• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke schroevendraaier Flex PXE oplader

GeBas

Detailing guru
22 dec 2019
2.122
178
45
Hattem
De oplader van mijn Flex PXE ratelt de eerste 30sec.

Op basis van mijn PC hardware kennis doet mij dit denken aan een defecte ventilator.
Nu dacht ik even open schroeven, specificaties vd ventilator bekijken en ergen een nieuwe fannetje bestellen.

Alleen ik lijk geen passende schroevendraaier te hebben…

Iemand een idee welke dit zou moet zijn?

Ja, ik heb nog garantie maar om dat ding nu hier voor op te sturen….
 
Je hebt nog garantie maar je wilt er zelf aan gaan lopen klooien?

Wij sturen regelmatig opladers (Bosch, DeWalt, Metabo, Festool enz.) op naar de leverancier omdat deze het niet meer doen.
Vaak wordt een nieuwe, al dan niet onder garantie of coulance, geleverd omdat ze niet te maken zijn en er simpelweg geen losse onderdelen voor zijn.
Het is in feite een behuizing met een printplaat waar weinig aan te repareren valt.

Dus niet eigenwijs doen en er zelf aan gaan frotten. Gewoon opsturen.
 
De oplader van mijn Flex PXE ratelt de eerste 30sec.

Op basis van mijn PC hardware kennis doet mij dit denken aan een defecte ventilator.
Nu dacht ik even open schroeven, specificaties vd ventilator bekijken en ergen een nieuwe fannetje bestellen.

Alleen ik lijk geen passende schroevendraaier te hebben…

Iemand een idee welke dit zou moet zijn?

Ja, ik heb nog garantie maar om dat ding nu hier voor op te sturen….
Gewoon terug sturen. Je zult zien dat je hem makkelijk zelf kunt repareren en dat volgende maand iets kapot gaat dat je niet zelf kunt repareren. Dan loop je de kans dat je garantie is komen te vervallen wanneer ze constateren dat de oplader open is geweest.

Hierboven wordt ook al aangegeven dat opladers vaak gewoon omgewisseld worden voor een nieuwe. Statistisch gezien krijg je dus extra levensduur terug.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Voor de Flex acculader 418021 is geen onderdelentekening.. dus zelfs het snoertje is niet leverbaar.

Ze zijn niet de enige fabrikant die van apparaten een wegwerpartikel maken terwijl reparatie gewoon mogelijk is.
Sommige hebben zelfs "vaste reparatieprijzen" waarvoor ze hem 9 van de 10x weggooien en je een nieuwe sturen.
Zonde, absoluut niet duurzaam maar het economisch belang gaat vaak voor.
 
Reparatie zoals wij het doen:
- inboeken
- reparatieformulier invullen
- uitzoeken of het garantie is
- inpakken
- aanmelden bij leverancier
- pakket aanbieden aan vervoerder
- reparatiedienst kijkt 'em na
- terug sturen
- uitboeken
- klant bellen of SMS sturen
- factuur maken

De reparatiedienst van de leverancier rekent gemiddeld 15 euro per kwartier aan arbeidsloon, exclusief onderdelen, keuring, verzendkosten enz.
Wij werken ook niet gratis dus komt er bovenop de netto reparatieprijs nog een bepaalde factor.

Onderaan de streep snap je dus wel dat een reparatie aan een oplader absoluut niet loont.

Een nieuwe oplader kost rond de 60 euro.
 
Klopt, het loopt vaak al snel op met de tijd en bijbehorende kosten voor de leverancier. Zeker als je facturen moet zoeken, formulieren moet invullen en het soms zelf moet gaan opsturen. En je klant moet ff paar weken geduld hebben.

Maar voor een ventilatortje of snoertje praten we effectief over een paar euro onderdelen en paar minuten arbeid.
Ik snap ergens dus wel dat @GeBas dan kiest om dat ventilatortje zelf maar te vervangen, ondanks de garantie.
 
Precies @MTyn
Ik zal eens navragen/uitzoeken hoe lang een garantie behandeling duurt. Gebruik het ding te vaak om hem lang te kunnen missen.

Had inmiddels al wel een filmpje op YT gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik er achter dat de 4 schroefjes Torx TX10H zijn / Torx security. Dus 4 schroefjes er makkelijk uit en heb ff in de binnenkant kijken.
Nu kijken of de 2 fans, betaalbaar zijn.
 
Nou hij is gefixt, fannetje besteld via AE.
Stekkertje van de fan om gesoldeerd en doet het weer prima/stil. Al met al vanavond 15min werk.

IMG_3826.jpeg

Aan onderzijde de 4 schroefjes er uit en voorzichtig openen:
IMG_3827.jpeg

het is 3 stekkers los maken en vervolgens kan je de rode kap los leggen:

IMG_3828.jpeg


originele fan er uit en stekkertje afgeknipt:

IMG_3830.jpeg

Stekkertje aan nieuwe fan gesoldeerd, krimpkousje er overheen:


IMG_3832.jpeg


En klaar:

IMG_3833.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_3831.jpeg
    IMG_3831.jpeg
    139,9 KB · Weergaven: 9