• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte vlekken op rode unilak motorkap

Chan

Detailing trainee
27 nov 2012
12
47
Afgelopen weekend bezig geweest met Autoglym Super Resin Polish (SRP) en behalve de motorkap zijn we tevreden met het behaalde resultaat.

De gehele motorkap heeft last van witte vlekken (wolkjes). Een duidelijke vlek is te zien links van de sproeier op dezelfde hoogte (zo ongeveer 3 keer de grootte van de sproeier qua afstand zit ertussen). De vlekken zijn glad. Verwar de vlekken niet meer het licht dat de boom doorlaat, zoals links- en rechtsonder op de foto duidelijk te zien valt.

70hq.jpg



Na het wassen en kleien van de motorkap een hit met de excenter (witte pad met SRP) gedaan. Dit maakte het eigenlijk alleen maar erger. De rode kleur werd opgehaald en daardoor werd de motorkap contrastrijker en de witte vlekken vielen daardoor meer op.

Een testspot waarbij de gele pad met Inizio de zwaarste combi was, bood geen oplossing.

Nu lees ik hier op het forum iemand met een soortgelijk probleem die zegt dat het ammoniakresten zijn die niet goed zijn afgenomen bij het overspuiten van de motorkap.

Maar goed, ik ben dus op zoek naar een methode (als die uberhaupt bestaat) om dit probleem te lijf te gaan.

Ik ben niet zo thuis in laksoorten maar aangezien de pads enorm rood aanliepen denk ik dat het om rode unilak gaat. Het betreft overigens een Volvo V40 van voor 2000.
 
Lijkt er op dat de grondlak in zicht is. Heb al vaker bij oudere rode auto's gezien. Weet niet hoe oud jouw auto is. Kijk eens door een vergrootglas of je een soort van craquelévorming ziet aan de randen van die witte vlek.
 
Ik had al het idee dat je langzamerhand door de rode lak heen bent, en de grondlak in beeld komt. De mededeling dat je pads rood kleuren versterkt dit alleen maar. Ik weet niet of de pads overal op de auto rood kleuren of alleen op de motorkap, maar lijkt een gewone rode lak, zonder blanke laklaag erover.

Ik ben bang dat de enige oplossingen zijn:
- overspuiten van in elk geval de motorkap
- andere motorkap van de sloop in de juiste kleur

Vergrootglas dat scheurtjes/opstaande randjes (dus craquelee) laat ziet op de bewuste plek, duidt op uitgebeten vogelpoep die is doorgetrokken en je niet meer wegkrijgt.
 
Vergrootglas ga ik regelen. (Zou het dak dan ook niet vol moeten zitten met vlekjes als het vogelpoep is?)

Verder was het wel zo dat de volledige auto bijdroeg aan het rood kleuren van de pads. Op alle andere panelen en het dak zijn de witte vlekken dus niet aanwezig. Deze delen zien er wel mooi uit. Zou bijna zeggen showroomstaat.
Ik vind het niet logisch dat de rode lak alleen op de motorkap dun is en de lak dus bij wijze van spreken op is. Ik wil hierbij aan jullie deskundigheid niets af doen overigens, maar op dit moment zoek ik nog verder naar andere oorzaken.

Wat me daarnet te binnen schoot is dat ik eraser op de motorkap heb gesprayd. Deze vertoonde haast direct allemaal witte spraypuntjes. Dit ging er met een MF doek niet af maar pas na het polijsten en een SRP hit. Zo maar een gedachte die misschien wel krom is, maar reageert de lak met alcohol? Zou het inderdaad van ammoniakresten i.c.m. het overspuiten afkomstig kunnen zijn?
 
Moeilijk te beoordelen. Om iets wat zekerheid te krijgen over de lakdikte is het meten van de lakdikte. Misschien is er een forum lid die bij deze auto de lakdikte wil meten.

Als eraser je lak aantast,zoals jij het zegt,dan is het iniedergeval niet goed met de lak. Van jou laatste beredenering is niet veel over te zeggen,althans niet door mij.
 
Ik durf geen uitspraak te doen over eraser/alcohol in combinatie met jouw lak.

Overigens is er wel een logische verklaring dat 'door de lak polijsten' het eerste optreedt op de motorkap: dak en motorkap zijn liggende delen, en zijn dus de onderdelen die de meeste kans op vogelpoep-schade hebben. Als je dat weghaalt (of probeert) door polijsten, zet je op de motorkap makkelijker wat meer kracht, doordat de hoogte makkelijk werkt, gevolg is dat je snel meer lak verwijdert op de motorkap. Overigens kan dat heel goed gedaan zijn door een poetser die de auto bijvoorbeeld behandeld heeft voor de verkoop, maar kan ook bij een vorige eigenaar gebeurd zijn.