte swirls, of om het polijsten met de gele pad na te bewerken met Raffini Mezzo
Monello Professional 5.5" White (light) polishing/finishing pad - Om de laatste finish te geven aan de lak met een finishing polish
Monello Raffini Mezzo - Polijstmiddel geschikt om te gebruiken met de oranje en/of de groene pad
Monello Raffini Finale - Polijstmiddel geschikt om te gebruiken met de witte pad

Je kan bijvoorbeeld ook de rode pad i.c.m. de Monello Finale gebruiken, de zachtheid van de rode pad is volgens mij nagenoeg hetzelfde als een zwarte pad. De witte pad heeft toch een hele lichte cuttingfactor.
In sommige gevallen kan een combinatie van een witte pad en Finale een mooie finish geven.

De light green pad is lichter qua cuttingfactor dan een witte pad. De Heavy green pad is grover qua cuttingpower dan een witte pad.
 
De nieuwe Monello Professional pads kleuren zijn wat anders dan degene die we al een paar jaar gewend zijn.
Er is maar één kleur groen en dat is heavy polishing (zie ook de foto's), wit is light polishing.
De nieuwe witte is wat lichter dan de 'oude' en meer bedoeld voor Finale.
De groene is niet vergelijkbaar met de 'oude' groene met de open structuur.

Het is niet één op één uitwisselbaar, maar zelf heb ik de knop wat om moeten zetten en voor mezelf houd ik in gedachte dat wit en groen bij de nieuwe pads min of meer 'omgewisseld' zijn t.o.v. de bekende kleuren.
 
Ach, supermoeilijk is het niet, maar we zijn hier inmiddels al gewend geraakt aan de bekende kleuren.
De meeste kleuren zijn hetzelfde.
Misschien ook een manier om te onthouden: bedenk dat de light green is komen te vervallen en dat wit en heavy green wat zachter zijn geworden t.o.v. de bekende kleurtjes.

Dit geldt dus voor de nieuwe Professional pads, niet voor de CCS en Kompressor pads.
 
Soepergrover zei:
De nieuwe witte is wat lichter dan de 'oude' en meer bedoeld voor Finale.
De groene is niet vergelijkbaar met de 'oude' groene met de open structuur.
zelf heb ik de knop wat om moeten zetten en voor mezelf houd ik in gedachte dat wit en groen bij de nieuwe pads min of meer 'omgewisseld' zijn t.o.v. de bekende kleuren.
Dus als ik je goed begrijp is het nu:



(en/of uiteraard de finale, maar de stappen met mezzo zouden dan zo als hierboven beschreven zijn)

Edit: ik heb het niet goed begrepen, het moet dan zijn:
Oranje - mezzo
Groen - mezzo

Wit - finale
 
Van grof naar fijn met jou set is nu als volgt:

Mezzo -Oranje
Mezzo - Groen
Finale - Wit
Finale - Rood

Zwart, rood, blauw en geel (goud) zijn zo goed als gelijk en zou je als "probeersel" (in jouw geval met rood) dus ook prima met Finale kunnen gebruiken.
Daarna even netjes schoon maken en je kunt er ook nog je wax mee aanbrengen.

Neem voor je meteen een hele auto gaat aanpakken eerst lekker de tijd om 1 paneel aan te pakken, zo raak je een beetje gewend aan de machine en de combinaties die je kunt gebruiken.
 
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik heb evt ook nog zwarte wafel pads (system123)

Ik ga het morgen eens proberen!
 
Zoals Eelco het schrijft , is het juist .:ja

Je hebt wel degelijk de groffe groene pad ontvangen (zie maar naar je foto , het staat erop te lezen )
 
Soepergrover zei:
.... bedenk dat de light green is komen te vervallen en dat wit en heavy green wat zachter zijn geworden t.o.v. de bekende kleurtjes.

De witte en de lichtgroen uit de oude series waren toch veruit mijn favorieten, met een lichte voorkeur voor de lichte groene.
Ik had veel liever gezien dat -als er dan toch een groene moest vervallen- dat de donkergroene was geofferd.

