• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wol

Aanstormend talent

Detailing trainee
4 okt 2015
13
25
Hallo,

Ik wil zondag mijn auto gaan polijsten met een witte wolpad en de Dap900.
Moet ik een wolpad hetzelfde gebruiken als de monello pads?
Dus licht bevochtigen en daarna 3 drupjes polijst product erop, in mijn geval Monello.

Dank!
 
  • Leuk
Reactions: rick123
Na de vorige ervaring zou ik maar wat oppassen met wol
Nou doet wol op een DAP minder dan op een rotary, maar het blijft grof geschut

Vocht op een pad gebruik je zodat het polijstmiddel niet te diep intrekt
Bij wol heb je daar minder last van
Van vocht gaat wol eerder spetteren

En je weet uit de how-to's natuurlijk dat je een testspot moet maken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
RedCat ; Wolletje op Rotary en MF op D/A? Zou dit een goede vergelijking zijn qua de mate van correctie?

De één wat specifieker voor een bepaalde machine, zeg maar. Zo heb ik vernomen dat een MF-pad op een D/A lekkerder gaat, en Wol op een Rotary. Op die manier?


Greetz
 
Denk je eens in wat die lange haren doen op een DA itt een Rotary
En waarom korte haren van een MF pad dan een goed effect geven op een DAP

Het wordt een stuk duidelijker als je het doorhebt
 
Ja dat is precies wat ik bedoel. Mijn vorige ervaring met het slijten van de pads heeft alles te maken met het feit dat ik de DAP900'een prachtige machine vind, maar niet direct de juiste machine om echt mee te polijsten. Ik ging hard drukken en andere rare bewegingen maken om meer resultaat te krijgen.
Ik snap dat als je goed doorzettingsvermogen hebt, je heel ver kan komen.. Maar als we praten over 4 hits op monello geel en een zware compound om een beetje wat van een motorkap te maken, ben ik in mijn ogen bezig met het verkeerde gereedschap.
ik zoek dus eigenlijk de grens van de DAP900 op nu, terwijl ik mijn tijd beter in een rotary kan steken. Desalnietemin ben ik wel benieuwd hoe ver ik kan komen met de DAP.

Eerlijk gezegd ben ik er al een beetje klaar mee en denk dat ik lekker een Flex Rotary bestel, en daar mn oefeningsuren in ga steken. Daarna de DAP gebruiken voor de afwerking en de hand voor de final touch.

Tis prachtig werk poetsen, maar niet iedereen kan 2/3 volle dagen zn auto missen, en dat zit um toch echt in de polijsturen die ik moet maken op mn DAPje.
Ben er overigens wel heel blij mee :)

groet
 
Ik weet niet of de stap naar rotary al een hele slimme stap is!

Het is ook weer niet super moeilijk maar ik denk dat je beter even een tijdje op de Dap kan oefenen..: zo lang je pads sloopt op de dap zou ik je niet adviseren over te stappen.

je hebt idd geduld nodig met de DAP.. Uit mijn ervaring haalde ik de meeste correctie met een mf cutting pad... En soms met een spiderpad.

Wol vind ik weer fijner roterend werken.

natuurlijk is de correctie die je haalt met een mf cuttingpad niet te vergelijken met wol op een rotary! Wol op een rotary is een beetje het zwaarste wat er is.. Ook in wol heb je nog verschillende gradaties.

Er zijn een hoop mensen die wol wel fijn vinden op een da... Tim adviseert het ook vaak en die heeft er 10x meer verstand van dan ik! Ik vind het persoonlijk minder fijn.

ga sowieso niet te hard drukken! Laat de machine z'n werk doen.

een goede detail kost heel snel 2 dagen! Ook voor mensen die roterend werken.

Als je de auto niet zo lang kan missen.. En het is je eigen wagen... Doe hem dan in delen... Je kan het beter zo doen dan alles in 1x en half werk leveren.
 
