• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsanden zwarte velgen ingebrand remstof (tips)

Jamal

Detailing rookie
8 jun 2023
11
15
Hi allen,

Onlangs begonnen de ingebrande remstof uit mijn velgen te verwijderen, dit lukte helaas op geen enkele manier.

Toen gaan wetsanden, begonnen bij 1500 grit en omlaag gewerkt, de remstof verdween pas bij 600 grit.

Zo gezegd zo gedaan, hierna gaan polijsten met een finishing polish en een cone echter krijg ik nu op geen enkele manier de glans weer terug en blijft er een haze achter.

Ik zal wel iets heel doms hebben gedaan, ik hoor het graag.
 

Bijlagen

  • 20230608_215013.jpg
    20230608_215013.jpg
    126 KB · Weergaven: 129
  • 20230608_214952.jpg
    20230608_214952.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 122
Ik vraag me wel af wat heb je op een eerder moment dan geprobeerd om de remstof weg te krijgen?
Wetsanden vind ik wel wat rigoureus maar goed ik heb niet naast de velgen gestaan.
Deze velgen lijken een hoop hoekjes/bochtjes te hebben dus polijsten is echt wel bewerkelijk kan ik me voorstellen daar ben je echt wel ff mee bezig.
Een finishing polish is denk ik zeker niet genoeg om de zware stap van wetsanden recht te trekken.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Jamal
Hé Ric,

Dank voor je reactie.
Heb alvorens verschillende velgeneinigers icm meerdere borstels geprobeerd, hierna tevens aangevlogen met een claybar.

Enig advies mbt hoe dit verder aan te pakken?
 
Na een beetje zoekwerk denk ik dat ik richting de 2500 ga schuren om vervolgens een medium cutting compound te gebruiken en te eindigen met een finishing polish. Goed idee?
 
Hb je van te voren een ijzer verwijderaar geprobeerd zoals Monello non ferro bv?
En iets van een teerverwijderaar?

Ik ga er vanuit dat de velg nu een soort schoon is en voordat je nu weer gaat schuren zou ik eerst eens een medium middel gebruiken gewoon om te zien wat dat doet.
Wie weet moet je idd dan nog met schuren fijner afschalen en dan gaan polijsten maar al dat schuren op velgen probeer ikzelf altijd echt een beetje te voorkomen.
Heb je wel een Lakdiktemeter bv?
 
Wat voor schuurpapier heb je gebruikt? Niet elk is namelijk geschikt.
Bij het gewone droog of waterproof schuurpapier zijn de korrels random op het papier gestrooid, bij speciaal automotive schuurpapier zijn de korrels op een bepaalde manier in de drager (papier) gezet waardoor je een veel mooier en egaler schuurbeeld krijgt en dus ook makkelijker te verwijderen.

sandpaperdiagram.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Jamal en Riez
Schuren voor remstof is een beetje overdreven denk ik, maar dat is al gebeurt.

Vanaf grid 600 richting polijsten lijkt me een beetje optimistisch,
Vanaf 2000-2500 zou je over kunnen naar polijsten, echter zou ik zelf proberen door te gaan richting de 3000-3500 (persoonlijke mening)
Dit omdat schuren bij deze velgen mij makkelijker lijkt dan polijsten, schuurpapier is iets handzamer dan een polijstmachine of cone (nogmaals persoonlijke mening)
oh ja en opletten dat je unigrit schuurpapier gebruikt...

Als je ze dan nog niet weer mooi hebt word het opnieuw spuiten (of poedercoaten) valt qua prijs meestal wel mee, voor 50/60 euro per verlg heb je ze dan weer als nieuw.
 
Heel erg bedankt voor alle reacties!

Ik heb monello non ferro geprobeerd (gebruik ik als standaard velgenreiniger) een teerverwijderaar heb ik niet geprobeerd. (Ik heb nog 3 velgen te gaan dus dat zal ik dan eerst proberen)

wat betreft het schuurpapier heb ik tot 800 niet specifiek automotive vellen gebruikt, wel voor nat gebruik. (Vanaf 1000 grit de vellen van monello)

Ik ga met al jullie tips aan de slag en zal het resultaat terugkoppelen.

Nogmaals dank!
 
oef....

Zwaar leven zeker, maar ik had toch echt alles geprobeerd voor ik begin met schuren...

voor andere velgen, meladinespons met non-ferro?
Ja dat zal krassen, maar minder als schuurpapier :p :joy:

Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
 
  • Leuk
Reactions: Jamal
Vraag mij vooral af of de dofheid komt door het schuren of dat de blanke lak simpelweg flinterdun is.
Dus of dit nog tot hoogglans te polijsten is of dat het een afgelopen zaak is.

In ieder geval ga je het met een fijn polijstmiddel zoals Finale niet binnen aanzienbare tijd redden.
Zelf zou ik dus gewoon grover aan de gang gaan en kijken of dit meer voor je doet.
 
Ik had er meer van verwacht eerlijk gezegd.
Ik ken zo dadelijk geen sterker spul Dan spray and rinse.

Lijkt inderdaad echt wel diep in de lak gebakken te zitten.