• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

zelfgemaakte 'industriereiniger'

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansA8

Banned
Disaster of Bling
16 aug 2008
268
0
Met de sterk reinigende en ontvettende Industriereiniger van 1Z voor ogen heb ik een eigen 'brouwsel' gemaakt. Aan de hand van de chemische informatie van de 'safety material datasheet' van 1Z blijkt het geconcentreerde product minder dan 2% sterk loog te bevatten en een detergent. Dat moet zelf te maken zijn, misschien nog wel beter!
Waar bestaat mijn Industriereiniger uit en hoe heb ik het gebruikt:

*Vanwege juridisch aansprakelijkheidsrisico hebben wij besloten het recept van ons forum te verwijderen. Bovendien vinden wij het te gevaarlijk om op deze manier zelf aan de slag te gaan en staan wij niet achter deze zelfgemaakte industriereiniger, hoe goed deze ook zal werken er zitten veel risico's aan het maken van dit product en wellicht ook aan het werken met dit product.*

Na toevoegen van de vaste stof dop dichtdraaien en goed mengen. Het water stijgt flink in temperatuur, dus goed schudden en ontluchten. Pas op dat de oplossing niet in je ogen komt!

Kosten van deze Industriereiniger: 0,30 Euro per liter. 1Z vraagt voor haar - overigens prima - product ca. 10,00 Euro per liter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
lol, die Hans...:grinning:

Als je maar minimaal 5 meter uit de buurt van m'n auto blijft :|~* :grinning:
 
Ach jong, je weet anders toch ook niet wat er in schoonmaak middelen voor de auto zit? of pluis jij iedere MSDS (zoals al gezegd de material safety data sheet) en Ti (technische infobladen) uit?

Ik vind het een geweldig idee van hans om het na te maken, ik ga het ook proberen met een alien pak aan :grinning:
 
Hans.

Wat kunnen de eventuele gevolgen van overdosering (stel ik mix straks 200ml op 5 liter water)?
Aankomende week moet ik een vrachtwagen chassis schoonmaken (zo ver mogelijk) en das geen schoon ding.
Ik wil de chassis balken en plastic spatborden die onder de zooi zit schoonmaken, wat denk jij als deskundige, in hoeverre zou je dit kunnen verdunnen (zo min mogelijk verdunnen dus) om het echt goed schoon te krijgen? of zeg je van, niet doen, gewoon de normale hoeveelheid gebruiken, en desnoods ietsjes sterker gaan?

Staat me trouwens iets van bij dat gootsteenonstopper niet voor plastic afvoerleidingen geschikt is, geldt dit dan ook voor het plastic op de auto?

Greeetz
 
hej....ik zie uit mijn raam op eens dit boven de wijk van Hans...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
haha...lachen zeg...Respect Hans!

Kun je toevallig ook stenen in goud veranderen?...;)

Nu weten we ook meteen waarom het harder in het zuiden van het land vriest dan in het noorden...:D
 
In Rusland maken ze ook zelf veel alcohol...het is echt goor, maar na het eerste slokje branden toch al je smaakpupillen (zoniet je hele slokdarm) weg, dus daarna gaat het wel....:D...Samogon noemen ze dat.
 
Ik heb trouwens mijn jerrycan met 4 liter koud water al klaar staan hier, zo nog ff de NaOH en allesreiniger halen, en lekker knutselen maar. Ben benieuwd of het werkt zoals ik wil. U hoort van mij, niet snel, maar bevindingen zal ik hier zeker publiceren...
 
Nou ik heb het goedje gemaakt...

Ik heb wel de ontstopper korrels gebruikt. Maakt dit nog verschil met de vloeibare ontstopper?

Nadat ik de allesreiniger erbij gedaan heb, die was felgroen, was de oplossing langzaam aan aan het verkleuren naar licht gelig.
Heb het nog niet geprobeerd in gebruik, maar ben benieuwd.
Rond de hals van de jerrycan ontwikkelt zich langzaam aan een witte kraag... de zorgen komen toch langzaam aan in me naar boven :grinning:

Waarschijnlijk deze week ff proberen op de bedrijfsbus, die kan wel wat hebben, is een Opel :D
 
Ja dat had ik al begrepen van die verdunning. Het was me niet eerder opgevallen dat de jerrycan lekte waar ik het in gemaakt heb...
Toch eens ff een nieuwe jerrycan op de kop tikken.
 
Geweldig product. Voor degenen die "bang" zijn dat het product te agressief is ............

Zaterdag 14 maart j.l. haalde ik mij nieuwe Seat Leon op bij de dealer in Benthuizen. Op mijn verzoek was deze auto niet gewassen.
De auto kwam dus zo, rechtstreeks, uit de opslagloods van PON, de importeur van Seat. De auto heeft daar vermoedelijk vanaf oktober 2008 in de loods gestaan. De candy-witte auto was dus vies. Bovendien is de auto destijds geconserveerd in de paraffine. Een laag kaarsvet dus.
Deze parrafine was een beetje gelig van kleur. Aangezien het weekend was, kon ik geen producten bestellen bij Carclean. Eerst de auto voorzichtig afgespoten met Osmose Water. Daarna heel voorzichtig gewassen met Mothers Shampoo. En toen moest het dan maar gebeuren.
Het product opgelost in nagenoeg heet water. Veilige mengverhouding. Ook een sprayfles aangemaakt met een iets krachtigere verhouding. De gehele auto gesprayd met de krachtigere formule. De ramen werden spierwit en gelig. Het kaarsvet "droop" er vanaf. Voorzichtig gewassen met de iets mildere oplossing. Perfect.

