• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Younes (en mijn BMW 118d)

Welkom @Younes Als je nog niet direct aan een 'poetsbeurt' wil beginnen, kun je ook beginnen met het wassen volgens de regels der kunst (en op die manier nieuwe swirls - waskrasjes - zoveel mogelijk voorkomen, en dat eventueel uitbreiden naar kleien en het aanbrengen van een wax. Als je dat onder de knie hebt, gaat straks het poetsen of detailen zoals we het hier noemen, wat makkelijker omdat je de andere onderdelen dan al in de vingers hebt.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Younes
HD Spoelen
Foamen
Wassen
HD Spoelen
Kleien
Waxen

Dat is het plan inderdaad, want polijsten is misschien een net iets te grote stap voor nu en veruit het duurst, omdat ik zo’n apparaat nog moet aanschaffen.

Ik heb nog geen foto’s gemaakt trouwens, want ik kwam veel later thuis dan gepland. Maar dat gaat goed komen :)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Vraagje:

Ik wil voor het foamen en wassen 1 product gebruiken:

https://www.carclean.com/nl/product/Valet_Pro/Advanced_Neutral_Snow_Foam_1000ml_102372?o=srValet Pro - Advanced Neutral Snow Foam 1000ml

Maar eigenlijk wil ik een shampoo gebruiken die een iets hogere pH waarde heeft, omdat daarmee ook alle vetten verdwijnen. Ik ben er zeker van dat er geen wax op de auto is (gebruikt), maar wil voor het waxen wel 100% zeker zijn dat auto echt schoon is. Is de Valet Pro - Advanced Neutral Snow Foam wel een geschikte voor mijn doel?

Verder wil ik, om de voorruit echt goed schoon te maken, beginnen met wat staalwol, maar hoe pak ik dat nou het beste aan?

Ik wil ook graag wat advies over welke klei het beste te gebruiken en daarna welke wax. Ik vermoed dat jullie zeggen dat Collinite 845 geschikt is?
 
Ik wil voor het foamen en wassen 1 product gebruiken:
Ik zou 2 verschillende producten gebruiken. Een foamshampoo en een normale shampoo.

Dodo Juice - Born to be Mild 1000ml is een populaire shampoo, erg voordelig in 1L fles, pH-neutraal en werkt goed.
Monello - Artico Magico 5000ml is een populaire foamshampoo, pH-neutraal en verkrijgbaar in een voordeelset met de Lancia Foamlans erbij.


Maar eigenlijk wil ik een shampoo gebruiken die een iets hogere pH waarde heeft, omdat daarmee ook alle vetten verdwijnen. Ik ben er zeker van dat er geen wax op de auto is (gebruikt), maar wil voor het waxen wel 100% zeker zijn dat auto echt schoon is. Is de Valet Pro - Advanced Neutral Snow Foam wel een geschikte voor mijn doel?
Hiervoor kan je een ontvetter gebruiken. Dit is sowieso aangeraden voor het doel wat jij voor ogen hebt.

Nanolex - EX


Verder wil ik, om de voorruit echt goed schoon te maken, beginnen met wat staalwol, maar hoe pak ik dat nou het beste aan?
Staalwol kan, maar er komt meer risico bij kijken. Ik raad je aan om de ruit gewoon met de auto mee te wassen en te kleien, vervolgens een goed glasreiniger of indien (handmatig) polijsten.

Dodo Juice - Clearly Menthol + Monello - Disco Duo + Monello - Vetro Bianco.
Monello - Finale / Scholl Concepts - S30
+ Monello - Handpad Wit


Ik wil ook graag wat advies over welke klei het beste te gebruiken en daarna welke wax. Ik vermoed dat jullie zeggen dat Collinite 845 geschikt is?
Een milde klei en glijmiddel is aangeraden. De Collinite wax is inderdaad een prima optie.

Monello - Dolce Verde + Dodo Juice - Born Slippy
Collinite - 845
 
Jup, dat is de Collinite - 845. :p Dit is een vloeibare wax en men kan deze dus makkelijker machinaal aanbrengen. (Kan met vele vaste waxen ook, maar dan moet je de machinepad in de pad zien te krijgen. :p )

Ah, my bad! Ik had er geen pad voor je bij gezet. Fijne pads vind ik de Monello - Disco Rosso of Disco Nero. Dit zijn foam-schijfjes met een afgeronde rand. Passen goed in je vingers/handpalm zuigen zichzelf niet helemaal vol. (Rood of zwart, dat is het enige verschil tussen beide)
 
  • Leuk
Reactions: Younes
@Younes Ik vond zelf leuk om een vaste wax te smeren als beginneling, een vloeibare wax is heel makkelijk, maar niet zo leuk haha.
Collinite maakt ook een aantal goede vaste waxen, deze kan @Quantoxx je wel aanraden.

Zelf gebruik ik de soft99 fusso coat als sealant op mijn auto, ben daar zeer tevreden over. Kost niks, lange standtijd.
Hier zijn de meningen wel iets over verdeeld helaas.