Ik heb zelf nog niet met de nieuwe serie gewerkt en ben dus wel nieuwsgierig (maar bedenk me direct dat niet elke verandering noodzakelijkerwijs een verbetering betekent)
 
Je kan de pads niet zomaar 1:1 vergelijken. De lichtgroene van Lake Country vind ik persoonlijk erg veel lijken op de heavy polishing van de nieuwe serie.
De witte van de nieuwe serie is een perfecte vervanger van de groene light polishing, deze is nog zachter en veel meer gesloten structuur wat ik lekkerder vind werken.

Het enige wat wij merken van klanten is dat ze minder plakken dan de LC's. En dat geldt met name voor het eraf halen.
Je schieten echt niet zomaar los als je gewoon normaal werkt. Ga je enorm scheef dan komt er veel meer druk aan een kant te staan waardoor de andere kant los kan komen.
Gewoon normaal werken, druk op de kop van de machine, achterkant klein beetje optillen aangezien het gewicht van de achterkant deze ietwat naar beneden drukt en je hebt totaal geen problemen.
We hebben de nieuwe pads echt uitvoerig getest zowel roterend als dual action en ze werken uit de grote kunst.

Conclusies trekken zonder ze (normaal!) geprobeerd te hebben zijn dan ook voorbarig en brengen mensen alleen maar in verwarring.
De heavy polishing van de nieuwe serie lijkt totaal niet op de heavy green van Lake Country.
 
nicknameless zei:
Hmmm, erg verwarrend allemaal.

Dus lijst klopt niet helemaal meer...?

Vind ik er ook van : maak anders ff een nieuw lijstje met de kleuren en cuttingfactors van de (nieuwe) pads en dan zijn we er allemaal uit :-b

(of een lijst van de oude en de nieuwe pads samen )

Alle pads die ik heb , zijn gemerkt aan de zijkant dmv een alcoolstift : 1 streep = cuttingfactor 1 , VI = cf 6 , (behalve de wolletjes , die herken ik met m'n ogen dicht :D )
 
Ik heb het er ook opgezet zodat je ziet van 0-100 wat de cuttingfactor is, werkt goed ondanks ik het toch wel weet een beetje nu van die ik zelf heb.
Aan de bovenkant, op de "plak" zijde maar het gaat er niet af, ook niet met herhaaldelijk schoongemaakt te hebben met mijn apc/ontvetter wasbeurten in de wasbak zoals het bekende filmpje.

(kompressor pads)
 
Zo hele discussie hier ;)

Vandaag de auto (Ford Focus station uit 2002) gedaan.

Als eerste: wat een werk! Ik heb me er wel op verkeken zeg, half 9 begonnen, 6 uur klaar!
Gewoon 9 uur bezig! En nog niet helemaal tevreden..

Eerst gewassen met de 2 emmer methode.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik het op deze manier gedaan heb.
Eerst waste ik ook altijd (denkende dat dit de juiste manier was :schaam ) met 1 emmer, spons en lederen zeem.

Anyway, na het wassen de auto gekleid. Hier zag ik best wel een beetje tegenop, maar in de praktijk is
dit echt goed te doen. De bijgeleverde flacon werkt goed en ruikt lekker ;)
Het viel me nog mee wat er af kwam, alleen richting de onderkant van de deuren werd de klei echt vies.

Daarna heb ik alle plastik delen afgeplakt met prof schilderstape (a 7,50 per rol). Die ga ik dus niet meer gebruiken,
aangezien ik gezien heb dat deze hier goedkoper zijn!

Daarna met enige schroom begonnen met het linkervoorpaneel.
Eerst Oranje - mezzo, maar dit gaf niet het gewenste resultaat.
Er bleven lichte krasjes achter.
Toen naar de groene met mezzo. Dit ging al een stuk beter en de kleine krasjes werden vele malen minder.
Ik heb verschillende standen geprobeerd.
Eerst 'verdelen' in standje 2, en daarna 5.
Eerst met weinig druk op de machine, en ook geprobeerd met iets meer druk. Ik heb het idee dat je toch wel enige druk
moet zetten voor een goed resultaat.
Kan iemand dit beamen?

Nadat ik de motorkap op dezelfde manier gedaan heb, heb ik de beide delen nogmaals gedaan met de witte - finale.
(fijn dat het een ander kleurtje is ;))
Deze heb ik geplijst in standje 3.

Als laatste de wax aangebracht in standje 2. (lekker ruiken, en zo goed als geen resten, super!)

