• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelf een autowas maken

Leuk dat het gelukt is een bruikbare wax te maken, Jurjen. :cool:

Ben benieuwd naar een foto van hoe de glans is.
 
ik hoop dat het morgen mooi weer is , het kleine stukje wat ik nu gedaan heb kun je het niet goed zien.
misschien laat ik hem nu nog wel langer curen en hopelijk is de beading en sheeting nu wel beter als op het kleine stukje van vandaag.
heb vandaag ook nog een paar dingen binnen gekregen zoals candillawas en aarbei parfum , hoop dat het dan niet meer zo stinkt.
gaat dit goed ga ik ook proberen om er een kleurstof bij te voegen om er een kleur aan te geven.

en morgen nog een pakketje van CC:party:
 
Net mijn motorkap in de wax gezet .
nu 45 minuten laten curen , en wat een hell om het eraf te halen zeg :D
ik vind de beading niet echt super mooi , maar de sheeting is echt super :heart_eyes:
hier een paar foto´s

DSC01315.jpg

DSC01318.jpg

DSC01320.jpg

DSC01319.jpg

DSC01328.jpg


ik vind het een goede geslaagde test , natuurlijk moet het mooier dus ga ik hier wel verder mee experimenteren.
er staat nu alweer een homemade waxje te drogen !
 
Erg leuk om dit te volgen!! Complimenten.

Enne @JurjenSik: gezien je nickname zou ik Sikwax maar vast reserveren als domeinnaam ;)
 
@D-J
haha ik zou er eens over naardenken.

mijn volgende wax is nu lekker aan het drogen en ruikt naar aardbei :heart_eyes:
 
Je doet er wel minderwaardig over, maar ik vindt het absoluut geen verkeerd resultaat. :)^

Heb helaas m'n bestelde overige spulletjes nog niet binnen.
Om toch alvast wat uit te kunnen proberen, een nogal duur flesje terpetijn bij een hobbyzaak in de buurt gehaald.

Verder nog m'n electrische kookplaat opgezocht en naar de winkel geweest voor twee pannetjes, en ook nog een leuk klein electrisch mixertje voor weinig gescoord wat me ideaal leek om de was te mengen.

Gisteren al het e.e.a. oliën op een cd gezet om te zien wat ze doen qua vloei en reflectie.
Ben ik nu aan het bestuderen tensamen met de info over de oliën, om te bekijken welke combinaties ik wil gaan gebruiken.
 
@Jurjen
Leuk om je motorkap in jouw wax te zien. De glans ziet er goed uit. :cool:

Ik heb vanmorgen een bestelling voor diverse waxen en olieën de deur uit gedaan. Ik zag dat De Hekserij leveringstijden van 5 - 7 werkdagen aanhoudt, dus ik zal nog even geduld moeten hebben.
 
dankjewel frans en ewald.
ik ben toch nog niet helemaal tevreden en net de wax die ik vanmorgen heb gemaakt geprobeerd.
deze is ook heel hard er werkt ook niet helemaal lekker.
heb hem wel even op me auto uitgeprobeerd , hij is nu aan het curen.
hoe kan ik me wax wat zachter maken ?
bijv met iets meer olieen ?

@ ewald
ik had vrijdag vorige week vrijdagavond bestelling gedaan bij hekserij , en die kreeg ik gister binnen dus de levertijd is niet erg lang maar wel langer als carclean.


kreeg vandaag ook een mooi pakketje van carclean , mijn PRO900 :party:
wil toch eens stapje hogerop !
 
Vandaag mijn eerste experiment gedaan.
Ik ben nog in afwachting van één bestelling die moet binnenkomen, maar was te ongeduldig en heb hier in de buurt wat terpetijn gehaald (tegen een vrij hoge prijs, maar goed).

