• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

yester - bmw 335i + Zaino met vragen

yester

Detailing trainee
20 aug 2009
11
47
Al jaren heb ik als hobby om mn auto’s (bmw 335iM touring en mini cooper beide zilvergrijs) tot showroom staat (voor mijn begrip tenminste ::-b ) te poetsen.
Wat jullie betreft ben ik nog steeds een beginner en mede door ontdekking van deze site leer ik steeds meer.

Zo ben ik er vorig jaar via een bmw forum achter gekomen dat ik Zaino poets spul moest hebben, dus heb de hele range aangeschaft. Helaas heb ik moeite om me aan de volgorde van cleanen en aanbrengen te houden en gebruik ik steeds teveel spul.

Nu hoor ik hier en op andere fora steeds veel goeds over mcguiars. Ik weet niet of ik moet overstappen van zaino naar mcguiars of zelfs een ander merk. Adviezen?

Mede door jullie zie ik nu ook dat ik verkeerde doeken ed. gebruik. Er is alleen zoveel aanbod dat ik geen id heb wat ik nu moet kopen.
Ik hoop daarom dat ik van jullie (semi) professionals kan horen met welke artikelen ik mijn collectie poetsspullen moet uitbreiden.

ik heb nu dit:
-washandje voor het wassen (hema) (en 2 emmers heet water :-b )
-badhandoek voor drogen (hema)
-2 badstoffen zaino applicator pads
-badstof handdoekjes voor uitpoetsen (hema)
-diverse microfiber doeken van schotch/3m (Makro) deze heb ik nog niet gebruikt

Zaino stuff:
-Z-18 Zaino clay bar (1x 5min gebruikt. Geen geduld en ging zeer stroef)
-Z-7 show car wash
-Z-aoi all in one polish
-Z-2 Pro show car polish
-ZFX Accelerator additive to Z-2
-Z-8 Grand finale spray seal

De Z-5 Pro en Z-6 gloss enhancer wil ik er nu bij aanschaffen

Wielen:
-hardnekkig vuil verwijderen met Turtle Wheel brite (beste om remstof te verwijderen)
-in de was met Z-aio
-banden zwart met turtle extreme nanotech gel (werkt lekkerder dan sprays) dit breng ik aan met een klein sponsje

De zwarte kunstof sierlijsten van de mini doe ik ook met Turtle ext. Nano gel

De bmw maak ik binnen alleen met water en MF doekjes schoon. Hierdoor ruikt hij nog redelijk nieuw.
Me mini maak ik van binnen schoon met interieurreiniger die ik van de poetsers van de dealer gekregen heb. (spul moet je aanlengen met water)

Ik zag de Poorboys new carsmell, dat lijkt me wel wat :cool:

Nog meer suggesties om te professionaliseren?

IMG_5209.jpg


mini1.jpg
 
Welkom!

Met Zaino producten heb ik geen ervaring, maar ik zie al ruimte voor verbetring ;) :

ik heb nu dit:
-washandje voor het wassen (hema) (en 2 emmers heet water hehehe )
-badhandoek voor drogen (hema)
-2 badstoffen zaino applicator pads
-badstof handdoekjes voor uitpoetsen (hema)
-diverse microfiber doeken van schotch/3m (Makro) deze heb ik nog niet gebruikt

Washand prima, tenminste, als het een Microfiber washand is.
Bandhankdoek voor het drogen en uitpoetsen.... niet doen, katoen krast! :no , neem daarvoor een goede MF droogdoek voor, kan meer water opnemen en is zachter voor de lak.
De MF doeken van de Makro ken ik niet, zijn dit dunne huishoud doeken?

Wielen:
-hardnekkig vuil verwijderen met Turtle Wheel brite (beste om remstof te verwijderen)
-in de was met Z-aio
-banden zwart met turtle extreme nanotech gel (werkt lekkerder dan sprays) dit breng ik aan met een klein sponsje

Probeer wielreinigers te vermijden, ze zijn agressief en niet goed voor de velgen, alleen gebruiken als ze slecht schoon te maken zijn. Wanneer je ze in de wax zet (speciale wheelwax) dan krijg je met een sopje van autoshampoo en een paar goede velgenborstels ze zonder problemen schoon.
 
