• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsanding - Trial & Error

@Roy86 - Misschien kan je hem dan in dit topic droppen. Veranderen we de titel effe.

Ben benieuwd. De Denim pads lijken mij wel erg tof omdat je de boel afvlakt en minder nabewerking nodig hebt. ;)

Kost alleen een duitje, maar dan heb je ook wat.



Greeetz
 
Laatst bewerkt:
En als we dan gewoon wetsanding met een P3000 en dan gewoon polijsten hoe we het anders deden zou het dan niet gemakkelijker gaan om meer resultaten te boeken dan zonder wetsanding? Daarvoor zou Orange peel niet meteen afgetapt zijn maar dan zit je al iets verder als anders of heb ik het mis?
 
En als we dan gewoon wetsanding met een P3000 en dan gewoon polijsten hoe we het anders deden zou het dan niet gemakkelijker gaan om meer resultaten te boeken dan zonder wetsanding? Daarvoor zou Orange peel niet meteen afgetapt zijn maar dan zit je al iets verder als anders of heb ik het mis?

Ik snap eerlijk gezegd je niet wat je nu precies zegt, haha! :p (Heb het al meerdere keren gelezen, maar kom er niet uit) :D

Hmm.... Je bedoeld dat je meteen met korrel 3000 wilt gaan schuren en dan wilt polijsten? Dat kan, maar je haalt met 3000 niet echt in een redelijke tijd de toppen weg. (handmatig!) Daarom pak je iets grovers en werk je deze na.

Ik heb zojuist weer wat aangekloot in de ManCave en ben deze keer tot een veel beter resultaat gekomen. Ik zal zó even een verslagje schrijven. :p



Greeeetz
 
Ik zal zó even een verslagje schrijven. :p

... Dat werd dus even wat later als verwacht. XD


Hey GlimKezen & GlansPoppen!

Zojuist opnieuw opgesloten in mijn miniatuur-ManCave en het wetsanden/orange peelen een nieuwe kans gegeven. Zo (stom) als ik ben, heb ik meteen een Trial & Error - methode aangehouden en meteen de eerste complicaties opgemerkt. Meten = Weten, Proberen = Leren? :p

Ik heb deze keer het eerste slachtoffer er weer bij gepakt; Een zijpaneel van een Audi S4.

Uiteraard van elke stap foto's gemaakt, maar dan zou ik het hele topic volladen met foto's. Mooi groot, maar niet handig, dus wat bewerkingen gedaan.
(EDIT - PhotoBucket was donken en draaide mijn foto's willekeurig ondanks instellingen die duidelijk zeggen dat NIET te doen! :p )

(Afbeelding lezen als strip)

  1. Before
  2. Korrel 1500 - Ná enkele verticale bewegingen. Vervolgens een MF-pad gepakt als ''interface''.
  3. Korrel 1500 - Ná enkele verticale bewegingen. Egaler schuurbeeld door interface.
  4. Korrel 1500 - Ná enkele verticale bewegingen. Ondanks het idee dat je egaal schuurt, toch rommelig.
---> Afnemen en droogblazen.

Deze keer werkte ik met veel meer geduld en beleid. Dus weinig druk, het papier het werk laten doen en na enkele keren schuren de boel afnemen en droogblazen met de föhn. Het schuurbeeld controleren.
Nu was het toch wel duidelijk te zien waar de toppen en dalen zich bevonden.

Gallery%2001_zps88frwx96.jpg



  1. Korrel 1500 - Ná enkele verticale bewegingen. Toppen blijven opzoeken en egaliseren.
  2. ''
  3. ''
  4. Korrel 1500 - Ná enkele verticale + diagonale bewegingen.
---> Afnemen en droogblazen.

Het schuurbeeld werd al stukken egaler.

Gallery%2002_zpsr9qsj7kg.jpg



  1. Korrel 1500 - De blanke lak vloeide rijkelijk.
  2. Korrel 1500 - Vrij egaal schuurbeeld.
  3. Korrel 3000 - Schuurbeeld wederom egaler.
  4. Korrel 3000 - ''

Gallery%2003_zpsidftt62z.jpg



  1. DAP900 V3 + Monello Geel 3,5'' + S3 (1 hit - stand 6, doorwerken op stand 4)
20170418_132516.jpg


20170418_133151.jpg


Uiteindelijke resultaat --->



Helaas veel schuurkrassen en toch nog wat orange peel. Uiteindelijk heb ik mij met name gericht op het vlakke lakwerk onder de richtingaanwijzer (gat). Het resultaat is al een stuk beter, maar niet wat ik wilde.
Natuurlijk ook een stap overgeslagen, namelijk korrel 2000. Desondanks viel het wel mee, maar trots kon je er niet op zijn.

Dussss.....

  1. Korrel 3000 -
  2. Korrel 3000 - Haaks op de schuurkrassen.
  3. Korrel 3000 - Stiekem toch nog toppen tegenkomen.
  4. Korrel 3000 - Ook deze toppen egaliseren en de schuurkrassen verwijderen.

