• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte VW Golf III cabriolet (veel pics) update 11-09-2009

HLE-99

Detailing addict
13 jul 2009
528
65
Binnen gekregen een witte Golf III cabriolet. Deze auto is altijd verkeerd gewassen met een borstel en weinig water en soms zelfs met een schuursponje om hardnekkige vlekken te verwijderen. Na een schade is de neus over gespoten en heeft nu een paar maanden buiten gestaand om in fases weer opgebouwd te worden.

Kortom een auto die een verzorgende hand zeer hard nodig heeft om er straks weer op en top uit te zien.

Gisteren begonnen met het wassen en reinigen, dat koste me meer tijd dan ik in had kunnen schatten omdat er veel smurrie en mos en algen op zaten. het vuil bleef maar achter de trims vandaan komen. Na het wassen en drogen de auto binnen geplaatst en de vinyl softtop alvast diep gereinigd (wat je doet bij het kleien van de lak maar dan een fase voor vinyl) en in een beschermlaag gezet.

VOOR

De eerste indruk van een afstand is best redelijk.
GroteFoto-4OMJNR8M.jpg



Bij nader inzien is de auto best wel onverzorgd, dwz niet zoals wij dat doen!
De wielen:
GroteFoto-JGYXWHGQ.jpg


Onder de spiegel:
GroteFoto-JAJS4TIG.jpg


Vuilophopingen bij de stootlijsten:
GroteFoto-M3ZIR6VM.jpg


Vuilstrepen over de gehele zijkant:
GroteFoto-GZ7Y6AB7.jpg


Need I say more?
GroteFoto-KYIIEBYJ.jpg


Het raamrubber (met vilt laag) is vol gegroeit met algen:
GroteFoto-YE74GJVI.jpg


Nog meer algen:
GroteFoto-VWNFBBXX.jpg


GroteFoto-NAY4F8PQ.jpg


Deze gaan we er niet meer uitpoetsen lijkt me:
GroteFoto-ZGEEQK4H.jpg


Mooie grijse softtop:
GroteFoto-WQPERVST.jpg


GroteFoto-3H48BBXC.jpg


Boven aan de raamomlijsting zitten veel van dit soort roestplekjes:
GroteFoto-NXZBIHQ4.jpg


GroteFoto-LTQX4D7Z.jpg


Bijgehouden door een detailer, ik dacht het niet!
GroteFoto-FQHDE7SY.jpg



Tijdens het wasproces


Ingespoten met APC 4:1 even intrekken en schrikken maar:
GroteFoto-L3JULHA6.jpg


Hierna ben ik een zeer lange tijd bezig geweest met de HD om al het vuil, met name dat achter stootlijsten er dergelijke, van de auto te krijgen. Uiteindelijk sommige delen nog twee keer moeten inspuiten met APC. Daarna ben ik begonnen met het foamen.
GroteFoto-BL7WKCDL.jpg


GroteFoto-JNZ6JDAU.jpg


De ultieme wetlook, helaas erg letterlijk want het water blijft lange tijd als een filmlaag op de auto liggen. Enige bescherming is deze golf geheel vreemd. Wat glanst water eigen mooi hè!
GroteFoto-CAEGENVM.jpg


GroteFoto-ES86M6PX.jpg


Na het drogen zien we meer van de ware aard, nu al allemaal swirls ondanks het nieuwe spuitwerk:
GroteFoto-4MD6NLGQ.jpg


GroteFoto-8PBSYKOW.jpg


GroteFoto-WRFPIGSL.jpg


Vanaf de deuren is de oude lak erg dof, soms zo dof dat de swirls haast niet zijn te zien.
GroteFoto-RUPAUL4G.jpg


Duidelijk gevalletje van schuurspons:
GroteFoto-YGUPQXNU.jpg


GroteFoto-MKMEFOJW.jpg


GroteFoto-D8DZKBK6.jpg


Hier staat de zon vol op, geen reflectie te zien!
GroteFoto-76TH4D7C.jpg


Idem dito:
GroteFoto-4IQC3XYZ.jpg




Softtop


Tijdens het wassen ook de softtop in gespoten met de APC, toen kwam er al veel vuil vanaf. Nu gereinigd met plastic wash en zie wat er nog vanaf komt. De doek was brand new!
GroteFoto-OHW8CTZL.jpg


Hier het resultaat na het opbrengen van de protecton (bescherming en voeding) weer een diepe donkere vinyl kap. Opbrengen met een MF handpad, 20 minuten laten intrekken, daarna met een licht vochtige doek weer afnemen.
GroteFoto-GFXXB4MA.jpg



Verder nog even een reflectieshot genomen van het kofferdeksel, als je goed kijkt kun je net de TL's herkennen!!!
GroteFoto-DTYNRWOS.jpg




Na het dakje ben ik alvast begonnen met wat afplakwerk.
Intussen is het zaterdagavond geworden en heb ik er genoeg van, later zal ik pics blijven posten van de voortgang van de white golf.
 
Je eerdere werk kennende, gaat dit zeker goed komen. Het blijft altijd een hele uitdaging en een heleboel werk om dit soort verwaarloosde auto's weer nieuw leven in te blazen, maar het uiteindelijke resultaat is dan ook vaak heel bevredigend.