Welkom op het forum.
Gezien de vragen die je stelt zal er bij het lezen van de overvloed aan informatie hier er een wereld voor je open gaan :ja

Begin eens lekker in dit supfora klikkerdeklik

Grtz Roy
 
Welkom..! :ja

Je hebt al wat van de betere spullen in huis met de Zaino range ,maar dat spul van de Hema kan je best nu al buiten gooien !

Waar heb je juist problemen met Zaino ?

Het lijkt me dat moest je je velgen behandelen met de AIO dat je absoluut geen velgenreiniger meer nodig hebt.
 
Dank voor al jullie berichten!

De velgen hoef ik inderdaad bijna nooit met speciaal spul te doen.
Ik merk alleen dat wanneer ze in de z-aio was staan ze niet echt sneller schoon worden, ik bedoel je moet altijd nog met een doek alle spaken apart poetsen.
Bij mn vorige auto gebruikte ik wel regelmatig wheelbrite, maar toen bleek al vrij snel dat alles wat tussen je velg en de remschijf zit begon te roesten.
ik gebruik het nu dus nog heel af en toe wanneer remsplijpsel echt heel vast zit. En dan spuit ik het niet direct op de velg maar eerst op een doekje.
Overigens heeft de mini hier meer last van dan de bmw.
 
Welkom Yester, mooie auto's. Mocht je wat meer willen zien aan producten en wat er allemaal mogelijk is dan ben je welkom om eens bij me langs te komen, ik woon dicht bij je in de buurt (Voorthuizen). Ik heb geen verkoop va spullen maar die kun je hier bij CC wel bestellen maar dan kun je gewoon even met eigen ogen zien en voelen wat de verschillen zijn met bijvoorbeeld je Hema spulletjes. Morgen en overmorgen ben ik trouwens bezig met detailen dus kun je meekijken als je dat wilt.
 
@HLE-99: Dank je voor het aanbod, helaas heb ik geen tijd komende dagen.

Ik denk er aan om het volgende te gaan bestellen:

-Meguiars Gold Class Even Coat Applicator Pads - 2 Pack
-Meguiars Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack
-Mothers Wax Microfiber Applicator Pads - 2st.
-Lake Country White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator
-Meguiars Gold Class Supreme Shine Microfiber - 3 Pack
-Meguiars Ultimate Wipe Edgeless poetsdoek - 40x40cm
-Mothers Wax Drying Towel - 50,8x60,9cm
-Mothers Wax Genuine Lambswool Wash Mitt - 24x28cm

-Meguiars NXT Generation Glass Cleaner - 710 ml
-Mothers Wax Mag & Aluminum Polish - 140gr (voor de uitlaatjes)
-Smartwax RimWax - 256gr (nog nodig?)
-Chemical Guys New Car Smell - 473ml
-Chemical Guys Leather Scent Premium Air Fragrance & Refreshener - 473ml

Leuk setje? Mis ik nog wat, of is het juist te veel?

thanks again!
 
-Meguiars Gold Class Even Coat Applicator Pads - 2 Pack
Deze kan ook. Is nog goedkoper ook KLIK
-Meguiars Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack
Ok
-Mothers Wax Microfiber Applicator Pads - 2st.
Om te waxen ?? Gebruik dan de pads van mijn eerste link
-Lake Country White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator
Ok
-Meguiars Gold Class Supreme Shine Microfiber - 3 Pack
Er zijn vele doeken op de markt die beter zijn. Kijk eens naar de doeken van Poorboy's of Cobra. Ook de Fantastic Fur van Dodo is geweldig. Deze is in mijn ogen echter te klein om te gebruiken bij het kleien of polijsten. Maar voor de glaze en wax zijn ze super !
-Meguiars Ultimate Wipe Edgeless poetsdoek - 40x40cm
Zie hierboven.
-Mothers Wax Drying Towel - 50,8x60,9cm
Deze werkt super KLIK
-Mothers Wax Genuine Lambswool Wash Mitt - 24x28cm
Dat is een persoonlijke keuze. Iedereen kiest weer wat anders.