Heb ik een beetje de juiste wijze gebruikt?
(helaas heb ik geen foto's gemaakt, aangezien ik in mijn enthousiasme doorging ;))

Helaas heb ik mijn groene pad laten vliegen :s , er kwam iemand iets vragen terwijl ik bezig was op standje 5, en terwijl ik aan
het praten ben, haal ik zonder na te denken de machine van de auto af, voordat ik het in de gaten had vloog de groene pad
door de lucht, tenminste het schuim, het klittenband zat nog op de machine :schaam .
Weer wat geleerd: eerst afmaken waar je mee bezig bent, en dan pas praten!

Maar, de iets diepere krasjes kreeg ik er niet echt makkelijk uit (sommige helemaal niet, terwijl die toch echt niet door de lak
heen zijn).
Vandaar mijn vraag: zijn er nog andere pads in combinatie met de Monello Inizio?
Als ik goed kijk naar de serie pads die ik heb van Monello (die bij het pakket zitten) is de groene de zwaarste.

Welke pad zou ik kunnen gebruiken?
Of wat raden jullie aan?
Ik ben niet bang dat ik door de lak of zoiets zal gaan, ik denk dat ik voorzichtig en secuur werk, maar deze krasjes die ik
nu nog heb, krijg ik er met groen niet uit, terwijl ik er zeker van overtuigd ben dat deze er wel uit te polijsten zijn.


Voor de rest ben ik super tevreden, alleen toen ik 'klaar' was zag ik toch teveel wat ik de volgende keer beter kan en moet doen ;)
Voor de eerste auto die ik op deze manier bewerkt heb, ben ik niet geheel ontevreden, de leercurve is ingezet ;)
Volgende week een Hyundai I10 uit 2009, waar reclame op heeft gezeten, ben benieuwd!

Iedereen bedankt voor het meedenken (zal volgende week foto's toevoegen)!
 
Niet je groene maar je oranje pad is de zwaarste. Vreemd dus dat je i.c.m. mezzo met de groene pad meer resultaat had dan op oranje. Misschien omdat je met oranje begon en nog wat onwennig of voorzichtig was, niet lang genoeg doorgegaan bent en dus niet het gewenste resultaat kreeg. Je kan echt redelijk lang doorgaan (moet zelfs) om de polijstkorrel af te breken. Je begint ook inderdaad met wat druk (niet te veel; Backingplate moet zoveel mogelijk blijven roteren), later druk verminderen.
Dat je groene pad is gaan vliegen komt waarschijnlijk omdat de pad helemaal verzadigd was met polijstmiddel. In principe moet je na elk paneel de pad (uit)wassen (zeker bij inizio/mezzo). Zo houd je de pad schoon en soepel. Ook bij aanvang van een polijstgang de droge pad een spray-tje spray&wipe geven, dit voorkomt het vollopen met polijstmiddel.

Overigens is 9 uur niet veel hoor. Ik heb genoeg voorbeelden van 15 tot 25 uur. Als iemand mij vraagt het perfect te doen, wil ik de auto gewoon 2 weken tot m'n beschikking hebben (afhankelijk van de staat natuurlijk)
 
Bedankt voor je antwoordt!
Vreemd, dan komt het (denk ik) echt doordat ik eerst niet erg durfde te duwen, later wel.
Volgende keer nog maar eens proberen met de oranje.

Hoeveel residu blijft er achter na het polijsten?
Bij mij was het een dun laagje en zat de auto bezaaid onder de witte korrels (nou ja, korreltjes ;)), dan
heb je toch lang genoeg gepolijst?

Ik dacht dat ik niet teveel polijstmiddel heb gebruikt (2 kleine dotjes per scherm).
De spray zal ik erbij bestellen voor de komende bestelling.

Betekent dit dat je ieder scherm met een schone pad begint?
Sjonge, dan heb ik er wel een paar nodig voor een auto, lijkt me vrij kostbaar worden!
(minimaal 6 pads per kleur, dus x 3)
Doen jullie dit allemaal zo?

Je kunt toch niet werken met een natte pad, tussendoor schoonmaken is geen probleem, maar
ze zullen zeker niet helemaal droog worden.

Welke pad is er nog zwaarder dan de oranje, is dat deze?