  • Leuk
Reactions: Pietaah en bros
Rotary oefenen word sowieso op een sloopkapje. Daar ben ik nog wel even zoet mee. Mooi voor de aankomende winter binnenshuis.
eerlijk gezegd heb ik nog niet op mijn eigen auto geoefend, heb tot nu toe alleen andermans auto's behandeld. Wat dat betreft is de DAP een prachtige machine want het gaat heel geleidelijk.

ik sloop momenteel geen pads meer, denk net zoals quantoxx vertelde iets teveel willen bereiken in het begin. En mn pads niet schoon gemaakt, en te ongeduldig. Nu gaat het me goed af.

Deed onlangs een Arosatje voor een vriend, maar bleef toch strijden met de lak. De auto knapte er enorm van op, dat zonder meer. Maar ik ben echt mega kritisch en perfectionistisch, en ik behaalde niet het gewenste resultaat.

even een paar vragen dan,
-is een monello pad een MF cutting pad? Of is dit een speciaal type foam? Want elke keer als ik op MF pad zoek bij carclean kom ik op de Monello pads uit. deze gebruik ik reeds.

-de wolpad hou ik dus droog, moet ik dan meer compound gebruiken? Ik wil niet weer mijn pad verzadigen.. Kan hier weinig over vinden op youtube, heeft er iemand toevallig een mooi linkje?

-de spiderpad is een andere optie als de wol niet bevalt. Deze gebruiken jullie vaak met een Scholl compound, werkt deze niet fijn met de Monello lijn?

thanks mannen! Jullie adviezen zijn mij zeer waardevol!
 
Monello verkoopt geen mf pads zo ver ik weet. Flexipads heeft ze... Maar ook Meguiars en Rupes.

niet te veel product gebruiken op een wol pad.

En er zijn mensen die veloce op een spiderpad gebruiken. Scholl heeft de spiderpad op de markt gebracht in combinatie met S3... Ik gebruik alleen die combi omdat ik het fijn vind werken.., maar ik ben sowieso een groot fan van scholl
 
Ik heb ook wel eens Monello paars wol (volgens mij verkopen ze die nu niet meer) gebruikt op mijn DAP/BMW maar ik vond de pad niet fijn werken. Buff&Shine pads werken vele malen fijner als je een flinke correctie zoekt. Spiderpads/S3 combo zorgt ook voor een flinke correctie ook al op een DAP en werkt imho ook stukken fijner dan een wollen pad
 
Die paarse wol pad voor de d/a verkopen ze nog wel, Toevalig laatst nog gekocht voor een bmw die nu op mijn oprit staat, die zat erg onder de krassen. Vind de pad ook niet echt fijn werken, verdeeld voor geen meter, en ik kan niet aan het polijst middel zien dat het gebruikt word zeg maar, alsof de wol pad er maar een beetje overheen glijd... Dan maar liever met de foam cutting pad een extra hit, kwam ik er ook wel mee.
 
Deze:
https://www.Carclean.com/product/Monello/Foamed_Wool_5_5_inch_Cutting_Pad_101648

Ik heb ze ook beide, de Monello wol en Scholl Spiderpad. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de Spiderpad. ( Dap900)

Detailing is niet zo snel mogelijk een correctie behalen met zo grof mogelijke combi. In deze hobby gaat gewoon veel tijd en geduld zitten.
Als je met je eigen auto bezig bent doe dan lekker paneel per paneel. Ik heb zelf ook weinig tijd( 2 jonge kids enz enz) dus pak het persoonlijk op mijn eigen auto's gewoon steeds stap voor stap, paneel per paneel aan. En dan liever met de DAP900 3 a5 hits met bijv. Gele pad of Spiderpad( (VW lak) dan gelijk overstappen op een rotary. Zo gaan de uurtjes er vanzelf in zitten. En zo leer je de techniek steeds beter en beter en weet je wat welke producten en combi's nou echt doen op een bepaalde type lak.
 
