• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke washmitt/ spons?

De Prinses

Detailing trainee
13 okt 2012
47
37
Ik wil een nieuwe washmitt of spons kopen maar er zijn er nogal wat. Wat raden jullie mij aan?

Ik denk dat ik liever een mitt heb zodat ik de dorpels e.d. daarmee mee kan nemen. Maar als er mensen zijn die nog goeie tips hebben om dit beter te doen, is een spons misschien een beter idee.

alvast bedankt :)

PS ik wil sowieso wel microvezel zodat ik het in de wasmachine kan gooien (;
 
Ik zou ze lekker allebij doen. En dan met de ene de onderkant van de auto, en met de andere de bovenkant. (wel van boven naar beneden wassen natuurlijk)
 
Voor de 'bovenzijde' Dodo Juice Wookie's Fist en de 'onderzijde' (dorpels e.d.) de Meguiars Super Thick MF washmitt.
 
De Meguiar's Super Thick MF washmitt is goed.
Over een spons kan ik niets vertellen,geen ervaring mee maar lijkt me niet zo fijn om mee te werken.
 
Een wollen mitt is veiliger maar het is ook niet zo dat je met een wollen geen swirls hebt en met een microvezelmitt een bak vol swirls aan het creeren bent.

Wol is minder duurzaam, kan niet in de was en moet gekamd worden.
Microvezel kan gemakkelijk in de wasmachine en is maar een fractie minder veilig.

Wel zou ik voor de dorpels, die echt vol zand kunnen zitten, iets anders nemen.
Bijvoorbeeld een goedkope mitt of spons.

De Monello Sponge (microvezelspons) kan meer water vasthouden, ideaal voor grote oppervlaktes en de mitt is weer makkelijker voor randjes, grillen e.d.
Monello mitt zit tussen de Ultimate Wipe wash mitt en de Superthick X3002 is qua dikte.
In het begin ietwat stijf maar na een paar wasbeurt heerlijk soepel. Qua vezel lijkt hij het meest op de Ultimate Wipe wash mitt wat ik een pluspunt vind.
De vezel vind ik mooier eruit zien dan de X3002.

En deze maand is hij ook nog eens voor 9,99. Bijna de helft van een Meg's mitt dus wat mij betreft een absolute no-brainer :)
 
Ben het niet geheel met je eens Dibbuz, Wookie's Fist kan wel in de wasmachine. Wassen op het wolwasprogramma in een kussensloop met wolwasmiddel, daar zitten geen toegevoegde middelen. Kammen is wel een tijdrovende bezigheid.
 
Staat dat op de verpakking of ergens door Dodo Juice zelf bevestigd?
 
Dibbuz zei:
eens met Lexusfreak, alleen foam ik de auto alleen als hij erg vies is. De wookie spoel ik uit met warm water en een beetje robijn wol en fijn.
Gaat tot nu toe uit de grote kunst.
Bron.

stimpy68 zei:
Mijn DJ Wookie is al meerdere malen in de wasmachine geweest (is een wollen washmitt) en gecentrifugeerd , geen enkel probleem! Wordt wel in een kussensloop gedaan, dat dan weer wel... Wassen in de wasmachine kan ook volgens de instructies van Dodo, maar dus alleen in een kussensloop.
Bron

Op de verpakking zelf staat het niet, de instructiekaart ben ik inmiddels kwijt. Maar bovenstaande kon ik vinden hier op het forum.
 
Mijn washandschoen (carpro, merino-lamswol, met een netje) wordt reeds meer dan een jaar wekelijks gebruikt en die blijft nagenoeg altijd proper . Na het wassen afspoelen met lauw-warm water , uitknijpen en uitschudden : niks geklit en amper te betrappen op een vuiltje erin.
Mijn dochter heeft er ook 1tje en die heeft wel een beetje last van dat klitten , hangt dus af van welk schaapsdeel je er 1 hebt .
De mijne is ook wat groter en heeft langere haren dan die van haar. Kammen heb ik nog nooit hoeven doen , die washandschoen blijft er van zichzelf echt heel mooi uitzien .
Als ze droog is , dan wrijf ik er wel telkens ff met m'n vingers door (en af en toe voel ik er nog wel eens mee tegen m'n gezicht :D :heart_eyes: )

Enkel voor de onderste stukken van de auto neem ik een andere washandschoen : een gewone rasta-el-cheap .

Persoonlijk vind ik dat "gewone" (niet-schaap) washandschoenen te snel zonder water komen .
Wat erg fijn is aan die rasta-modellen is dat ze aan de achterzijde een soort van nylon(achtig?) netje hebben om makkelijk insektenlijken mee aan te pakken..

.......

Ben zonet ff een paar foto's gaan nemen in m'n kelder :

onderstaande is mijn meest gebruikte van Carpro : de bruine kleur is geen vuil , elke hanschoen is anders .
200313005_zps4903891e.jpg

deze is van mijn dochter :
200313007_zps8af0bc8f.jpg

deze wordt amper gebruikt :schaam (zie je al aan de klitten , zal ze eens moeten kammen misschien )
200313008_zpsf0b40cd4.jpg

Zulke koop ik meestal in Brico of Zeeman :
Brico : 4 € / stuk
200313011_zps0ec37a6e.jpg

Zeeman : 2 € / stuk (hadden ze er jammer genoeg nog maar 1tje van , echt geen geld dus )
(deze is reeds gebruikt en zit in de was....daarom zijn de rasta's wat plat..)
200313012_zps2423905e.jpg

+
200313013_zps2d581a88.jpg

Ik raad je dus een lamswollen én een MF aan .
 
IbizaSigno;320026 zei:
Bron.