-Meguiars NXT Generation Glass Cleaner - 710 ml
Spray and Wipe is een alternatief! KLIK Dit kun je voor meerdere dingen gebruiken. En het ruikt ook nog eens een stuk lekkerder dan de NXT. Spray wat op de deze doek: KLIK Raam met de doek bevochtigen. Daarna met de andere zijde van de doek weer droogvegen.
-Mothers Wax Mag & Aluminum Polish - 140gr (voor de uitlaatjes)
Ok.
-Smartwax RimWax - 256gr (nog nodig?)
De één gebruikt het wel, een ander niet. Het is echt niet zo dat als je velgenwax erop hebt zitten dat je dan je remstof zo wegspoeld
-Chemical Guys New Car Smell - 473ml
Die kunstmatige geuren stinken! ( Mijn mening dan. ) Kijk eens naar Natural Look: KLIK Smeer je dashboard, deurbakken en dergelijke mee in. Dit laat dan meteen een lekkere geur achter. Tevens goed voor het plastic. Opbrengen gaat heel simpel met een washandje.
-Chemical Guys Leather Scent Premium Air Fragrance & Refreshener - 473ml
Ken dit produkt niet. Wat ik er over kan vinden op internet is het een spray wat naar nieuw leer ruikt. Smeer het leer dan in met Leather Stuff: KLIK Ruikt hetzelfde en voed het leer dan ook nog eens. Wat wil een mens nog meer ?

Succes ermee.

Groet, Peter
 
Hallo jongen en welkom hier:

Ik denk dat ik je best een beetje op weg kan helpen. Je omschrijft het namelijk redelijk duidelijk allemaal. Ik ben nu een jaartje aan het detaillen. De meeste basistechnieken heb ik nu pas echt onder de knie. Ik heb erg veel geleerd door me eerst goed in te lezen en uiteraard door veel te oefenen.

Wat betreft Zaino kan ik je al een stukje verder helpen. Zaino producten zijn vooral geschikt voor mensen die de basistechnieken al goed beheersen. Ik ben in de afgelopen maand begonnen met Zaino producten.

Deze producten, in elk geval de sealant en de Z8, luisteren veel en veel nauwkeuriger dan bijvoorbeeld een willekeurige wax. De kreet van Zaino luidt niet voor niets:
"Less is more".......
Zaino is erg geschikt als je al begrijpt en weet hoe bepaalde stappen werken en waarvoor ze dienen. Het feit dat je moeite hebt met bijvoorbeeld kleien, geeft al aan dat je de basistechnieken gewoon nog niet beheerst.

Bovendien kan ik uit je verhaal heel duidelijk opmaken dat je je absoluut niet hebt ingelezen in de stappen van Zaino. In tegenstelling tot andere sealants moet je Zaino op een compleet gladde en vetvrije lak aanbrengen. Beter gezegd, je moet je voorwerk dus echt heel erg goed doen.

Als je moeite hebt met kleien, heb je ook moeite met polishen. Bovendien bevat de AIO ook nog eens sealant. Je bent dus meerdere stappen tegelijk aan het doen. Daarom zul je die stappen echt eerst goed moeten begrijpen.

Op Worl of Detailing of Detailingworld staan een aantal gidsen van Zaino:
"How to" - "How to" en "How to" .............

Kleien en geen geduld hebben is geen goede basis om een goede detailer te worden.
Geduld is echt een schone zaak. Dus lees je eerst eens goed in. Mijn adviezen:

1) leer hoe je een auto goed kunt wassen ( 2 emmers enz. )
2) leer kleien - oefen desnoods enkele dagen achtereen op dezelfde auto
3) leer hoe je met polish moet werken, wat het doet en welk product te kiezen
4) werk voorlopig eens af met carnauba waxen, meerdere laagjes
5) waxje verwijderen en een keertje oefenen met Poorboy's sealant
6) alle stappen weer opnieuw doen, ontvetten en weer eens Zaino proberen

Goede producten zul je zeker vinden hier. Er zijn er echt heel veel. Het is belangrijk dat je begrijpt waar die producten voor dienen en HOE ze te gebruiken.

Succes jongen. Veel inlezen. Veel vragen stellen. Veel filmpjes kijken.
Gebruik je Zaino, lees dan hun gidsen. De sealant van Zaino werken anders en zijn veel en veel gevoeliger voor "teveel" product. Bovendien gebruik je een cure versneller bij Zaino. Die maakt de verwerkbaarheid van het product weer anders en kritischer.