Ik ben benieuwd naar de volgende serie foto's.
 
De planning is om de aankomende twee weken deze golf klaar te krijgen. Iedere keer weer een stukje bij beetje. Tussendoor heb ik nog allerlei andere klussen.
 
dit ziet er heeeel goed uit hoor, vooral omdat ie in het verleden niet (netjes) is bijgehouden.8-())

P.s. ik lees golf II cabrio maar is het geen golf III cabrio, naar mijn weten is de golf II nooit een cabrioversie van uitgebracht en aan de neus en kont te zien is het een golf III, ff een kleine detail..:-"
 
Oh dat zou best kunnen hoor, zover is weet is het de tweede serie van de cabrio. Had de III niet van die heldere koplampen?
 
HLE-99 zei:
Oh dat zou best kunnen hoor, zover is weet is het de tweede serie van de cabrio. Had de III niet van die heldere koplampen?

nee dat heeft de 4, die heeft het standaard, ik heb namelijk een golf III cabrio gehad en daar zaten nog koplampen van glas in en waren niet helder, ik heb nu als 2e auto een golf 4 cabrio en daar zitten standaard heldere koplampen in.
anyway nogmaals het ziet er goed uit en is er mooi van opgeknapt.:ja
 
Wat een onwijs gore bak! Maar daarom juist wel een heel leuk project! Deze blijf ik volgen, wnat ik ben benieuwd naar de gehele metamorfose ;)
 
Vanavond was ik nog even in de detail shed en heb nog even wat metingen gedaan met de lakdikte meter met zeer bijzondere uitkomsten. Over het algemeen moet ik concluderen dat de lak redelijk dun is. Opvallend zijn de deuren, hier meette ik verschillen van 500+ micron tot aan 100- micron op een afstand van minder dan 1 centimeter, heel vreemd. Op de nieuwe plaatdelen welke 2 maanden geleden zijn gespoten zijn de horizontale delen normaal te noemen +- 120 tot 210 micron maar op de verticale delen soms minder dan 85 micron, diepte punt was 71 micron (nieuwe lak!) Gelukkig dat er op de nieuw gespoten delen alleen maar swirls aanwezig zijn en geen RDS, maar voorzichtigheid lijkt zeer raadzaam.

Al met al een leuke uitdaging zoals sommige van jullie al zeiden, temeer omdat ik geen carte blanc heb qua uren, het mag zeker geen € 1.000,- gaan kosten ;)
 
Even weer een update van de golf III ;)

Omdat de staat van de lak niet overal het zelfde is heb ik meerdere testspots gedaan. De nieuw gespoten delen gaat worden zwarte pad met de Finale, de overgespoten delen idem maar dan voorgaand van witte pad en de Mezzo en de rest de paarse pad met de Initio en wel 3 tot 4 runs voordat de witte pad (mezzo) en de zwarte (Finale) aan de beurt zijn.



Hierzo even een 50/50 na de zwaarste combi en daarna de middelste combi, iets een verschilletje trouwens !!!

GroteFoto-YHRSYCCV.jpg


GroteFoto-WN747Y86.jpg


GroteFoto-8HRDJJKN.jpg




Ohja, die foto had ik ook nog gemaakt, ik heb de auto drie keer moeten kleien voordat er niets meer op de klei te zien was. Oordeel zelf:

GroteFoto-6HEG3QLS.jpg




Vanavond deze zijkant afgemaakt wat het polijsten betreft, morgen weer even kijken of ik nog een paar uurtjes vrij kan maken om de andere zijkant te polijsten. In de planning heb ik White diamond glaze in gedachte, ben benieuwd of het met deze verwaardeloosde lak wel iets doet qua glans en dan beschermen met een sealant, eventueel een wax daarover maar ik weet nog niet of ik dit wel zal doen. Heeft het trouwens zin om twee lagen sealant op te zetten?

Afijn, hier het resultaat van het polijstwerk:

GroteFoto-ILVJKTPI.jpg


GroteFoto-J8DISHJ3.jpg


GroteFoto-UDGTWIUT.jpg



Wie weet morgen meer witte golf III
 
Leuk om deze detail te volgen. Wat voor vervuiling zat er precies op de lak? Ben ook erg benieuwd hoe je het hebt ervaren om deze detail te verspreiden over meerdere dagen.
 
Ik heb geen idee wat het is de vervuiling. Het verspreiden over meerdere dagen bevalt me eigenlijk prima. Zo kan ik 's avonds wanneer ik een uurtje of twee over heb even aan de gang. Met name even wat doen wanneer het jou uit komt is natuurlijk een luxe en de tijd ervoor nemen is ook lekker. Zo doe ik bijvoorbeeld bijna op ieder paneel een testspot wat daar het lekkerste werkt en het gewenste resultaat heeft.

Meestal doe ik dat toch al vaker, er zijn soms sommige plekken waar meer krassen zitten en daar pas ik het programma op aan, ik ga dus niet de hele auto zo doen om alle krassen weg te krijgen. Dus alleen waar het nodig is.