• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wynn's injector cleaner (brandstof additief) geknoeid over de lak

turbopoetser

Detailing chief
14 mei 2015
51
75
:tired_face: Tja de titel zegt het al.....

Bij m'n vorige auto was ik gewend dat de hals van het flesje Wynn's lang genoeg is om de klep die in de vulhals zit, in te duwen.... Dus vrij argeloos stopte ik onlangs het flesje in de vulopening van mijn nieuwe auto en voor ik er erg in had zag ik dat bijna het hele flesje weer uit de vulopening naar buiten gulpte, over de lak, het wiel en mijn schoenen :scream: De hals bereikt in deze auto de klep in de vulopening kennelijk niet helemaal en die bleef dus gewoon dicht..... Toen ik er erg in had was het al te laat, het flesje was al bijna leeg - ik zat achteraf gezien niet goed op te letten natuurlijk, stom, stom.

'Gelukkig' gebeurde dit bij het tankstation, waarvan ik hoop dat geknoeide vloeistoffen iets anders terug in het milieu terecht komen dan wanneer voor de deur op straat was gebeurd, want dat is dus dubbelop doodzonde (slecht voor het aquatisch milieu en niet eens kunnen gebruiken waarvoor het bestemd is) :dizzy:

Meer info over het product, maar helaas worden er geen ingrediënten opgesomd op de site. Het flesje heb ik uiteraard niet meer.

Mijn vraag is nu; hoe schadelijk zou dit kunnen zijn voor de lak? En hoe kan ik deze ramp het beste behandelen?

Het gaat om een VAG lak - Skoda Octavia uit 2003, en het paneel waar de benzine dop zit, is al eens over gespoten heeft de vorige eigenaar me verteld (zijn dochter had er met een steentje een tekening in gemaak)

Ik zag dat de zone waar de vloeistof langs gelopen is, zich anders afsteekt qua waterafstotendheid (bij regen) verder zie ik op het oog niet veel bijzonders. De lak voelt ook niet heel anders aan.

Ik ben vorige week door de wasstraat gegaan (ik heb de auto nog maar een paar maanden, en moet het hele poets circus nog op gaan starten, dus vandaar nog even de wasstraat voorlopig) en kan de zone nog steeds goed zien / onderscheiden: het lijkt dus iets blijvends gedaan te hebben. Ik ben een beetje bang dat als de auto straks veel uren in de zon staat, het probleem misschien erger wordt. De lakkleur is nl. zwart dus ik zie het al lekker 'braden' in de zon straks :eek:

Ben heel benieuwd naar jullie reacties en tips.
 
Laatst bewerkt:
Wynn's is een reiniging's middel voor de injectors van je auto zeer chemisch.
Gelijk goed ontvetten en schoon maken het laat de zelfde vlekken achter als benzine
Laat je het zitten zal zeker vlekken krijgen op/in de lak.
 
Ok, ontvetten dus en even kleien (in deze volgorde?)

Ik heb een milde klei liggen (gele kleur). En welke ontvetter zou goed zijn (immers niet een te agressief middel gebruiken) gewoon Dreft?
 
Misschien is de krasstraat in dit geval wel de juiste stap geweest. Eigenlijk is een wasstraat nergens goed voor (tenzij je een reden zoekt om swirls uit je lak te moeten polijsten), maar wasstraten gebruiken over het algemeen agressieve shampoo's. Auto moet binnen een paar minuten schoon, dus gaat er zwaar ontvettende shampoo in (waxlaag is meestal weg na een rondje door zo'n swirlmachine). Dat kon in dit geval wel eens goed geweest zijn. Vanaf nu alleen niet meer over je lak knoeien en die wasstraat mijden als de pest... :p
 
het hoofdingrediënt van dat soort flesjes is meestal nafta, dus op de plek waar het overheen gegaan is daar is je wax zeker weg ;) even goed wassen, met zachte klei kleien en weer voorzien van sealer/wax dan zou het allemaal weer goed moeten zijn.

later zul je toch wel de hele auto willen polijsten dus dan kun je de hele auto aanpakken
 
@opelmark , er zat al geen wax op (of het zou een oude wasstraat wax laag moeten zijn van de vorige eigenaar) Heb de auto maar net een paar maanden.