Maar de belangrijkste les van Zaino is de les die ik in het afgelopen jaar echt heb moeten leren: LESS IS MORE.
Zachtjes poetsen, beheerst polishen, gestructureerd kleien, voorzichtig wassen, minder product. Allemaal beginners problemen die je vanzelf leert beheersen.
 
Na een jaartje regelmatig de diverse fora bekeken te hebben, ben ik er nu aan toe om verder te gaan :)
Het is lekker weer en de bmw en mini hebben nog de wax van vorig jaar er op zitten (als het er nog zit tenminste) dus hoop het weekend eens lekker de boel te kunnen opfissen.

Ik had Zaino spul, maar dat is inmiddels bijna op en lastiger verkrijgbaar.
Daarom heb ik besloten om toch wat ander materiaal aan te schaffen, mede op basis van forum en woonplaats genoot Angélique. Dank voor je hulp!

Ik ben voornemens het volgende te gaan bestellen:

Stap 1: Wassen
Foam
Gilmour Foamaster - Foaming Gun
Autobrite Super Snow Foam - Super Concentrate - 1000ml

Wassen
eerste keer met Dreft om oude was te verwijderen
NXT Car Wash shampoo 532ml
Mothers Wax Genuine Lambswool Wash Mitt - 24x28cm

Wielen Wassen
Valet Pro - Bilberry Safe Wheel Cleaner - 1000ml
EZ Detail Auto Brush

Drogen
Carrand Microfiber MAX Supreme Drying Towel - 60x90cm
Chemical Guys Miracle Dryer


Stap 2: Voorbereiden / Lak reinigen
Kleien
Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System
uitpoetsen met
Cobra Blue All Purpose Microfiber Towel - 40x40cm

Daarna:
Monello Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
aanbrengen met:
Monello White Polishing CCS Round Foam Hand Applicator
uitpoetsen met
Poorboys World Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm


Stap 3: Voeden / pre-wax / polish
Monello Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5
aanbrengen met:
Lake Country Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator
uitpoetsen met
Poorboys World Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm


Stap 4: sealant / Waxen
Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
aanbrengen met:
Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
uitpoetsen met
Poorboys World Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm

Afwerking
Dodo Juice Red Mist - Tropical protection detailer - 250ml
aanbrengen met:
Dodo Juice Fantastic Fur - Microfibre Buffing Cloth

Wielen
Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
(met rimwax erbij wordt het allemaal wat duur)


Stap 5: Onderhoud
Dodo Juice Red Mist - Tropical protection detailer - 250ml

rubber/kunstofdelen (wielkast randen Mini)
Poorboys World Trim Restorer - 473ml
aanbrengen met doek of applicator
uitpoetsen met
Cobra Blue All Purpose Microfiber Towel - 40x40cm

velgen&banden
Meguiars Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel - 473ml
Flex Foam Tire Dressing Applicator

uitlaat / chroom(mini)
Autoglym Metal Polish Pasta - 55ml

interieur
Meguiars Quik Interior Detailer - 473 ml
Cobra Blue All Purpose Microfiber Towel - 40x40cm
Zaino Leather in a bottle

Handig
Carclean.com Spraymaster mengfles 946ml , incl. 'chemical resistant' sprayer
Pro Vision Rain Clear Rain Repellant Gel - 150ml
Poorboys World Standaard sprayer - Poorboy's World
Carclean.com Hi-Tech Foam Applicator

Ik wil proberen diverse kleine krasjes weg te werken en de auto's een wetlook te geven.
Daarnaast zijn de koplampen van de mini inmiddels wat dof geworden, dus daar zou ik wat mee moeten maar weet zo niet wat.
Krijg de indruk dat je daar echt een Dap voor nodig hebt, en daar wil ik nog even mee wachten.

Suggesties zijn welkom :)
 
Welkom

Leonneke zei:
....Succes jongen. Veel inlezen. Veel vragen stellen. Veel filmpjes kijken......

Niets aan toe te voegen.
En je hebt 'm zichtbaar begrepen (op de Dreft na dan). Mooie auto's ook :cool:

Hans