Aanstormend talent;n433986 zei:
-is een monello pad een MF cutting pad? Of is dit een speciaal type foam? Want elke keer als ik op MF pad zoek bij carclean kom ik op de Monello pads uit. deze gebruik ik reeds.
MF-pad = Microvezel pad. Dit is dus geen Foam Pad. De Monello Raffini pads zijn Foam pads.

Aanstormend talent;n433986 zei:
-de spiderpad is een andere optie als de wol niet bevalt. Deze gebruiken jullie vaak met een Scholl compound, werkt deze niet fijn met de Monello lijn?
Zoals eerder door anderen is aangegeven werkt een wol-pad beter op een Rotary. Ikzelf gebruik, door de harde lakken waar ik tegenaan liep, een Spiderpad met S3. Deze combi werd mij aangeraden op mijn DAP en inmiddels vind ik zowel de pad als de compound lekker werken.

De Spiderpad + S3 geeft inderdaad wat meer correctie als de Foam Geel + Veloce die ik gewend was. Ook op een Rotary vind ik tussen deze 2 combi's een duidelijk verschil zitten.

Aanstormend talent;n433986 zei:
Deed onlangs een Arosatje voor een vriend, maar bleef toch strijden met de lak. De auto knapte er enorm van op, dat zonder meer. Maar ik ben echt mega kritisch en perfectionistisch, en ik behaalde niet het gewenste resultaat.
Toevallig heb ik recent ook 2 (zwarte) Seat Arosa gedaan en bij beide kwam ik er al snel achter dat deze auto's een harde lak hadden. Ik had toenmalig alleen nog maar de foam pads en compounds uit de DAP Powerpack. Met 1 hit met Foam Geel + Veloce, die ik met langzame runs deed, kwam er al behoorlijk wat glans terug, maar nog veeeeel defecten. Een 2de hit zorgde voor wat meer diepte en kleur omdat deze defecten nu ook wat minder waren.

De 2de Arosa deed ik met Spiderpad + S3 en behaalde in dezelfde 2 langzame (lees: goed doorgewerkte) hits méér resultaat en een betere finish. De pad zorgde voor wat meer correctie en de compound kan zorgde voor een nét wat strakkere finish.

Beide Arosa's heb ik volgens mij ook nog een mooie hit gegeven met Finale, al is het puur voor het idee dat je nog met een finishing polish de boel nog naloopt of misschien zelfs nog wat meer resultaat krijgt.


Recent heb ik samen met SanderBakker zijn Seat Leon kunnen doen en mogen oefenen met zijn Rotary. Sander kende de Spiderpad + S3 nog niet op FirstHand, maar zag uiteindelijk ook dat deze combi verder kwam dan de gebruikelijke Foam Geel + Veloce. Zowel qua correctie als finish.


Als ik vanuit hobby-standpunt ga kijken naar de snelheid en/of mate van correctie, dan zou ik genoeg hebben aan mijn DAP. Zelfs op die hardere lakken red ik het wel, duurt alleen wat langer.
Als ik vanuit een bedrijfsmatig-standpunt ga kijken naar de tijd die ik nodig heb om tot een degelijk resultaat te komen, (lees; Meer glans en kleur, de klant verwacht geen 100% strakke lak) dan zou ik persoonlijk een duurdere/kwalitatief betere Rotary overwegen. Voor snelheid en het feit dat je de machine veel gebruikt.

Het tweede is voor mij een puntje omdat ik mijn hobby ook graag op andere auto's wil botvieren. Echter durf ik die optie alleen maar te benoemen en over na te denken omdat ik inmiddels wel een aantal auto's gedaan heb en genoeg ben tegengekomen en op m'n bek ben gegaan. Al doende leert men...


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ozy en Pietaah
Aanstormend talent;n433984 zei:
Mijn vorige ervaring met het slijten van de pads heeft alles te maken met het feit dat ik de DAP900'een prachtige machine vind, maar niet direct de juiste machine om echt mee te polijsten.