Ik wilde van het voorjaar de auto helemaal gaan detailen, ben momenteel nog druk met allerlei technische gebreken en achterstallig onderhoud af te werken :oops:

Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad, ik meende er bij een vorige auto ooit goed aan te doen het cilinderslot in de deur eens even in te spuiten met WD40 (kan ook siliconenspray geweest zijn, weet niet zeker meer) waarna er wat uit liep. Dat netjes afgeveegd met een papiertje. Maar de jaren erna bleef deze 'druiper' zichtbaar op de lak (ik dacht hier wel van geleerd te hebben, maar helaas.... :no_mouth:) Door het te polijsten en/of waxen was het tijdelijk even niet zichtbaar, maar het werd telkens zeker weer zichtbaar na een paar weken.

Ik ben een beetje bang voor een soortgelijk effect van deze misstap nu, op mijn huidige auto.
 
Ik weet niet of kleien hierbij gaat helpen. Dat is voor oppervlaktevervuiling en dit lijkt me meer vervuiling die in de lak gaat zitten.
Je mag het uiteraard best doen, maar ik verwacht meer resultaat van een paintcleaner.
 
Het middel is brandbaar(der) en ontvlamt makkelijker dan benzine
Ontvetten is niet meer nodig, alle vet dat nog niet weg is ga je er toch niet afkrijgen ;)
Resten laat het ook niet na.

Edit, MSDS staat gewoon op de site

Behandelen als bij een benzine lekkage is voldoende.
Dus wassen en beschermen, klaar.
 
Laatst bewerkt:
@opelmark , er zat al geen wax op (of het zou een oude wasstraat wax laag moeten zijn van de vorige eigenaar) Heb de auto maar net een paar maanden.

Ik wilde van het voorjaar de auto helemaal gaan detailen, ben momenteel nog druk met allerlei technische gebreken en achterstallig onderhoud af te werken :oops:

Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad, ik meende er bij een vorige auto ooit goed aan te doen het cilinderslot in de deur eens even in te spuiten met WD40 (kan ook siliconenspray geweest zijn, weet niet zeker meer) waarna er wat uit liep. Dat netjes afgeveegd met een papiertje. Maar de jaren erna bleef deze 'druiper' zichtbaar op de lak (ik dacht hier wel van geleerd te hebben, maar helaas.... :no_mouth:) Door het te polijsten en/of waxen was het tijdelijk even niet zichtbaar, maar het werd telkens zeker weer zichtbaar na een paar weken.

Ik ben een beetje bang voor een soortgelijk effect van deze misstap nu, op mijn huidige auto.

sileconen zorgen ervoor dat je waxlaag niet hecht, dus dat is waarschijnlijk de reden geweest dat je het bent blijven zien toen.
 
Ik ben van mening dat je de Wynn's beter op je lak kan gooien dan in je tank...
Helaas is Forté niet verkrijgbaar voor particulieren...?

sileconen zorgen ervoor dat je waxlaag niet hecht, dus dat is waarschijnlijk de reden geweest dat je het bent blijven zien toen.
Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar de deur is nadien nog gekleid en machinaal gepolijst (en daarna gewaxed) en zelfs daarna bleef je het zien....

Welnu, ik was afgelopen dagen even druk met een andere klus aan de auto. Maar ik laat nog wel even weten hoe eea na kleinen en ontvetten uitziet met foto's. Daarna ga ik eens zoeken naar zo'n paintcleaner zoals @Soepergrover suggereert...
 
Laatst bewerkt:
@turbopoetser Een paintcleaner zit ook in elk polijstmiddel. Een cleaner is als het ware polijstmiddel zonder een korrel. Je hoeft dus geen cleaner te kopen als je ook al polijstmiddelen hebt.