Heel, heel goed nagespoeld met warm tot heet water. Vervolgens de behandeling nog een keertje herhaald. Na de tweede keer was al de paraffine verdwenen. Weer heel, heel goed naspoelen. Daarna enkele malen gewassen met normale Mother's shampoo. Klaar om te kleien.

Resultaat verbluffend. Al het vet weg ........... Rubbers bleven mooi en kunststof bleef ook mooi. Vooral door het vele naspoelen en extra wassen.

Product is naar mijn mening dus veilig en effectief. Het was in dit geval noodzakelijk omdat er een stevige laag paraffine op de lak lag.
Veilig verwijderd en lak werd mooi zacht ................... Bovendien hoefde ik maar heel, heel zachtjes met de microvezelhandschoen te soppen. Daardoor kon ik swirls en krassen voorkomen. Het product deed het werk. Het vet loste vrij gemakkelijk op. Circa 10 minuten laten inwerken.

Binnenkort foto's van mijn schitterende bolide. Leon.
 
Ik heb me wel eens afgevraagd of je een bijvb meq.apc kan vergelijken met een allesreiniger als St. Marx.

Deze is ook prima te verdunnen. Gewoon bij de buurtsuper te halen (wel eens heel erg makkelijk als de voorraad op raakt op vrijdag avond) en ook een prima ontvetter.

Prijs info.....geen idee. maar volgens mij iets goedkoper dan een 3750 ml apc. Al zal dat misschien niet eens zo heel veel zijn.
 
Vergeet niet dat APC gecontreerd is, 1 gallon Meg's APC voor 22,50 maakt 40 liter APC verdunt dus per liter 0,51... Niet echt iets om je druk te maken denk ik toch?

Ik kreeg met de APC vlekken van de vloer die Ajax reiniger niet kon krijgen dus voor mij heeft de APC van Meg's zich bewezen.
 
Dat is ook waar......:-"

Maar goed. Nu de vraag over de werking van (bijvoorbeeld 1:10 verdunde) APC met een huis-tuin-en-keuken allesreiniger. In mijn vorige auto maakte ik het interieur wel eens schoon met een emmertje met een doppie Andy erin. Maakt het nu veel verschil of ik voor mijn huidige auto daar een APC voor ga kopen? De fles Andy staat bij moeders de vrouw namelijk altijd binnen handbereik in het keukenkastje..... :grinning:

(Ik heb wel al PB Natural Look staan voor de nabehandeling)

@Dibbuz: ik zie dat je net je bericht hebt aangepast en mijn vraag nu dus eigenlijk overbodig is geworden.... Maar misschien zijn er meer meningen....;)
 
Als je er tevreden over bent moet je gewoon Andy blijven gebruiken natuurlijk.
 
307SW zei:
Maar misschien zijn er meer meningen....;)

Ik denk dat je bijvoorbeeld ook rekening moet houden met de "afbreekbaarheid" van een product. Daarbij doel ik niet op milieuaspecten of iets van dien aard.

Wat ik bedoel, is dat Andy en huis- tuin- en keukenreinigers vaak behoorlijk wat syntethische bestanddelen bevatten. Daardoor breekt het product niet volledig af. Het product kan dus letterlijk blijven doorwerken. Da's vaak niet al te handig als je er bijvoorbeeld een wax of een dressing overheen zet. Bovendien zijn veel zogenaamde allesreinigers gemaakt om keiharde materialen te reinigen. Keramische tegels, vloeren, gasfornuizen. Daar valt weinig aan te beschadigen. Een autolak daarentegen is een kwetsbaar materiaal.

Er zijn ook tal van waxen om je meubels mee te behandelen. Dat maakt ze daarom nog niet geschikt om een auto mee te behandelen.

Ik denk daarom ook dat je vooral rekening moet houden met het soort materiaal dat je wilt ontvetten. Dibbuz heeft vlekken in zijn velgen gekregen door Dasty. Is dat het uitproberen waard ????

Een milde haarshampoo is ideaal om de auto mee te wassen. Toch is een autoshampoo vermoedelijk meer geschikt. Alles kan natuurlijk. Stel jezelf liever de vraag of je bepaalde producten wilt uitproberen en daarbij een zeker risico wilt lopen of niet ...........

Ik heb zelf in het verleden een nieuwe auto ontvet met deze zelfgemaakte reiniger. Er moest een dikke laag kaarsvet vanaf. Stukje getest. Iets groter stukje getest. Zeg maar een risico-analyse gedaan en toen besloten HOE verder te gaan en waarmee .............

Hoop dat je hier iets mee kan. In deze branche heb ik in elk geval ontdekt dat je voor een klein beetje meer geld VEEL en VEEL meer waar krijgt.
 
Leonneke, bedankt voor je antwoord. Je topic over je nieuwe auto met industriereiniger had ik inderdaad al gezien.

Het gaat mij er ook niet om of ik op deze manier iets kan besparen, ik vroeg me gewoon af of het nu vergelijkbare produkten zijn. Voor het dashboard in de auto zou ik het nog wel durven gebruiken. De buitenkant van de auto is een ander verhaal......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.