Als eerste heb ik alles eerst uitgestald om te zien of ik alles had en tevens voor een mooie overzichtsfoto;

was1.jpg


Had al een recept samengesteld welke ik wilde proberen.
Totaal wascontent is 40%, waarvan de helft aan carnauba.
De solvent is in dit geval terpetijn, als drogende olie heb ik gekozen voor druivenpitolie, omdat deze een mooie vloei en glans/reflectie heeft (getest op een lege cd met meerdere oliën naast elkaar).
De overige oliën zijn een mix van het e.e.a. welke ik op glans en eigenschappen heb uitgekozen;

De wassen en de oliën afgewogen en apart samengevoegd;

was2.jpg


Tijd om te gaan koken, de carbauba was smelt rond de 90 graden dus het was zaak de temperatuur goed in de gaten te houden;

was3.jpg


Alle wassen al mooi gesmolten en gemengd;

was4.jpg


En dus tijd om de oliën voor te verwarmen, om direct stollen van het mengsel te voorkomen;

was5.jpg


Ik heb bewust hiervoor gekozen i.p.v. met de wassen mee te laten verwarmen.
Sommige oliën mogen niet hoog worden verhit en tevens verlies je gelijk temperatuur wanneer je koude olie toevoegd aan de hete wassen waardoor je daarna te lang moet doorverwarmen om alles weer op temperatuur te krijgen. Hierdoor worden de oliën ook onnodig te lang verwarmd.

Temperatuur van de oliën in de gaten houden, wilde ze bij voorkeur niet hoger als 70 graden verwarmen.
Het water was op dat moment 75 graden, temperatuur van de oliën zo rond de 65 graden.

was6.jpg


De wassen heb ik vervolgens verplaatst naar de pan met de lagere temperatuur en de gelegenheid gegeven iets in temperatuur te dalen.
Vervolgens heb ik de voorverwarmde oliën toegevoegd en alles goed gemengd;

was7.jpg


Daarna afgevuld, het ligt nu af te koelen;

was8.jpg


Eenmaal afgekoeld zal ik de deksel erop doen en morgen eens naar het eindresultaat kijken.

---
 
@Frans:
Leuke verzameling spullen! :cool:

Ik zie dat je een IR-thermometer met laserpointer hebt. Ziet er professioneel uit.
Zelf heb ik een iets kleiner apparaatje op het oog, zonder laser. Vind je die laser handig, of zou het ook wel zonder kunnen?
 
leuk om te zien en te lezen! krijg zelf zin om met verschillende wassen en olieen te gaan testen.
heb net vanmiddag een dap besteld dus ik ga daar eerst flink mee aan het oefenen ,^^
en als ik die goed onder de knie heb kan ik dit misschien eens proberen.
 
Tnx all.

Kon het niet laten, dus net even gekeken en geprobeerd.

Hardheid zit wat in de richting qua Supernatural, het opbrengen ook;

was-a1.jpg


Alleen één groot nadeel; de was droogt niet en blijft vettig aanvoelen.
Heb zelfs tot een half uur gewacht en het gaf geen merkbaar verschil.

Affijn, overtollige wasresten uitgebuft en bekeken wat voor een resultaat dat gaf.
Resultaat was absoluut geen verkeerde glans.

was-a2.jpg


Daarna onder de kraan gehouden, waar een zeer goede sheeting was te zien en een redelijke beading.

Volgende experimenten wat verder vogelen, met wat minder oliën en de oliën stuk voor stuk in een wasmengsel testen.
Had me er al op ingesteld dat er eerst behoorlijk zou moeten worden getest om tot een redelijk eindresultaat te komen, dus we gaan vrolijk verder.

@ Ewald: De IR thermometer is van de zaak, ik moet veelal dingen meten die moeilijk te verwijderen zijn als het instrument met het product in aanraking komt.
Scheelt me dus een berg tijd aan constant schoonmaken na elke meting en dat was hier ook het geval (water temp meten, oliën, wassen, over en weer).
 
hoi frans
dat ziet er perfect uit !
wil je het recept ook delen met andere (waaronder met mij)(mag ook via pm)
hoe heb je het aangebracht ? met de hand of met een pad ?
ik ga morgen ook nog even experimenteren , hopelijk komt daar wat leuks uit !

net met de regen de motorkap weer even bekeken en wat een beading en sheeting:heart_eyes:
 
Hallo Jurjen,

Recept staat op het briefje, bij de foto met de weegschaal ;)
Denk dat het meeste wel duidelijk is, de enkele P staat voor parafine olie en de enkele W voor Wonderolie.
Heb het met de hand opgebracht.