Bron

Op de verpakking zelf staat het niet, de instructiekaart ben ik inmiddels kwijt. Maar bovenstaande kon ik vinden hier op het forum.
Dit zijn gebruikerservaringen niet wat de fabrikant zelf opgeeft.

Dat iemand met succes de mitt kan wassen wil niet zeggen dat het bij een ander niet kapot kan gaan.
Wasmachine is altijd een risico met wollen mitts, de stiksels krijgen giga op hun donder.
 
Dat van de kussensloop/wasmachine heb ik van dodo zelf, weet alleen nu niet meer of ik het van de instructie op de verpakking had of van het dodo forum.
 
Het zou misschien kunnen maar een handwas is veiliger.

Ik heb nog wat meer informatie van Dodo zelf opgezocht:

Dodo Factory;3639015 zei:
Generally, natural wool mitts should NEVER be tumble dried and I'd be wary about machine washing them. The drying process is perhaps more important though, cuff open, left to dry gradually ie not on a blazing hot radiator where they can become crispy!

Dodo Factory;3639015 zei:
100% natural mitts are essentially wear items and 6 months to a year of use is good going. You can kill one in 20 minutes with a tumble drier, for example, and under-use kills them as much as incorrect maintenance.

Dodo Factory;3639015 zei:
Unfortunately the Wookie is an ALL natural mitt, with real lambswool hide (backing) and pile (wool). Keeping an all-natural mitt in good condition relies on a little luck and they should really be treated as wear items rather than 'mitts for life'. There is always an instruction sheet with every Wookie sold but the best rule of thumb is never to let the mitt get too dry or too wet. If too wet, ie left in a bucket, it can rot (stitching falls apart, smells bad). If it is too dry, the wool can come off (moulting) from the hide and it is crinkly like an old chamois. Remember, this - like real chamois - is a leather hide. It can dry out and crack. Harsher shampoos can also affect them.

Even with some pile loss, the mitt will be usable, but the only way to avoid the problem of disintegrating natural mitts is to avoid them. They all do it, but they do it to a greater or lesser extent. Some people have them for years (regular use helps... valeters often get the best from them as the mitts never dry out fully) with little issue. Others will kill them in days. Putting them in a tumble drier kills them instantly.


Mijn wookie is ook een keer per ongeluk de machine in gegaan zonder kussensloop en is nog heel.
Betekent niet dat het niet fout kan gaan, een handwas is gewoon veiliger. Wollen mitts zijn gewoon lastiger te onderhouden maar daar staat tegenover dat ze extreem zacht en veilig zijn.

Ook even de "handleiding" ingescand:
snwashmitt.jpg
 
Bedankt Dibbuz voor het achterhalen van deze informatie. Het gaat dan dus vooral om het drogen/centrifugeren van de Wookie in de wasmachine. Zou het veiliger zijn om het centrifugeer gedeelte van het wasprogramma over te slaan? Het is mij nu duidelijk geworden om de Wookie uberhaupt niet in de wasmachine te doen, maar op het wolwasprogramma in een kussensloop lijkt het risico mij vrij gering.
 
Okee, dank jullie wel!

Ik denk dat ik die monello washmitt die in de aanbieding is maar lekker aan ga schaffen en dan een goedkope rasta (of 2) koop. Kijken hoe dat bevalt, ik kan er altijd nog wat bijkopen.

dan gebruik ik die rasta voor het grove werk en daarna de mitt.
 
De Prinses;320410 zei:
dan gebruik ik die rasta voor het grove werk en daarna de mitt.

Het is de bedoeling dat je de "goeie" washandschoen gebruikt voor de bovenste delen tot bvb de sierstrips of onderzijde deur en dat je die rasta-modellen dan voor de minder in het oog springende delen gebruikt....

Als je eerst die rasta voor heel je auto gebruikt zie ik het nut niet van die monello....

Mijn volgorde is +- deze :

motorkap-dak-zijkanten-bumpers-dorpels

Om de wagen af te drogen heb ik al meermaals gelezen dat er eerst de drogere delen worden gedroogd omdat anders je droogdoek al wat te nat kan zijn als je bvb begint met je dak ......hangt af van welke auto je hebt natuurlijk. ;)

Eens ik de onderzijde van een auto gedroogd heb , gebruik ik deze niet meer om bvb een druipertje weg te vegen (dan neem ik er een nieuwe/propere)
 
Ik gebruik altijd 2x de Meguiars Wash mitt. één exemplaar voor de bovenzijde, één voor de onderzijde. Ik vind deze persoonlijk wat fijner als de Monello wash mitt die ik onlangs even heb gebruikt, zit wat fijne om mijn hand en is wat dikker wat ik persoonlijk wat fijner vind werken.
 
- Grote oppervlakken aan de bovenkant de Monello microfiber sponge, misschien niet de handigste methode wel de beste naar mijn mening (neemt veel water op zodat je alles mooi vochtig kunt laten houden tijdens het wassen)

- Voor de dorpels en ander lak aan de binnenkant van de auto zoals onder de autoklep gebruik ik de Monello microfiber washmitt, niet de dikste mit maar dik en neutraal genoeg voor de fijne onderdelen.

- Als finish voor de onderkant gebruik ik de Valma washmitt die ik ooit bij een tankstation heb gekocht (zag hem laatst ook hier op Carclean staan). Deze is dik en neemt heel wat vocht op daarbij is hij ook zeer zacht en neutraal in gebruik. Voor de prijs is hij het dik en dubbel waard.
 
hmm.. ik zit even te kijken naar de monello spons. die kan je niet centrifugeren. Dan moet je hem dus handmatig wassen, maar hoe doe je dat zodat hij weer goed schoon is?