Gallery%2004_zpspurvk0fe.jpg



  1. Korrel 3000 - Schuurbeeld nog wat verder egaliseren.
  2. DAP900 V3 + Monello Geel 3,5'' + S3 (1 hit - stand 6, doorwerken op stand 4)
  3. DAP900 V3 + Monello Wit 3,5'' + S30 (1 hit - stand 4, doorwerken op stand 3)
  4. Toekomstige testvlak. :p

Gallery%2005_zpshc9urahz.jpg






That's more like it! :heart:

Opmerkingen;

  • Goede handklos/interface vinden die stevig is, maar ook demping heeft.
  • Grover beginnen, met beleid. Afschalen om schuurkrassen weg te kunnen werken alvorens polijsten.
 
Laatst bewerkt:
Je bent een schat van een vent @Quantoxx ik heb er veel van geleerd. Dus de boodschap voor mij is duidelijk nog wat meer onderzoeken om de juiste methode te vinden. Quantoxx zou het dan met een Dap niet beter lukken om krassen te vermijden?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Je bent een schat van een vent @Quantoxx
Hahaaa! Wat krijg ik een veren in m'n reet gedouwd, zeg. :p Mooi dat het leerzaam is, kerel. Je kan beter een ander op z'n b*k zien gaan en er van leren, dan dat je zelf hard onderuit gaat. Althans... jah! :p

zou het dan met een Dap niet beter lukken om krassen te vermijden?
Machinaal vond ik het makkelijker gaan omdat het natuurlijk wat sneller gaat, maar het grootste voordeel vond ik het schuurbeeld wat veel mooier is. De druk is natuurlijk beter verdeeld. Hierbij moet je wel opletten dat je machinesnelheid laag is, anders krijg je de praktijken die ik in de start-post had. :p

Ik zou graag een handblokje o.i.d. willen waarmee ik mijn handdruk op het papier kan verdelen. Iets flexibel, maar stevig genoeg om de druk over het blok c.q. papier te verdelen en dus een moie schuurbeeld te krijgen. Maja, rondingen zal je misschien toch subtiel met de hand moeten doen.



Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Hahaaa! Wat krijg ik een veren in m'n reet gedouwd, zeg. Mooi dat het leerzaam is, kerel. Je kan beter een ander op z'n b*k zien gaan en er van leren, dan dat je zelf hard onderuit gaat. Althans... jah!

Machinaal vond ik het makkelijker gaan omdat het natuurlijk wat sneller gaat, maar het grootste voordeel vond ik het schuurbeeld wat veel mooier is. De druk is natuurlijk beter verdeeld. Hierbij moet je wel opletten dat je machinesnelheid laag is, anders krijg je de praktijken die ik in de start-post had.

Ik zou graag een handblokje o.i.d. willen waarmee ik mijn handdruk op het papier kan verdelen. Iets flexibel, maar stevig genoeg om de druk over het blok c.q. papier te verdelen en dus een moie schuurbeeld te krijgen. Maja, rondingen zal je misschien toch subtiel met de hand moeten doen.



Greeetz
Dan zal ik het verlopig bij Monello - Senza Arancia Orange Peel Sanding Pad 2000grit houden dan duurt het maar iets langer.

En daarachter kan ik nog finishen met een Meguiar's Professional - DA Microfiber Finishing Disc Pad en M105 afwerken. Alé, ja das mijn gedacht natuurlijk.
 
@Sugr_81 - Jah, ik denk dat dit ook mogelijk is, hoor. Ik begon met 1500 en moet flink wat schuren, zeg maar. Ik had ook 1000 liggen en die zal ik de volgende keer gebruiken om het merendeel van de toppen weg te halen, dan haaks de 1500, 2000, 3000 en dan compounden. Ik gebruikte S3 en daarmee ging het vrij snel goed om weer tot een reflectie te komen. Maar.. Probeer dan wel met de 2000 een mooi schuurbeeld te krijgen omdat je niet afschaalt naar 3000, maar naar een polijstmiddel.

Beter met beleid het schuurbeeld zo goed mogelijk krijgen en dan polijsten, als polijsten en dan zien dat je schuurkrassen toch écht niet zomaar weg gaat krijgen.



Greeeetz
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Ik heb zelf een handblokje van monello. Gaat het gewoon prima mee. Desondanks doe ik nooit auto's wetsanden als ik orangepeel moet verwijderen, dit doe ik altijd door middel van de denimpads. Wetsanden doe ik dan ook eigenlijk alleen op diepere krassen en schades.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Die laatste is goed gelukt toch.
Ben zelf met wetsanden nog niet zwaarder dan 2000 gegaan op lak volgens mij.

De test met de pads gaan nog een weekje wachten. Ga morgen eerst beginnen aan me astra terug netjes te zetten.
Zit ook iets van peel in maar valt nog mee dus misschien dat i ze daar op ook ga gebruiken.
 
@Tomas - Doe jij nu ook al orange peel treatments? Nice! Hoeveel pads ben je gemiddeld kwijt op een sedan? (Rotary/D-A?)

Ja, nu zo'n drie auto's gedaan, maar daarvan was er maar 1 volledig nodig, de andere alleen een deur en motorkap ivm herspuiten. Hou rekening met twee pads per paneel, ook op een motorkap redde ik het daar mee.
 
@Micha D. Nee, je kan hem daarna nog inlijsten. ;)

Zojuist wat machinaal geprobeerd, wat betekende dat ik sneller en ietswat egaler kon werken, maar de schuurkrassen gaan lastig weg.

Geen succes met de middelen die ik gebruikte.


Greetz