Die DAP900 is een prima machine en juist bij uitstek geschikt om mee te polijsten. Ik ben in de 6 jaar dat ik een DAP gebruik (en dan heb ik het over meer als 100 auto's) eigenlijk nog niks tegen gekomen waar de DAP900 te kort is geschoten of waar ik met de DAP geen resultaat haalde. Uiteraard zijn er wel bepaalde lakken waar je met een rotary sneller kan corrigeren dan met de DAP, daarbij zijn er ook lakken waar je met een rotary juist meer nadeel dan voordeel ondervindt dan met een DAP.


Aanstormend talent;n433984 zei:
Maar als we praten over 4 hits op monello geel en een zware compound om een beetje wat van een motorkap te maken, ben ik in mijn ogen bezig met het verkeerde gereedschap.

Ook wel eens er over nagedacht dat het probleem misschien in een verkeerde werk/ bedieningswijze zit ?
Het is niet zo dat als je de stekker in het stopcontact steekt je ineens van alle swirls af bent, daar komt ook nog een behoorlijk stukje inzicht en juist gebruik van je middelen bij kijken.


Aanstormend talent;n433984 zei:
niet iedereen kan 2/3 volle dagen zn auto missen, en dat zit um toch echt in de polijsturen die ik moet maken op mn DAPje.

Toen ik net begon deed ik een dag (6-8 uur) over een auto, inclusief wassen en polijsten. Uiteraard was de auto dan niet 100% strak maar ik haalde toen zeker wel 90% correctie.
De laatste 2-3 jaar hoef ik niet zo nodig meer 1 of 2 auto's in de week te doen en pik ik alleen de uitdagingen eruit. Kwestie van keuzes maken.
Mijn mening is dat als een eigenaar de auto niet 2 dagen kan missen, hij dan lekker iemand moet zoeken die het wel in een ochtendje kan.
Wat je ook kan doen is in een dag alleen de buitenkant aanpakken en de binnenzijde op een later tijdstip.
Overigens ga je met een rotary echt geen 50 - 75% inlopen op je polijsturen. Polijstwerk met een rotary zal je ook zeker diverse malen moeten nabehandelen, zeker als je er net mee begint.
Van diegene die hologram vrij kunnen finishen met een rotary zijn er maar heel weinig.


Aanstormend talent;n433986 zei:
mn pads niet schoon gemaakt, en te ongeduldig.

Bovenstaande is echt een dodelijke combinatie wanneer je met een rotary aan de slag gaat.


Als ik je reacties en vragen zo lees dan zou mijn advies zijn om eerst eens het werken met de DAP onder de knie te krijgen, en je dan pas eens te gaan verdiepen in een rotary, lakdiktemeter en de overige toebehoren..
Vergis je ook niet in 1 demo kap. Dat het met jou demo kap lukt wil niet garanderen dat het op andere lakken ook lukt. De wijze waarop je een uni lak van Alfa behandeld ligt een behoorlijk stukje af van hoe je een moderne Volvo of BMW lak behandeld. Kijk ook of je meerdere demo-panelen van verschillende soorten auto merken kan oefenen en niet alleen maar op een vlakke motorkap.
 
Bedankt voor alle supergetailleerde antwoorden! Goede opbouwende kritiek heb ik zeker iets aan!

Welke kleur spiderpad gebruiken jullie voornamelijk? En welke Microfiber cuttingpad is het meest geschikt voor de Dap?

thanks mannen!
 
Ik gebruikte de zwart-witte Sandwich pad, maar mijn voorkeur ligt bij de Blue Navy. Deze is vrijwel hetzelfde als de Sandwich volgens de lijst van Scholl, iets minder cutting, maar in het gebruik makkelijker. Minder slijtage aan de rand omdat deze is afgerond i.p.v. gehoekt.

Maar dat is persoonlijke voorkeur.


Over MF-pads kan ik je niks zeggen, moet dit ooit nog eens proberen.


Greetz
 
De MF cutting pads van Flexipads zijn prima...Alleen niet in de wasmachine doen.

En ik gebruik de zwart witte spiderpad.