Edit: Oh net te laat met reageren, zie dat je al een bestelling geplaatst hebt. Nog een tip dan maar;
Smeer de wax flinterdun!
Kijk eens in mijn oude topic, dan zie je hoe het niet moet haha. Voor de rest kan je daar ook nog wel iets van ideeën uit halen.

https://forum.carclean.com/threads/ferdys-mini-cooper-f56.16510/
 
  • Leuk
Reactions: Younes
+1 voor @Ferdy

Jup, Collinite heeft ook goede vaste waxen. De meest bekende en gebruikte zullen de 845 (vloeibaar) - 476s (vaste) - 915 (vast) zijn. Ik adviseerde jou de 845 omdat deze bekend staat als ''hufterproof''. Ik ken je niet persoonlijk en misschien ben je een hufter, maar er word hiermee bedoeld dat als je de wax té dik smeert en/of te lang laat uitzweten, hij nog redelijk makkelijk uit te wrijven is. :p

Eigenlijk... stiekem... gaat dit op voor alle waxen zolang je maar flinterdun smeert (bijna onzichtbaar), de swipetest goed uitvoert en/of de instructies opvolgt. :D

De Fusso Coat is mij tijdens een kleine test ook goed bevallen wat betreft de look en applicatie.
 
  • Leuk
Reactions: Younes
@Younes Ik vond zelf leuk om een vaste wax te smeren als beginneling, een vloeibare wax is heel makkelijk, maar niet zo leuk haha.
Collinite maakt ook een aantal goede vaste waxen, deze kan @Quantoxx je wel aanraden.

Zelf gebruik ik de soft99 fusso coat als sealant op mijn auto, ben daar zeer tevreden over. Kost niks, lange standtijd.
Hier zijn de meningen wel iets over verdeeld helaas.

Edit: Oh net te laat met reageren, zie dat je al een bestelling geplaatst hebt. Nog een tip dan maar;
Smeer de wax flinterdun!
Kijk eens in mijn oude topic, dan zie je hoe het niet moet haha. Voor de rest kan je daar ook nog wel iets van ideeën uit halen.

https://forum.carclean.com/threads/ferdys-mini-cooper-f56.16510/

Ik snap wat je bedoelt met de vaste wax. Mss hierna de vaste versie proberen. Eerste maar eens ervaring opdoen.

Ben op YouTube aan het zoeken hoe je het beste de wax icm met een handpad kan aanbrengen.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Ah, de you tube fase. Dat is zeer herkenbaar. Uren heb ik you tube bekeken. Hoeveel je ook kijkt en leest, je zal niet echt tevreden zijn met je eerste resultaat. Daarna ga je weer lezen en nog enkele details vinden die je op weg zetten naar een beter resultaat. Je kan best overtuigd zijn dat je de theorie helemaal onder de knie hebt maar je haalt alleen maar betere resultaten door trial and error in de praktijk. Veel succes ermee !
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Ah, de you tube fase. Dat is zeer herkenbaar. Uren heb ik you tube bekeken. Hoeveel je ook kijkt en leest, je zal niet echt tevreden zijn met je eerste resultaat. Daarna ga je weer lezen en nog enkele details vinden die je op weg zetten naar een beter resultaat. Je kan best overtuigd zijn dat je de theorie helemaal onder de knie hebt maar je haalt alleen maar betere resultaten door trial and error in de praktijk. Veel succes ermee !

Moest ff lachen, maar inderdaad. Ik zit in de YT fase. Handen kriebelen om eindelijk eens te beginnen. En dan heb ik zo met heel veel dingen die ik ooit eens wil doen. Hier kan ik binnenkort eindelijk mee beginnen.

En inderdaad, trail and ertoe, want zo leer je het meest!
 
  • Leuk
Reactions: Dany
Zeker weten, gewoon aan de gang gaan!
Ik had zeker honderd verschillende filmpjes bekeken, echter vergat ik toch steeds dingen tijdens het daadwerkelijke proces.
Ook kom je er steeds weer achter dat je weer een borsteltje of andere accessoires mist.
Zo vind je je eigen manier van werken.

Doeken kun je nooit genoeg van hebben bijvoorbeeld.

Dit alles maak je pas mee als je ECHT aan de slag gaat.
 
  • Leuk
Reactions: Dany en Younes
Bij de 845 kan je een heel simpel plannetje aanhouden.

* Pad op de opening van de fles houden.
* Fles + pad ondersteboven houden en terugdraaien.
(Je hebt nu een flinke druppel op je pad)

Met deze druppel kan je op een klein paneel wat deppen en vervolgens vanuit het midden gaan smeren, richting de randen.
Zo dun mogelijk smeren en dus zonodig bij teveel aan product een tweede paneel gaan smeren om het te verdelen.
De pad raakt bij het eerste paneel al egaal verzadigd en blijf smeren tot hij bijna geen wax meer achterlaat. Dán pas nieuwe wax pakken.

Ik draai altijd kleine rondjes en let erop dat ik alles daadwerkelijk raak met de pad. Niet drukken, gewoon lekker wrijven. :)
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Ik geef de voorkeur aan waxen in dam patroon, zoek voor jezelf uit wat jij fijn vindt.
Ben altijd bang om extra swirls te maken als ik ronde bewegingen maak.